Citat:
Ursprungligen postat av
0xNONE
Tycker varenda par man känner eller ser på sociala medier verkar renovera själv? "Nu har VI renoverat lägenheten själva" o.s.v. Är det så? Hur fn kan folk som aldrig arbetat som hantverkare renovera sina egna hem? Hur har de ens tid? Måste ju ta 10x längre tid än att anlita ett proffs? Och hur är egentligen resultaten? Eller har mina sociala flöden bara ett överflöd av händiga personer? Jag skulle inte klara av att bygga en altan ens.
Man gör väl det själv för att man inte har råd att anlita helt enkelt . För egen del genomför jag just nu ett stambyte i en fastighet med 4 lägenheter som jag och min flickvän förvärvat.
Jag gör allt byggjobb själv på den rivning återuppbyggnad för ny planlösning , rördragningar , armering och spackling av golv nya el dragningar nytt tätskikt i badrummen samt plattsättning installationer .
Tjejen tar hand om alla målnings jobb och all byggstädning.
Genom att göra så behöver vi inte låna och får då snabbare vinst på projektet troligtvis inom 2 år
Hade vi lånat och lejt ut hade det säkert tagit 20 år att nå breakeven på projektet och eftersom ett
tätskikt enligt försäkringsbolagen bara gäller i 20 år hade vi då tvingats ta nya lån.
Nu kan vi i stället göra nästa renovering med egna pengar då vi kan ackumulera en vinst i fastighets bolaget