• 1
  • 2
2025-04-29, 13:02
Medlem
Jag är en privatperson som handlar av en företagare några gånger per månad och har så gjort i flera år. Betalar aldrig direkt utan handlar det jag vill ha, får kvitto på köpet trots att jag inte betalat, utan betalar hela månadens inköp först vid slutet av månaden, vilket sker direkt till företagets Swish.

Det har fungerat utan problem i flera år men företagaren säger nu plötsligt att jag under alla åren betalt in för lite och har "tiotusentals kronor" kvar att betala.

Jag anser att jag inte har betalat in för lite utan gjort rätt för mig eftersom jag betalat samtliga kvitton och bad därför om underlag så jag kan jämföra mina kvitton och inbetalningar med kopior på deras kvitton och mottagna betalningar, men företagaren säger då att jag får bekosta hans tid då det "tar timmar att ta fram allt sådant".

När jag via sms frågade hur han kan påstå att jag "under alla år har betalt tiotusentals kronor för lite" om han inte har tagit fram underlag för detta så fick jag inget svar men när jag skrev att jag inte tänker bekosta för hans tid för att ta fram underlag så fick jag ett svar direkt där han skrev "då kommer du få en faktura med hela beloppet som ska betalas inom 7 dagar". Har skickat flera sms men för inget svar och när jag ringer så hörs "numret kan inte nås just nu", vilket får mig att tro att han har blockerat mitt nummer.

Vad kan jag göra och vilka rättigheter och skyldigheter har jag?
Citera
2025-04-29, 13:05
Medlem
Låter som en arab-fint i mina öron. Men jag kanske har fel?
Citera
2025-04-29, 13:08
Medlem
Det finns väl inget att bestrida. Ungefär som om jag skulle få en faktura från Coop efter flera år.

Va är det för företagare som ger dig kvitto - utan att du betalat?
Citera
2025-04-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det finns väl inget att bestrida. Ungefär som om jag skulle få en faktura från Coop efter flera år.

Någon jävla alkis-pub
Citera
2025-04-29, 13:18
Medlem
auruns avatar
Bestrid fakturan när den kommer bara.
Citera
2025-04-29, 13:19
Avstängd
Severlohs avatar
Säg till araben att skicka sin bluffaktura, så får han redogöra det gratis för tingsrätten.
Citera
2025-04-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaphiez
Låter som en arab-fint i mina öron. Men jag kanske har fel?

Företagaren är av utländsk härkomst, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Får jag en faktura på ett påstått belopp så måste jag bestrida den för annars går den till inkasso och sedan vidare till Kronofogdemyndigheten där jag får betalningsanmärkning samt blir skyldig att betala den, annars görs utmätning.

Jag har varit kund i flera år och senaste åren har han sagt att jag inte behöver betala nu "utan kan betala senare då du är en bra kund", trots att jag var villig att betala vid köptillfället. Under åren har det blivit sättet att betala på då det var bekvämt. Har under åren aldrig varit några problem utan vid månadsskiftet har jag betalat in månadens köp som jag har kvitton på. Varför han nu plötsligt påstår att det saknas "tiotusentals kronor" vet jag inte eftersom han längre inte svarar på samtal eller sms.

Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Någon jävla alkis-pub

Inte alls, det är en butik.

Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Bestrid fakturan när den kommer bara.

Det vet jag att man ska göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Säg till araben att skicka sin bluffaktura, så får han redogöra det gratis för tingsrätten.

Detta vet jag också. Är dock rädd att han kanske förfalskar kvitton för att hävda att jag inte betalt. Med tanke på hans plötsliga agerande så vet jag inte vad han är kapabel att göra.
Citera
2025-04-29, 13:31
Medlem
Jag hörde direkt på sättet som du beskrev händelsen att det har att göra med människor utan moral.

Säg åt gubben - FUCK OFF och skit i att betala.

Och håll dig till den egna rasen i fortsättningen så slipper du kaos i livet….
Citera
2025-04-29, 13:43
Medlem
Citat:
Jag hörde direkt på sättet som du beskrev händelsen att det har att göra med människor utan moral.

Säg åt gubben - FUCK OFF och skit i att betala.

Och håll dig till den egna rasen i fortsättningen så slipper du kaos i livet….

Betala något mer tänker jag inte göra eftersom jag redan betalt in allt. Kommer dock behöva bestrida den potentiella falska fakturan för annars går den till inkasso och sedan vidare till Kronofogdemyndigheten där jag får betalningsanmärkning samt blir skyldig att betala den, annars görs utmätning.
Citera
2025-04-29, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pzza
Betala något mer tänker jag inte göra eftersom jag redan betalt in allt. Kommer dock behöva bestrida den potentiella falska fakturan för annars går den till inkasso och sedan vidare till Kronofogdemyndigheten där jag får betalningsanmärkning samt blir skyldig att betala den, annars görs utmätning.
Anmäl idioten för att han försöker lura dig!
Citera
2025-04-29, 13:53
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Någon jävla alkis-pub

Företagare har skyldighet att spara kvitton i 5 år, så vill han inte bedyra din skuld, så är det bara att bestrida och se fram emot att vinna i rätten.
Citera
2025-04-29, 13:59
Medlem
Citat:
Anmäl idioten för att han försöker lura dig!

Men om han t.ex. skulle förfalska kvitton så har jag ju inget att gå på då hans ord står mot mitt, plus att han har "kvitton".

Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Företagare har skyldighet att spara kvitton i 5 år, så vill han inte bedyra din skuld, så är det bara att bestrida och se fram emot att vinna i rätten.

Men vad kan jag göra om han förfalskar kvitton?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in