2025-04-30, 14:01
Medlem
Ni som kommit långt i spelet kan ni ge några råd till en nybörjare. Jag förstår att tanken är att det ska vara svårt i början men maken till att gå trögt får man leta efter. Dessutom känns det som att det är ganska många buggar, särskilt på PS5 har jag hört. Är det svårare att klara spelet på konsoll än på dator? Och om man får tigga 5 goda råd från er som gått före? Vad ska man satsa på i början för att få det att gå lättare?
Citera
2025-04-30, 14:32
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arvidfalk
Ni som kommit långt i spelet kan ni ge några råd till en nybörjare. Jag förstår att tanken är att det ska vara svårt i början men maken till att gå trögt får man leta efter. Dessutom känns det som att det är ganska många buggar, särskilt på PS5 har jag hört. Är det svårare att klara spelet på konsoll än på dator? Och om man får tigga 5 goda råd från er som gått före? Vad ska man satsa på i början för att få det att gå lättare?

Satsa på Alchemy i början. När du kommer till herb-kvinnan så introducerar hon ju dig för alchemy och du ska göra en potion som heter Chamomile Dedoction för ett quest, när du gjort detta så ställ dig och göra så många du orkar (finns tillräckligt mycket herbs där för det). Det är värt att lägga ner 1-2 timmar för att maxa din Alchemy tills dess att du når perken "Secret of Secrets". Denna perk gör att du får den bästa kvaliten i spelet på dina potions om du gör allt rätt enligt recepten.

När du har den perken vill du göra en potion som heter Fox (Henry's Fox). Denna göra så att du får 50%+ xp på allt, så det går alltså dubbelt så fort att levla upp alla dina skills.
(Du behöver inte köpa recepten till alla potions i spelet, det räcker med att du söker upp dessa på nätet och följer dessa: https://www.ign.com/wikis/kingdom-come-deliverance-2/Alchemy_Recipes_List ). Skulle också rekommendera att du lägger perks på potion seller och Secret of Matter, den första gör att du får bättre pris när du säljer dina potion och den andra gör att du får upp till 6st potions varje gång du gör en potion.

Sedan bör du ta dig till en NPC som heter tomcat, han kan du duellera mot, gör detta när du har Henry's Fox potion aktivt. När du gått upp tillräckligt mycket i skills så ska du utmana honom i en riktig duell, när du vinner så kommer han lära dig "master strike", det är en sorts counter attack och när du kan den så kommer spelet och varje fight vara busenkelt.

Jag rekommenderar också starkt att du övar upp dina färdigheter i thievery/sneak osv i början. Jag gjorde misstaget att inte göra det i min första session och straffades hårt längre fram i några main quest där man måste smyga osv, där finns det också en potion du vill göra mycket av och använda som heter Quickfinger.

I början när du ska ta dig till bröllopet så kan du väljer 2 olika vägar, antingen genom Blacksmith Randovan eller genom The Miller Kreyzl, den senare är en bra väg då det handlar mycket om att spela just inom thievery så du kan få upp dina skills där.

Hoppas det var lite till hjälp.
Citera
2025-04-30, 16:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arvidfalk
Jag brukar börja med att sticka till farmen som finns rakt söderut om Troskowitz, stället där man hamnar i skamstocken i början. På östra sidan farmen längs vägen växer belladonna som man behöver till saviour schnapps. Det finns också en häst på farmen som jag brukar stjäla. Sen sticker jag tillbaka till herbtanten där man är i starten och slänger ihop några Savour Schnapps och Marigold Decoction. Och så säljer jag den stulna hästen hos hästhandlaren i Nomad Camp. Det räcker för att köpa tillbaka Pebbles och ha råd med att reparera armorn i början. Vid millern som man får jobb hos får man öva lockpicking på ett very easy lock. Det går att göra det om och om igen tills man är lvl 9 i lockpicking.

