2025-04-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Har inte Johanna fått sin dom än?

Jo? Jag skrev väl inget om att hon inte fått sin dom? Satt på samma anstalt som Cecilia ett tag enligt rykten.
Citera
2025-04-26, 12:36
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/sve...cPIEVzQnEV-MWw

Citat:
Hon satt fram till nyligen på anstalten i Ystad men skulle i början av året flyttas till Hinseberg på grund av ”miljöombytesskäl”. Båda anstalterna har säkerhetsklass 2.

I samband med flytten gjordes en ny bedömning som kom fram till att den lägre säkerhetsklassen inte var tillräcklig.

”Det rekommenderas i riksbedömningen att Johanna Möller placeras på en avdelning i anstalt i säkerhetsklass 1 för att förhindra rymning eller fritagning samt att hon begår allvarlig brottslig verksamhet”, står det i ett beslut från Kriminalvården.

Okej, så hon skall flytta till mans-fängelse och det finns inga risker för våldtäkt eller bryr man sig ingenting om Johanna, utan tänker detta är samtidigt någon typ av att hämnas mot henne på ett lagligt vis? Man kör samma kort som henne, att andra ska ge sig på henne, fast i detta typ är det lagligt, än på hennes sätt? Så tolkar jag det hela.

Inte ska väl kriminalvården gå runt med henne hela dagarna, för att se till att inget händer henne?

Det låter inget vidare.

Personalen har blivit manipulerade:

Citat:
Personal manipulerad

Enligt myndigheten har hon ett omfattande kontaktnät med andra grovt kriminella och visat att hon vill ”anstifta våld och hot”. Personal uppfattas också ha blivit manipulerad av henne.

”Det bedöms att hon med stor sannolikhet aktivt planerar att manipulera och förmå personer att hjälpa henne med alibin alternativt grova våldsbrott”, skriver Kriminalvården.

Möller är sedan början av april placerad på Kumla, med säkerhetsklass 1, i väntan på beslut om en ny placering.

Johanna Möller dömdes 2018 till livstids fängelse för bland annat mord, försök till mord, stämpling till mord och stämpling till grov misshandel. Enligt domen övertalade hon sin dåvarande pojkvän Mohammad Rajabi att utföra ett knivdåd mot föräldrarna.

Kan inte låta bli att tänka på hur hon manipulerade personalen. Genom att få extra portion med mat eller vadå? Hon har ju inte direkt få komma ut, så på vilket sätt har personalen blivit lurade? Osams mellan två kollegor, så dispyt lyckats dyka upp?

Hon är ju bra på att manipulera i alla fall. Lurar både personal och intagna. Någonting om att få grovt kriminell till att göra som hon vill. Det är ändå en egenskap som är för mig mycket fascinerade.

Hon må vara bra på att lura civila, men att lyckas lura personal som jobbar med kriminella och lura kriminella. Vart någonstans lyckades hon få den förmågan?

Å andra sidan har hon ju suttit inne en tid, så hon kanske lärt sig med tiden hur dessa människor fungerar.

Jag har alltid förnekat psykopati som diagnos, men jag börjar tro på det återigen, tack vare henne. Så intressant ändå.

Men riktigt hemskt att placera henne i mans fängelse.
Citera
2025-05-11, 06:24
Medlem
Hon sitter på Kumla, men inte på en avdelning med män.

Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Okej, så hon skall flytta till mans-fängelse och det finns inga risker för våldtäkt eller bryr man sig ingenting om Johanna, utan tänker detta är samtidigt någon typ av att hämnas mot henne på ett lagligt vis? Man kör samma kort som henne, att andra ska ge sig på henne, fast i detta typ är det lagligt, än på hennes sätt? Så tolkar jag det hela.

Inte ska väl kriminalvården gå runt med henne hela dagarna, för att se till att inget händer henne?

Det låter inget vidare.

Kan inte låta bli att tänka på hur hon manipulerade personalen. Genom att få extra portion med mat eller vadå? Hon har ju inte direkt få komma ut, så på vilket sätt har personalen blivit lurade? Osams mellan två kollegor, så dispyt lyckats dyka upp?

Hon är ju bra på att manipulera i alla fall. Lurar både personal och intagna. Någonting om att få grovt kriminell till att göra som hon vill. Det är ändå en egenskap som är för mig mycket fascinerade.

Hon må vara bra på att lura civila, men att lyckas lura personal som jobbar med kriminella och lura kriminella. Vart någonstans lyckades hon få den förmågan?

Å andra sidan har hon ju suttit inne en tid, så hon kanske lärt sig med tiden hur dessa människor fungerar.

Jag har alltid förnekat psykopati som diagnos, men jag börjar tro på det återigen, tack vare henne. Så intressant ändå.

Citera
2025-05-11, 07:25
Medlem
Liletts avatar
Citat:

Det låter inget vidare.

Där sitter kvinnor numera också.
Citat:
Redan nu är ett fåtal kvinnor placerade på Kumlaanstalten och Kriminalvården jobbar på att ta fram omkring 30 platser för kvinnor på landets sju så kallade klass 1-anstalter, med målet att de ska vara på plats vid årsskiftet.

