Citat:
Ursprungligen postat av
arvidfalk
Ni som kommit långt i spelet kan ni ge några råd till en nybörjare. Jag förstår att tanken är att det ska vara svårt i början men maken till att gå trögt får man leta efter. Dessutom känns det som att det är ganska många buggar, särskilt på PS5 har jag hört. Är det svårare att klara spelet på konsoll än på dator? Och om man får tigga 5 goda råd från er som gått före? Vad ska man satsa på i början för att få det att gå lättare?
Satsa på Alchemy i början. När du kommer till herb-kvinnan så introducerar hon ju dig för alchemy och du ska göra en potion som heter Chamomile Dedoction för ett quest, när du gjort detta så ställ dig och göra så många du orkar (finns tillräckligt mycket herbs där för det). Det är värt att lägga ner 1-2 timmar för att maxa din Alchemy tills dess att du når perken "Secret of Secrets". Denna perk gör att du får den bästa kvaliten i spelet på dina potions om du gör allt rätt enligt recepten.
När du har den perken vill du göra en potion som heter Fox (Henry's Fox). Denna göra så att du får 50%+ xp på allt, så det går alltså dubbelt så fort att levla upp alla dina skills.
(Du behöver inte köpa recepten till alla potions i spelet, det räcker med att du söker upp dessa på nätet och följer dessa:
https://www.ign.com/wikis/kingdom-come-deliverance-2/Alchemy_Recipes_List ). Skulle också rekommendera att du lägger perks på potion seller och Secret of Matter, den första gör att du får bättre pris när du säljer dina potion och den andra gör att du får upp till 6st potions varje gång du gör en potion.
Sedan bör du ta dig till en NPC som heter tomcat, han kan du duellera mot, gör detta när du har Henry's Fox potion aktivt. När du gått upp tillräckligt mycket i skills så ska du utmana honom i en riktig duell, när du vinner så kommer han lära dig "master strike", det är en sorts counter attack och när du kan den så kommer spelet och varje fight vara busenkelt.
Jag rekommenderar också starkt att du övar upp dina färdigheter i thievery/sneak osv i början. Jag gjorde misstaget att inte göra det i min första session och straffades hårt längre fram i några main quest där man måste smyga osv, där finns det också en potion du vill göra mycket av och använda som heter Quickfinger.
I början när du ska ta dig till bröllopet så kan du väljer 2 olika vägar, antingen genom Blacksmith Randovan eller genom The Miller Kreyzl, den senare är en bra väg då det handlar mycket om att spela just inom thievery så du kan få upp dina skills där.
Hoppas det var lite till hjälp.