2025-04-26, 11:35
Medlem
Är du i inledande fasen eller har beslutet klubbats igenom?.

Vid inledande så ska du inte ta på dig något extra som generar något, du ska inte heller betala en cent till någon borgenär eftersom det är negativt och blir gynnande av enskild borgenär.

I inledandefasen så granskas dina konton och övriga tillgångar, vid klubbad sanering granskas ingenting.

Har du klubbad sanering så får du jobba hur mycket du vill under förutsättning att inte påslaget på ditt förbehåll/normalbelopp blir runt 5000kr extra netto konstant, då måste du göra en omprövning, tänk på att du också får räkna in ökade levnadskostnader i detta.

De borgenärer som berörs av saneringen kan ta en årsuppgift på din inkomst och räkna ut ett snitt över året för att se om du överskridit utan att göra en omprövning, då kan det bli problem.

Vid beslutad skuldsanering så har inte KFM något att göra med ditt saneringsärende, mao, ingen kommer att granska dina konton eller göra utmätningar.

Här kan du läsa om allt gällande skuldsanering och mycket annat.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/skuldsaneringstr%C3%A5den.7965/
Senast redigerad av peckapecan 2025-04-26 kl. 11:47.
Citera
2025-04-27, 00:36
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Nej dom kommer spåra allt. Om du ska jobba extra ska du betala. Men dj? Jösses. Trodde jag hört allt men folk blir knäppa när dom blir desperata.

Fast nu har du fel. KFM gör ings utredningar eller kollar något om du har en PÅGÅENDE skuldsanering.

Lustigt att de vart du som såg knäpp ut nu
Citera
2025-04-27, 00:41
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast nu har du fel. KFM gör ings utredningar eller kollar något om du har en PÅGÅENDE skuldsanering.

Nej det är polisens jobb. Vad trodde du? Idiot.
Citera
2025-04-27, 01:04
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Nej, men borgenärerna kollar inkomsterna löpande och jämför med den inkomst som är uppgiven i beslutet. Blir inkomsten plötsligt mycket högre så ansöker de eventuellt om upphävande. Ibland behöver borgenärerna inte ens bevaka själva utan blir tipsade om fiffel av kollegor, grannar eller exsambos som tröttnat på fuskande
Citera
2025-04-27, 10:10
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Nej, men borgenärerna kollar inkomsterna löpande och jämför med den inkomst som är uppgiven i beslutet. Blir inkomsten plötsligt mycket högre så ansöker de eventuellt om upphävande. Ibland behöver borgenärerna inte ens bevaka själva utan blir tipsade om fiffel av kollegor, grannar eller exsambos som tröttnat på fuskande

Absolut det kan hända.

Men jag fattade på TS att det eventuellt gällde lite shady grejer. Och det kommer inte KFM bry sig om.

Efter laga vunnen skuldsanering så gör dom inget mer än att administrera dina skuldutbetalningar 1 gång / år.
Citera
2025-04-27, 10:11
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Nej det är polisens jobb. Vad trodde du? Idiot.

Du skrev "De kommer spåra allt".
Vilket är helt fel.

KFM släpper ärendet när en skuldsanering vunnit laga kraft.

Efter det sköter dom bara utbetalningar till borgenärer samt eventuell omprövning.
Citera
2025-04-27, 10:13
Medlem
Hellioxs avatar
Citat:
Nej dom kommer spåra allt. Om du ska jobba extra ska du betala. Men dj? Jösses. Trodde jag hört allt men folk blir knäppa när dom blir desperata.
Ja, självklart är jag desperat. Vem fan är inte det när man lever på en extremt tajt budget?
Citera
2025-04-27, 10:16
Medlem
Hellioxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Är du i inledande fasen eller har beslutet klubbats igenom?.

Vid inledande så ska du inte ta på dig något extra som generar något, du ska inte heller betala en cent till någon borgenär eftersom det är negativt och blir gynnande av enskild borgenär.

I inledandefasen så granskas dina konton och övriga tillgångar, vid klubbad sanering granskas ingenting.

Har du klubbad sanering så får du jobba hur mycket du vill under förutsättning att inte påslaget på ditt förbehåll/normalbelopp blir runt 5000kr extra netto konstant, då måste du göra en omprövning, tänk på att du också får räkna in ökade levnadskostnader i detta.

De borgenärer som berörs av saneringen kan ta en årsuppgift på din inkomst och räkna ut ett snitt över året för att se om du överskridit utan att göra en omprövning, då kan det bli problem.

Vid beslutad skuldsanering så har inte KFM något att göra med ditt saneringsärende, mao, ingen kommer att granska dina konton eller göra utmätningar.

Här kan du läsa om allt gällande skuldsanering och mycket annat.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/skuldsaneringstr%C3%A5den.7965/
Inledande. Men tanken är att det ska vara så mycket ”under bordet” som möjligt och pengarna ska inte hamna på mitt konto eller synas i min inkomst utan ligga på min partners konto som min sparbuffert. Om möjligt.
Citera
2025-04-27, 10:19
Medlem
Hellioxs avatar
Citat:
Absolut det kan hända.

Men jag fattade på TS att det eventuellt gällde lite shady grejer. Och det kommer inte KFM bry sig om.

Efter laga vunnen skuldsanering så gör dom inget mer än att administrera dina skuldutbetalningar 1 gång / år.
Ja men precis, lite ”under bordet”. Tack för relevant svar.
Citera
2025-04-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helliox
Inledande. Men tanken är att det ska vara så mycket ”under bordet” som möjligt och pengarna ska inte hamna på mitt konto eller synas i min inkomst utan ligga på min partners konto som min sparbuffert. Om möjligt.

Du och din sambo, delar ni hushåll?, anledningen till frågan är såklart att gör ni det så räknas även den andra inkomsten in i din sanering och uträkning av förbehållsbelopp görs efter att bådas konton granskas.
Citera
2025-04-27, 11:11
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Du skrev "De kommer spåra allt".
Vilket är helt fel.

KFM släpper ärendet när en skuldsanering vunnit laga kraft.

Efter det sköter dom bara utbetalningar till borgenärer samt eventuell omprövning.
När han blir polisanmäld och utredning startas så kommer drivmedlet skickas på analys.
Citera
2025-04-27, 11:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem