2025-04-25, 12:31
Medlem
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.
Citera
2025-04-25, 12:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.

Vissa saker kan man bara, som att tapetsera och måla. Lägga in enklare golv. Sätta snygga lister.

Däremot att byta ut köksinredning och jobba med våtrum, det kan man inte förvänta sig att alla kan.
Citera
2025-04-25, 12:35
Medlem
sommarlovs avatar
Alla kan måla och slänga skräp.
El och vatten görs av proffs.
Citera
2025-04-25, 12:40
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Men tänk så mycket pengar du sparar TS om du kan utföra enklare renoveringar själv, som typ måla/tapetsera. Förr eller senare blir man less på det man har å vill förnya. Att anlita nån till det om man nu är en sån som gillar att förnya kan ju bli väldigt kostsamt i längden då 😊
Citera
2025-04-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE

Man gör väl det själv för att man inte har råd att anlita helt enkelt . För egen del genomför jag just nu ett stambyte i en fastighet med 4 lägenheter som jag och min flickvän förvärvat.
Jag gör allt byggjobb själv på den rivning återuppbyggnad för ny planlösning , rördragningar , armering och spackling av golv nya el dragningar nytt tätskikt i badrummen samt plattsättning installationer .
Tjejen tar hand om alla målnings jobb och all byggstädning.
Genom att göra så behöver vi inte låna och får då snabbare vinst på projektet troligtvis inom 2 år
Hade vi lånat och lejt ut hade det säkert tagit 20 år att nå breakeven på projektet och eftersom ett
tätskikt enligt försäkringsbolagen bara gäller i 20 år hade vi då tvingats ta nya lån.
Nu kan vi i stället göra nästa renovering med egna pengar då vi kan ackumulera en vinst i fastighets bolaget
Citera
2025-04-25, 12:55
Medlem
Visst, det kanske inte går lika snabbt som när ett proffs gör det.
Men många ser det som en kul grej, man är stolt att man gjort det själv, det är roligt, en utmaning.
Man får jobba med kroppen och samtidigt vara lite kreativ.
För att inte tala om alla pengar man sparar på att göra det själv.

Samma sak som med bilar, jag försöker laga så mycket jag kan själv.
Byte av bromsskivor, belägg, fjädrar etc.
Även om jag behöver köpa in en del specialverktyg så blir det rejält mycket billigare om jag gör det själv, trots att det kanske tar 10x så lång tid som när en verkstad gör det.
Citera
2025-04-25, 12:57
Medlem
Säger också att ganska mycket kan man göra själv. Det är en gammal svensk tradtion som inte så lätt försvinner.

Överlag så upplever jag att svenskar är ganska händiga och helst gärna fixar det mesta själv, det är bara när man är tvungen eller vid större arbeten som man ringer in en hantverkare.

Större företag däremot nyttjar alltid hantverkare, medan mindre företag fortfarande helst själv fixar väldig mycket.

Har själv upprepade ggr renoverat i form av att tapetsera, lägga golv och lister, måla tak och vägg eller list.

Byta ytterdörr till säkerhetsdörr då däremot anlitade jag hantverkare och likaså när det gäller arbeten som har med vatten att göra.

Likaså mekar jag gärna själv med bilen även om de nya moderna bilarna begränsat det ganska rejält, jag mekar själv med motorcykeln och med cykeln. Gräsklipparen och med min trädgård. Det är en skön del av livet helt enkelt.

Städning gör jag också själv, tvätt och disk med. Men här börjar man förlita sig mycket på maskiner.
Citera
2025-04-25, 13:00
Medlem
Svenskar är ett ganska fattigt folk som inte har råd att anlita proffs. Det beror delvis på höga skatter som gör det dyrt med snickare men lyckligtvis är den här regeringen vettig och förstår nyttan i skattelättnader.

Vidare är svensken ganska bonnig och tycker att det finns en stolthet i att göra saker själv. Jantelagen säget att man ska skämmas lite när man låter proffs utföra arbeten åt en mot betalning.
Citera
2025-04-25, 13:14
Moderator
Briasccas avatar
Haha Kul iakttagelse. Kanske är det som självbehandling med hälsokostpreparat? Det terapeutiska är viktigare än att det funkar och blir bra.
Citera
2025-04-25, 13:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Svenskar är ett ganska fattigt folk som inte har råd att anlita proffs. Det beror delvis på höga skatter som gör det dyrt med snickare men lyckligtvis är den här regeringen vettig och förstår nyttan i skattelättnader.

Vidare är svensken ganska bonnig och tycker att det finns en stolthet i att göra saker själv. Jantelagen säget att man ska skämmas lite när man låter proffs utföra arbeten åt en mot betalning.
Om du tänker på ROT-avdraget har det ju knappast gjort hantverkare billigare.
Men varför är hantverkare så förbannat dyra i Sverige? Är det bara pga skatter?

Till ämnet, det du TS ser i flödet är skryt. Det är sällan någon stoltserar med att de misslyckats med en renovering. Människor söker bekräftelse och vill få tummen upp så att de kan känna sig lyckade!
Och säg mig, är verkligen alla renoveringar nödvändiga eller är det ett sätt att höja sin inbillande status?
Citera
2025-04-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om du tänker på ROT-avdraget har det ju knappast gjort hantverkare billigare.
Men varför är hantverkare så förbannat dyra i Sverige? Är det bara pga skatter?

Till ämnet, det du TS ser i flödet är skryt. Det är sällan någon stoltserar med att de misslyckats med en renovering. Människor söker bekräftelse och vill få tummen upp så att de kan känna sig lyckade!
Och säg mig, är verkligen alla renoveringar nödvändiga eller är det ett sätt att höja sin inbillande status?

Jo, de har blivit billigare.

Hantverkare i Sverige är dyra p.g.a. starka fackförbund, höga skatter och höga löner. I USA kan man hyra in ett gäng mexikaner för en billig peng.
Citera
2025-04-25, 13:49
Medlem
För att det är inte svårt att måla. Hantverkare är inga genier som gör saker ingen annan kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in