[quote=melvein|91746093]
Precis, 2014 när Obama var president. Låt mig förenkla lite för dig:
Obamas presidentskap: 1 rysk invasion av Ukraina.
Bidens presidentskap: 1 rysk invasion av Ukraina.
Trumps presidentskap: 0 ryska invasioner av Ukraina. [/QUOTE
Låt mig förtydliga det jag skrev och vem som helst förstår:
2014 - rysk invasion påbörjas.
2025 - rysk invasion pågår fortfarande och däremellan har det funnits tre olika amerikanska presidenter. En av dessa har ställt sig aktivt på rysk sida i påstått försök att få slut på kriget på ryska villkor. Det var varken Obama eller Biden.
Citat:
Det är ett objektivt faktum att Obama respektive Biden varit presidenter när Putin invaderat Ukraina. Likaså att Putin inte vågade invadera när Trump var president. Biden som ju uttryckligen gav Putin klartecken till en ”minor incursion” gjorde inte ens några försök att få till en fredlig lösning på konflikten. Trump däremot har på bara några månader fått båda parter till förhandlingsbordet.
Ja, det stämmer att invasionen och kriget började under Obama. Det är likaså ett faktum att Trump inte gjorde ett piss åt saken under 4 år som president, medan Biden försåg Ukraina med en hel del under tiden från slutet av 2021 tills han avgick. Hela tiden motarbetades han av Trump som ville stoppa amerikansk hjälp till Ukraina.
Båda parter var vid förhandlingsborden 2014-2022, gång efter gång, med bland annat resultaten Minskavtalen... Alla avtal bröts av Ryssland. 2022 ställde Ryssland i princip samma ultimatum som de gör idag och det var självklart inte acceptabelt för Ukraina då dessa villkor innebär utplånandet av Ukraina som nation. Trump har inte åstadkommit något alls förutom kaos hittills.
Man får hoppas han inser att Putin aldrig kommer vika sig för amerikanska påtryckningar såvida dessa inte är militära. Annars fortsätter kriget tills Ryssland har slut på resurser och det lär ta ett tag.
USA kan få slut på kriget, men inte genom förhandlingar.