2025-04-29, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja jo, men vad å vilken funktion uppfyller fästingarna?

Dom delar ut Darwin-awards till antivaxxers som skippat TBE-vaxxet
Citera
2025-04-29, 08:26
Medlem
För egen del så prioriteras det väldigt likt de andra som skrivit. Mygg eller broms som sätter sig på en må ju bara avlivas i ren självbevarelsedrift. Geting avlivas endast om den tagit sig in i min bostad. Bananflugor sticker ut för mig. De är ju helt ofarliga, men de går mig verkligen på nerverna. Dessa är de enda insekterna som jag regelbundet råkar ut för och som jag ibland finner mig nödd och tvungen att avliva, eller ja...gällande bananflugorna så är jag mer sofistikerad, de brukar jag supa ihjäl med rödvin. Det känns bättre så.

Fjärilar och humlor står däremot som motpol mycket högt i kurs. De är mina favoriter bland insekter och är de mest välkomna gästerna på min uteplats. Och ett bi skulle jag till skillnad från en geting anstränga mig för att fixa en säker väg ut ur bostaden. Myror, spindlar, trollsländor (osv) samma sak, de låter jag vara i fred.

Ja, det är intressant hur det rangordnas.
Senast redigerad av Anonymusfilijockus 2025-04-29 kl. 08:29.
Citera
2025-04-29, 09:06
Medlem
Alla insekter som tar sig in i bostaden slås ihjäl.
Självklart även myror.
Enda undantaget är fjärilar.
Citera
2025-04-29, 09:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Dumt! Myggors primära födokälla är blomnektar, inte blod. Precis som bin eller fjärilar överföra myggor pollen från blomma till blomma när de livnär sig på nektar. Det är bara när en mygghona lägger ägg som hon letar efter blod.

Hanarna livnär sig bara på blomnektar och bits aldrig, men interagerar ändå med människan och finner våra dofter attraktiva. Mycket av myggen människan slår ihjäl är därför helt oskyldiga! Rent djurplågeri det där.

Tankeställare: Försvinner människan från planeten frodas allt annat liv, planeten skulle må bättre. Försvinner insikterna kollapsar hela näringskedjan på land. De flesta fågelarter och groddjur dör ut inom cirka 2 månader.

Hahaha. Ingen insekt lider av en blixtsnabb död och jag har mygg så det räcker och blir över för pollinering och fågelmat.
Citera
2025-04-29, 10:52
Medlem
BalduinGrollers avatar
Fästingar är inte insekter.
Citera
2025-04-29, 10:56
Medlem
Majsmannen2s avatar
Vi har våra förutfattade meningar oavsett vad det gäller.

Är det äckligt är det gulligt är det ofarliga är det farliga. Hur mycket stör dom oss.

Är väl bland annat sådant som spelar in.
Citera
2025-04-29, 11:15
Medlem
Karmans avatar
Det enda jag kan säga är att antelet insekter verkar ha minskat drastiskt sedan jag var liten på 70-talet. Jag kan se det på vårt sommarhus som vi haft sedan dess. På den tiden om man tände en lampa en mörk sommarkväll blev föstret helt täckt av insekter. Nu för tiden kommer knappt någon insekt dit. Så jag försöker vara snäll mot alla insekter, så långt det går. Så klart mygg och flugor brukar jag inte skona...
Citera
2025-04-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag håller med dig – och egentligen ännu längre än så.

Det handlar inte bara om ekologisk funktion i praktisk mening. När vi reflexmässigt trampar ihjäl en myra eller mosar en insekt utan att ens tänka efter, så säger det något om hur vi ser på liv överlag: som något vi kan värdera, rangordna och göra oss till domare över, baserat på storlek, nytta, eller bara bekvämlighet.

Det kan låta barnsligt att dra paralleller mellan en myras liv och en människas – men rent filosofiskt är det ändå samma grundfråga:
Varför anser vi att vissa liv är värda respekt, och andra inte?

Och hur lätt är det inte för ett samhälle, en kultur eller en stat att börja tänka likadant om andra människor när man väl vant sig vid att döma ut “oviktigt” liv?
En insekt som kryper på fel plats ses som störande – en människa från “fel plats” ses som ett problem.

Det kanske är just i de små, till synes obetydliga, valen som vår verkliga moral syns.
Om jag minns rätt har kyrkan, efter Sankt Thomas av Aquino, sagt att djur saknar en själ som motsvarar människan. Ty, de kommer ej till himlen.

Sedan har Gud anförtrodt oss skapelsen att förvalta. Dock inte godtyckligt.
Citera
2025-04-29, 15:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Varför dödar vi kor och grisar men gullar med hundar och hästar?
För att många av oss nyttjar dom som föda.
Citera
2025-04-29, 18:03
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Varför dödar vi kir och grisar men gullar med hundar och hästar?

Skillnaden ligger till stor del i hur vi har kulturellt tränats att se på olika livsformer.

Kor och grisar är mat. Hundar och hästar är kompisar.
Så har vi lärt oss att tänka, utan att reflektera så mycket.

Och samma fenomen ser vi faktiskt på insektssidan också – bara i nyare tappning:
På 90- och 2000-talet började vi få filmer som A Bug’s Life, Antz och Bee Movie, där småkryp plötsligt fick namn, känslor och personlighet.
Helt plötsligt blev myror inte bara något vi trampar ihjäl – de blev små strebers med hjälm som bygger stackar och har dålig chef.

Så på ett sätt är det ganska nytt att vi ens tänker oss att insekter kan vara “någon” istället för “något”.
Citera
2025-04-29, 18:36
Medlem
Jag helgar och vårdar allt levande. Missköter mina krukväxter för jag vill inte vara för hårdhänt mot dem.

Riktigt svårt har jag när en fästing satt sig på mig, men någonstans måste man tyvärr dra gränsen
Citera
2025-05-04, 07:44
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det enda jag kan säga är att antelet insekter verkar ha minskat drastiskt sedan jag var liten på 70-talet. Jag kan se det på vårt sommarhus som vi haft sedan dess. På den tiden om man tände en lampa en mörk sommarkväll blev föstret helt täckt av insekter. Nu för tiden kommer knappt någon insekt dit. Så jag försöker vara snäll mot alla insekter, så långt det går. Så klart mygg och flugor brukar jag inte skona...

Jag är uppväxt på en gård, och mångfalden som uppehåller sig i närheten av ko-flockar, är ganska fantastisk VS utan dessa.
Min far, ze OG-bonde, som var något av en naturnörd, sådde örter, fick biodlare att etablera kupor, satte upp krukor och holkar, lämnade buffertzoner, lämnade högstubbar, och sumphål..
så ja, inte bara i närheten av städer, utan Skillnaden mot idag skulle jag säga är ganska stor generellt.

Jag bor ungefär 15km utanför närmsta stad, och glädjande nog fullständigt kryllar 2/3-delar av den sträckan med Amfibier också (vid rätt väderlek) så då får man köra försiktigt.
Övrig tid är fri fart 😄

Han satte även mig i egenskap av slyngel på att spendera somrarna med att hålla efter kråkfåglarna, då dessa taxerar alla övriga arter något kopiöst.
Senast redigerad av scoremax 2025-05-04 kl. 07:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in