2025-04-12, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxMingo
Ni som genomfört utbildningar och gått klart, vilka kurser är det de olika terminerna dvs vad börjar man med när man blivit antagen och i vilken ordning kommer kurserna?
Väldigt många sidor att gå igenom och hittar inte om någon skrivit om detta.

Första terminen på Södertörn ser ut såhär om du hade börjat denna termin:
Citat:
Delkurs 1: Polisens roll i samhället (6 hp)
Syftar till att ge en grundläggande förståelse för polisens roll och ansvar i samhället. Fokus ligger på lagstiftningsprocessen, politisk styrning, och polisens uppdrag i relation till demokratiska värden. Kursen tränar också deltagarna i att identifiera dilemman inom polisarbetet och kommunicera tydligt om polisens roll.

Delkurs 2: Juridiska grunder för polisiärt arbete (10,5 hp)
Ger en fördjupning i rättssystemets struktur, juridisk metod, rättskällor samt olika rättsområden relevanta för polisarbete, inklusive mänskliga rättigheter. Målet är att kunna tolka och tillämpa lagstiftning inom ramen för polisiärt arbete samt reflektera kritiskt kring rättens roll i samhället.

Delkurs 3: Förstå och förebygga brottslighet (6 hp)
Behandlar kriminologiska teorier och metoder för att förstå och förebygga brott. Deltagarna analyserar brottslighetens utveckling i Sverige, kriminalstatistik samt utvecklar förmågan att värdera evidensbaserad information i brottsförebyggande arbete.

Delkurs 4: Polisiär konflikthantering 1 (6 hp)
Denna delkurs är uppdelad i fem moment:
  • Taktiska kunskapsområdet 1 (1 hp): Fokus på rekognoscering, observation och säkring med hjälp av grundläggande taktiska principer.
  • Fysiska tekniker och metoder 1 (1,5 hp): Inriktad på fysiska tekniker för rättssäkra ingripanden i miljöer med låg risk.
  • Vapentekniker och metoder 1 (1 hp): Omfattar hantering av tjänstepistol med fokus på säkerhet och teknik.
  • Integrerat taktiskt förhållningssätt 1 (1 hp): Inkluderar lagstiftning, kommunikation och mentala förberedelser för att kunna agera i polisiära situationer.
  • Akutsjukvård 1 (1,5 hp): Introduktion till akutsjukvård och hantering av medicinska akutfall inom polisiära sammanhang.

Delkurs 5: Poliskunskap och polisiär tjänstefärdighet 1 (1 hp)
  • Fysisk förmåga och hälsa i polisyrket 1 (1 hp): Fokus på fysisk träning och hälsa i relation till yrkets krav, inklusive tester och teori kring hälsa och arbetsmiljö.

Delkurs 6: Polisens nationella förarutbildning 1 (0,5 hp)
  • Polisens nationella förarutbildning 1 (0,5 hp): Syftar till att ge insikt i polisiära körsituationer, lagstiftning, och personlig utveckling kopplat till polisens förarroll.

Det står mer om du går in på respektive lärosäte och kollar på kursplanerna.
Citera
2025-04-21, 15:46
Medlem
Hej!

1. Vad kollar säkprövningen på vad gäller ekonomin? Förstår att de kikar på ev betalningsanmärkningar och taxerad inkomst, men kan de även se ens kontoutdrag/transaktioner eller sätter banksekretessen stopp där? Så jag vet om jag ska förbereda mig på att förklara eventuella köp/transaktioner.

Min fråga gäller både prövningen inför PHS samt inför aspirant och anställning.

2. Finns det risk att säkprövningarna inför aspirant och anställning kan neka en för något som säkprövningen för PHS inte hade några problem med? Eller kollar de inför aspiranten och anställningen bara på saker man haft för sig från skolstarten?

tack på förhand
Citera
2025-04-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmosydvastra
Hej!

1. Vad kollar säkprövningen på vad gäller ekonomin? Förstår att de kikar på ev betalningsanmärkningar och taxerad inkomst, men kan de även se ens kontoutdrag/transaktioner eller sätter banksekretessen stopp där? Så jag vet om jag ska förbereda mig på att förklara eventuella köp/transaktioner.

2. Finns det risk att säkprövningarna inför aspirant och anställning kan neka en för något som säkprövningen för PHS inte hade några problem med? Eller kollar de inför aspiranten och anställningen bara på saker man haft för sig från skolstarten?

tack på förhand

Har aldrig hört att man kollar på specifika transaktioner. Men man blir ju intresserad av vad för saker du handlar när du säger sådär, klart dem ser ifall du skickat/tar emot pengar från utlandet, men det blir nog inte mycket att förklara då du bara blir nekad utan förklaring i sådant fall.

