2025-04-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Trumps öde var alltid att ge Ukraina mängder av vapen och besegra arvfienden Ryssland. Han vet inte bara om det än. Han måste gå igenom vissa saker för att landa där. Men det kommer.

Det var Trump som gav Ukraina vapen till att börja med 2018/2019. Utan dessa vapen är det inte säkert att Ukraina skulle kunnat stå emot de första veckorna. Javelin och andra vapensystem var avgörande. Utan Trumps första presidentskap är det inte alls säkert att Ukraina varit med i matchen idag.

Mitt stalltips: USA kommer under sommaren gå all in och hjälpa Ukraina till seger.

Ja jag tänker att om inte ryssland låter USA medlar fred måste dom lära sig hålla käften. Ryssar är rätt äckliga så inte mig emot. Känns inget vidare att EU är ensamma mot orcherna. Vi kan ju inte ens ta hand om vårt eget folk.
Citera
2025-04-28, 23:40
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Plötsligt börjar Zelensky (aka "Stinky") gapa om människoliv. Sedan när har Zelenskyj brytt sig om människoliv? Han säger bara det han tror att Trump vill höra. Han är bara ute efter att suga ut USA och EU på mer miljarder och mer vapensystem. Det är det enda Z vill.
Okej Ivan.
Citera
2025-04-29, 00:08
Medlem
Mysquos avatar
Putin kan inte ha någon fred. Om konflikten skulle ta slut så kommer soldater återvända från fronten och kunna sprida information om vad som faktiskt hände där borta Soldaterna som kommer hem med alla möjliga psykiska och fysiska skador från kriget får inte längre någon saftigt tilltagen soldatlön och skall nu klara sig på en bråkdel av vad de tjänande nyss. I det läget skall Putin försöka övertyga alla om hur fantastiskt framgångsrikt allting varit, samtidigt som statskassan försvunnit och uppåt en miljon arbetsföra medelålders män inte längre är i livet.
Trump å andra sidan, klarar bara komma ihåg det senaste mötet han varit med på. Nyss hade han möte med Zelinsky och köpte allt som kom fram där. Nästa gång träffar han Putin, vår herre skaparen, djävulen eller någon dammsugarförsäljare. Vad som helst kan hända fram tills nästa galna uppenbarelse.
Citera
2025-04-29, 08:50
Medlem
Det blir ju onekligen spännande att se vad som händer framöver. Inställningen från Trump och den amerikanska administrationen har i mitt tycke präglats av pragmatism. Man är helt på det klara med att Ryssland förhandlar utifrån ett militärt överläge gentemot Ukraina och att det enda realistiska scenariot är att Ukraina kommer att tvingas till eftergifter som vi helst skulle se att de inte behövde göra.

Men Putin verkar ju å sin sida ha överskattat sitt förhandlingsläge och underskattat Trump. Putin gapade efter för mycket och nu känns det högst osäkert vad utgången av det hela blir. Utökade ekonomiska sanktioner, inklusive sekundära sanktioner, känns som ett ganska rimligt första steg. Men jag ser gärna att Trump går längre än så.

Nu kommer det förstås inte att hända, men jag skulle gärna se att Trump skruvar upp retoriken några steg och börjar prata om utökat militärt stöd till Ukraina, prata om kärnvapen, gärna namedroppa ryska städer, hota med Nato-medlemskap till Ukraina. Gärna kombinerat med truppförflyttningar närmare ryskt territorium. Allt för att skapa en osäkerhet i Kreml om de verkligen vågar utmana den hittills ganska medgörliga amerikanska administrationen.

Att det har varit mest morot till Ryssland hittills är rimligt och strategiskt smart, men nu behöver nog Trump plocka fram piskan också.

Jag är realist nog att acceptera en lösning där Ryssland behåller delar av de områden de nu ockuperar, men om Putin inte nöjer sig med det är nog en militär eskalering av konflikten kanske det enda alternativet tyvärr.
Citera
2025-04-29, 09:46
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det blir ju onekligen spännande att se vad som händer framöver. Inställningen från Trump och den amerikanska administrationen har i mitt tycke präglats av pragmatism. Man är helt på det klara med att Ryssland förhandlar utifrån ett militärt överläge gentemot Ukraina och att det enda realistiska scenariot är att Ukraina kommer att tvingas till eftergifter som vi helst skulle se att de inte behövde göra.

