2025-04-29, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det andra fetade: Det beror på hur man definierar "tvungen". Ingen är tvungen att göra något.
Den som köpt först, får lov att acceptera marknadens bud, annars åker dom på böter för kontraktsbrott, och missar huset dom köpt. I gällande kontext skulle jag säga att dom är "tvungna".

Men de som säljer först, kan vänta tills dom dör om så krävs, för att få ett bra bud.

Citat:
Faktum är att det vi ser nu är kollapsen av pyramiden.
Jag känner till talat om pyramiden. Det där har väl ältats i närmast 20 år eller så.
Och under alla dessa år har ungdomarna kunnat köpa lägenheterna. Trots att påståendena har varit att dom inte kan det.

Häromdagen råkade jag på en sådan ungdom. Under 30 och har en 5.5 MSEK BR i centrala Stockholm.
Bott hemma under utbildningen (och antagligen inte behövt betala något, och har kunnat spara det mesta av CSN). Sedan bott i HR, och arbetat och kunnat spara. Och nu köpt sagda BR. Och där har ju rimligen föräldrarna lånat ut en del.

Men 2 sådana personer hade klarat detta utan föräldrarna. Och så många sådana behövs inte för att klara centrala Stockholm. Det förekommer också att 50+ säljer villan och köper central BR. (Verkar vara kvinnorna i familjen som kräver det. Iaf har det varit så i de fall jag känner till).

Och utanför Centrala Stockholm är det billigare. Så där är det enklare för ungdomarna.

Ungdomarna behöver egentligen bara klara av att köpa entry-bostäderna. Sedan kan dom spara sig till dyrare/större/bättre bostäder.
Citera
2025-04-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Den som köpt först, får lov att acceptera marknadens bud, annars åker dom på böter för kontraktsbrott, och missar huset dom köpt. I gällande kontext skulle jag säga att dom är "tvungna".

Men de som säljer först, kan vänta tills dom dör om så krävs, för att få ett bra bud.

Jag känner till talat om pyramiden. Det där har väl ältats i närmast 20 år eller så.
Och under alla dessa år har ungdomarna kunnat köpa lägenheterna. Trots att påståendena har varit att dom inte kan det.

Häromdagen råkade jag på en sådan ungdom. Under 30 och har en 5.5 MSEK BR i centrala Stockholm.
Bott hemma under utbildningen (och antagligen inte behövt betala något, och har kunnat spara det mesta av CSN). Sedan bott i HR, och arbetat och kunnat spara. Och nu köpt sagda BR. Och där har ju rimligen föräldrarna lånat ut en del.

Men 2 sådana personer hade klarat detta utan föräldrarna. Och så många sådana behövs inte för att klara centrala Stockholm. Det förekommer också att 50+ säljer villan och köper central BR. (Verkar vara kvinnorna i familjen som kräver det. Iaf har det varit så i de fall jag känner till).

Och utanför Centrala Stockholm är det billigare. Så där är det enklare för ungdomarna.

Ungdomarna behöver egentligen bara klara av att köpa entry-bostäderna. Sedan kan dom spara sig till dyrare/större/bättre bostäder.
Hur stor del?
Citera
2025-04-29, 18:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Försökte förklara för en vän som ägde en bostad värd 5 msek (med låga lån) som ville köpa dyrare att det är till hans fördel om priserna generellt går ned. Men det gick inte att få denna person att acceptera det

Kan ju såklart finnas andra anledningar till att inte sälja (och inom kort därefter köpa) på botten, då en nedgång på bostadsmarknaden sannolikt korrelerar med ekonomiskt elände i samhället i övrigt. Många unga i Stockholm är beroende av föräldrar för att köpa, dessa är troligen som mest generösa när börsen står på topp, likaså är bankerna mest givmilda med lån när ekonomin går bra, osv.

I en rejäl lågkonjunktur är det ju så att de flesta håller hårt i sina pengar och då kanske inte den där köparen kommer så långt ändå, även om priserna är lägre med följd att man kan köpa till större rabatt än man säljer för. När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked...

Men med det sagt, det är absolut ett psykologiskt felsteg att inte sälja med förlust, inte ens om förlusten är försumbar (typ 100 tkr vilket i Stockholm varken gör till eller från).
Citera
2025-04-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Finns nog inte många av det fetade slaget i Stockholm dock, även för en höginkomsttagare är små procentuella nedgångar i försäljningspriset vs inköpspriset väldigt kännbart, speciellt då man går in med hävstång.

På en liten ort är det ingen katastrof att köpa en villa för typ 500 tkr och sälja 10% billigare.

Skrev inte att de var många, bara att de var dessa två kategorier jag kan tänka mig som i ett tidigt skede ”tar förlusten”.
Citera
2025-04-29, 18:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Skrev inte att de var många, bara att de var dessa två kategorier jag kan tänka mig som i ett tidigt skede ”tar förlusten”.

Japp. Att vara i trångmål pga. t.ex. separation eller annalkande familjebildning är nog vanligare, då är man tvungen att agera på bostadsmarknaden även om det är dåligt läge just då.

Kan ju faktiskt också vara så att man blir av med jobbet och inte har råd att bo kvar. Gissningsvis rätt ovanligt men finns ju folk som hamnar i knipa.
Citera
2025-04-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Vad är det för områden vi pratar om? Med de priserna gissar jag Sthlm och närförorter. Priserna är inte ned så mycket där. Visst, det är absolut med 10% sen toppen våren 2022. Men inte ner öht sen 2019.

