2025-04-26, 09:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ok. Själv misstänker jag att det kan bero på en feltolkning/övervärdering av Christer Perssons minnesbild. Han trodde sig först minnas att 1230 kom fram när Palme lastades in, men i nästa mening är han inte ens säker på om ambulansen ens var på plats när de rullade in. Om han inte ens visste om ambulansen var där litar jag inte riktigt på hans utsaga om inlastningen. Han kan ha råkar felplacera den i tiden.

Möjligen är det till och med ett rent referatfel.

Men jag är öppen för att möjligen justera larmtiden uppåt eller lyssna på andra argument.

Ja, jag är också öppen för att Persson minns fel. Och att Palme inte alls lastades in i ambulansen "precis" då de anlänt. "Precis" kan också vara en tid som förflutit.

Möjligen att en förskjutning av larmtiden skulle kunna korta fördröjningen för 1230, men vi har också den inbördes ordningen(och tidsmässigt avstånd) av blåljus-personal och hur dessa anländer mordplatsen.

Ska kolla upp detta lite senare idag. Så återkommer jag.
Citera
2025-04-26, 09:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Om jag inte missminner mig, så pratar man om nämnda piket (och med någon som ingick i den) och att de befann sig på nämnda mack, i programserien om Polisspåret som TV3 sände på nittiotalet, finns på youtube.

Poutiainens räknade på detta, omnämns i deras Labyrint.

Ja, frågan här är dock att se vad som sägs/anges.
Inuti Labyrinten är ju skriven i polisspårs-anda.
Det blir då ganska "intressant" att man har en piket som dröjt.
För egen del är en alternativ förklaring att man inte prioriterade larmet som man borde, vilket är tjänstefel och som man sedan ville dölja när det kom fram att det var statsministern som var skjuten.
Tugga färdigt på mackan, man köpt på macken?
Citera
2025-04-26, 09:37
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, frågan här är dock att se vad som sägs/anges.
Inuti Labyrinten är ju skriven i polisspårs-anda.
Det blir då ganska "intressant" att man har en piket som dröjt.
För egen del är en alternativ förklaring att man inte prioriterade larmet som man borde, vilket är tjänstefel och som man sedan ville dölja när det kom fram att det var statsministern som var skjuten.
Tugga färdigt på mackan, man köpt på macken?

Det är min uppfattning om vad som hänt. Man resonerade sannolikt "en minut hit eller dit, gör ingen skillnad". Dessutom visste de ju inte digniteten av larmet, men det visste ju och andra sidan knappt någon annan heller.

Och givetvis ville man dölja och städa bort det hela, när det stod klart vilket brott det var och vilket offret var. Ohederligt, så klart. Men, givetvis även förståeligt.

Visst bör man fläckvis ta vad Poutianen skriver och räknar ut med viss reservation, inte sluka allt med hull och hår. Dock tvivlar jag på att de gjort sina beräkningar och uttalanden med ont uppsåt.
Citera
2025-04-26, 09:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Det är min uppfattning om vad som hänt. Man resonerade sannolikt "en minut hit eller dit, gör ingen skillnad". Dessutom visste de ju inte digniteten av larmet, men det visste ju och andra sidan knappt någon annan heller.

Och givetvis ville man dölja och städa bort det hela, när det stod klart vilket brott det var och vilket offret var. Ohederligt, så klart. Men, givetvis även förståeligt.

Visst bör man fläckvis ta vad Poutianen skriver och räknar ut med viss reservation, inte sluka allt med hull och hår. Dock tvivlar jag på att de gjort sina beräkningar och uttalanden med ont uppsåt.

Instämmer. Tror inte heller att bröderna hade ont uppsåt utan att de verkligen ville vända upp alla stenar.
I bland känns dock boken lite överdrivet misstänksam. Men oavsett, den var länge det bästa vi hade utifrån alla intervjuer de genomförde, uträkningar m.m. o.s.v.
Citera
2025-04-26, 10:23
Medlem
Knattarnas avatar
Jag tror ju inte att piketen medvetet dröjde sig kvar 3,5 minuter på bensinstationen efter att de fått larmet. Då kan man lika gärna börja prenumerera på polisspåret direkt vilket jag inte är benägen att göra.

Om de verkligen var framme 23:27 fick de snarare larmet strax efter 23:25 i så fall.
Citera
2025-04-26, 10:46
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer. Tror inte heller att bröderna hade ont uppsåt utan att de verkligen ville vända upp alla stenar.
I bland känns dock boken lite överdrivet misstänksam. Men oavsett, den var länge det bästa vi hade utifrån alla intervjuer de genomförde, uträkningar m.m. o.s.v.