Men Putin verkar ju å sin sida ha överskattat sitt förhandlingsläge och underskattat Trump. Putin gapade efter för mycket och nu känns det högst osäkert vad utgången av det hela blir. Utökade ekonomiska sanktioner, inklusive sekundära sanktioner, känns som ett ganska rimligt första steg. Men jag ser gärna att Trump går längre än så.

Nu kommer det förstås inte att hända, men jag skulle gärna se att Trump skruvar upp retoriken några steg och börjar prata om utökat militärt stöd till Ukraina, prata om kärnvapen, gärna namedroppa ryska städer, hota med Nato-medlemskap till Ukraina. Gärna kombinerat med truppförflyttningar närmare ryskt territorium. Allt för att skapa en osäkerhet i Kreml om de verkligen vågar utmana den hittills ganska medgörliga amerikanska administrationen.

Att det har varit mest morot till Ryssland hittills är rimligt och strategiskt smart, men nu behöver nog Trump plocka fram piskan också.

Jag är realist nog att acceptera en lösning där Ryssland behåller delar av de områden de nu ockuperar, men om Putin inte nöjer sig med det är nog en militär eskalering av konflikten kanske det enda alternativet tyvärr.

Börjar det inte bli väldigt tydligt att Ryssland är inte ute efter en lösning på kriget.

Trumpnissarna har från början gett bort alla kort.
Sedan har man köpt med hull och hår, de ryska synpunkterna.

Det är fascinerande att följa trumpnissarna och deras förhandlingstaktik och att de tror att man kan köra över den ena parten, som har ett öppet stöd i USA av +50% av befolkningen, samt Europa. Inget man tänkt på?

Putin är girig och tror att han kan greppa efter mera allt eftersom. Då spelar man på USA.

Hade man vänt på detta och gått in tillsammans med Ukraina och väst och satt press på Ryssland, utan att ge bort några kort, hade detta varit annorlunda idag.

Man undrar varför trumpnissarna gjorde bort sig på detta sättet.
Citera
2025-04-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Börjar det inte bli väldigt tydligt att Ryssland är inte ute efter en lösning på kriget.

Trumpnissarna har från början gett bort alla kort.
Sedan har man köpt med hull och hår, de ryska synpunkterna.

Det är fascinerande att följa trumpnissarna och deras förhandlingstaktik och att de tror att man kan köra över den ena parten, som har ett öppet stöd i USA av +50% av befolkningen, samt Europa. Inget man tänkt på?

Putin är girig och tror att han kan greppa efter mera allt eftersom. Då spelar man på USA.

Hade man vänt på detta och gått in tillsammans med Ukraina och väst och satt press på Ryssland, utan att ge bort några kort, hade detta varit annorlunda idag.

Man undrar varför trumpnissarna gjorde bort sig på detta sättet.
Det var Obama som tillät Putin att invadera Kreml. Det var Biden som tillät Putin att invadera Ukraina 2022. Extremvänsterns taktik hittills har varit att försöka förlänga kriget och maximera antalet civila döda genom att se till att Ukraina får tillräckligt militärt stöd för att nätt och jämnt kunna försvara de territorium de har, men inte tillräckligt för att på allvar kunna skada Ryssland militärt på ryskt territorium. Det är er som Trump nu tvingas städa upp efter.

Biden gjorde inte ens några seriösa försök att få Putin till förhandlingsbordet. Putin visste att USA inte utgjorde något som helst hot mot deras militära ambitioner så länge demokraterna satt i vita huset. Nu är läget ett annat.

Det viktiga blir vad som nu händer framöver. Ryssland har givetvis det militära övertaget, men de har inte alla kort på hand. Putin är mer rädd för krig med Nato än vad Nato är för krig mot Ryssland.
Citera
2025-04-29, 10:04
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Det var Obama som tillät Putin att invadera Kreml. Det var Biden som tillät Putin att invadera Ukraina 2022. Extremvänsterns taktik hittills har varit att försöka förlänga kriget och maximera antalet civila döda genom att se till att Ukraina får tillräckligt militärt stöd för att nätt och jämnt kunna försvara de territorium de har, men inte tillräckligt för att på allvar kunna skada Ryssland militärt på ryskt territorium. Det är er som Trump nu tvingas städa upp efter.

