Citat:
Hon satt fram till nyligen på anstalten i Ystad men skulle i början av året flyttas till Hinseberg på grund av ”miljöombytesskäl”. Båda anstalterna har säkerhetsklass 2.
I samband med flytten gjordes en ny bedömning som kom fram till att den lägre säkerhetsklassen inte var tillräcklig.
”Det rekommenderas i riksbedömningen att Johanna Möller placeras på en avdelning i anstalt i säkerhetsklass 1 för att förhindra rymning eller fritagning samt att hon begår allvarlig brottslig verksamhet”, står det i ett beslut från Kriminalvården.
Okej, så hon skall flytta till mans-fängelse och det finns inga risker för våldtäkt eller bryr man sig ingenting om Johanna, utan tänker detta är samtidigt någon typ av att hämnas mot henne på ett lagligt vis? Man kör samma kort som henne, att andra ska ge sig på henne, fast i detta typ är det lagligt, än på hennes sätt? Så tolkar jag det hela.
Inte ska väl kriminalvården gå runt med henne hela dagarna, för att se till att inget händer henne?
Det låter inget vidare.
Personalen har blivit manipulerade:
Citat:
Personal manipulerad
Enligt myndigheten har hon ett omfattande kontaktnät med andra grovt kriminella och visat att hon vill ”anstifta våld och hot”. Personal uppfattas också ha blivit manipulerad av henne.
”Det bedöms att hon med stor sannolikhet aktivt planerar att manipulera och förmå personer att hjälpa henne med alibin alternativt grova våldsbrott”, skriver Kriminalvården.
Möller är sedan början av april placerad på Kumla, med säkerhetsklass 1, i väntan på beslut om en ny placering.
Johanna Möller dömdes 2018 till livstids fängelse för bland annat mord, försök till mord, stämpling till mord och stämpling till grov misshandel. Enligt domen övertalade hon sin dåvarande pojkvän Mohammad Rajabi att utföra ett knivdåd mot föräldrarna.
Kan inte låta bli att tänka på hur hon manipulerade personalen. Genom att få extra portion med mat eller vadå? Hon har ju inte direkt få komma ut, så på vilket sätt har personalen blivit lurade? Osams mellan två kollegor, så dispyt lyckats dyka upp?
Hon är ju bra på att manipulera i alla fall. Lurar både personal och intagna. Någonting om att få grovt kriminell till att göra som hon vill. Det är ändå en egenskap som är för mig mycket fascinerade.
Hon må vara bra på att lura civila, men att lyckas lura personal som jobbar med kriminella och lura kriminella. Vart någonstans lyckades hon få den förmågan?
Å andra sidan har hon ju suttit inne en tid, så hon kanske lärt sig med tiden hur dessa människor fungerar.
Jag har alltid förnekat psykopati som diagnos, men jag börjar tro på det återigen, tack vare henne. Så intressant ändå.
Men riktigt hemskt att placera henne i mans fängelse.