• 4
  • 5
2025-04-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, visst är det så, men jag påvisade bara vad GROK skrev - tog ingen ställning, för eller emot. Men, bra att du ifrågasatte och visade upp detta här så jag också blir mer uppmärksam på att även AI gör fel... Kan dock tänka mig att lokala statuter gör sig gällande mot försäljning på kredit, eller vad tror du?

Nej men det är snarare frågan om generalregeln mot att främja drickande av alkoholdrycker, man får ju inte ha extrapriser och liknande för att öka försäljning av alkohol.

Sedan så är det också så klart en fråga om konsumentkreditlagen.
Hur företag får ge kredit på varor och tjänster är reglerat i lag.
Citera
2025-04-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det stämmer att det inte är uttryckligen förbjudet, men det går under generalregeln att man inte får främja drickandet.
Man får t.ex. inte ge bort gratis eller ha extrapris eller annat för att få folk att dricka mer.
Att ge ut kredit skulle nog de flesta anse innebär att man får folk att dricka mer än de annars hade gjort.

När det gäller skillnaden mellan på detta och kreditkort så är det att när det gäller kreditkort så är bankerna tvingade att ha kundkännedom och krediten anpassas efter vad kortinnehavaren anses ha för betalningsförmåga.
Krogen gör så klart ingen kreditupplysning och kollar inkomst mm för deras gäster så där riskerar krediten att skuldsätta kunden så att de inte kan betala.

Utöver det så omfattas även den här typen av kreditgivning av Konsumentkreditlag (2010:1846) eftersom det är kredit som ges av en näringsidkare till en konsument.
Enligt lag så måste kreditgivaren skriftligt tillhandahålla villkoren för krediten innan avtalet ingås.
Näringsidkaren är skyldig att pröva om konsumenten har ekonomiska förutsättningar att fullgöra vad han eller hon åtar sig enligt kreditavtalet.
Sedan är näringsidkaren skyldig att skriftligt dokumentera avtalet i ett läsbart och varaktigt format som är tillgängligt för konsumenten.

Att inte pröva konsumentens ekonomiska förutsättningar kan ge leda till sanktionsavgift för företaget på som minst 5 000kr upp till som mest 10miljoner kronor.
Brott mot andra delar av Konsumentkreditlagen kan ge varning, vite och förbud mot kreditgivning.
Tillsynsmyndighet är konsumentverket.

Hur kommer krogarna undan med happy hour? Det är ju extrapris så det sjunger om det och väldigt främjande
Citera
2025-04-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Hur kommer krogarna undan med happy hour? Det är ju extrapris så det sjunger om det och väldigt främjande

Det är tillåtet för att öka antalet kunder under en viss period och det förutsätter en prissänkning på alla varor.
Dvs man får inte ha happy hour enbart för alkohol, eller vissa typer av alkohol, det gäller även maten och alla andra drycker som säljs.

Om det skulle prövas rättsligt är jag dock inte säker på att happy hour skulle tillåtas alls.
Så länge kommunerna tillåter det kommer det få fortsätta oavsett om det egentligen är lagligt eller inte.
Man kan se på t.ex. det här med uteservering. Karlstad kommun nekade tillstånd till en krögare som inte hade inomhusservering/egen lokal.
Detta har kommuner tillåtit "i alla år" i hela Sverige. Men av någon orsak fick Karlstads kommun för sig att neka.
Det överklagades så klart men domstolen slog fast att kommunen hade rätt, det är faktiskt inte lagligt.
Så bara för att något förekommer och tillåts/ignoreras av tillsynsmyndigheten är det inte säkert att det är lagligt.
Om man läser alkohollagen så verkar det i min mening som om "happy hour" är en sådan företeelse.
Citera
2025-04-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det stämmer att det inte är uttryckligen förbjudet, men det går under generalregeln att man inte får främja drickandet.
Man får t.ex. inte ge bort gratis eller ha extrapris eller annat för att få folk att dricka mer.
Att ge ut kredit skulle nog de flesta anse innebär att man får folk att dricka mer än de annars hade gjort.

När det gäller skillnaden mellan på detta och kreditkort så är det att när det gäller kreditkort så är bankerna tvingade att ha kundkännedom och krediten anpassas efter vad kortinnehavaren anses ha för betalningsförmåga.
Krogen gör så klart ingen kreditupplysning och kollar inkomst mm för deras gäster så där riskerar krediten att skuldsätta kunden så att de inte kan betala.