Om du blivit godkänd på första säken så ser jag ingen grund för att samma saker skulle stoppa vid andra rundan. Det är ju samma klassning. Men det görs ju en helhetsbedömning såklart. Helt omöjligt att förutsäga.
Citera
2025-04-23, 19:52
Medlem
Angående psykolog samtalet.

Någon som varit där nyligen och kan säga vad för typ av frågor man får? Hur tufft är det egentligen?
Citera
2025-04-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meelle
Angående psykolog samtalet.

Någon som varit där nyligen och kan säga vad för typ av frågor man får? Hur tufft är det egentligen?

Tufft? Inte alls.
Det är egentligen det enklaste momentet av alla som du genomför. Det är ju bara ett samtal.

En person kommer fråga saker om dig, om dina erfarenheter och upplevelser. Kan vara från tidigare arbetsplats, familj, uppväxt eller något helt annat. Din enda uppgift är att svara ärligt. Beroende på dina svar kommer eventuella följdfrågor.
Sen har denna person i uppdrag att göra en bedömning om du passar som polis eller inte. Det finns inga hemliga knep eller tips för att lättare klara psykologen förutom att vara öppen och ärlig. Passar du in i profilen blir du godkänd, annars blir du inte godkänd.
Citera
2025-04-26, 01:52
Medlem
Bluehawk5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmosydvastra
Hej!

tack på förhand

1. Här blir man nyfiken. Vad skulle det vara för transaktioner ? Låter lite sus. Ser att du har haft problem med tullen tidigare och levt på a-kassa (inget fel med det) - men det låter lite som om du har problem med ekonomin??

2. Ja, för att vara innanför skalskydd och arbeta som polis så behöver du högre säkerhetsklassning.
Citera
2025-04-26, 19:46
Medlem
Jag har en bekant som sade sig klara alla moment förutom säkerhetsprövningen.
Har känt honom större delen av mitt liv och han har alltid skött sig. Alltid jobbat, aldrig hamnat i bråk, ganska kristen livsstil.

Men varför klarade inte han säkerhetsprövningen? Är det något som jag ej vet om honom som SÄPO vet? Typ är han pedofil? Kvinnomisshandlare? Massvis med skulder? Extremist? Jag frågade honom och han hade ingen aning. Han blev ganska chockad av beskedet
Citera
2025-04-27, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Har känt honom större delen av mitt liv och han har alltid skött sig. Alltid jobbat, aldrig hamnat i bråk, ganska kristen livsstil.

Men varför klarade inte han säkerhetsprövningen? Är det något som jag ej vet om honom som SÄPO vet? Typ är han pedofil? Kvinnomisshandlare? Massvis med skulder? Extremist? Jag frågade honom och han hade ingen aning. Han blev ganska chockad av beskedet
Intressant, kan nog vara vad som helst, som syns i papper
Har han testat googla sitt namn etc?
Går det att överklaga? Kan ju blivit fel

Skumma facebookvänner, nån i familjen med typ skuldsanering eller domar?
Dåliga skolbetyg i kärnämnen? Diagnos?
Har han begärt ut hela sin patientjournal? kanske nån skum läkaranteckning
Så typ även om man klarar testerna nu så spelar det ingen roll

(FB) Polisen sparkar tre – utan att de får veta varför
Senast redigerad av dQw4w9WgXcQ 2025-04-27 kl. 21:21.
Citera
2025-04-27, 21:21
Medlem
Citat:

Har han dubbla medborgarskap kan det vara det
Citera
2025-04-27, 22:39
Medlem
Citat:

Många verkar glömma att den intervju du gör i samband med registerkontrollen är minst lika viktig. Det kan ha varit att han förteg sig om sin ekonomiska situation eller uppgav motstridiga uppgifter i den intervjun kontra psykologintervjun, det går inte att veta.

Men jag vågar påstå att om han nu är så oskyldig som du uppger han vara, så var det på grund av säkerhetsintervjun som han blev underkänd.
Citera
2025-05-02, 20:30
Medlem
Bluehawk5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickaan
Har han dubbla medborgarskap kan det vara det

Dubbla medborgarskap är inte ett automatiskt skäl till nekande. Känner en som har det och går ut på aspiranten
Citera
2025-05-06, 09:26
Medlem
Hej!
Jag har försökt googla men kan inte hitta något direkt svar. Är det någon som vet när dessa prövningstillfällen är? Är det löpande, och när måste man ha klarat prövningen för att komma in til högskolan till höstterminen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in