• 1
  • 2
2025-04-29, 18:11
Medlem
gubbroras avatar
Häromdagen var jag på en Ica Maxi och handlade. Då snubblade jag över ett erbjudande med en stor låda med påskskum för 10 kronor hade kostat 50. Eftersom jag avv och till gillar skumgodis slog jag till.

Men när jag var i kassan så gick lädan in till ordinarie pris dvs 50. Sniken som jag är så påpekade jag differensen och redogjorde för vad den skulle kosta och var jag tagit den. Kassan skickar en löpare som letar rätt på att jag har rätt och korrigerar.

Nu handlade jag i övrigt bara några småsaker totalt under 100 kronor så felet var lätt att upptäcka men om jag handlat för 1000 så är risken stor att jag missat felaktigheten. Felet bestod alltså i att butiken hade justerat priset i butiken men inte i kassan.

jag har förstått att risken är stor att man kan åka dit för snatteri om man självscannar fel men om butiken missar att ha rätta priser i sitt system så tar man det med en axelryckning från butikens sida och säger oj då, konstigt.

Jag har upptäckt felaktigheter ett antal gånger kanske någon gång om året och antagligen missat någr a.
Frågan är om butiken gör sig skyldig till brott om dom gör på det sätt som jag beskrivit?
Citera
2025-04-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Häromdagen var jag på en Ica Maxi och handlade. Då snubblade jag över ett erbjudande med en stor låda med påskskum för 10 kronor hade kostat 50. Eftersom jag avv och till gillar skumgodis slog jag till.

Men när jag var i kassan så gick lädan in till ordinarie pris dvs 50. Sniken som jag är så påpekade jag differensen och redogjorde för vad den skulle kosta och var jag tagit den. Kassan skickar en löpare som letar rätt på att jag har rätt och korrigerar.

Nu handlade jag i övrigt bara några småsaker totalt under 100 kronor så felet var lätt att upptäcka men om jag handlat för 1000 så är risken stor att jag missat felaktigheten. Felet bestod alltså i att butiken hade justerat priset i butiken men inte i kassan.

jag har förstått att risken är stor att man kan åka dit för snatteri om man självscannar fel men om butiken missar att ha rätta priser i sitt system så tar man det med en axelryckning från butikens sida och säger oj då, konstigt.

Jag har upptäckt felaktigheter ett antal gånger kanske någon gång om året och antagligen missat någr a.
Frågan är om butiken gör sig skyldig till brott om dom gör på det sätt som jag beskrivit?

Jag har tänkt i samma bana också.
Sen tycker jag det är vanligare i vanlig kassa att saker skannas fel till butikens fördel hela tiden. Sist skannade tjejen keson två gånger. Liksom hur lyckas man.

Dom kan ju plocka fram material från övervakningskameror vid stöld hur är det om jag kommer tillbaka dagen efter och påpekar att dom tagit betalt för en keso förmycket. Tycker dom kan kolla klockslaget på kvittot och kolla övervakningskameran.

Något som fungerar bra är färskvarugarantin då man får tillbaka dubbelt upp. Vi borde få till något sådant när priser inte är inlagda i systemet eller att kassa personal gör fel.
Citera
2025-04-29, 18:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Varför skriver du myglande butiker?
Menar du att det är medvetet?
I så fall är det väl bedrägeri enligt Brottsbalken.
Citera
2025-04-29, 18:59
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Varför skriver du myglande butiker?
Menar du att det är medvetet?
I så fall är det väl bedrägeri enligt Brottsbalken.

Jag har ingen som helst aning om det är medvetet eller ej, Det jag jömför med är att en kund som av någon anledning scannar fel betraktas som en presumtiv tjuv tills motsatsen är bevisad. Men om butiken lurar 10 tals -100 tals kunder så är det inte lika allvarligt, varför?
Citera
2025-04-29, 19:01
Medlem
Citat:
Jag har ingen som helst aning om det är medvetet eller ej, Det jag jömför med är att en kund som av någon anledning scannar fel betraktas som en presumtiv tjuv tills motsatsen är bevisad. Men om butiken lurar 10 tals -100 tals kunder så är det inte lika allvarligt, varför?

