2025-04-28, 06:35
Medlem
Skinnyfrogs avatar
Jag är så fascinerad av att varje gång man diskuterar vår arbetsmiljö, så ska man visa artiklar av extrem fall som händer i vår värld. Från media. Och då trafficking offer. 15 åringar som köper sex? Jag har ALDRIG stött på det, och har jag misstänkt att de ljuger om sin ålder, har jag nekat. Men jag hade den möjligheten och neka vem jag vill och när jag ville.

Jag jobbade även tillsammans med någon, en säkerhet. En säkerhet som ALLA sexarbetare ska få ha! Det är vår rättighet enligt mig! Men enligt lag är min säkerhet olaglig och de vill slänga hen i fängelse nu! Denna person är också en sexarbetare men visste även vad jag gjorde. Polisen och samhället har lagt sjuka resurser på mitt fall där alla varit samtyckande vuxna. I slutändan kommer min resa med polisen kostat samhället och skattebetalarna betydligt mer än jag nånsin tjänat som sexarbetare.

Pga hur vår sexköpslag ser ut idag, och att vi överhuvudtaget inte har några rättigheter som sexarbetare kommer dessa problem öka. Så länge sexköp är kriminellt, och vi sexarbetare är inte värda ett skit och hotas och straffas kommer Simon och polisen aldrig få ordning på trafficking och människohandel. Inte heller på missbruk och kriminalitet. Det är sexköparnas och kriminellas marknad.

Trots alla resurser Simon och hans grupp har fått genom åren och att Sverige har sin ”fantastiska” sexköpslag, så enligt honom själv ökar problemen lavinartat? Enligt honom är våld och hot vardagsmat. Och att sexarbetare är rädda för polisen. Även tom vi sexarbetare utan kriminella nätverk bakom oss. För tydligen tycker polisen det är en briljant idé att istället för att ha en dialog med oss så hotar de och kränker.

Är inte det är tecken på att det INTE fungerar överhuvudtaget här i Sverige? Att nåt är allvarligt fel med våra sexköpslagar? Men trots det fortsätter Simon förespråka denna lag tom utomlands 💔
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-04-28 kl. 07:24.
Citera
2025-04-28, 08:40
Medlem
Skinnyfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Men handlar nog mer om att Skinnyfrog bara är lite "sur". I flera inlägg har hon berättat att det ställde om henne totalt; rädslan för polisen (trots att hon inte begått brottet), det hemska mötet med SH , hennes misstro mot polisen, det psykiska lidandet och att hon inte vågat fortsätta sälja sex efter vad som hänt.

Skulle nog inte använda ordet "sur".😱

Nej jag är inte ”lite sur” på honom och Simon har inte skrämt bort nån sexköpare. Jag är mer arg, uppgiven och chockad. Hans arbetssätt har slagit sönder mig och min familj. Människor som aldrig stört samhället eller gjort någon illa. Vi har länge varit i spillror efter mötet med polisen och kommer säkert ta flera år till tills vi är på fötter igen. Jag har fortfarande psykisk ohälsa som han orsakade…
Citera
2025-04-28, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnyfrog
Nej jag är inte ”lite sur” på honom och Simon har inte skrämt bort nån sexköpare. Jag är mer arg, uppgiven och chockad. Hans arbetssätt har slagit sönder mig och min familj. Människor som aldrig stört samhället eller gjort någon illa. Vi har länge varit i spillror efter mötet med polisen och kommer säkert ta flera år till tills vi är på fötter igen. Jag har fortfarande psykisk ohälsa som han orsakade…

Och du är definitivt inte ensam! När jag jobbade med forskningen ang polisens attityd mot sexarbetare, pratade jag med flera som vart i kontakt med Simon och ingen sa att det hade vart en bra upplevelse.
Citera
2025-04-28, 09:35
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madkin
Och du är definitivt inte ensam! När jag jobbade med forskningen ang polisens attityd mot sexarbetare, pratade jag med flera som vart i kontakt med Simon och ingen sa att det hade vart en bra upplevelse.

Vad ledde forskningen fram till?

/VV
Citera
2025-04-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Vad ledde forskningen fram till?

