• 3
  • 4
2025-04-25, 18:09
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodMorningVietnam
Men du minns inte vad förhöret handlade om. Alls? Det var konstigt.

I den förundersökningen blev jag aldrig förhörd eller delgiven misstanke. Hade jag blivit det så hade jag fått veta. Att jag ens blev medveten om utredningen var på omvägar.

Har blivit förhörd i andra utredningar. Lite rörigt.

Forskar fortfarande i detta. Verkar dessutom vara minst en förundersökning till som jag inte visste om.
Citera
2025-04-26, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
I den förundersökningen blev jag aldrig förhörd eller delgiven misstanke. Hade jag blivit det så hade jag fått veta. Att jag ens blev medveten om utredningen var på omvägar.

Har blivit förhörd i andra utredningar. Lite rörigt.

Forskar fortfarande i detta. Verkar dessutom vara minst en förundersökning till som jag inte visste om.
Blir man inte ens förhörd antar jag att brottsmisstanke saknas? Alltså inte att du är oskyldig, jag menar att det du anklagas för inte ens är ett brott. Kan jag ha rätt?
Citera
2025-04-26, 02:01
Medlem
Citat:
Blir man inte ens förhörd antar jag att brottsmisstanke saknas? Alltså inte att du är oskyldig, jag menar att det du anklagas för inte ens är ett brott. Kan jag ha rätt?

Eller att det saknas förutsättningar för att kunna binda personen till en handling.
T.ex. Olaga hot utan några stödbevis alls.
Då finns inga förutsättningar för att utredningen skall kunna leda till åtal eller fällande dom och då kommer den läggas ned tämligen omgående, det finns inte ens nog med misstanke för att hålla förhör.
Citera
2025-04-26, 11:54
Medlem
fido1986s avatar
Citat:

Har ju fått bilda mig en del på det här. Främsta misstanken i den utredningen var våltäkt. Vilket tyvär räknas som ett brott.

Orsaken till varför jag inte förhördes var för att det aldrig gick att bevisa de objektiva förutsättningarna kring brotten. Vilket inte förvånar mig, bevisläget måste verkligen ha varit tunnt. Det som förvånade mig var hur mycket tid polis och åklagare verkar att ha lagt ner på det hela. Borde ha lagts ner med vändande post. Fattar inte ens vad de kan ha gjort?

Du ska upp i misstankegrad skäligen misstänkt innan du kan delge någon som misstänkt och förhöra denne som sådan.

Såg senare att jag pratat med minst en av poliserna i utredningen. Hon verkade inte vara ordförande i min fanclub direkt när jag pratade med henne.
Citera
2025-04-26, 19:56
Bannlyst
Citat:
Har ju fått bilda mig en del på det här. Främsta misstanken i den utredningen var våltäkt. Vilket tyvär räknas som ett brott.

Orsaken till varför jag inte förhördes var för att det aldrig gick att bevisa de objektiva förutsättningarna kring brotten. Vilket inte förvånar mig, bevisläget måste verkligen ha varit tunnt. Det som förvånade mig var hur mycket tid polis och åklagare verkar att ha lagt ner på det hela. Borde ha lagts ner med vändande post. Fattar inte ens vad de kan ha gjort?

Du ska upp i misstankegrad skäligen misstänkt innan du kan delge någon som misstänkt och förhöra denne som sådan.

Såg senare att jag pratat med minst en av poliserna i utredningen. Hon verkade inte vara ordförande i min fanclub direkt när jag pratade med henne.
Har ingen aning, är varken jurist eller polis. Du borde väl komma ihåg en sådan sak.
Citera
2025-04-26, 20:30
Medlem
Citat:

Dom vet givetvis att du är en serievåldtäktsman, därför tittade dom en extra gång innan dom la ner i brist på bevis?
Citera
2025-04-27, 19:14
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Dom vet givetvis att du är en serievåldtäktsman, därför tittade dom en extra gång innan dom la ner i brist på bevis?

Tror polisen att jag är en serievåldtäktsman så är det ju ett rimligt antagande att de kollar lite extra. Därför det vore så intressant att läsa utredningen.

Fattar ju att det bedrivits en del skitsnack mot min person. Kom en anmälan till socialtjänsten också. Den fick jag läsa. Den som anmälde var inte direkt återhållsam. Men ur juridisk synvinkel var det väl inte så mycket att gå på kan jag tycka.
Citera
2025-09-09, 13:09
Medlem
fido1986s avatar
Gett upp projektet. Fick ut en lista på förundersökningar i vilka jag förekommer som misstänkt. Visade sig inte vara de jag förväntat mig, det var sådana som varit okända för mig. Medans de som jag visste om existerade saknades. Förvirrande.

Försökte få ut förundersökningsprotokoll men gick bet på samtliga. Lite blandade förklaringar på varför jag inte kunde få det. Av hänsyn till målsägare, pågående utredning osv. Men kunde se vilken polis som utredde/utrett saken vilket gav en geografisk uppfattning. Det blev en överrasking. Kunde även få lite info via domstolen i något fall.

Sammantaget. Kan man få ut en nedlagd förundersökning? Nej. Det bästa du kan göra är att fråga domstolen via k-nummret så kan du, om du har tur, få ut lite info den vägen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in