Citat:
Den som köpt först, får lov att acceptera marknadens bud, annars åker dom på böter för kontraktsbrott, och missar huset dom köpt. I gällande kontext skulle jag säga att dom är "tvungna".Men de som säljer först, kan vänta tills dom dör om så krävs, för att få ett bra bud.
Citat:
Jag känner till talat om pyramiden. Det där har väl ältats i närmast 20 år eller så.Och under alla dessa år har ungdomarna kunnat köpa lägenheterna. Trots att påståendena har varit att dom inte kan det.
Häromdagen råkade jag på en sådan ungdom. Under 30 och har en 5.5 MSEK BR i centrala Stockholm.
Bott hemma under utbildningen (och antagligen inte behövt betala något, och har kunnat spara det mesta av CSN). Sedan bott i HR, och arbetat och kunnat spara. Och nu köpt sagda BR. Och där har ju rimligen föräldrarna lånat ut en del.
Men 2 sådana personer hade klarat detta utan föräldrarna. Och så många sådana behövs inte för att klara centrala Stockholm. Det förekommer också att 50+ säljer villan och köper central BR. (Verkar vara kvinnorna i familjen som kräver det. Iaf har det varit så i de fall jag känner till).
Och utanför Centrala Stockholm är det billigare. Så där är det enklare för ungdomarna.
Ungdomarna behöver egentligen bara klara av att köpa entry-bostäderna. Sedan kan dom spara sig till dyrare/större/bättre bostäder.