Håller med dig till fullo. Dessutom tror jag man lär väva in, den generella misstänksamheten mot polisen (inte bara omkring Palmemordet) som svepte över landet under åttiotalet. Tror ärligt talat inte att bröderna Poutianen var mer misstänksamma kring polisen än gemene man. Viss misstänksamhet kan man utläsa i boken, men till deras försvar kan man ju delvis förstå dem, som åskådare och lekman så framstod ju en del som misstänksamt. Men, tar man av sig foliehatten, så har sannolikt det mesta en naturlig förklaring, eller iaf en förklaring.
Citera
2025-04-26, 10:56
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Om de verkligen var framme 23:27 fick de snarare larmet strax efter 23:25 i så fall.

Då har Lebel rätt i följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Områdesanropet (det första larmet i polisradion) sändes mellan 23.25.10 (när Jan H i SBC avslutade samtalet med Kenneth E i LAC och ännu inte såg kollegan Ulf H:s meddelande på skärmarna i SBC) och 23.25.54 (när Jan H ringde Claes B i LAC och meddelade att "vi har fått in det där alldeles nyss"). Som bröderna Poutiainen visade i boken "Inuti labyrinten" 1995.

Då gjorde piketen inte ett bisarrt 3,5 minuter långt uppehåll vid bensinstationen efter mottaget larm (vilket de naturligtvis inte gjorde).

Det betyder i sin tur att Yvonne inte kan ha mött GM på David Bagares gata.
Senast redigerad av Knattarna 2025-04-26 kl. 11:21.
Citera
2025-04-26, 12:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Stor skillnad på 1 minut och 2 och en halv minut.

Om MOP säger 23:23 för larmet till piket 1230 (vilket han gör) kan han inte tro att de var framme 23:27. Det går inte ihop inbördes. Möjligen har han gått på samma mina som du men i så fall får jag förklara det för honom också.

Om 23:27 ska stämma får man justera upp larmtiden.

Eller så är det så enkelt att de dröjde av någon anledning. Någon köpte en läsk, någon satt på muggen under pågående MOP, rökpaus eller liknande ... Om två källor, en i piketen och fotografen UK som kom strax efter den, indikerar 23:27, då bör det stämma.

Gick utropet ut flera gånger? Kan de ha missat det första?

P.S. Innebär detta att UK fotar 23:30-34?
Citera
2025-04-26, 12:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eller så är det så enkelt att de dröjde av någon anledning. Någon köpte en läsk, någon satt på muggen under pågående MOP, rökpaus eller liknande ... Om två källor, en i piketen och fotografen UK som kom strax efter den, indikerar 23:27, då bör det stämma.

Gick utropet ut flera gånger? Kan de ha missat det första?

P.S. Innebär detta att UK fotar 23:30-34?

Eller så är det så enkelt att Lebel har rätt och områdesanropet gick ut efter 23:25.
Citera
2025-04-26, 13:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Eller så är det så enkelt att Lebel har rätt och områdesanropet gick ut efter 23:25.

Är inte det bröderna Poutiainens teori från "Inuti labyrinten", på 90-talet?

Nej, den enda tidsförskjutning jag kan tänka mig är att GM pustar lite och tar fram väskan efter att ha kommit upp på åsen, men det kan inte ha varit många sekunder.

Två minuter kan upplevas som lång tid när man står och väntar. Men AD ropar in det väldigt snabbt, vilket uppfattas av snubben som meddelar GS och IW, vilka nästan är framme vid Sveavägen när utropet går ut?
Citera
2025-04-26, 14:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är inte det bröderna Poutiainens teori från "Inuti labyrinten", på 90-talet?

Ja. Vilket ger det ytterligare tyngd.

Att områdesanropet fördröjdes har dokumenterade naturliga förklaringar.

Att en hel piketpatrull däremot skulle rulla tummarna i 3,5 minuter efter mottaget larm (och sedan ljuga unisont om det) har ingen uppenbar naturlig förklaring.

Då kanske det är läge för Occam.
Senast redigerad av Knattarna 2025-04-26 kl. 14:09.
Citera
2025-04-26, 16:39
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ja. Vilket ger det ytterligare tyngd.

Att områdesanropet fördröjdes har dokumenterade naturliga förklaringar.

Att en hel piketpatrull däremot skulle rulla tummarna i 3,5 minuter efter mottaget larm (och sedan ljuga unisont om det) har ingen uppenbar naturlig förklaring.

Då kanske det är läge för Occam.

Jepp. Yvonne och Ahmed kom två minuter försent för att möta GM på David Bagares gata.

Yvonne och Ahmed mötte vittnet Lars Jeppsson vid trappkrönet när områdesanropet sändes.

Det tog lika lång tid för Yvonne och Ahmed att färdas från trappkrönet till Luntmakargatan (57 sekunder) som det tog för poliserna att färdas från Brunkebergstorg (där larmet hördes) till Luntmakargatan (30 + 15 + 12 sekunder). Enligt polisens egna mätningar och förhör (A1969 och A14205).

Områdesanropet sändes mellan 23.25.10 och 23.25.35.

Om larmet (och varför det är intressant): https://www.flashback.org/sp89333377

Det fick konsekvenser för Engström: https://www.flashback.org/sp91401905
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in