• 1
  • 2
2025-04-29, 18:11
Medlem
gubbroras avatar
Hromdagen var jag p en Ica Maxi och handlade. D snubblade jag ver ett erbjudande med en stor lda med pskskum fr 10 kronor hade kostat 50. Eftersom jag avv och till gillar skumgodis slog jag till.

Men nr jag var i kassan s gick ldan in till ordinarie pris dvs 50. Sniken som jag r s ppekade jag differensen och redogjorde fr vad den skulle kosta och var jag tagit den. Kassan skickar en lpare som letar rtt p att jag har rtt och korrigerar.

Nu handlade jag i vrigt bara ngra smsaker totalt under 100 kronor s felet var ltt att upptcka men om jag handlat fr 1000 s r risken stor att jag missat felaktigheten. Felet bestod allts i att butiken hade justerat priset i butiken men inte i kassan.

jag har frsttt att risken r stor att man kan ka dit fr snatteri om man sjlvscannar fel men om butiken missar att ha rtta priser i sitt system s tar man det med en axelryckning frn butikens sida och sger oj d, konstigt.

Jag har upptckt felaktigheter ett antal gnger kanske ngon gng om ret och antagligen missat ngr a.
Frgan r om butiken gr sig skyldig till brott om dom gr p det stt som jag beskrivit?
Citera
2025-04-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Hromdagen var jag p en Ica Maxi och handlade. D snubblade jag ver ett erbjudande med en stor lda med pskskum fr 10 kronor hade kostat 50. Eftersom jag avv och till gillar skumgodis slog jag till.

Men nr jag var i kassan s gick ldan in till ordinarie pris dvs 50. Sniken som jag r s ppekade jag differensen och redogjorde fr vad den skulle kosta och var jag tagit den. Kassan skickar en lpare som letar rtt p att jag har rtt och korrigerar.

Nu handlade jag i vrigt bara ngra smsaker totalt under 100 kronor s felet var ltt att upptcka men om jag handlat fr 1000 s r risken stor att jag missat felaktigheten. Felet bestod allts i att butiken hade justerat priset i butiken men inte i kassan.

jag har frsttt att risken r stor att man kan ka dit fr snatteri om man sjlvscannar fel men om butiken missar att ha rtta priser i sitt system s tar man det med en axelryckning frn butikens sida och sger oj d, konstigt.

Jag har upptckt felaktigheter ett antal gnger kanske ngon gng om ret och antagligen missat ngr a.
Frgan r om butiken gr sig skyldig till brott om dom gr p det stt som jag beskrivit?

Jag har tnkt i samma bana ocks.
Sen tycker jag det r vanligare i vanlig kassa att saker skannas fel till butikens frdel hela tiden. Sist skannade tjejen keson tv gnger. Liksom hur lyckas man.

Dom kan ju plocka fram material frn vervakningskameror vid stld hur r det om jag kommer tillbaka dagen efter och ppekar att dom tagit betalt fr en keso frmycket. Tycker dom kan kolla klockslaget p kvittot och kolla vervakningskameran.

Ngot som fungerar bra r frskvarugarantin d man fr tillbaka dubbelt upp. Vi borde f till ngot sdant nr priser inte r inlagda i systemet eller att kassa personal gr fel.
Citera
2025-04-29, 18:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Varfr skriver du myglande butiker?
Menar du att det r medvetet?
I s fall r det vl bedrgeri enligt Brottsbalken.
Citera
2025-04-29, 18:59
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Varfr skriver du myglande butiker?
Menar du att det r medvetet?
I s fall r det vl bedrgeri enligt Brottsbalken.

Jag har ingen som helst aning om det r medvetet eller ej, Det jag jmfr med r att en kund som av ngon anledning scannar fel betraktas som en presumtiv tjuv tills motsatsen r bevisad. Men om butiken lurar 10 tals -100 tals kunder s r det inte lika allvarligt, varfr?
Citera
2025-04-29, 19:01
Medlem
Citat:
Jag har ingen som helst aning om det r medvetet eller ej, Det jag jmfr med r att en kund som av ngon anledning scannar fel betraktas som en presumtiv tjuv tills motsatsen r bevisad. Men om butiken lurar 10 tals -100 tals kunder s r det inte lika allvarligt, varfr?

