2025-04-28, 14:52
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Det finns inte ett enda levande ting på denna planet som inte fyller en funktion på denna planet.
Har du aldrig varit ute i naturen?
några exempel från Sverige:
granbarkborren
svampen som orsakar almsjuka- Ophiostoma ulmi
brännmaneter
spansk skogssnigel
alla parasiter
Hört talas om algblommning?
I andra länder finns det värre exempel.
Jorden skulle klara utan dessa.
Citera
2025-04-28, 15:15
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Vissa insekter gör ju nytta medans andra inte gör särskilt mycket nytta, såsom mygg och getingar. Man vill inte döda bin eller humlor, däremot tidigare nämnda och flugor. Flugor må ha en funktion att bryta ned gammalt och äckligt kött eller frukt och kastar man skräp och byter soppåse ofta så kommer de inte - så jag behöver inte döda dem, annars dör de av sig själva till slut.
Citera
2025-04-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonalSeasoning
Vissa insekter gör ju nytta medans andra inte gör särskilt mycket nytta, såsom mygg och getingar. Man vill inte döda bin eller humlor, däremot tidigare nämnda och flugor. Flugor må ha en funktion att bryta ned gammalt och äckligt kött eller frukt och kastar man skräp och byter soppåse ofta så kommer de inte - så jag behöver inte döda dem, annars dör de av sig själva till slut.

Både mygg OCH getingar pollinerar växter...
Citera
2025-04-28, 15:27
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Häromdagen såg jag en liten myra springa på väggen och slog mig av en märklig tanke:

Varför är det så att vi kan reagera helt olika på insekter?
En mygga som surrar runt slås ofta ihjäl utan tvekan – men en liten myra? Den låter vi inte bara leva, utan vi kanske till och med hjälper den ut i friheten.

Vad är det egentligen som styr våra handlingar här?
Är det bara självförsvar (som mot stickande myggor)? Är det hygien (som med flugor)?
Eller finns det en djupare, kanske intuitiv, känsla av att vissa liv inte utgör något “hot” – och därför väcker vår omsorg?

Jag försöker själv att låta bli att döda alls, men det blir ändå tydligt att vi ofta – mer eller mindre medvetet – rangordnar liv även på mikronivå.
Vad säger detta om vår syn på liv, rätt och fel, och kanske också om vårt förhållande till makt, ansvar och empati i stort?

Var går gränsen mellan “acceptabel” död och “värdig” hjälp?
Är det här bara små nycker i vardagen – eller säger det något djupare om oss som människor?

Jag är nyfiken på hur ni tänker.

Sådana insekter som bara sticker i självförsvar eller som kanske inte ens kan sticka i självförsvar känns ju mer sympatiska. Ett litet kryp som går där och sköter sitt bara. De enda insekter som jag alltid dödar med flit är fästingar, myggor, älgflugor och blinningar.
Citera
2025-04-28, 17:41
Medlem
Citat:
Det är en väldigt intressant poäng du tar upp — och jag håller med om grunden: allt liv verkar spela någon slags roll i ekosystemet.

Men det leder också till en annan tanke: om vi börjar tänka i termer av “funktion”, då öppnar vi också dörren för en sorts darwinistisk hierarki, där vissa arter främst existerar som föda eller bärare av sjukdomar för att reglera andra populationer.

Då blir nästa logiska fråga: kan man verkligen säga att vissa livsformer “bara” är föda? Att deras enda värde är att bli uppätna eller hålla andra populationer i schack?
Och om vi accepterar den tanken på insektsnivå – varför stannar vi då där? Var drar vi gränsen?
För det är ju exakt den tanken som historiskt använts även mot människor, när vissa grupper setts som “mindre värda”, “mindre funktionella” eller “hinder” för andras utveckling.

Det kanske låter stort och svävande, men på sätt och vis är frågan om vi verkligen kan “rangordna” liv utan att till slut hamna i riktigt obehagliga slutsatser, både om andra arter – och om oss själva.

Vad tänker du om det?

Bra tankar! Jag tror det är helt okej att rangordna liv så länge man inte begår handlingar utifrån dessa rangordningar för det är handlingarna som är problemet, inte rangordningen självt.

Tänk om vi skulle uppfinna något mirakelmedel som utrotar alla fästingar på denna planet. Det skulle vara skönt. Men mest troligen skulle det även leda till obehagliga bieffekter som vi människor inte är kapabla att förutse pga vårat begränsade intellekt.

Det jag försöker säga är att rangordningarna bara finns i våra hjärnor och inte nödvändigtvis är samma sak som sanningen. Och när vi börjar handla utifrån våran fantasi och idéer så uppstår ondska.

Som exempel kan vi ta det här med att vi nu besprutar vissa områden för att komma tillrätta med myggproblem. Personligen tror jag detta kommer slå tillbaka mot oss själva via oväntade bieffekter. Bättre hade varit att bekämpa orsaken till att det blir så mycket mygg istället.
Agera istället för att reagera.
Citera
2025-04-28, 17:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Mer konstigt är att inte Moder Jord och dess små invånare vänt sig mot den mest värdelösa, levande materian - människan - och dödat varenda en av oss, för länge sedan...
Citera
2025-04-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Mer konstigt är att inte Moder Jord och dess små invånare vänt sig mot den mest värdelösa, levande materian - människan - och dödat varenda en av oss, för länge sedan...

