Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-25, 14:40
Medlem
De allra flesta kan inte renovera. Inte ens lägga golv eller måla.
För ett inte ens tränat öga räcker det med att syna kvalitet på golv, ojämn målning, kladd och skit. Folk kan inte kapa, gera, spika eller lägga sten.

Folk är dumma i huvudet. Vissa mer än andra.
Citera
2025-04-25, 15:13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Jo, de har blivit billigare.

Hantverkare i Sverige är dyra p.g.a. starka fackförbund, höga skatter och höga löner. I USA kan man hyra in ett gäng mexikaner för en billig peng.
Men hur kul är det att betala någon för ett jobb, och de gör grejerna utan att bry sig om att få det perfekt?
Skulle aldrig betala en målare som inte orkar skruva bort eluttag eller en plattläggare som inte grundar med stenmjöl mot ogräs, exempelvis.
Citera
2025-04-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.

Alla kan inte göra allt, jag försöker göra det mesta själv för jag får bättre kvalitet än att ta in hantverkare då. Jag är kunnig inom det mesta, självlärd i de flesta momenten med andra har man fått studera.
Det tar oftast längre tid i timmar för en hantverkare än för mig själv.
Men iom att jag inte har tiden till stora jobb så använder jag mig av hantverkare men blir alltid besviken efteråt.
Sedan är kostnaden för hantverkare idag fullkomligt orimlig, ROT/RUT äts upp som om det är ingenting för stora moment. Hantverkare är 80% av fallen lata, saltar timmar och gillar sina påslag. Det är en bedrövlig marknad för privatpersoner då hantverkare haft eldorado i sverige i 2 decennier nu. Hoppas på en ändring så att hantverkare blir billiga för väldigt simpla jobb.
Citera
2025-04-25, 15:27
Medlem
insertrandomnames avatar
Min bror är en sån som bara kan allt när det kommer till "handy-man" saker. Han har renoverat allt i huset själv, byggt en massa saker, bland annat installerat ett extra badrum.
Han har precis bytt ut hela köket.

Jag däremot, bor i lägenhet. Jag ringer vaktmästaren när jag behöver byta lampa, är någon typ av LED sak jag aldrig sett förr.

Alla är vi olika.
Citera
2025-04-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.

Tycker det är positivt att det fortfarande finns folk som "vågar skita ner sig" göra fel, göra rätt lära sig och se om sitt eget hus.
Ja det kostar tid, men du sparar mycket pengar.
Kommande generationer kommer antagligen vara helt handikappade.
Citera
2025-04-25, 16:24
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
De allra flesta kan inte renovera. Inte ens lägga golv eller måla.
För ett inte ens tränat öga räcker det med att syna kvalitet på golv, ojämn målning, kladd och skit. Folk kan inte kapa, gera, spika eller lägga sten.

Folk är dumma i huvudet. Vissa mer än andra.

Så är det. Att man gjort det betyder inte att man kan det.
Citera
2025-04-25, 16:26
Medlem
Klarar man bara av att använda en skruvdragare,såg,hammare,talmeter och kan titta på en guide på youtube kommer man långt. Att vara "händig" är halva grejen med att vara en OK hantverkare, den andra hälften är att veta hur man ska göra saker för att det ska bli rätt och bra. För att bli en duktig hantverkare krävs det att man vet varför man gör saker på ett visst vis och hur man löser problem vilket man som lekman har svårt att uppnå då det kräver lång erfarenhet.
Så länge man vet när det är dags låta en yrkesman ta vid jobbet kan man göra väldig mycket själv vid en renovering.
Citera
2025-04-25, 16:32
Avstängd
Hantverkare man anlitar gör ju inget annat än att prata i telefon och ska "hämta en grej" Orka ha dem hemma hos en.
Citera
2025-04-25, 16:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vissa saker kan man bara, som att tapetsera och måla. Lägga in enklare golv. Sätta snygga lister.

Däremot att byta ut köksinredning och jobba med våtrum, det kan man inte förvänta sig att alla kan.
Det är lättare att byta köksinredning än att tapetsera och måla. Om man vill att det ska bli snyggt, det vill säga.
Citera
2025-04-25, 16:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om du tänker på ROT-avdraget har det ju knappast gjort hantverkare billigare.
Men varför är hantverkare så förbannat dyra i Sverige? Är det bara pga skatter?

Till ämnet, det du TS ser i flödet är skryt. Det är sällan någon stoltserar med att de misslyckats med en renovering. Människor söker bekräftelse och vill få tummen upp så att de kan känna sig lyckade!
Och säg mig, är verkligen alla renoveringar nödvändiga eller är det ett sätt att höja sin inbillande status?
Hantverkare är dyra eftersom det är brist på dem. Priset följer tillgång och efterfrågan.

När ROT-avdraget infördes ökade efterfrågan på hantverkare och då steg priset, så att slutpriset motsvarade det gamla priset utan avdrag.
Citera
2025-04-25, 16:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är lättare att byta köksinredning än att tapetsera och måla. Om man vill att det ska bli snyggt, det vill säga.

Tycker inte det är en barnlek att ta ner gamla skåp osv, men om du tycker att det är lätt men jättesvårt att tapetsera och måla så är det så för dig. Tapetsera utan mönsterpassning är verkligen inte svårt.
Citera
2025-04-25, 17:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker inte det är en barnlek att ta ner gamla skåp osv, men om du tycker att det är lätt men jättesvårt att tapetsera och måla så är det så för dig. Tapetsera utan mönsterpassning är verkligen inte svårt.
En barnlek är det absolut inte, men jag kan göra det. Men jag är också sådan att jag ser varenda liten ojämnhet och skevhet i tapetseringen. Om jag inte haft den förmågan (eller handikappet) hade jag också tyckt att det varit enkelt att tapetsera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in