2025-04-24, 16:53
Medlem
Ny på Ozempic

Startade med min första dos Ozempic igår. Kvinna 51 år, tränar regelbundet men har haft stadig viktökning senaste åren. Jag fick en chock när jag ställde mig på vågen även om jag inte är blind och kläderna sitter inte bra. Har lite förhöjt blodtryck samt lätt förhöjt kolesterolvärde.

23 april
Start vikt: 76,3kg
Längd: 165 cm
BMI: 28

Tog sprutan efter inrådan av andra på kvällen, startdos 0,25 mg i fyra veckor. Jag har känt mig som vanligt idag förutom en ihållande huvudvärk. Jag förväntar mig inga mirakel men hoppas få effekt av läkemedlet tillsammans med träning och ändrade kostvanor. Chips och vin och småätande är mina stora laster, inte mina portioner (där jag nog snarare bör äta mer men har kompenserat kalorieintag för annat junk).
Senast redigerad av Grace112 2025-04-24 kl. 17:02.
Citera
2025-04-25, 12:20
Medlem
Popetoterors avatar
Verkar som de flesta i tråden använder eller får Ozempic utskrivet för viktminskning vilket den inte är till för och medför en massa skumma biverkningar som man slipper av att äta mindre, man behöver inte träna för att gå ner i vikt det räcker med att äta mindre och rätt.

Kommit nytt piller för de som inte tål Ozempic är i studie 3 och verkar betydligt snällare än så länge.

https://www.tv4.se/artikel/1DVSElXnUgYTjWz51R0tNE/nya-bantningstabletten-ska-vara-billigare-enklare-och-mer-effektiv
Citera
2025-04-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Verkar som de flesta i tråden använder eller får Ozempic utskrivet för viktminskning vilket den inte är till för och medför en massa skumma biverkningar som man slipper av att äta mindre, man behöver inte träna för att gå ner i vikt det räcker med att äta mindre och rätt.

Kommit nytt piller för de som inte tål Ozempic är i studie 3 och verkar betydligt snällare än så länge.

https://www.tv4.se/artikel/1DVSElXnUgYTjWz51R0tNE/nya-bantningstabletten-ska-vara-billigare-enklare-och-mer-effektiv

Den är i fas 1 av 3. Alltså är det minst 5 år bort innan det är på marknaden, om den lyckas dvs.
Citera
2025-04-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grace112
Startade med min första dos Ozempic igår. Kvinna 51 år, tränar regelbundet men har haft stadig viktökning senaste åren. Jag fick en chock när jag ställde mig på vågen även om jag inte är blind och kläderna sitter inte bra. Har lite förhöjt blodtryck samt lätt förhöjt kolesterolvärde.

23 april
Start vikt: 76,3kg
Längd: 165 cm
BMI: 28

Tog sprutan efter inrådan av andra på kvällen, startdos 0,25 mg i fyra veckor. Jag har känt mig som vanligt idag förutom en ihållande huvudvärk. Jag förväntar mig inga mirakel men hoppas få effekt av läkemedlet tillsammans med träning och ändrade kostvanor. Chips och vin och småätande är mina stora laster, inte mina portioner (där jag nog snarare bör äta mer men har kompenserat kalorieintag för annat junk).

Härligt att du är på gång! Jag tror du kommer få fin effekt av läkemedlet, tillsammans med träning och bättre kost. Själv tappade intresset helt för vin och chips med hjälp av Ozempic, en väldig lättnad.
Citera
2025-04-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisiaMaris
Härligt att du är på gång! Jag tror du kommer få fin effekt av läkemedlet, tillsammans med träning och bättre kost. Själv tappade intresset helt för vin och chips med hjälp av Ozempic, en väldig lättnad.
Låter hoppfullt att suget efter vin och chips minskade av Ozempic, precis det jag hoppas på! Sen gäller det att ändra vanor/rutiner för att det ska hålla i långa loppet. Tack för pepp!
Citera
2025-05-04, 12:21
Medlem
Hej

Nu börjar jag min resa.

Började 31/4-25

51 år

Vikt: 122kg
Längd: 173cm

Väldigt mycket jojo.
Har tränat mycket i alla år. Kört allt som går. Går ner alltid till min Matchvikt ca 85kg. Då är jag i fin form. Och kör Medium kläder. Har dock grov benstomme med riktig hockeyrumpa och lår.
Alltid hög bmi. Om man tittar vikt kontra längd. Men vet var min matchvikt ska vara. Och där jag är bekväm.

