2021-05-07, 06:33
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Om du menar läkare från MENA regionen som är relativt nyanlända så är min erfarenhet att de sällan vill befatta sig med att skriva ut narkotikaklassade preparat, de är väl för rädda om licensen.

Min erfarenhet är att det oftast är välintegrerade öststatsläkare i medelåldern och av båda könen man skall vända sig till.

Etniskt svenska äldre herrar nära pensionsåldern som har varit med ett tag är också ett tips.

Undvik för allt i världen etniskt svenska kvinnliga läkare, speciellt de yngre.

Instämmer i det du säger, yngre utländska män får man absolut inga klassade preparat av.
Såg i mitt tidigare inlägg (ovanför ditt) att jag glömt skriva vem som började förskriva OxyContin åt mig så jag tar det här istället 😅.

Började på tramadol, och fick då ut 100st 50mg. Utskrivna av en äldre kvinnlig läkare, som av någon anledning fann en av mina tatueringar (sitter på ett lite speciellt/udda ställe och är en ”partnertattoo”, dvs min man har den andra halvan av den, och den är väldigt unik i motiv!) så fascinerande att hon frågade snällt om hon fick ta en bild på den, vilket hon såklart fick!

Och vid mitt nästa besök där så förklarade hon att hon hade visat den för sin man (dom båda hade tydligen just det ”intresse” som tatueringen kan förknippas med) och han blev så såld på den att han bad frugan fråga mig om det var okej att dom bägge gjorde en likadan?
Jag blev så paff över förfrågan 😂, här sitter en gullig vithårig liten dam i 60-årsåldern i läkarrock framför mig och frågar detta!
Hon förklarade att detta förmodligen inte var så bra ”etik” av henne att göra såhär, och jag svor att hålla tyst (hon hade trots allt makten i att förskriva mina tramadol som jag behövde 🤪 ), jag skrattade och sa självklart ska ni göra det, bara kör!

När det sen blev tid att prata receptförnyelse (vilket ju var anledningen till att jag var där), frågade jag lite snällt om jag kunde få två stycken 100-pack denna gången samtidigt som jag slank in frågan ”Vill du ha numret till tatueraren kanske”..? Jag fick två paket 😉

Kanske lite OT, men en kul historia och jag gissar att damen i fråga är pensionerad nu då detta var för många år sen, ibland när jag kommer att tänka på det så undrar jag om hon faktiskt gjorde tatueringen ändå 😂..?

Läkaren som satte mig på OxyContin var en utländsk tjej i 35-årsåldern, hon pratade extremt dålig svenska (nyligen hitflyttad).
Förklarade (eller ja, försökte förklara, tror inte hon fattade ett ord av vad jag sa..) att tramadolen inte längre hjälpte mig, och hon frågade om jag visste något läkemedel som jag ville byta till?
Svarade OxyContin och fick ut två stycken 98-burkar 10mg direkt.
Sa till henne att allt ang. mina besvär står i min journal, men hon läste den aldrig, antagligen pga språkförbistringen..🤭
Hela besöket tog kanske 10-15min?
Fick sen samma uttag 1gg/månad utan problem, bara ringde och förnyade receptet.

Min nya läkare är också kvinna faktiskt, en svensk kvinna i 50-årsåldern.
När jag bytte till den vc:n (pga att min andra läkare bytte vc till en som låg nästan en timme bort, enkel resväg, och jag var då beroende av kollektivtrafiken), så testade jag först 4-5 av dom andra läkarna där, utländska medelålders män och en yngre utländsk kille.
Alla dessa ville strypa min medicin direkt, utan att ens ha läst mina journaler, eftersom ”den medicin är inte bra. Jättefarlig”

Försökte förklara för dom att om dom bara öppnar och läser min journal så förstår dom kanske..
Men det var tvär-nej, dessutom var dom i övrigt ohyfsade, ingen ögonkontakt, dom lyssnade inte, en av dom satt bara och skrev på datorn hela tiden och försökte jag säga något så hyssjade han med fingret åt mig 😳??