Biden gjorde inte ens några seriösa försök att få Putin till förhandlingsbordet. Putin visste att USA inte utgjorde något som helst hot mot deras militära ambitioner så länge demokraterna satt i vita huset. Nu är läget ett annat.

Det viktiga blir vad som nu händer framöver. Ryssland har givetvis det militära övertaget, men de har inte alla kort på hand. Putin är mer rädd för krig med Nato än vad Nato är för krig mot Ryssland.

Aha. Tillät?
Varför gjorde Trump inget 2017-2020?

Men….varför gav man bort alla kort , innan man börjar förhandla?
Citera
2025-04-29, 10:22
Medlem
Citat:
Aha. Tillät?
Varför gjorde Trump inget 2017-2020?
Invaderade Putin Ukraina under 2017-2020?

Citat:
Men….varför gav man bort alla kort , innan man börjar förhandla?
Vilka kort anser du att man gav bort? Och vad bedömer du som bästa realistiska scenario om vi tittar på situationen på marken och de militära styrkeförhållandena mellan Ryssland och Ukraina? Räcker det med att väst fyller på ammunitionsförråden till Ukraina för att Putin ska kapitulera? Eller att tillräckligt många västerlänningar lägger upp inlägg med handhjärtan och "slava Ukraini" på Facebook för att den ryska stridsviljan ska försvinna? Jag önskar ju precis som du att Putin förlorar detta krig, men taktiken de senaste åren har ju uppenbarligen inte fungerat.
Citera
2025-04-29, 11:29
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Vilka kort anser du att man gav bort? Och vad bedömer du som bästa realistiska scenario om vi tittar på situationen på marken och de militära styrkeförhållandena mellan Ryssland och Ukraina? Räcker det med att väst fyller på ammunitionsförråden till Ukraina för att Putin ska kapitulera? Eller att tillräckligt många västerlänningar lägger upp inlägg med handhjärtan och "slava Ukraini" på Facebook för att den ryska stridsviljan ska försvinna? Jag önskar ju precis som du att Putin förlorar detta krig, men taktiken de senaste åren har ju uppenbarligen inte fungerat.

Trump har själv varit stolt över att ha försett Ukraina med vapen. Så han har varit engagerad i konflikten.

Vad som är realistiskt är inget som den sida som lägger sitt bud, behöver redogöra för.
Det är själva utgångspunkten.
Jag hävdar följande. Du hävdar din ståndpunkt. Så startar alla förhandlingar.
Vad som är rimligt, är så klart i varje betraktares ögon.

Att ta bort från förhandlingarna att:
Inget Nato.
Inga amerikanska trupper.
Ej få tillbaka ockuperade områden.

Finns ingen orsak att säga detta. Reaktionen hos ryssarna var överväldigande. Julafton!

Sedan kan du skippa handhjärtan och annat trams, om du vill resonera som vuxen.
Citera
2025-04-29, 11:43
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ja, din historielöse stackare, de gjorde det redan 2014 och fortsatte hela tiden att försöka ta mer mark i ett lågintensivt krig som kostade 15 000 människor livet fram till 2022.

Kriget pågick under hela Trumps förra mandatperiod och han gjorde väldigt lite för att ändra på det så att han skyller på Biden och Obama är bara skrattretande. Han var president i USA i fyra år och gjorde noll och ingenting och han är preisdent nu och gör lika lite för att rätta till tidigare misstag.

Citat:
Jag tvivlar starkt på att du önskar att Ryssland förlorar kriget med tanke på hur du skriver.

Ja, det räcker med fortsatt militärt stöd för att knäcka Ryssland, men ökat stöd och aktiva åtgärder skulle givetvis påskynda processen väsentligt. Givetvis skulle vi stoppa all rysk sjöfart ut från och in i Östersjön och stoppa ALL handel med Ryssland i hela EU och det skulle svida rejält.

Det är rena fantasier att Ryssland inte kan knäckas.
Citera
2025-04-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, din historielöse stackare, de gjorde det redan 2014 och fortsatte hela tiden att försöka ta mer mark i ett lågintensivt krig som kostade 15 000 människor livet fram till 2022.
Precis, 2014 när Obama var president. Låt mig förenkla lite för dig:
Obamas presidentskap: 1 rysk invasion av Ukraina.
Bidens presidentskap: 1 rysk invasion av Ukraina.
Trumps presidentskap: 0 ryska invasioner av Ukraina.

