2021-12-07, 22:36
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Är det så mixat då, bor det lika mycket medelklass som socialklass 3 liksom. Får inte det intrycket.

Skillnade mellan Stureby och Högdalen är ju otroligt stor. Högdalen känns betydligt mer Rågsved än Stureby enligt mig.

Har rört mig mkt i de områdena. Högdalen är ingen fara. Centrumet är som ett helt vanligt mindre centrum, bara slitet och lite som en kvarleva ifrån 80-talet, liksom. Även om det öppnat upp ett par schysstare mat-hak på sistone. Har aldrig sett något stök alls i centrum där. Det är bara några ur a-laget som hänger typ utanför Systemet och kan stoja lite med varann. Men inget bråk eller så i övrigt. Man känner sig trygg när man går där. Dock skulle jag inte vilja bo där, för det är som sagt slitet osv.

Stureby går ju inte jämföra, det är ett sömnigt trevligt bostadsområde men inget som helst utbud.

Rågsved är betydligt värre än Högdalen. Skulle aldrig gå ensam i Rågsved efter kl. 16-17 på eftermiddagen... Mkt gäng och stökiga ungdomar, droger osv, där ute.
Citera
2021-12-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Okej, är en del själv i högdalen, främst för att handla, på promenader och BVC. Är nästan lika mycket i Stureby, dock vid lägenheterna, dvs runt skolområdet. Finns ganska många lägenheter 😜
Gatubilden i högdalen har nog gjort att jag haft svårt att tro att området befolkas av medelklassfamiljer, men säkert som du säger, de arbetar, eller gör något kul med familjen, hänger inte i centrum 😏

Visst finns det lägenheter, men inget centrum som drar till sig stök.
Citera
2021-12-25, 21:57
Medlem
I stockholms södra förorter finns mycket av den sköna anda som tidigare fanns i Södermalm då man kunde gå ut på krogen och finna vänner.
Citera
2021-12-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
I stil med Husby och Tensta. Ser i princip likadant ut. Välj bort Högdalen och satsa Lidingö, Danderyt etc. är mitt råd.

Ta och ge dig, det är stor skillnad mellan Högdalen och Tensta. Högdalen är ett femtiotalsområde. Dom utlänningar som bor där är de som lyckats bättre att anpassa sig och har bättre inkomster, och där finns ett jättebra centrum. Högdalen är ett bra område.
Citera
2021-12-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Bodde i högdalen för c:a 6 år sedan. Visserligen bara ett halvår men fick ändå lite känsla för stället.

Sunk-romantiskt tror jag är rätt ord. MatDax har ruskigt billiga priser, krogarna är alkisinfesterade och centrumet är väldigt invandrartätt, på dagarna är det sjalar och barnvagnar, på kvällarna keps-kidsen med fulhasch och kniv.

Sköndal är jäääkligt mysigt, i alla fall när jag växte upp. Hängde mycket där som ung, nära till vatten och natur och bra människor.

Det är bara det att sköndal är skittråkigt, ett område som bara kan tilltala pensionärer som väntar på dö
Senast redigerad av ruter 2021-12-25 kl. 23:36.
Citera
2022-01-11, 22:47
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Det är bara det att sköndal är skittråkigt, ett område som bara kan tilltala pensionärer som väntar på dö
Lite överdrivet kanske? Säkert helt okej för småbarnsföräldrar. MEn särskilt mycket att göra finns det naturligtvis inte. Men det är ganska fint, hyfsade priser och med bil inte särskilt långt bort.
Citera
2022-01-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarletoverkill
Ja det är det, mixat alltså. Har bott här de senaste fem åren och trivts jättebra. Om vi inte skulle flytta tillbaka till Norrköping för att komma närmare familjen så hade vi stannat i Högdalen. Det är många småbarnsfamiljer från medelklassen som är nyinflyttade i området, de flesta är högutbildade och har bra jobb med bra lön men saknar kanske föräldrar som har gjort bostadskarriär åt dem. Det är väldigt sällan man kommer i kontakt med "socialklass 3" i förskolan, skolan, lekparken, öppna förskolan mm. Dock har jag hört att det är en stor skillnad idag från hur det var för 5-10 år sedan. Medelklassen hänger dock inte i centrum hela dagarna och bilden man får via de som rör sig där blir lätt missvisande. Stureby är ett villaområde så det går ju inte att jämföra det med Högdalen.

Det finns en hel del bostadsrätter och radhus i Högdalen, sen är jag inte så säker på att man alla gånger kan se på folk om de tillhör medelklassen eller arbetarklassen för de som är under förtti nu för tiden går ju i allmänhet i ganska slappa kläder som är ganska lika.
Citera
2022-01-15, 17:31
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Mycket jeansvästar och mjukisbyxor i Högdalen C.
Citera
2024-06-29, 15:30
Medlem
Har själv bott i högdalen i 1år nu.

Var lite nojjig innan jag flyttade hit men har blivit glatt överraskad.

Känner mig alltid trygg under dagen. På kvällen känns det helt ok men vart i stockholm är det säkert på kvällen? Stockholm är ju tyvärr förstört av invandringen.

I centrum finns det ett enormt bra utbud av resturanger och affärer. Har aldrig varit med om stök där.
Kan tillägga att det ofta är poliser runt området, vilket jag tycker känns bra.

Extremt blandade människor här. Alla olika typer till skillnad från tex Tensta där de bara är invandrare.
Citera
2024-06-30, 23:10
Medlem
Russofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Perry
Har själv bott i högdalen i 1år nu.

Var lite nojjig innan jag flyttade hit men har blivit glatt överraskad.

Känner mig alltid trygg under dagen. På kvällen känns det helt ok men vart i stockholm är det säkert på kvällen? Stockholm är ju tyvärr förstört av invandringen.

I centrum finns det ett enormt bra utbud av resturanger och affärer. Har aldrig varit med om stök där.
Kan tillägga att det ofta är poliser runt området, vilket jag tycker känns bra.

Extremt blandade människor här. Alla olika typer till skillnad från tex Tensta där de bara är invandrare.

Åk till Täby, där är det tryggt på kvällen och även mitt på natten.
Citera
2025-04-28, 23:05
Medlem
plazma1s avatar
Hur är det att bo i Högdalen nu 2025? Vad är det för typ av människor? Är det som blackeberg i motsvarande norort, är det som jag tror blandat rökande wt med babbar? Mycket våldtäkt och bråk?
Citera
2025-05-02, 19:27
Medlem
ShyRonnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plazma1
Hur är det att bo i Högdalen nu 2025? Vad är det för typ av människor? Är det som blackeberg i motsvarande norort, är det som jag tror blandat rökande wt med babbar? Mycket våldtäkt och bråk?

Väldigt blandat, skulle gissa typ 50/50 svenskar och "invandrare". En hel del lokala förmågor i centrum såklart med pub och Systembolag. Men de skadar ingen.
Hör mycket sällan om bråk eller andra brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in