Utöver det så omfattas även den här typen av kreditgivning av Konsumentkreditlag (2010:1846) eftersom det är kredit som ges av en näringsidkare till en konsument.
Enligt lag så måste kreditgivaren skriftligt tillhandahålla villkoren för krediten innan avtalet ingås.
Näringsidkaren är skyldig att pröva om konsumenten har ekonomiska förutsättningar att fullgöra vad han eller hon åtar sig enligt kreditavtalet.
Sedan är näringsidkaren skyldig att skriftligt dokumentera avtalet i ett läsbart och varaktigt format som är tillgängligt för konsumenten.

Att inte pröva konsumentens ekonomiska förutsättningar kan ge leda till sanktionsavgift för företaget på som minst 5 000kr upp till som mest 10miljoner kronor.
Brott mot andra delar av Konsumentkreditlagen kan ge varning, vite och förbud mot kreditgivning.
Tillsynsmyndighet är konsumentverket.

Ja, du har helt rätt. Jag tyckte mest det var intressant att både grok och chatgpt påstår att det finns ett utryckligt förbud mot krediter i alkohollagen, så länge man frågar dem på rätt sätt.
Citera
2025-04-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Ja, du har helt rätt. Jag tyckte mest det var intressant att både grok och chatgpt påstår att det finns ett utryckligt förbud mot krediter i alkohollagen, så länge man frågar dem på rätt sätt.

Jag kan inte svara på hur pålitliga AI är generellt sett men när det gäller juridik så är AI väldigt dåliga.
De blandar ihop olika länders lagar, har inte koll på gammalt och nytt och ofta drar de lagtolkningar från väldigt dåliga källor.

När jag ser hur extremt opålitlig AI är idag gällande juridik idag så blir det uppenbart att vi är väldigt långt från att ha AI som klarar av mer komplexa arbeten.
Citera
2025-04-30, 14:22
Medlem
Medan ni diskuterar vilken AI som ger bäst svar kan jag svara själv.

Jag har varit chef över en tillståndsenhet på kommunens bygg- och miljönämnd.
Korta svaret är Nej, de får inte ge på nota/kredit om det inte är en sådan för ett sällskap vid bord och knappt det är ens godkänt.

Det längre svaret är att svensk alkohollagstiftning är skriven på ett otydligt sätt i många aspekter. Därför kommer vissa kommuner säga ja medan andra säger nej. Länsstyrelsen har tillsynen över kommunerna; men även här skiljer bedömningarna sig åt.

Vill TS hämnas på krogen genom detta mynt så vore det lämpligt att ge ett konkret tips till den lokala tillståndshandläggaren eller enheten. Beroende på stad kan det vara en lokal förmåga som känner till upplägget. Ring och prata för att få svar. Du kan vara anonym så länge du håller dig anonym (säg inte namn, skriv inte under brev, maila inte med privat mail etc.).

Det svåra kommer vara att bevisa upplägget om det bara är stammisar som får kredit. Vet att större städer kör med dold kamera och skådisar, men det är undantagsfall.
Citera
2025-08-22, 15:56
Medlem
Jag kreddar sprit ibland på några krogar i stockholm. Oftast dricker jag bara massvis med billig öl, men när kredden finns då åker rom och cola fram. Vissa gånger har det varit över 10tkr

Tror knappast det är lagligt, och serveringstillståndet kan nog ryka illa kvickt.
Citera
2025-08-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutmattet
Finns en pub vid torget (mellan stor stad) som lappar kredden och gubbarna (och gummorna) kommer in och bettar av sin krita och börjar om en gång i månaden. Har har lite agg mot denna pub av andra anledningar och undrar hur jag sätter dit dom.

Svälj förtreten och fatta att man inte tjallar!
Citera
2025-08-26, 08:47
Medlem
skjutmattets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Jag kreddar sprit ibland på några krogar i stockholm. Oftast dricker jag bara massvis med billig öl, men när kredden finns då åker rom och cola fram. Vissa gånger har det varit över 10tkr

Tror knappast det är lagligt, och serveringstillståndet kan nog ryka illa kvickt.
Men vem "skvallrar" man till och hur anonymt.
Citera
2025-08-26, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutmattet
Men vem "skvallrar" man till och hur anonymt.

Ring kommunen från skyddat nummer, eller maila från en protonmail. Lämna tips om att krogen säljer sprit på kredd.

Uppge inte ditt namn och maila inte från din ordinarie mail
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in