Vi är nog inte långt ifrån det. Jag tror vi inom våran livsstid kommer få det svårt att röra oss i terrängen pga att vi då riskerar tiotusentals fästingbett som snabbt kan leda till döden.
Citera
2025-04-28, 23:33
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Häromdagen såg jag en liten myra springa på väggen och slog mig av en märklig tanke:

Varför är det så att vi kan reagera helt olika på insekter?
En mygga som surrar runt slås ofta ihjäl utan tvekan – men en liten myra? Den låter vi inte bara leva, utan vi kanske till och med hjälper den ut i friheten.

Vad är det egentligen som styr våra handlingar här?
Är det bara självförsvar (som mot stickande myggor)? Är det hygien (som med flugor)?
Eller finns det en djupare, kanske intuitiv, känsla av att vissa liv inte utgör något “hot” – och därför väcker vår omsorg?

Jag försöker själv att låta bli att döda alls, men det blir ändå tydligt att vi ofta – mer eller mindre medvetet – rangordnar liv även på mikronivå.
Vad säger detta om vår syn på liv, rätt och fel, och kanske också om vårt förhållande till makt, ansvar och empati i stort?

Var går gränsen mellan “acceptabel” död och “värdig” hjälp?
Är det här bara små nycker i vardagen – eller säger det något djupare om oss som människor?

Jag är nyfiken på hur ni tänker.

En mygga slår man ihjäl för att den inte ska suga i sig mitt blod och producera flera hundra myggor till... Detta oavsett om jag träffar den inomhus eller ute.
Flugor gillar att åka i slangen till centraldammsugaren, har jag hört.
Övriga insekter brukar jag faktiskt försöka förpassa utomhus till ett fritt liv.
Citera
2025-04-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Har du aldrig varit ute i naturen?
några exempel från Sverige:
granbarkborren
svampen som orsakar almsjuka- Ophiostoma ulmi
brännmaneter
spansk skogssnigel
alla parasiter
Hört talas om algblommning?
I andra länder finns det värre exempel.
Jorden skulle klara utan dessa.

Jorden skulle iofs klara sig utan människor också! Vilket den gjorde i miljarder år, innan vår art uppstod.
Citera
2025-04-29, 01:55
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
De hjälper till att reglera populationer genom att sprida sjukdomar och skit

Samt så fungerar de som föda åt andra djur.

Det finns inte ett enda levande ting på denna planet som inte fyller en funktion på denna planet.

Tvärtom.

Funktionerna kommer som en bieffekt av att man tagit en nisch.
Om man tar bort art X, så börjar dess predatorer jaga annat, och dess biotop fylls av annat sinom tid.
Citera
2025-04-29, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
En mygga slår man ihjäl för att den inte ska suga i sig mitt blod och producera flera hundra myggor till... Detta oavsett om jag träffar den inomhus eller ute.
Dumt! Myggors primära födokälla är blomnektar, inte blod. Precis som bin eller fjärilar överföra myggor pollen från blomma till blomma när de livnär sig på nektar. Det är bara när en mygghona lägger ägg som hon letar efter blod.

Hanarna livnär sig bara på blomnektar och bits aldrig, men interagerar ändå med människan och finner våra dofter attraktiva. Mycket av myggen människan slår ihjäl är därför helt oskyldiga! Rent djurplågeri det där.

Tankeställare: Försvinner människan från planeten frodas allt annat liv, planeten skulle må bättre. Försvinner insikterna kollapsar hela näringskedjan på land. De flesta fågelarter och groddjur dör ut inom cirka 2 månader.
Citera
2025-04-29, 06:53
Medlem
Citat:
Det är precis den där självklara sorteringen som är så intressant att fundera över.

För visst är det självförsvar när vi slår ihjäl en mygga – vi vill inte bli bitna, helt rimligt.
Men på en filosofisk nivå handlar det kanske om något ännu djupare: att vi, ofta omedvetet, värderar liv efter nytta och hotbild.
Det blir en slags vardagsdarwinism där vi, på instinkt, avgör vilket liv som är “värt” att bevaras och vilket som kan förstöras utan vidare eftertanke.

Och det mönstret återspeglas faktiskt på större skala också.
När människor – eller hela folkgrupper – avhumaniseras och förminskas till “hot” eller “problem”, då är steget till att rättfärdiga övergrepp och våld ofta skrämmande kort.

Så även om vi talar om små insekter här, så kanske våra vardagliga beslut ändå säger något grundläggande om hur lätt vi människor har att dela in världen i “värdefullt” och “värdelöst” liv.

Värt att grubbla på, tycker jag.

Nja. Insekter har ju plågat mänskligheten i alla tider med sjukdomar av olika slag. Andra människor, och grupper av människor, har ju inte setts som ohyra mer än av vissa ideologiskt förtappade individer. Så det finns ju en stor skillnad i synen på insekter och människor.

Och att dela in världen i värdefullt (bra) och värdelös (dåligt)är ju ett måste. Annars skulle vi snart gå under. Därför gör vi det varje dag. Exempelvis är det värdefullt och bra att sätta en kastrull med vatten på spisen för att koka kaffe. Men värdelöst att lägga ansiktet på den heta spisen. Värdefullt att njuta av utsikten från en klippa högt över havet. Men värdlöst att hoppa från klippan.

Och så vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in