Så då bytte jag till den jag har idag.
Citera
2024-08-25, 18:52
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Ett tips är att gå till äldre Svenska manliga läkare eller öststatsläkare från t.ex Polen eller Estland, dom brukar vara förstående och frikostiga medans yngre svenska kvinnliga ny-exade läkare knappt skriver ut någonting överhuvudtaget.
Senast redigerad av Bussmekanikern 2024-08-25 kl. 19:16.
Citera
2024-08-26, 14:35
Medlem
Vet du något ställe där denna typen av läkare håller till kanske?
Citera
2024-10-08, 15:20
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Om du menar läkare från MENA regionen som är relativt nyanlända så är min erfarenhet att de sällan vill befatta sig med att skriva ut narkotikaklassade preparat, de är väl för rädda om licensen.

Min erfarenhet är att det oftast är välintegrerade öststatsläkare i medelåldern och av båda könen man skall vända sig till.

Etniskt svenska äldre herrar nära pensionsåldern som har varit med ett tag är också ett tips.

Undvik för allt i världen etniskt svenska kvinnliga läkare, speciellt de yngre.
Helt rätt. Unga svenska kvinnor skriver Aldrig ut klass 1 medicin. Hela ditt inlägg är klockrent.
Citera
2024-10-08, 15:23
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissen24
Vet du något ställe där denna typen av läkare håller till kanske?
Det finns några 10tal läkare i centrala Stockholm som är ökända! Många missbrukare i Stockholm city kan ge dig ett namn mot en 2 hundring. Det säger rykten iallafall.
Citera
2024-10-09, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Helt rätt. Unga svenska kvinnor skriver Aldrig ut klass 1 medicin. Hela ditt inlägg är klockrent.
Jo jag har varit med ett tag och har väl bara haft läkare ifrån det forna öst de sista åren och innan dess äldre manliga svenska läkare och då brukar det inre vara något problem om du är välstädat och välklädd och aldrig någonsin har missbrukat något och inte heller är stämplad som missbrukare samt bygger upp en god relation med läkaren över längre tid.

Unga nyutexaminerade kvinnliga psykiatriker bör undvikas till varje pris och även MENA läkare.
Citera
2024-10-12, 15:58
Medlem
Citat:
Jo jag har varit med ett tag och har väl bara haft läkare ifrån det forna öst de sista åren och innan dess äldre manliga svenska läkare och då brukar det inre vara något problem om du är välstädat och välklädd och aldrig någonsin har missbrukat något och inte heller är stämplad som missbrukare samt bygger upp en god relation med läkaren över längre tid.

Unga nyutexaminerade kvinnliga psykiatriker bör undvikas till varje pris och även MENA läkare.
Vet du någon sådan läkare i Göteborg?
Min läkare har slutat och jag har svåra smärtor men den nya unga tjejen är panodil sponsor nr1
Citera
2024-10-19, 22:16
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Man läser ju i X antal olika fall på google olika artiklar om läkare som dömts för att ha låtit sig mutas till recept, hur tror ni folk går tillväga för att upprätta kontakt med dessa läkare ?
Citera
2025-04-28, 11:20
Medlem
Har i 20 års tid haft Fentanylplåster pga ett diskbråck I nacken som vården inte velat operera. "Det lilla diskbråcket kan inte ställa till med så mycket" har alltid varit svaret. Tack o lov har jag haft en privat läkare som hjälp mig med recept. Till slut lyckades hon få neurokirurgen i Lund att titta på diskbråcket och de opererade mig direkt. Tyvärr hjälpte inte operationen, för eftersom jag haft diskbråcket så länge har det uppstått permenenta skador. Nu ska min läkare sluta och jag fick bara ngr veckors varsel och letar nu desperat efter en ny läkare som kan fortsätta hjälpa mig med min vård och mina recept på Fentanyl. Tar tacksamt emot alla tips och råd ni har.
Citera
2025-04-29, 15:09
Medlem
GlennGBGs avatar
Det lär inte finnas någon vettig läkare som numera skriver ut opiater för att man går och gnäller om smärta.. Kan ni ana hur många som faktiskt går och tjatar på läkare om benzo, opiater och annat med jämna mellanrum? Det lär vara extremt tröttsamt, och hade jag varit läkare så hade jag hivat ut folk med huvudet före när det dök upp.

