2025-04-24, 18:06
Medlem
Krickerts avatar
Detta är inte alls ovanligt på mindre krogar/pizzerior.
Om det tillåtet vet jag ej.
Citera
2025-04-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutmattet
Finns en pub vid torget (mellan stor stad) som lappar kredden och gubbarna (och gummorna) kommer in och bettar av sin krita och börjar om en gång i månaden. Har har lite agg mot denna pub av andra anledningar och undrar hur jag sätter dit dom.

Det är extremt vanligt. Låt dom vara för fan
Citera
2025-04-24, 19:53
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Från KROG, förlåt GROK;

Citat:
I Sverige är det generellt inte tillåtet att köpa alkohol på krogen (t.ex. på restauranger eller barer) på kredit. Enligt Alkohollagen (2010:1622) och relaterade bestämmelser får serveringsställen med alkoholtillstånd inte sälja eller servera alkohol mot kredit eller efterskottsbetalning. Detta innebär att betalning vanligtvis ska ske direkt vid köptillfället, antingen kontant, med kort eller via digitala betalmetoder som Swish.

Varför finns denna regel?
Förebygga överskuldsättning: Att förbjuda kreditköp av alkohol minskar risken för att människor hamnar i skuld på grund av alkoholkonsumtion.
Ansvarsservering: Regeln stödjer ansvarsfull alkoholservering och minskar risken för överkonsumtion.
Undantag eller praxis:
I vissa fall kan krogar tillåta att gäster "skriver upp" en nota under kvällen (t.ex. för en grupp eller vid bordsbeställningar), men betalning förväntas fortfarande ske innan man lämnar stället.
Hotell kan ibland erbjuda gäster att sätta upp alkoholköp på rummet, men detta regleras strikt och betalning sker vid utcheckning, vilket tekniskt sett inte räknas som kredit i lagens mening.
Konsekvenser:
Om en krog bryter mot dessa regler riskerar de böter eller att deras serveringstillstånd dras in. Om du som gäst försöker köpa på kredit och krogen nekar, är det alltså för att de följer lagen.
Citera
2025-04-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man kritar inte, man har en nota.
i en vecka tills bidraget kommer?
Citera
2025-04-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vad är problemet, vad är det som stör dig med detta? Att några människor kan få känna någon jävla glädje i livet även om de inte har pengar för stunden??
Inte för stunden utan för flera dagar och veckor. Flera har trillat av pinn.
Men själva problemet är att jag inte gillar dom.
Citera
2025-04-26, 16:23
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
i en vecka tills bidraget kommer?

Finns nog många som har det därför.
Citera
2025-04-26, 16:27
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
Brukar vara standard på lokala sunkhak och pizzerior med fullständiga rättigheter. Stammisarna som sköter sig får ofta krita i slutet av månaden.

exakt så är det på min lokala pizzeria. "kändisar" får ha nota och betala i slutet av kvällen, stammisar kan få krita tills bidraget kommer
Citera
2025-04-26, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
exakt så är det på min lokala pizzeria. "kändisar" får ha nota och betala i slutet av kvällen, stammisar kan få krita tills bidraget kommer
Väldigt mycket OT här om hur vanligt det är osv.
Frågan var - och undrar hur jag sätter dit dom.
Citera
2025-04-27, 16:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Väldigt mycket OT här om hur vanligt det är osv.
Frågan var - och undrar hur jag sätter dit dom.

Om du anser att krogen gör något som strider mot alkoholtillståndet skickar du in en anmälan till kommunen, svårare än så är det inte. Borde inte vara så svårt att lista ut.
Citera
2025-04-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Från KROG, förlåt GROK;

LLMs är helt värdelösa på sådant här. Det finns inga bestämmelser om kreditköp i alkohollagen, det är grok som hallucinerar. Chatgpt gör det också:

https://chatgpt.com/share/680f97cf-3...3-6b01b0c58008
Citera
2025-04-28, 17:31
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
LLMs är helt värdelösa på sådant här. Det finns inga bestämmelser om kreditköp i alkohollagen, det är grok som hallucinerar. Chatgpt gör det också:

Nej, visst är det så, men jag påvisade bara vad GROK skrev - tog ingen ställning, för eller emot. Men, bra att du ifrågasatte och visade upp detta här så jag också blir mer uppmärksam på att även AI gör fel... Kan dock tänka mig att lokala statuter gör sig gällande mot försäljning på kredit, eller vad tror du?
Citera
2025-04-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz

Det stämmer att det inte är uttryckligen förbjudet, men det går under generalregeln att man inte får främja drickandet.
Man får t.ex. inte ge bort gratis eller ha extrapris eller annat för att få folk att dricka mer.
Att ge ut kredit skulle nog de flesta anse innebär att man får folk att dricka mer än de annars hade gjort.

När det gäller skillnaden mellan på detta och kreditkort så är det att när det gäller kreditkort så är bankerna tvingade att ha kundkännedom och krediten anpassas efter vad kortinnehavaren anses ha för betalningsförmåga.
Krogen gör så klart ingen kreditupplysning och kollar inkomst mm för deras gäster så där riskerar krediten att skuldsätta kunden så att de inte kan betala.

Utöver det så omfattas även den här typen av kreditgivning av Konsumentkreditlag (2010:1846) eftersom det är kredit som ges av en näringsidkare till en konsument.
Enligt lag så måste kreditgivaren skriftligt tillhandahålla villkoren för krediten innan avtalet ingås.
Näringsidkaren är skyldig att pröva om konsumenten har ekonomiska förutsättningar att fullgöra vad han eller hon åtar sig enligt kreditavtalet.
Sedan är näringsidkaren skyldig att skriftligt dokumentera avtalet i ett läsbart och varaktigt format som är tillgängligt för konsumenten.

Att inte pröva konsumentens ekonomiska förutsättningar kan ge leda till sanktionsavgift för företaget på som minst 5 000kr upp till som mest 10miljoner kronor.
Brott mot andra delar av Konsumentkreditlagen kan ge varning, vite och förbud mot kreditgivning.
Tillsynsmyndighet är konsumentverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in