2025-04-30, 18:53
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Wow grattis, The Witcher är ett jättehyllat spel, och då vann du något, eller vaddå? Och alla andra har förlorat någon slags kamp över något? Eller hur funkar det när man är en bäbis?

Vad är det som provocerar dig så mycket med att en massa människor gillar en sak som du inte gillar?
Jag konstaterar bara att spelet aldrig tog fart, så här några månader efter release. KCDII är välgjort, men det kommer aldrig att räknas som en av giganterna. Många i tråden menade som sagt att det var ett av världens bästa spel, men om så var fallet så borde det inte ha självdött efter blott några veckor.
Citera
2025-04-30, 20:12
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Jag konstaterar bara att spelet aldrig tog fart, så här några månader efter release. KCDII är välgjort, men det kommer aldrig att räknas som en av giganterna. Många i tråden menade som sagt att det var ett av världens bästa spel, men om så var fallet så borde det inte ha självdött efter blott några veckor.
För dom och för många andra är det de, vad är de du inte förstår?
Citera
2025-04-30, 20:31
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Blir du provocerad av att andra inte tycker som dig?

Inte ett dugg men det är ju felaktigt att hävda att Kingdom come 2 är svårare än Elden Ring och Witcher 3..
Då vet man inte vad man pratar om
Citera
2025-05-01, 08:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1

Jag gillade spelet men när man väl kört igenom hela storyn och alla sidouppdragen som för mig tog ca 130 timmar så var det över och man går vidare till något annat. Hade det funnits ett onlineläge så hade säkert många gått in i det men för mig är inte online intressant och kan även gissa att KCD inte är något spel som skulle vinna på online.

Det är väl redan nu på väg något DLC men jag kommer nog skippa dessa då jag vet från ettan att dessa var rätt sega och mest var en kort storysnutt som man skulle göra så lång som möjligt bara för att kunna säga att det är 30 timmar extra story typ.

De alternativen som finns för att ett spel ska leva vidare är helt enkelt att spelet byter riktning och istället blir en simulator där man samlar pengar och bygger upp en egen stad men det funkar inte heller i KCD då man skulle förstöra upplägget för Henry till del 3. Man kunde köpa DLC:n till ettan där man byggde upp en by men det var som sagt rätt tråkigt då det bara handlade om att samla pengar och sen bygga.
Pengar är heller inga problem i spelet då man blir överlägen i strid i slutet och man mosar folk både till höger och vänster och svårigheten ligger i att sälja av allt skit man erövrar då handelsmännen inte har så mycket pengar. I ettan fanns mjölnarna som för mig satt på dryga 25000 groschen i slutet så det var snabbt gjort, döda lite folk, sno allt och åka och sälja, repete.
Citera
2025-05-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Satsa på Alchemy i början. När du kommer till herb-kvinnan så introducerar hon ju dig för alchemy och du ska göra en potion som heter Chamomile Dedoction för ett quest, när du gjort detta så ställ dig och göra så många du orkar (finns tillräckligt mycket herbs där för det). Det är värt att lägga ner 1-2 timmar för att maxa din Alchemy tills dess att du når perken "Secret of Secrets". Denna perk gör att du får den bästa kvaliten i spelet på dina potions om du gör allt rätt enligt recepten.

När du har den perken vill du göra en potion som heter Fox (Henry's Fox). Denna göra så att du får 50%+ xp på allt, så det går alltså dubbelt så fort att levla upp alla dina skills.
(Du behöver inte köpa recepten till alla potions i spelet, det räcker med att du söker upp dessa på nätet och följer dessa: https://www.ign.com/wikis/kingdom-come-deliverance-2/Alchemy_Recipes_List ). Skulle också rekommendera att du lägger perks på potion seller och Secret of Matter, den första gör att du får bättre pris när du säljer dina potion och den andra gör att du får upp till 6st potions varje gång du gör en potion.

Sedan bör du ta dig till en NPC som heter tomcat, han kan du duellera mot, gör detta när du har Henry's Fox potion aktivt. När du gått upp tillräckligt mycket i skills så ska du utmana honom i en riktig duell, när du vinner så kommer han lära dig "master strike", det är en sorts counter attack och när du kan den så kommer spelet och varje fight vara busenkelt.

Jag rekommenderar också starkt att du övar upp dina färdigheter i thievery/sneak osv i början. Jag gjorde misstaget att inte göra det i min första session och straffades hårt längre fram i några main quest där man måste smyga osv, där finns det också en potion du vill göra mycket av och använda som heter Quickfinger.

I början när du ska ta dig till bröllopet så kan du väljer 2 olika vägar, antingen genom Blacksmith Randovan eller genom The Miller Kreyzl, den senare är en bra väg då det handlar mycket om att spela just inom thievery så du kan få upp dina skills där.

Hoppas det var lite till hjälp.

