Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-28, 11:58
Medlem
DragforADHDs avatar
Hej jag har tagit olanzapin 10 mg i 1 år nu som jag tar varje kväll.

var hos läkaren idag och fick utskrivet mirtazapin 15 mg mot sömn.

slår mirtazapin ut effekten av olanzapin?

någon som har erfarenhet kring detta kombo?
Citera
2025-04-28, 12:23
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Inte av kombinationen, men av mirtazapin.
Mat blev väldigt gott, kropp men framförallt ansiktet måste dubblerats i vikt.
Citera
2025-04-28, 12:24
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Inte av kombinationen, men av mirtazapin.
Mat blev väldigt gott, kropp men framförallt ansiktet måste dubblerats i vikt.
okej
Citera
2025-04-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD

Inte exakt den kombon men Mirtazapin plus ett liknande preparat dvs Quetiapine istället för Olanzapin för länge sedan och nej effekten av Mirtazapin 15 mg till natten slår inte ut den sederande effekten av preparat som tex Olanzapin snarare så förstärker det den.

Har förövrigt provat på Olanzapin för sömnen låg dos för länge sedan och det är olika för alla (de flesta blir toktrötta, åtminstone på högre doser) men jag kände inte av någon sederande effekt alls.

Quetiapine däremot måste ha den bästa sederande effekten och kan användas (helst låg dos) som sömnmedel i den läkemedelskategorin och smiskar det mesta tom renodlade insomningstabletter och gamla tiders sömnbenso, det är bara en dosderingsfråga.
Citera
2025-04-28, 13:58
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Inte exakt den kombon men Mirtazapin plus ett liknande preparat dvs Quetiapine istället för Olanzapin för länge sedan och nej effekten av Mirtazapin 15 mg till natten slår inte ut den sederande effekten av preparat som tex Olanzapin snarare så förstärker det den.

Har förövrigt provat på Olanzapin för sömnen låg dos för länge sedan och det är olika för alla (de flesta blir toktrötta, åtminstone på högre doser) men jag kände inte av någon sederande effekt alls.

Quetiapine däremot måste ha den bästa sederande effekten och kan användas (helst låg dos) som sömnmedel i den läkemedelskategorin och smiskar det mesta tom renodlade insomningstabletter och gamla tiders sömnbenso, det är bara en dosderingsfråga.
eftersom jag tar olanzapin varje kväll så är jag rädd nu när jag fått mirtazapin utskrivet ifall det påverkar varandra. läkaren sa inget om det, något som jag har tänkt själv. men skönt och höra att man kan ta båda, va bara rädd så det inte blir ett problem
Citera
2025-04-28, 15:13
Medlem
Citat:
eftersom jag tar olanzapin varje kväll så är jag rädd nu när jag fått mirtazapin utskrivet ifall det påverkar varandra. läkaren sa inget om det, något som jag har tänkt själv. men skönt och höra att man kan ta båda, va bara rädd så det inte blir ett problem
Nej inga problem du kanske blir tröttare än vanligt och sover godare men det blir ingen "otrevlig" medicinsk interaktion om det var det du var rädd för.
Citera
2025-04-28, 15:29
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej inga problem du kanske blir tröttare än vanligt och sover godare men det blir ingen "otrevlig" medicinsk interaktion om det var det du var rädd för.
okej förstår, tack för att du delade med dig
Citera
2025-05-25, 05:55
Medlem
Citat:

Nej mirtazapin slår knappast ut olanzapin har själv båda två, en bra kombination för att sova gott
Citera
2025-05-25, 12:04
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nej mirtazapin slår knappast ut olanzapin har själv båda två, en bra kombination för att sova gott
ja men så är det, hur många mg mirtazapin tar du?
Citera
2025-05-25, 13:48
Citat:

Kom ihåg att ta den några timmar innan du ska sova, den är inte snabbverkande. Råkar du ta den för sent på kvällen är risken att du är rätt trött och seg på morgonen/förmiddagen. Du får hitta vilken tid som passar dig bäst.

Viktuppgång beror på att folk äter mer när dom tar den, så låter du bara bli det eller har lite hälsosamma alternativ typ skalade morötter redo så blir det ju inget av det.
Lycka till!
Citera
2025-05-25, 14:57
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlattmaskenAhmed
Kom ihåg att ta den några timmar innan du ska sova, den är inte snabbverkande. Råkar du ta den för sent på kvällen är risken att du är rätt trött och seg på morgonen/förmiddagen. Du får hitta vilken tid som passar dig bäst.

Viktuppgång beror på att folk äter mer när dom tar den, så låter du bara bli det eller har lite hälsosamma alternativ typ skalade morötter redo så blir det ju inget av det.
Lycka till!
tack för att du delar med dig
Citera
2025-05-25, 15:07
Citat:
ja men så är det, hur många mg mirtazapin tar du?

startdosen är 15mg men man kan trappa upp till 45mg om det behövs. som andra sagt varning för att det är lätt att lägga på sig några kilon.

jag slutade ta den, för även om jag tog den hyfsat tidigt på kvällen var jag fortfarande dödstrött hela förmiddagen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in