2025-04-25, 14:54
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, då förstår jag.
Kanske formulerade jag det fel så att det uppfattades som att jag nonchalerade bort Daniels profetia. Det jag menar är att de profetiska sjuttio veckorna inte rör sig om en självklar matematik. Folk har därför kommit upp med en mängd olika sätt att tänka och räkna omkring dessa. Med det sagt innebär det givetvis inte att profetian aldrig slog in.
Citera
2025-04-25, 15:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Haha, nej. Jag tycker bara synd om dig som inte kan se vad som är rätt och fel, medvetet eller omedvetet.
Klipper bort och vägrar svara på allt. Tydligt tecken på någon som blev så ägd att han rodnar.
Citera
2025-04-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Kanske formulerade jag det fel så att det uppfattades som att jag nonchalerade bort Daniels profetia. Det jag menar är att de profetiska sjuttio veckorna inte rör sig om en självklar matematik. Folk har därför kommit upp med en mängd olika sätt att tänka och räkna omkring dessa. Med det sagt innebär det givetvis inte att profetian aldrig slog in.

Det är självklar matematik, men profetior och liknelser skrivs inte i klartext, så man kan missförstå.

Gud hade kunnat skriva helt uppenbart så att alla förstår, men det har han inte gjort av en anledning:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?« Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.

Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta.

Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig. Men saliga era ögon som ser och era öron som hör.
" (Matt 13:10-16 Bibel2000)

"Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten." (2 Thess 2:9-12 Bibel2000)

Det är bara dom som söker som ska finna.
Citera
2025-04-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vet du vad en teori är?
Vad innebär bevis för dig? Kan du definiera det?

En teori kan vara vilket påhittat trams som helst.

Bevis är tex. när allätare har stora tänder och klor för att effektivt kunna äta kött utan att använda kniv och gaffel.

Fungerar klor och vassa tänder perfekt för jakt så är det bevisligen en design, och ingen slump eller teori.
Citera
2025-04-25, 23:44
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Det är självklar matematik
Citat:
detta folks hjärta är förstockat.
Citat:
De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon
Citat:
Det är bara dom som söker som ska finna.
Jag håller inte med om att mitt hjärta skulle vara förstockat och inte heller om att mina öron skulle vara tröga till att höra och att jag skulle tillsluta mina ögon. Självklart kan jag bli bättre på att förstå och att göra mig förstådd. Därav mitt senaste inlägg där jag förklarade mig eftersom jag förstod det på dig som att du tog dig illa vid i och med hur jag uttryckte mig.

Även om jag inte viger all min tid till Bibeln så ser jag mig ändå som någon som söker. Oftast ligger det mycket tankearbete bakom mina inlägg.
Citera
2025-04-26, 07:30
Medlem
Citat:
Jag håller inte med om att mitt hjärta skulle vara förstockat och inte heller om att mina öron skulle vara tröga till att höra och att jag skulle tillsluta mina ögon. Självklart kan jag bli bättre på att förstå och att göra mig förstådd. Därav mitt senaste inlägg där jag förklarade mig eftersom jag förstod det på dig som att du tog dig illa vid i och med hur jag uttryckte mig.

Jag tog inte illa vid mig, jag är bara inte intresserad av att fortsätta en diskussion om jag märker att personen redan har bestämt sig. Och "hjärtat förstockat" var inte dig jag menade i synnerhet, det skulle vara att döma dig. Utan jag menar människor i allmänhet, att det är därför det finns olika tolkningar av bibeln. Man följer t.ex. traditionerna i kyrkan istället för att följa det som står i bibeln:

"Jesus svarade: ”Jesaja profeterade träffande om er hycklare när han sa: ’Med läpparna ärar de mig, men deras hjärtan är långt ifrån mig. Förgäves tillber de mig, eftersom deras läror kommer från människor.’ Ni överger Guds bud och håller fast vid människors traditioner.”" (Markus 7:6-8 NWT)

Citat:
Även om jag inte viger all min tid till Bibeln så ser jag mig ändå som någon som söker. Oftast ligger det mycket tankearbete bakom mina inlägg.

Ok bra, fortsätt att söka. Vad är problemet med Jehovas vittnens tolkning av Daniels profetia?
Citera
2025-04-28, 13:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Nej, det kan det inte.