Ett problem är att de intagna kvinnorna och männen inte får se varandra eller kommunicera med varandra.

https://www.svd.se/a/xmj10G/kvinnor-...talter-for-man
Citera
2025-05-17, 03:24
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Arbogakvinnans barn Julia och David om livet innan mordet: "Det var kaos"
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...aos-i-familjen

Citat:
Hennes mamma är ”Arbogakvinnan”, rikskänd för att ha anstiftat mord på sina egna föräldrar. Nu berättar dottern Amanda Fors för Allas utifrån sitt perspektiv om livet före och efter mordet på morfadern.

De är lika till utseendet, Amanda Fors och hennes mamma. Men i övrigt: Inte alls.

Med självbiografin När du dör morfar, så dör jag med (Forum) kliver hon i högsta grad fram som en egen person, och inte bara en dotter i skuggan av sin ökända mamma.
https://www.allas.se/samhalle/amanda...-idag/10834228

https://www.forum.se/bocker/295992/n...a-dor-jag-med/
Senast redigerad av Lilett 2025-05-17 kl. 03:27.
Citera
2025-05-17, 06:55
Medlem
Citat:

Det låter inget vidare.

Dåren sitter på Kumla i väntan på att få en plats på Hinseberg som jag har förstått det hela..
Tror mer att dåren är narcissist med bipolära drag än psykopat...
Kanske bättre att låsa in galningen på RPK med tvångsmedel angående injektioner och mediciner..
Jag tror det varit bättre då personalen vet hur sådana nötter fungerar, dessutom hade JM inte kunnat tänka eller manipulera överhuvudtaget på grund av att vara nerdrogad dygnet runt..
Citera
2025-05-17, 07:51
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Hon skulle ha flyttats till fängelset Hinseberg från anstalten i Ystad med säkerhetsklass 2, men Kriminalvården anser att hon behöver vara på ett fängelse med högre säkerhetsklass.
Så det fick bli Kumla.
https://www.sverigesradio.se/artikel...sk-for-rymning
Citera
2025-05-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Detta måste vara en av de farligaste brottslingar vi har. Hon borde förses med tvångströja och sån mask som hannibal lecter har och transporteras genom att rullas fram i rullstol. Skönt att fångvården ser detta och iaf höjer säkerhetsklassen. Hoppas hon aldrig släpps ut.

Fantastiskt att hon fortsätter manipulera trots att hon är inlåst. Hade hon varit lite smart hade hon uppfört sig och blivit frisläppt efter 16år som vanliga livstidsdömda. Men istället fortsätter hon vara helt skruvad.
Hon må vara manipulativ och hal, men en av dom farligaste brottslingar vi har är hon inte, dom farligaste brottslingarna är ute i det fria och inte inlåst på Kumla.
Sen räcker det inte med att man är manipulativ för att man ska ha bränt sina möjligheter att få tidsbestämt straff.
Jag kan tänka mig att kriminalvården märkt hur någon av deras kåta manliga plitar faktiskt blir manipulerad av henne, och att hon därför flyttas och inte för att hon försöker manipulera utan resultat.
Citera
2025-05-21, 08:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Tycks finnas goda skäl att placera denna mysmamma på Kumla. Min fråga är hur hon skulle övertala andra (dvs män som hon aldrig träffat IRL) att begå våldsbrott för hennes räkning. Några pengar har hon knappast; det var ju drivkraften bakom de två morden.

Citat:
Johanna Möller, i medier kallad Arbogakvinnan, dömdes till livstids fängelse för mord på sin pappa och mordförsök på sin mamma. Hon avtjänar sitt straff på anstalten Kumla. Enligt Kriminalvårdens bedömning planerar hon grova våldsbrott och har ett omfattande kontaktnät av grovt kriminella.
https://www.dn.se/sverige/kriminalva...va-valdsbrott/

Man citerar också beslutet från KV om att ”Johanna Möller inte kan placeras i gemenskap med andra intagna”. Är det livslång isolering man tänker sig?
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-05-21 kl. 08:41.
Citera
2025-05-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tycks finnas goda skäl att placera denna mysmamma på Kumla. Min fråga är hur hon skulle övertala andra (dvs män som hon aldrig träffat IRL) att begå våldsbrott för hennes räkning. Några pengar har hon knappast; det var ju drivkraften bakom de två morden.

https://www.dn.se/sverige/kriminalva...va-valdsbrott/

Man citerar också beslutet från KV om att ”Johanna Möller inte kan placeras i gemenskap med andra intagna”. Är det livslång isolering man tänker sig?

Hon har aldrig egentligen haft några ekonomiska problem, snarare tvärt om. Hon drev ett framgångsrikt flyktingboende och täljde guld. Det är snarare att hon verkar jävligt girig och aldrig får nog
Citera
2025-05-21, 19:53
Medlem
Alonens avatar
Kärringen Möller…

…är väl urtypen för en malign beroende-personlighet.

…mer….mer…MER, MEEER… pengar, sex, brännvin, internet, ja va du vill.

”I want it all, and I want it now!”
Citera
2025-06-16, 12:56
Medlem
Lyssna nyss på podcast där denna dåre får säga det så mycket trams och programledarna sitter o myser o ställer inga kritiska frågor.. man blir ju uppgiven åt hennes anhöriga som aldrig blir av med denna galna människa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in