Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Utgångspunkten i sekretessbelagda uppgifter är att man har rätt att ta del av uppgifter rörande sig själv. Det kanske finns speciallagstiftning rörande FUPPAR. Men är tveksam till det. Det skadar inte att försöka.
Har du redan försökt ett flertal gånger så är det ingen mening att du försöker ännu en gång. Då kan du lika gärna lägga din tid hos Kammarrätten.
Huvudregeln är att du har rätt till att ta del av utredningarna. Undantaget är om målsägaren riskerar att skadas av det. Vilket är en ursäkt jag tror missbrukas rätt flitigt.
Jag har inte försökt ett flertal tillfällen. Det är olika utredningar. Jag har haft otur.
Chansen att få rättning i förvaltningsrätten för ett sådant här ärende är noll. I kammarrätten är chansen ännu mindre. Tänk chimpanser som får en banan om de trycker på knappen "avslag". I vart fall för enklare ärenden. Det är samma sak om du hamnar hos socialtjänsten någon gång. Bli "kompis" med soc-tanten, för du kommer att förlora i samtliga högre instanser om det går dit utan att de sätter sig in i ditt ärende. I teorin går det att överklaga. I praktiken är det undantag och mest förbehållet lite "större" fall.