Vapnet som man smider som bröllopsgåva vid blacksmithen för att slippa på bröllopet är hyfsat bra i början. Man kan behålla det själv och istället ta sig till bröllopet via millern.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2025-04-30 kl. 16:31.
Citera
2025-04-30, 16:32
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Folk här i tråden pratade om att spelet var världens bästa spel. Bättre än Witcher, Elden Ring, Skyrim och allt möjligt. Men med facit i hand, så har spelet självdött efter några månader. Ingen pratar om det längre och spelet har ynka 1000 tittare på twitch.
Citera
2025-04-30, 18:19
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Folk här i tråden pratade om att spelet var världens bästa spel. Bättre än Witcher, Elden Ring, Skyrim och allt möjligt. Men med facit i hand, så har spelet självdött efter några månader. Ingen pratar om det längre och spelet har ynka 1000 tittare på twitch.

På vilket sätt innebär det att personerna i tråden som tycker att det är världens bästa spel har fel i något?

Det är en smakfråga ditt CP, vem i helvete bryr sig om hur många siffror någon har på "twitch"
Citera
2025-04-30, 18:34
Medlem
Vandammess avatar
Citat:

Det var folk med helt förvriden bild sk wankers eller fanvotes. Spelet är riktigt bra men det kräver en hel del av spelaren men det är långt ifrån Witcher 3 och Elden Ring
Citera
2025-04-30, 18:34
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
På vilket sätt innebär det att personerna i tråden som tycker att det är världens bästa spel har fel i något?

Det är en smakfråga ditt CP, vem i helvete bryr sig om hur många siffror någon har på "twitch"
De nämnda spelen lever och frodas efter ett helt decenium. De finns fortfarande i folks medvetande och är fortfarande med på topplistor över de bästa spelen någonsin. KCD II har glömts bort efter en ynka månad.

Spelet är så bortglömt att journalisterna om några år inte ens kommer komma ihåg att spelet existerar, när de ska göra topplistor.

Du är arg och upprörd för att du vet att det jag säger är sant. Acceptans mannen, acceptans.
Citera
2025-04-30, 18:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
KCD2 är en nivå högre än de där spelen du nämner. Dom är bra spel men mera för barn enligt mig. KCD2 är utmanande på ett annat sätt och kommer därför aldrig att bli mainstream.
Citera
2025-04-30, 18:40
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
De nämnda spelen lever och frodas efter ett helt decenium. De finns fortfarande i folks medvetande och är fortfarande med på topplistor över de bästa spelen någonsin. KCD II har glömts bort efter en ynka månad.

Spelet är så bortglömt att journalisterna om några år inte ens kommer komma ihåg att spelet existerar, när de ska göra topplistor.

Du är arg och upprörd för att du vet att det jag säger är sant. Acceptans mannen, acceptans.

Det var ju löjligt hur personer skrev upp spelet här inne men metacritic har ett representativt betyg i 8.5. Spelet kommer aldrig få legendststatus men det finns en hel del att bygga vidare på.
Till skillnad från Final Fantasy rebirth som är mediokert så tycker jag de flesta bör ge spelet en chans även om det inte är ett spel för alla
Citera
2025-04-30, 18:41
Medlem
Vandammess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
KCD2 är en nivå högre än de där spelen du nämner. Dom är bra spel men mera för barn enligt mig. KCD2 är utmanande på ett annat sätt och kommer därför aldrig att bli mainstream.

KCD2 är betydligt enklare än både Witcher 3 och Elden Ring. Släpp sargen nu!
Citera
2025-04-30, 18:41
Medlem
zBr9s avatar
Citat:

Wow grattis, The Witcher är ett jättehyllat spel, och då vann du något, eller vaddå? Och alla andra har förlorat någon slags kamp över något? Eller hur funkar det när man är en bäbis?

Vad är det som provocerar dig så mycket med att en massa människor gillar en sak som du inte gillar?
Citera
2025-04-30, 18:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandammes
KCD2 är betydligt enklare än både Witcher 3 och Elden Ring. Släpp sargen nu!
Blir du provocerad av att andra inte tycker som dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in