/VV

Vi (ca 10 länder) jämförde "policing towards sexworkers" och hur sexarbetare upplever polisen. Det framkom att svenska polis använder inte direkt fysiskt våld, men hot, utpressning, förnedring, försöljelse, utvisning för att få bort sexarbetare.
Här är en policy brief:
https://assets.nationbuilder.com/esw...pdf?1739199787
Hela finns på https://redumbrella.se/research/

Startade även en egen tråd i ämnet, men hittar den inte nu...
Citera
2025-04-28, 10:58
Medlem
Skinnyfrogs avatar
Citat:

Ja idag vet jag att jag är inte ensam. Haft kontakt med flera i liknande situationer som haft möte med Simon. Och det hemskaste är att misstänkta trafficking offer behandlas lika illa av poliser. Jag har i alla fall ett skyddsnät, är svensk medborgare och jag kan inte tystas och utvisas. Jag kommer aldrig vara tyst om det som skedde mig och min familj.
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-04-28 kl. 11:13.
Citera
2025-04-28, 12:39
Medlem
Skinnyfrogs avatar
Vi borde kanske få trådstartens namn ändrad eller starta en egen tråd. Viktigt och nå ut till så många sexarbetare som möjligt som kanske också har gått igenom liknade upplevelser som jag. Jag trodde länge jag var ensam i det här tills jag hitta till sociala medier 💕
Citera
2025-04-28, 13:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Borde inte ni istället ha arbetat med forskning angående torskarnas attityd mot prostituerade?

"Rån, våld och grova övergrepp mot prostituerade blir allt vanligare. I Stockholm finns flera aktuella fall, med gärningsmän så unga som 15 år.

– Mörkertalet är enormt, säger Simon Häggström"

"Ett hårdnande samhällsklimat, utbredd psykisk ohälsa, droger och inflation. Bakom utvecklingen finns sannolikt flera faktorer, tror Simon Häggström"

"Oavsett förklaringsmodell så är trenden tydlig. Polisen ser hur rån, våld och övergrepp mot personer som säljer sex blir allt vanligare.

– Att sälja sex har alltid och kommer alltid att vara förenat med väldigt stor risk, men det har hänt något. Kvinnor som varit här till och från i flera års tid undrar vad som har hänt med Sverige och säger att sexköparna har blivit våldsammare och respektlösare. Det går knappt en vecka utan att vi tar upp en anmälan om någon form av grovt brott"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...och-grovt-vald
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-04-28 kl. 13:05. Anledning: Tillägg
Citera
2025-04-28, 13:09
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Simon Häggström är för sexköpslagen ungefär vad Matti Sällberg var för fejkvaccinet, nämligen en frontfigur som ljuger sig blå dels för att gynna det narrativ som gäller och för att gynna sina egna ekonomiska intressen.

Även om Sällberg är en sliskig figur så hade han ändå en viss charm, Häggström däremot är bara rent otäck på alla sätt och vis.
Häggström om du läser detta, vill du verkligen hjälpa utsatta kvinnor så åk till ditt ursprungsland Indien och hjälp kvinnor där som bor i ett skitland där flest våldtäkter i hela världen äger rum.
Det är faktiskt så illa att man har tågvagnar endast för kvinnor, för de indiska männen kan inte låta bli att tafsa på kvinnorna även på allmänna transportmedel...
Citera
2025-04-28, 13:16
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men du anser väl knappast att det är bra vare sig för grannarna till de prostituerade eller kvinnornas barn om "mamma" har en strid tillströmning av sexkunder?

Risken att något kan hända torde vara överhängande.

(FB) Socialtjänstmannen åtalas – våldtog och rånade prostituerade, vem är mannen?

"Rån, våld och grova övergrepp mot prostituerade blir allt vanligare. I Stockholm finns flera aktuella fall, med gärningsmän så unga som 15 år.

– Mörkertalet är enormt, säger Simon Häggström på Norrmalmspolisens prostitutionsgrupp"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...och-grovt-vald

Det är ju på grund av sådana som dej som prostituerade löper stor risk i sverige att råka ut för
galningar. Vore det lagligt,regulerat och kunde utföras i säker miljö så skulle riskerna kunna minimeras.
Citera
2025-04-28, 13:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är ju på grund av sådana som dej som prostituerade löper stor risk i sverige att råka ut för
galningar. Vore det lagligt,regulerat och kunde utföras i säker miljö så skulle riskerna kunna minimeras.

Ansvaret för våld mot prostituerade ligger hos torskarna, den ligger inte i lagstiftningen och inte på grund av såna som mig eller Simon Häggström.

Våld mot prostituerade har funnits i alla tider, det var faktiskt fler mord inom prostitutionsvärlden på 70 och 80-talet i Sverige när sexköp var lagligt än idag.

Läs på lite, din okunskap är väldigt tydlig här.
Citera
2025-04-28, 13:54
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ansvaret för våld mot prostituerade ligger hos torskarna, den ligger inte i lagstiftningen och inte på grund av såna som mig eller Simon Häggström.

Våld mot prostituerade har funnits i alla tider, det var faktiskt fler mord inom prostitutionsvärlden på 70 och 80-talet i Sverige när sexköp var lagligt än idag.

Läs på lite, din okunskap är väldigt tydlig här.

Du pratar om något som hände för 50 år sedan ?

Läs på om Tyskland. Deras FKK koncept har nära på noll risk eller våldsdåd.
Alltid personal på plats och dom prostituerade kan komma och gå som dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in