Tack för att du tog dig tid att skriva Carrock! Jag ska absolut satsa på att följa dina råd. Jag började med att följa The Miller Kreyzl-vägen men lessnade i ett moment där jag upplevde att det var en bugg. Skulle följa med likgrävaren och hitta ett djur i en fälla, men djuren var inte där. Slutade med att jag bankade ner honom. Frågan är hur spelet löser det när man dödar en bifigur i ett uppdrag. Finns det något sätt att starta om eller fullfölja uppdraget ändå? Är det något du stött på?
Citera
2025-05-02, 09:14
Medlem
Citat:
Jag brukar börja med att sticka till farmen som finns rakt söderut om Troskowitz, stället där man hamnar i skamstocken i början. På östra sidan farmen längs vägen växer belladonna som man behöver till saviour schnapps. Det finns också en häst på farmen som jag brukar stjäla. Sen sticker jag tillbaka till herbtanten där man är i starten och slänger ihop några Savour Schnapps och Marigold Decoction. Och så säljer jag den stulna hästen hos hästhandlaren i Nomad Camp. Det räcker för att köpa tillbaka Pebbles och ha råd med att reparera armorn i början. Vid millern som man får jobb hos får man öva lockpicking på ett very easy lock. Det går att göra det om och om igen tills man är lvl 9 i lockpicking.

Vapnet som man smider som bröllopsgåva vid blacksmithen för att slippa på bröllopet är hyfsat bra i början. Man kan behålla det själv och istället ta sig till bröllopet via millern.

Stort tack ReijoHervonen!!
Jag ska försöka följa ditt råd. Var hittar man Pebbles när jag fått ihop pengar?
Citera
2025-05-02, 09:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arvidfalk
Stort tack ReijoHervonen!!
Jag ska försöka följa ditt råd. Var hittar man Pebbles när jag fått ihop pengar?
Vid Semine där dom säljer hästar. Om man spelar questet vid Semine som man får av blacksmithen tror jag man kan få tillbaka Pebbles gratis. Jag brukar köpa honom direkt i starten då han bara kostar 150 groschen då snubben har stulit honom (av henry).
Citera
2025-05-02, 09:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Tack för att du tog dig tid att skriva Carrock! Jag ska absolut satsa på att följa dina råd. Jag började med att följa The Miller Kreyzl-vägen men lessnade i ett moment där jag upplevde att det var en bugg. Skulle följa med likgrävaren och hitta ett djur i en fälla, men djuren var inte där. Slutade med att jag bankade ner honom. Frågan är hur spelet löser det när man dödar en bifigur i ett uppdrag. Finns det något sätt att starta om eller fullfölja uppdraget ändå? Är det något du stött på?
Djuret fans i skjulet med den låsta dörren. Man kan hoppa in genom ett fönster på andra sidan. Du behöver inte hjälpa gravgrävaren det går bra att slå ihjäl honom, du kan sticka direkt till platsen där han begraver sina kadaver och hämta salpeter, det som questet går ut på.

https://www.youtube.com/watch?v=r9hQChDuxq8
Citera
2025-05-02, 16:20
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Vid Semine där dom säljer hästar. Om man spelar questet vid Semine som man får av blacksmithen tror jag man kan få tillbaka Pebbles gratis. Jag brukar köpa honom direkt i starten då han bara kostar 150 groschen då snubben har stulit honom (av henry).
Du kan dra dit direkt och övertala honom att ge hästen.
Citera
2025-05-02, 17:46
Medlem
Carrocks avatar
Citat:

Har inte stött på en bugg där, förstår dock din frustration. Miller Kreyzl och likgrävaren gick mig på nerverna, likgrävaren hade jag god lust att hugga ner när han ville att jag skulle döda en hund, hela den quest-chainen var ganska trist, det som är positivt är ju att du kan öva upp färdigheterna inom thievery (Sneak, lockpicking, och pickpocket samt att du får ett gear som är speciellt lämpad för thievery. Men har du tagit dig dit du är nu så har du kanske redan gjort allt det?

Det du skulle kunna göra är att helt enkelt dra till Blacksmith Randovan och gör hans quest som tillslut kan ta dig till bröllopet, den är roligare och Randovan är mer sympatisk. Passa på att bryta dig in i hus i små byar på nätterna för att öva upp alla dessa skills, börja med dörrar som har Easy för att få upp dina skills, så småningom kommer du kunna öppna dörrar och kistor som har very hard utan problem, använd som sagt Henry's Quickfinger potion, samt Henry's Saviour Schnapps och Henry's Fox. (Hoppas bara du gillar Alchemy's minigame), jag gillade den skarpt men har förstått att vissa blir lite otåliga där.
Citera
2025-05-02, 17:48
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Djuret fans i skjulet med den låsta dörren. Man kan hoppa in genom ett fönster på andra sidan. Du behöver inte hjälpa gravgrävaren det går bra att slå ihjäl honom, du kan sticka direkt till platsen där han begraver sina kadaver och hämta salpeter, det som questet går ut på.

https://www.youtube.com/watch?v=r9hQChDuxq8

Hade jag vetat det så hade jag lätt huggit ner honom, han var så jävla störande.
Citera
2025-05-02, 20:15
Medlem
Citat:

Super, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in