Ska bli intressant att prova ozempic och i ett långt syfte nu.

Första sprutan 31/4 0.25mg

Från 1 maj och till nu. Ingen hunger och orkar en bråkdel av vad jag brukar äta. Och gå på affären och handla. Inget sug efter nått extra gott.
Helt sjuk känsla att det känns så här direkt.
Ja intressant och se.

Kör via dr vikt
Senast redigerad av Joer74 2025-05-04 kl. 12:27.
Citera
2025-05-05, 11:44
Medlem
Eg0x3s avatar
1 år på Ozempic nu… kan konstatera att läkemedlet inte har någon större effekt på mig längre.. skulle behöva höja dosen till 1,5 mg för att se om det händer något men det kommer inte funka ekonomiskt i det långa loppet… jaja det är väl bara att gilla läget fast det suger!

Hur går det för er andra som börja ungefär samtidigt som mig?
Citera
2025-05-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
1 år på Ozempic nu… kan konstatera att läkemedlet inte har någon större effekt på mig längre.. skulle behöva höja dosen till 1,5 mg för att se om det händer något men det kommer inte funka ekonomiskt i det långa loppet…

Det är en kostsam medicin, men jag hade gladeligen betalat det tredubbla mot vad den kostar idag. Dessutom tycker jag att man sparar in rätt mycket pengar på allt snask och skit som man inte köper.
Citera
2025-05-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOboy
Apropå ni som tar x eller y stora doser av Ozempic men säger "inget händer".

Jag ser inte Ozempic som en mirakelkur som ska innebära viktnedgång helt utan eget arbete. Man måste fortfarande anstränga sig för att ligga på kaloriunderskott varje dag. Grejen är att Ozempic bara gör det mycket enklare att ligga på kaloriunderskott, eftersom sötsuget och hungern är dämpat.

Men man behöver fortfarande motionera, styrketräna (för att kroppen inte ska förbränna muskelmassa utan att ta av fettet) och äta tillräckligt med protein.

Egen update är att jag gått från 87 kg till 77,3 kg sedan januari. Är man och 182 cm lång. Började på 104 cm i midjemått och ligger på ca 97 cm nu.

75,9 kg vid senaste mätningen. Ligger kvar på 0,5 mg dos, som jag legat på sedan dos 3 i mitten av februari. Har senaste veckorna tagit sprutan på måndagen. På söndagarna kan jag verkligen känna att läkemedlet slutat verka.
Citera
2025-05-05, 19:43
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOboy
Det är en kostsam medicin, men jag hade gladeligen betalat det tredubbla mot vad den kostar idag. Dessutom tycker jag att man sparar in rätt mycket pengar på allt snask och skit som man inte köper.

Det gör mig glad att du har råd :-)
Citera
2025-05-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
1 år på Ozempic nu… kan konstatera att läkemedlet inte har någon större effekt på mig längre.. skulle behöva höja dosen till 1,5 mg för att se om det händer något men det kommer inte funka ekonomiskt i det långa loppet… jaja det är väl bara att gilla läget fast det suger!

Hur går det för er andra som börja ungefär samtidigt som mig?

Hej, på vilket sätt får du inte längre effekt? Har viktnedgången stannat, är du hungrig, etc.

Jag kör 0,75 mg sedan ett par månader men har inte heller samma effekt längre. Kan äta större portioner igen och är mer hungrig. Skulle gärna öka till 1 mg igen, mådde som allra bäst då.
Frågan är hur länge man ska fortsätta med medicinen, måste nog fråga min läkare.
Citera
2025-05-05, 22:19
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisiaMaris
Hej, på vilket sätt får du inte längre effekt? Har viktnedgången stannat, är du hungrig, etc.

Jag kör 0,75 mg sedan ett par månader men har inte heller samma effekt längre. Kan äta större portioner igen och är mer hungrig. Skulle gärna öka till 1 mg igen, mådde som allra bäst då.
Frågan är hur länge man ska fortsätta med medicinen, måste nog fråga min läkare.

Ingen el väldigt liten effekt på hungern men äter inte på långa vägar som innan…går sakta upp i vikt 1 hg i taget … Den största märkbara skillnaden är matsurret i skallen… från den totala tystnaden till att nästan hela dagarna tänka på mat.. blir tokig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in