Fr att kunden oftast medvetet scannar fel fr att kunden r snl medans butiken sjlvklart kan missa ngra varor nr man har 20000 varor i sortimentet.

Eller gr du aldrig ngra fel nnsin i livet?
Citera
2025-04-29, 19:09
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Fr att kunden oftast medvetet scannar fel fr att kunden r snl medans butiken sjlvklart kan missa ngra varor nr man har 20000 varor i sortimentet.

Jod gr massor av fel, men jag vill inte bli betraktat som en tjuv om jag scannat fel. samtidigt som en butik har oreserverad rtt att felmrka. Jag tvivlar dessutom att en Ica butik ndrar 20 000 priser per vecka
Citera
2025-04-29, 19:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
det kan ju vara lite snett.
lagstiftaren anser vl att snatteri skall straffas d det finns en stor risk att snatteri annars kan bli ett nnu strre problem n vad det redan r. Det r ju ett jtteproblem idag.
Och snatteri r ju oftast medvetet fast man ursktar sig med slarv.
Butikens fel r ju nstan aldrig medvetet utan mer slarv eller stress.
----------
men visst borde man vara lite mer verseende ibland kanske och det vore vl en bra ide som ngn (du?) skrev att man skulle gra som p Donken "glmmer vi att frga dig om plusmeny bjuder vi p en plusmeny!"
Dvs "slr vi in ett fr hgt pris p en vara bjuder vi p den"!
Citera
2025-04-29, 19:19
Medlem
gubbroras avatar
[quote=Riddarhuset|91749033]
det kan ju vara lite snett.
lagstiftaren anser vl att snatteri skall straffas d det finns en stor risk att snatteri annars kan bli ett nnu strre problem n vad det redan r. Det r ju ett jtteproblem idag.
Och snatteri r ju oftast medvetet fast man ursktar sig med slarv.
Butikens fel r ju nstan aldrig medvetet utan mer slarv eller stress.
----------
men visst borde man vara lite mer verseende ibland kanske och det vore vl en bra ide som ngn (du?) skrev att man skulle gra som p Donken "glmmer vi att frga dig om plusmeny bjuder vi p en plusmeny!"
Dvs "slr vi in ett fr hgt pris p en vara bjuder vi p den"!
[/QUOT

Ungefr ngot sdant borde varje seris butik gra men lika fr lika r lite billigt, ge dubbla pengen fr slarvet eftersom jag dels upptcker slarvet dessutom tvingas att korrigera slarvet.
Citera
2025-04-29, 21:21
Medlem
Det fanns en butik som slde nstan uthngna varor fr halva priset. Bara det att nr man kom till kassan tog de fullt pris.

Var dr med en kompis som skulle handla och som tog nn vara fr halva priset. Jag lt kassrskan scanna varan sen sa jag hgt till honom "kolla kvittot nu fr de scannar alltid in halva priset till fullt pris".

Det syntes p kassrskan att hon var s medveten att hon scannat fel. Jag tycker att det r bedrgeri. Men vad lagen sger och hur man bevisar detta vet jag inte.

Samtidigt om jag blir ertappad 3 gnger med att scanna fel blir jag troligen dmd fr snatteri misstag eller ej.

G till butiken och handla halva priset 3 gnger och de scannar fel alla tre s borde ven de bli dmda.
Citera
2025-04-29, 21:23
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

De fel vanliga mnniskor gr r slumpmssiga. De fel butikerna gr r alltid till kundens nackdel och till butikens frdel.
Citera
2025-04-29, 22:05
Medlem
Citat:

[/QUOT

Ungefr ngot sdant borde varje seris butik gra men lika fr lika r lite billigt, ge dubbla pengen fr slarvet eftersom jag dels upptcker slarvet dessutom tvingas att korrigera slarvet.

Du fr ju 25kr i vrdecheck att handla fr p ica fr varje felprismrkt ordinarie prisvara som du ppekar i kassan.
Citera
2025-04-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
De fel vanliga mnniskor gr r slumpmssiga. De fel butikerna gr r alltid till kundens nackdel och till butikens frdel.

Skitsnack.

Kunderna r ofta lite snla och tnker att de ska f ngra varor gratis eller med lgre pris nr man medvetet vljer annan viktvara.

Tillme folk med pengar har satt de i system med oxfile och annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in