2025-04-28, 23:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Trams, det beror helt vad du jobbar med. Man kan t ex i vissa yrken inte hålla på med viss verksamhet som påverkar allmänhetens förtroende för arbetsgivaren. Det är i slutändan en bedömningsfråga.

Och gör man en rimlig bedömning är det helt uppenbart att man inte som präst kan sitta och festa utanför arbetslokalen.

Nej.

https://alexapp.se/alex-insight/arbe...och-privatliv/
Citera
2025-04-28, 23:54
Medlem
Ärligt talat tror jag inte det var ölen som var problemet i det här sammanhanget utan bullret med rockmusiken. Hade inte prästerna ställt till med det här oväsendet i anslutning till kyrkan så hade nog ingen brytt sig om vad de drack där. Men nu uppträdde de ju störande på arbetsgivarens område
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Såvida det inte föreligger något generellt alkoholförbud där så har de ändå inget att säga till om.
Citera
2025-04-28, 23:54
Medlem
IceEyess avatar
Ett sorgesamtal som utmynnar i bärs, rock och pizza?

Det hade för övrigt varit ännu festligare om denne Stefan Hiller istället skulle heta Adolf i förnamn.
Citera
2025-04-28, 23:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Vad har du fått det ifrån? Jag hade en kollega som jobbade hos en annan arbetsgivare på sin semester, hon fick sparken. En arbetsgivare kan också avskeda en om man bedriver konkurrerande verksamhet. I Det här fallet har ju prästerna uppträtt störande på sin arbetsplats och det kan man självklart bli avskedad för om man struntar i varningen och fortsätter med det olämpliga beteendet.

Fast det är ju en helt annan sak och nej man kan inte bli avskedad för något sådant. Såvida det är på ens fritid och det inte föreligger något generellt alkoholförbud har AG inget med det att göra. Och vadå uppträtt störande? De drack några öl. Hur är det störande? Rockmusiken var det inte de själva som spelade. Hade det här gått längre och prästerna tagit det hela till AD hade AG förlorat.
Citera
2025-04-29, 00:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ärligt talat tror jag inte det var ölen som var problemet i det här sammanhanget utan bullret med rockmusiken. Hade inte prästerna ställt till med det här oväsendet i anslutning till kyrkan så hade nog ingen brytt sig om vad de drack där. Men nu uppträdde de ju störande på arbetsgivarens område

Fast det var ju inte prästerna som spelade musiken.
Citera
2025-04-29, 00:04
Medlem
. Många får sparken på grund av samarbetsproblem, vilket det räknas som om man inte hörsammar chefens erinranden.
Citat:
Fast det är ju en helt annan sak och nej man kan inte bli avskedad för något sådant. Såvida det är på ens fritid och det inte föreligger något generellt alkoholförbud har AG inget med det att göra. Och vadå uppträtt störande? De drack några öl. Hur är det störande? Rockmusiken var det inte de själva som spelade. Hade det här gått längre och prästerna tagit det hela till AD hade AG förlorat.
Citera
2025-04-29, 00:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
. Många får sparken på grund av samarbetsproblem, vilket det räknas som om man inte hörsammar chefens erinranden.

Fast en chef kan inte ge en erinran på vilka grunder som helst.
Citera
2025-04-29, 00:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fast det är ju en helt annan sak och nej man kan inte bli avskedad för något sådant.

Inte avskedad, men 100 % att du kan bli uppsagd.
Citera
2025-04-29, 00:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fast en chef kan inte ge en erinran på vilka grunder som helst.

Stämmer. På den här grunden är det dock noll problem.
Citera
2025-04-29, 00:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Stämmer. På den här grunden är det dock noll problem.

Knappast. Men prästerna ville väl inte bråka alltför mycket och ta det till AD.
Citera
2025-04-29, 00:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej.

https://alexapp.se/alex-insight/arbe...och-privatliv/

Din egen länk säger ju emot dig, ditt lilla missfoster

Vilket självmål
Citera
2025-04-29, 00:17
Medlem
Davoduns avatar
Som präststudent utan att vara helt insatt i ämnet...

Jag ser det konstiga i att dricka öl utanför församlingshemmet, även om jag gärna dricker öl själv.
Om de som har bett om sorgesamtalet deltagit i detta, kanske till och med framfört önskemål eller föreslagit det själva ser jag 0 problem i det. Om det är prästerna i sig så ser jag inte heller något problem, ett stort problem i Sv. Kyrkan är ändå alla omänskliga präster som är födda och uppvuxna i en kristen sfär som inte representerar en vanlig kristen individs liv, därav deras oförmåga att tala med din 'average joe'.

Såvida de inte korkat upp arboga 10.2 och spelat Burzum så är det här verkligen en höna av en fjäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in