För att kunden oftast medvetet scannar fel för att kunden är snål medans butiken självklart kan missa några varor när man har 20000 varor i sortimentet.

Eller gör du aldrig några fel nånsin i livet?
Citera
2025-04-29, 19:09
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
För att kunden oftast medvetet scannar fel för att kunden är snål medans butiken självklart kan missa några varor när man har 20000 varor i sortimentet.

Jodå gör massor av fel, men jag vill inte bli betraktat som en tjuv om jag scannat fel. samtidigt som en butik har oreserverad rätt att felmärka. Jag tvivlar dessutom att en Ica butik åndrar 20 000 priser per vecka
Citera
2025-04-29, 19:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
det kan ju vara lite snett.
lagstiftaren anser väl att snatteri skall straffas då det finns en stor risk att snatteri annars kan bli ett ännu större problem än vad det redan är. Det är ju ett jätteproblem idag.
Och snatteri är ju oftast medvetet fast man ursäktar sig med slarv.
Butikens fel är ju nästan aldrig medvetet utan mer slarv eller stress.
----------
men visst borde man vara lite mer överseende ibland kanske och det vore väl en bra ide som ngn (du?) skrev att man skulle göra som på Donken "glömmer vi att fråga dig om plusmeny bjuder vi på en plusmeny!"
Dvs "slår vi in ett för högt pris på en vara bjuder vi på den"!
Citera
2025-04-29, 19:19
Medlem
gubbroras avatar
[quote=Riddarhuset|91749033]
det kan ju vara lite snett.
lagstiftaren anser väl att snatteri skall straffas då det finns en stor risk att snatteri annars kan bli ett ännu större problem än vad det redan är. Det är ju ett jätteproblem idag.
Och snatteri är ju oftast medvetet fast man ursäktar sig med slarv.
Butikens fel är ju nästan aldrig medvetet utan mer slarv eller stress.
----------
men visst borde man vara lite mer överseende ibland kanske och det vore väl en bra ide som ngn (du?) skrev att man skulle göra som på Donken "glömmer vi att fråga dig om plusmeny bjuder vi på en plusmeny!"
Dvs "slår vi in ett för högt pris på en vara bjuder vi på den"!
[/QUOT

Ungefär något sådant borde varje seriös butik göra men lika för lika är lite billigt, ge dubbla pengen för slarvet eftersom jag dels upptäcker slarvet dessutom tvingas att korrigera slarvet.
Citera
2025-04-29, 21:21
Medlem
Det fanns en butik som sålde nästan uthångna varor för halva priset. Bara det att när man kom till kassan tog de fullt pris.

Var där med en kompis som skulle handla och som tog nån vara för halva priset. Jag lät kassörskan scanna varan sen sa jag högt till honom "kolla kvittot nu för de scannar alltid in halva priset till fullt pris".

Det syntes på kassörskan att hon var så medveten att hon scannat fel. Jag tycker att det är bedrägeri. Men vad lagen säger och hur man bevisar detta vet jag inte.

Samtidigt om jag blir ertappad 3 gånger med att scanna fel blir jag troligen dömd för snatteri misstag eller ej.

Gå till butiken och handla halva priset 3 gånger och de scannar fel alla tre så borde även de bli dömda.
Citera
2025-04-29, 21:23
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

De fel vanliga människor gör är slumpmässiga. De ”fel” butikerna gör är alltid till kundens nackdel och till butikens fördel.
Citera
2025-04-29, 22:05
Medlem
Citat:

[/QUOT

Ungefär något sådant borde varje seriös butik göra men lika för lika är lite billigt, ge dubbla pengen för slarvet eftersom jag dels upptäcker slarvet dessutom tvingas att korrigera slarvet.

Du får ju 25kr i värdecheck att handla för på ica för varje felprismärkt ordinarie prisvara som du påpekar i kassan.
Citera
2025-04-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
De fel vanliga människor gör är slumpmässiga. De ”fel” butikerna gör är alltid till kundens nackdel och till butikens fördel.

Skitsnack.

Kunderna är ofta lite snåla och tänker att de ska få några varor gratis eller med lägre pris när man medvetet väljer annan viktvara.

Tillåme folk med pengar har satt de i system med oxfile och annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in