Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Det var mamman som tog med sonen tillbaka till Somalia i juni förra året, i ett försök att få bort honom från gängbrottsligheten. Sen kom de tillbaka i februari i år och det var då allt eskalerade.
Jag kan tänka mig att mamman är en sån som det var reportage-serie om på SR så sent som förra veckan. Isolerad i hemmet, helt ointegrerad, kan ingen svenska men är givetvis mån om att motverka hennes sons dragning in i det kriminella samhället här.
Det säger rätt mycket när somalier i svenska utanförskapsområden flyttar sina söner till Somalia för att försöka ta dem från våld och kriminalitet.
Sannolikt sattes han i koranskola i Somalia. Det finns mängder med med artiklar med historier om "uppfostringsresor" till Somalia.
Det vet vi genom att de sen kommer tillbaka till Sverige, eller något annat land i Europa och sen utför allt från våldtäkter på 9-åringar, mord eller terrorattacker.
Men givetvis kan resan till Somalia varit ett sätt för mamman att skydda sin son. Jag känner också somalier som är oroliga för sina barn, och vill skydda dem emot att gå med i gäng....osv..
Tyvärr så brukar inte de "uppfostringsresorna" få ungdomarna att bli mindre våldsamma - tvärtom så får de lära sig ännu mer om hur "värdelösa" vi "otrogna" är.
Och numera (de sista tiotals åren), så har de med dragning åt det kriminella, så har de insett att de mer eller mindre kan göra vad de vill i Sverige.
Och mamman får inte vara med bland pojkarna och/eller männen i koranskolan, eftersom de sker i en moské.