Citat:
Kriget pågick under hela Trumps förra mandatperiod och han gjorde väldigt lite för att ändra på det så att han skyller på Biden och Obama är bara skrattretande. Han var president i USA i fyra år och gjorde noll och ingenting och han är preisdent nu och gör lika lite för att rätta till tidigare misstag.
Det är ett objektivt faktum att Obama respektive Biden varit presidenter när Putin invaderat Ukraina. Likaså att Putin inte vågade invadera när Trump var president. Biden som ju uttryckligen gav Putin klartecken till en ”minor incursion” gjorde inte ens några försök att få till en fredlig lösning på konflikten. Trump däremot har på bara några månader fått båda parter till förhandlingsbordet.

Citat:
Jag tvivlar starkt på att du önskar att Ryssland förlorar kriget med tanke på hur du skriver.
Och jag gissar att du är ett så kallat ryzztroll med affischer på Putin i ditt sovrum.

Citat:
Ja, det räcker med fortsatt militärt stöd för att knäcka Ryssland, men ökat stöd och aktiva åtgärder skulle givetvis påskynda processen väsentligt. Givetvis skulle vi stoppa all rysk sjöfart ut från och in i Östersjön och stoppa ALL handel med Ryssland i hela EU och det skulle svida rejält.
Tittar vi på kartan nu jämfört med sommaren 2022 så måste vi nog konstatera att du är helt ute och cyklar. Ryssland är absolut inte ostoppbart, men då krävs att den militära insatsen eskaleras rejält. Mängder med stridsflygplan och mängder med marktrupper från Nato exempelvis. Men det är ju inte det som exempelvis EU förespråkar. Ekonomiska sanktioner är jag helt och hållet för, samtidigt får man konstatera att Ryssland åtminstone delvis kunnat klara detta genom ökad handel och samarbete med exempelvis Kina och andra länder, så effekten blir ganska begränsad.
Citera
2025-04-29, 15:28
Medlem
Intensivtkloks avatar
[quote=melvein|91746093]
Precis, 2014 när Obama var president. Låt mig förenkla lite för dig:
Obamas presidentskap: 1 rysk invasion av Ukraina.
Bidens presidentskap: 1 rysk invasion av Ukraina.
Trumps presidentskap: 0 ryska invasioner av Ukraina. [/QUOTE
Låt mig förtydliga det jag skrev och vem som helst förstår:

2014 - rysk invasion påbörjas.
2025 - rysk invasion pågår fortfarande och däremellan har det funnits tre olika amerikanska presidenter. En av dessa har ställt sig aktivt på rysk sida i påstått försök att få slut på kriget på ryska villkor. Det var varken Obama eller Biden.

Citat:
Det är ett objektivt faktum att Obama respektive Biden varit presidenter när Putin invaderat Ukraina. Likaså att Putin inte vågade invadera när Trump var president. Biden som ju uttryckligen gav Putin klartecken till en ”minor incursion” gjorde inte ens några försök att få till en fredlig lösning på konflikten. Trump däremot har på bara några månader fått båda parter till förhandlingsbordet.

Ja, det stämmer att invasionen och kriget började under Obama. Det är likaså ett faktum att Trump inte gjorde ett piss åt saken under 4 år som president, medan Biden försåg Ukraina med en hel del under tiden från slutet av 2021 tills han avgick. Hela tiden motarbetades han av Trump som ville stoppa amerikansk hjälp till Ukraina.

Båda parter var vid förhandlingsborden 2014-2022, gång efter gång, med bland annat resultaten Minskavtalen... Alla avtal bröts av Ryssland. 2022 ställde Ryssland i princip samma ultimatum som de gör idag och det var självklart inte acceptabelt för Ukraina då dessa villkor innebär utplånandet av Ukraina som nation. Trump har inte åstadkommit något alls förutom kaos hittills.

Man får hoppas han inser att Putin aldrig kommer vika sig för amerikanska påtryckningar såvida dessa inte är militära. Annars fortsätter kriget tills Ryssland har slut på resurser och det lär ta ett tag.

USA kan få slut på kriget, men inte genom förhandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in