Citat:
Ursprungligen postat av
Deimos01
Eftersom han praktisk taget erkänt ekobrott i sina vloggar då han stolt berättat att han inte betalar skatt. Så jag skulle bli förvånad om han inte blir dömd för någonting.
Det låter dock som om han och Linnea planerar att gifta sig innan han döms.
Jag vet inte hur mycket bevis som fanns för brotten han anklagades för eftersom utredningarna lades ner. Men offentligt har inga bevis för dessa brott presenteras.
Det är det här jag tar fasta på när det gäller "Chrippa". Han kan vara helt uräknad på pappret, men på något vänster så klarar han sig oavsett vad som än händer. Eller vad tror du?
Citat:
Ursprungligen postat av
Deimos01
Men det kan jag ändå förstå.
Polisen hittar något som kanske skulle kunna vara ett allvarligt brott, de måste göra en anmälan för att kunna påbörja en utredning, under utredningen kommer de fram till att det inte finns några bevis på att något brott begåtts, och då läggs utredningen ner.
Problemet är när folk tar polisens anmälan som bevis på att ett brott begåtts, de förstår inte hela processen.
Sverige är just nu ett land där de flesta anmälningar av riktiga brott läggs ner därför att polisen saknar resurser att utreda dem. Att polisen då väljer att lägga tid på att utreda "Chrippa" trots avsaknad av uppenbara bevis istället för att hantera en av de många anmälningar där ett faktiskt brott har begåtts, det måste väl ändå ses som en ganska skev prioritering?
Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
Bra fråga. Nån polis gjorde väl anmälan sedan lade Åklagaren ner efter utredningsåtgärder. Tröskeln till åtal är mkt högre än till anmälan. Eller så ville Åklagaren utreda det och se var hon hamnade men hamnade inte rätt. Iaf med facit i hand var en polisanmälan "onödig". Men samtidigt är det bra att det utreds och inte helt meningslöst.
Instämmer. Onödigt, kanske inte helt meningslöst eftersom "Chrippa" tjänar pengar på hat, men trist för andra brottsutsatta som inte får sina brott utredda för att polisens resurser läggs på att utreda påstådda istället för riktiga brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tomtenisse14
Det är åklagaren som lägger ner inte polisen.
Ang andra saker som han är anmäld för så lag man ner det pga att han kommer få ett högre straff för ekobrotten, det betyder att åklagaren är säker på att han kommer dömas.
Det beror alltså inte på bevisningen det är bara stämplingen.
Men är det verkligen säkert att han kommer få straff för ekobrotten?
"Chrippa" verkar klara sig undan det mesta och den som kan Sveriges lag vet att den är uppbyggd kring "juridiska kuponger" som man kan dra för att minska eller undkomma straff.