• 1
  • 2
2025-04-28, 11:58
Medlem
DragforADHDs avatar
Hej jag har tagit olanzapin 10 mg i 1 r nu som jag tar varje kvll.

var hos lkaren idag och fick utskrivet mirtazapin 15 mg mot smn.

slr mirtazapin ut effekten av olanzapin?

ngon som har erfarenhet kring detta kombo?
Citera
2025-04-28, 12:23
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Inte av kombinationen, men av mirtazapin.
Mat blev vldigt gott, kropp men framfrallt ansiktet mste dubblerats i vikt.
Citera
2025-04-28, 12:24
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Inte av kombinationen, men av mirtazapin.
Mat blev vldigt gott, kropp men framfrallt ansiktet mste dubblerats i vikt.
okej
Citera
2025-04-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD

Inte exakt den kombon men Mirtazapin plus ett liknande preparat dvs Quetiapine istllet fr Olanzapin fr lnge sedan och nej effekten av Mirtazapin 15 mg till natten slr inte ut den sederande effekten av preparat som tex Olanzapin snarare s frstrker det den.

Har frvrigt provat p Olanzapin fr smnen lg dos fr lnge sedan och det r olika fr alla (de flesta blir toktrtta, tminstone p hgre doser) men jag knde inte av ngon sederande effekt alls.

Quetiapine dremot mste ha den bsta sederande effekten och kan anvndas (helst lg dos) som smnmedel i den lkemedelskategorin och smiskar det mesta tom renodlade insomningstabletter och gamla tiders smnbenso, det r bara en dosderingsfrga.
Citera
2025-04-28, 13:58
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Inte exakt den kombon men Mirtazapin plus ett liknande preparat dvs Quetiapine istllet fr Olanzapin fr lnge sedan och nej effekten av Mirtazapin 15 mg till natten slr inte ut den sederande effekten av preparat som tex Olanzapin snarare s frstrker det den.

Har frvrigt provat p Olanzapin fr smnen lg dos fr lnge sedan och det r olika fr alla (de flesta blir toktrtta, tminstone p hgre doser) men jag knde inte av ngon sederande effekt alls.

Quetiapine dremot mste ha den bsta sederande effekten och kan anvndas (helst lg dos) som smnmedel i den lkemedelskategorin och smiskar det mesta tom renodlade insomningstabletter och gamla tiders smnbenso, det r bara en dosderingsfrga.
eftersom jag tar olanzapin varje kvll s r jag rdd nu nr jag ftt mirtazapin utskrivet ifall det pverkar varandra. lkaren sa inget om det, ngot som jag har tnkt sjlv. men sknt och hra att man kan ta bda, va bara rdd s det inte blir ett problem
Citera
2025-04-28, 15:13
Medlem
Citat:
eftersom jag tar olanzapin varje kvll s r jag rdd nu nr jag ftt mirtazapin utskrivet ifall det pverkar varandra. lkaren sa inget om det, ngot som jag har tnkt sjlv. men sknt och hra att man kan ta bda, va bara rdd s det inte blir ett problem
Nej inga problem du kanske blir trttare n vanligt och sover godare men det blir ingen "otrevlig" medicinsk interaktion om det var det du var rdd fr.
Citera
2025-04-28, 15:29
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej inga problem du kanske blir trttare n vanligt och sover godare men det blir ingen "otrevlig" medicinsk interaktion om det var det du var rdd fr.
okej frstr, tack fr att du delade med dig
Citera
2025-05-25, 05:55
Medlem
Citat:

Nej mirtazapin slr knappast ut olanzapin har sjlv bda tv, en bra kombination fr att sova gott
Citera
2025-05-25, 12:04
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nej mirtazapin slr knappast ut olanzapin har sjlv bda tv, en bra kombination fr att sova gott
ja men s r det, hur mnga mg mirtazapin tar du?
Citera
2025-05-25, 13:48
Medlem
Citat:

Kom ihg att ta den ngra timmar innan du ska sova, den r inte snabbverkande. Rkar du ta den fr sent p kvllen r risken att du r rtt trtt och seg p morgonen/frmiddagen. Du fr hitta vilken tid som passar dig bst.

Viktuppgng beror p att folk ter mer nr dom tar den, s lter du bara bli det eller har lite hlsosamma alternativ typ skalade mortter redo s blir det ju inget av det.
Lycka till!
Citera
2025-05-25, 14:57
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlattmaskenAhmed
Kom ihg att ta den ngra timmar innan du ska sova, den r inte snabbverkande. Rkar du ta den fr sent p kvllen r risken att du r rtt trtt och seg p morgonen/frmiddagen. Du fr hitta vilken tid som passar dig bst.

Viktuppgng beror p att folk ter mer nr dom tar den, s lter du bara bli det eller har lite hlsosamma alternativ typ skalade mortter redo s blir det ju inget av det.
Lycka till!
tack fr att du delar med dig
Citera
2025-05-25, 15:07
Medlem
ethernals avatar
Citat:
ja men s r det, hur mnga mg mirtazapin tar du?

startdosen r 15mg men man kan trappa upp till 45mg om det behvs. som andra sagt varning fr att det r ltt att lgga p sig ngra kilon.

jag slutade ta den, fr ven om jag tog den hyfsat tidigt p kvllen var jag fortfarande ddstrtt hela frmiddagen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in