Det enda jag kan tänka mig har en chans att fungera är om man lyckas pricka in flera av dessa faktorer:

* läkare som är blasé och skiter i vilket, "du får ta hand om ditt liv".. kombination av att han skiter i om han blir av med sin legitimation och att han ogillar mänskligheten
* läkaren behöver pengar pga. spel/annat missbruk och kan tänka sig att ta en muta
* du lyckas på något sätt övertala/övertyga honom om att du faktiskt behöver medicinen av rätt orsaker osv (jag tror inte på alla som gnäller om smärtor hit och dit.. du kan inte lura en pundare)
* läkaren kan hotas till lydnad (riskabelt dock..)
* läkare i förorten som bryr sig mer om pengar än patienter

Hur som; ni ska ha tur om ni lyckas hitta en läkare som skriver ut, och jag har också ett råd - dela inte med er av guldgruvorna ni hittar, för då är det inte lång tid förrän de sinar...
Och dela absolut inte med er till någon mupp med ett inlägg som drar en snyfthistoria

Det enda sätter som jag vet fungerar bra är att t.ex. bryta ett ben eller två, vara med om en allvarlig olycka, eller få cancer.. Då kan man få vilken skit man vill, skulle jag tro. Min mamma dog i skelettcancer för några år sedan och hon fick fina grejer innan.. Dock hade jag inte hjärta att snatta av henne trots mitt heroinmissbruk; det var ju min mor liksom..
Senast redigerad av GlennGBG 2025-04-29 kl. 15:13.
Citera
2025-04-29, 15:16
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Det lär inte finnas någon vettig läkare som numera skriver ut opiater för att man går och gnäller om smärta.. Kan ni ana hur många som faktiskt går och tjatar på läkare om benzo, opiater och annat med jämna mellanrum? Det lär vara extremt tröttsamt, och hade jag varit läkare så hade jag hivat ut folk med huvudet före när det dök upp.

Det enda jag kan tänka mig har en chans att fungera är om man lyckas pricka in flera av dessa faktorer:

* läkare som är blasé och skiter i vilket, "du får ta hand om ditt liv".. kombination av att han skiter i om han blir av med sin legitimation och att han ogillar mänskligheten
* läkaren behöver pengar pga. spel/annat missbruk och kan tänka sig att ta en muta
* du lyckas på något sätt övertala/övertyga honom om att du faktiskt behöver medicinen av rätt orsaker osv (jag tror inte på alla som gnäller om smärtor hit och dit.. du kan inte lura en pundare)
* läkaren kan hotas till lydnad (riskabelt dock..)
* läkare i förorten som bryr sig mer om pengar än patienter

Hur som; ni ska ha tur om ni lyckas hitta en läkare som skriver ut, och jag har också ett råd - dela inte med er av guldgruvorna ni hittar, för då är det inte lång tid förrän de sinar...
Och dela absolut inte med er till någon mupp med ett inlägg som drar en snyfthistoria

Det enda sätter som jag vet fungerar bra är att t.ex. bryta ett ben eller två, vara med om en allvarlig olycka, eller få cancer.. Då kan man få vilken skit man vill, skulle jag tro. Min mamma dog i skelettcancer för några år sedan och hon fick fina grejer innan.. Dock hade jag inte hjärta att snatta av henne trots mitt heroinmissbruk; det var ju min mor liksom..

Tråden är från 2004 så var väl lite annorlunda då. Intressant nog lyckades min polare kroka en spelmissbrukande läkare som skrev ut allt I galna mängder för några tusenlappar, det tog 3 år innan han blev av med licensen.

Det är lättare att muta folk som transporterar mediciner, de har mindre att förlora. Så möter man dem på deras rutt så gps inte avslöjar något. Sopsäckar fyllda med allt går att finna där. Dock blev chauffören misstänkt rätt snabbt i min väns fall. Ej dömd pga brist på bevis.
Senast redigerad av davetheslave 2025-04-29 kl. 15:20.
Citera
2025-04-29, 15:19
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Tråden är från 2004 så var väl lite annorlunda då. Intressant nog lyckades min polare kroka en spelmissbrukande läkare som skrev ut allt I galna mängder för några tusenlappar, det tog 3 år innan han blev av med licensen.
Självklart.. För 20 år sedan kunde man rätt enkelt få tag i olika sorters benso fortfarande.

Ja, får man tag i en sådan läkare så har man ju hittat en guldgås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in