Inte ens om man köpte på toppen har man en sådan nedgång generellt om man inte köpt riktiga ökenobjekt.
Citera
2025-04-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Vad är det för områden vi pratar om? Med de priserna gissar jag Sthlm och närförorter. Priserna är inte ned så mycket där. Visst, det är absolut med 10% sen toppen våren 2022. Men inte ner öht sen 2019.
Givetvis finns inte såna nedgångar utan det är nollorna i hyresrätter som greppar efter halmstrån. Märk väl språkbruket, att man använder uttryck som ”nedgång i reella termer”…
Citera
2025-04-30, 00:34
Medlem
Citat:
Nej, det är därför det tar något mer än några få veckor innan det syns. Men efter ett tag blir livet odrägligt i pyttelägenheter.

Jag förstår inte riktigt vad ni får ut av att förneka det som är så tydligt. Utbudet är gigantiskt för att unga vuxna växt ur sina smålägenheter, men det finns för få unga som kommer in i marknaden och kan ta de lägenheterna till något som är nära det som täcker inköpspriset. Det är anledningen till det gigantiska utbudet vi ser nu.

Här kommer förövrigt 4 (!!) anekdoter ur min närmsta krets:

Par 1: Köpte tvåa runt 2019 för 2,1 miljoner. Totalrenoverade för ungefär 400k. Sålde för 1,8 för att de behövde mer yta till deras växande familj.

Par 2: Köpte tvåa för 3,5 miljoner. Får inte sålt den för ens 3 miljoner. Barn nummer två påväg.

Par 3: Köpte liten trea för 3 miljoner. Högsta dom fick när dom försökte sälja är 2,5.

Par 4: Köpte trea för 6 miljoner. Kan inte sälja för 5 miljoner idag baserat på vad deras grannar sålt för.

Osv. Det är en total slakt vi ser nu.
Verkar inte vara taget ur verkligheten! Eller så är dina vänner totalt dumma i huvudet! Typ ditt första exempel från 2019 att värdet på en nyrenoverad lägenhet skulle sjunka så pass mycket då värdet på bostäder ökade just då så mycket är rent befängt!
Citera
2025-04-30, 00:37
Medlem
Citat:
Många står nog ut längre i mindre bara. Har själv vänner som inte vill sälja med förlust som köpte på toppen. MEN de har mångmiljonbelopp kvar från tidigare vinster trots en eventuell förlust.

De enda som verkligen sitter i skiten är ju de som då får så lite insats att de inte kan köpa något bättre eller lika bra som det de har.

Men det är mycket psykologi i detta. Har man lägre lån så gör man ju ingen direkt förlust om man köper/säljer på samma marknad. Om man ska göra en exit är det en annan sak
Men dom ska väl köpa något i stället eller har dom tänkt sätta ej i en HR? Jag menar det dom köper är ju så mycket billigare än under toppen 2022 än så länge, även om priserna nästan är tillbaka......
Citera
2025-04-30, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Men dom ska väl köpa något i stället eller har dom tänkt sätta ej i en HR? Jag menar det dom köper är ju så mycket billigare än under toppen 2022 än så länge, även om priserna nästan är tillbaka......

Exakt det som är poängen. Självklart kommer ingen av dem sätta sig i en HR med familjen, ingen vettig människa gör ju det.

Många sitter och vägrar acceptera en förlust på några ynka 100k. De tänker inte på att allt annat också gått ned. Det är psykologi i det.

Det är först när insatsen är borta som det är ett problem på allvar.
Citera
2025-04-30, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Verkar inte vara taget ur verkligheten! Eller så är dina vänner totalt dumma i huvudet! Typ ditt första exempel från 2019 att värdet på en nyrenoverad lägenhet skulle sjunka så pass mycket då värdet på bostäder ökade just då så mycket är rent befängt!

De har kanske alla köpt Sveriges värsta ökenobjekt på någon galen topp. Så det låter åtminstone.
Citera
2025-04-30, 07:27
Medlem
Citat:
De har kanske alla köpt Sveriges värsta ökenobjekt på någon galen topp. Så det låter åtminstone.

Finns tyvärr många som ryckts med i nån budgivning: Är inget nytt unders solen.
Har ett par exempel genom åren:
En Villa vi var intresserad av 2004: Stack iväg med över 30% vid budgivning sen kom den ut igen 2007 såldes då för ca 75% av slutpriset 2006: Vi hade då redan gått vidare med ett annat objekt:
Så möjligen har den skribenten en bekantskapskrets som är benägna att göra dåliga bostadsaffärer.
Ett annat anekdot en bekant i byggbranschen berättat för mig: En lägenhet i centrala östermalm, nu pratar vi tidigt 2000tal: Lägenheten köptes för ca 5 mille: "Renoverades" för 2mille.
När min bekant fick gå in och rädda "Renoveringen"Som bla. annat inneburit rivandet av bärande väggar ett upptag av hål till trapphus etc. Hamnade notan på ytterliggare 1 mille: Sedan såldes lägenheten för 4.5 mille: Då pengarna helt enkelt tagit slut så allt var inte färdigt:
Nån lycklig bostadsköpare som bränt 3.5 mille under ett halvår: Dessutom hade lägenheten varit obrukbar under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in