Citat:
Ursprungligen postat av
One2Many
Det enda jag slår ihjäl är mygg, knott, flugor och fästingar. Resten hjälper jag ut ur lägenheten.
Knott, mygg och fästingar är självförsvar, flugor för att de är rena irritationsmoment som potentiellt sprider sjukdomar.
Det är precis den där självklara sorteringen som är så intressant att fundera över.
För visst är det självförsvar när vi slår ihjäl en mygga – vi vill inte bli bitna, helt rimligt.
Men på en filosofisk nivå handlar det kanske om något ännu djupare: att vi, ofta omedvetet, värderar liv efter nytta och hotbild.
Det blir en slags vardagsdarwinism där vi, på instinkt, avgör vilket liv som är “värt” att bevaras och vilket som kan förstöras utan vidare eftertanke.
Och det mönstret återspeglas faktiskt på större skala också.
När människor – eller hela folkgrupper – avhumaniseras och förminskas till “hot” eller “problem”, då är steget till att rättfärdiga övergrepp och våld ofta skrämmande kort.
Så även om vi talar om små insekter här, så kanske våra vardagliga beslut ändå säger något grundläggande om hur lätt vi människor har att dela in världen i “värdefullt” och “värdelöst” liv.
Värt att grubbla på, tycker jag.