Citat:
Bevis är tex. när allätare har stora tänder och klor för att effektivt kunna äta kött utan att använda kniv och gaffel.
Bevis för vad?

Citat:
Fungerar klor och vassa tänder perfekt för jakt så är det bevisligen en design, och ingen slump eller teori.
Ingen föreslår slump.

Ditt förakt för vetenskap säger det mesta. Det är inte givande att diskutera med den som saknar förståelse av vad ord betyder och bara vräker ur sig vad som helst.
Citera
2025-04-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det kan det inte.

Bevis för vad?

Ingen föreslår slump.

Ditt förakt för vetenskap säger det mesta. Det är inte givande att diskutera med den som saknar förståelse av vad ord betyder och bara vräker ur sig vad som helst.

Bevis för medvetenhet och kunskap bakom tänders design och vilken föda som tänderna effektivt ska hantera.

Var vi allätare så hade vi haft klor och vassa tänder för att effektivt kunna jaga.
Vi hade inte behövt kniv och gaffel då.

Vi har platta tänder och käken kan röras i sidled, precis som hos andra växtätare som gudar har designat.

Visst hade jag haft ett förakt för både gudar, designkonst och vetenskap om jag påstod att människor är allätare som har naglar och platta tänder, och ett av naturens klenaste bett.

Jag hade vart en troende idiot om jag hävdade att mainstreamens vetenskapsteorier är annat än påhitt som man endast kan tro på, eftersom bevis saknas gällande människans allätande kropp.

Bevisen finns för design av gudar, och att människan inte är en allätare som "vetenskapen" och skolor vill.
Citera
2025-04-28, 14:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Bevis för medvetenhet och kunskap bakom tänders design och vilken föda som tänderna effektivt ska hantera.

Var vi allätare så hade vi haft klor och vassa tänder för att effektivt kunna jaga.
Vi hade inte behövt kniv och gaffel då.

Bitch, please. Vi är överlägset planetens bästa jägare, det är inte ens nära.

Citat:
Vi har platta tänder och käken kan röras i sidled, precis som hos andra växtätare som gudar har designat.

Idissla ett kilo gräs till lunch då för helvete
Citera
2025-04-28, 14:32
Medlem
Citat:

Nej! Bara om är så obildad och efterbliven att man inte förstår skillnaden mellan en vetenskaplig teori och när du använder ordet teori i vardagligt tal. Inom vetenskapen är en teori en väldigt välgrundad och testad förklaringsmodell baserad på mängder av fakta, observationer, och experiment.
För du menar vu knappast att du är så satans korkad egentligen att du tror att magnetism, elektricitet, atomer, bakterier eller gravitation, som alla är vetenskapliga teorier, är vilket påhittat trams som helst?

Citat:
Allvarligt? Jag fattar att verklighetsuppfattningen blir lite haltande om man tror att världen fungerar som i barnböcker på dagis, men att tycka det är märkligt att björnar kan äta utan kniv och gaffel är ändå en ny nivå.

Citat:

Du har inte tänkt på att anledningen till att det inte finns några neonröda tandlösa tigrar med hovar är för att dom alla dött av svält?

Det finns inget slumpmässigt med naturligt urval. Klor och tänder utvecklas gradvis genom små steg över miljontals år där varje steg ger en liten fördel för överlevnad och reproduktion.
Citera
2025-04-28, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bitch, please. Vi är överlägset planetens bästa jägare, det är inte ens nära.

Idissla ett kilo gräs till lunch då för helvete

Ja, vi släpper ut dig naken i skogen och ser hur många byten som du kan fånga och hur många allätande björnar och vargflockar som du lyckas försvara dig mot.

Är du överlägsen så borde du hoppa ner i närmaste björnområde på zoo.
Gör nacksving på björnjäveln bara. Sen klöser du björnen med dina naglar. Huden är tjock, pälsen med, men dina naglar är inte för att skala frukt, naglarna är dödliga vapen precis som dina platta tänder.

Återkom sen med bevis för din överlägsna jaktförmåga.

Man är inte en allätare för att man skjuter ett djur och äter upp det.
Man är bara en efterbliven växtätare som totalt saknar intelligens.
Citera
2025-04-28, 14:37
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
[...]
Du har inte tänkt på att anledningen till att det inte finns några neonröda tandlösa tigrar med hovar är för att dom alla dött av svält?
[...]

Hahaha, fan vad jag hade velat se en sån tiger!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in