2025-04-25, 09:07
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Om vi ska försöka hålla oss till topic kan vi börja med att konstatera att vad som efterfrågas inte har något med förintelsen att göra. Inte heller förnekar jag, eller någon annan, att personerna i fråga blev avrättade. Jag finner det endast högst anmärkningsvärt att dessa filmer aldrig dykt upp någonstans någonsin.

Man kan tillägga att avrättningarna ägde rum i Berlin och A.H. hade därför själv med enkelhet kunnat besöka fängelset för att försäkra sig om att personerna tagits av daga.

Här ser jag du inte känner till Adolf Hitler så väl, hur han var de sista året i sitt liv. Tycker du ska läsa en bok om honom.

Han lämnade nästan aldrig detta ställe : https://sv.wikipedia.org/wiki/Berghof eller https://sv.wikipedia.org/wiki/Wolfsschanze För han var så nojig!

Sedan läs en bok om "Valkyria" så förstår du det hade varit omöjligt bevittna alla dessa avrättningar! Det var 1 000 tals som blide avrättade! Sedan hade han blivit precis utsatt för mordförsök! Tro du han våga lämna sitt residens?
https://sv.wikipedia.org/wiki/20_jul...ite_note-sub-1
Citera
2025-04-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det var kanske dumt formulerat! Du kom med ett påstående att det var allierade som förde propaganda om "elaka nazister". Det måste du kunna belägga! Alltså bevisa att så är det! Alltså det är propaganda!
En av dna belägg var dess filmer inte tycks finnas!

Fast det vet vi inte! Det är ändå lite över 80 år sedan, händelsen skede! Det kan ha hänt mycket sedan dess! Vi vet att A.H ville ha det filmat, både avrättningen och rättegången. Detta måste du kunna bevisa att det ej stämmer, eller kunna komma med sådana belägg att det är bara propaganda.

Därför jag tog upp detta med A.H har aldrig exciterat, bara för jag inte har sett en födelseattest, en obduktionsprotokoll, eller hans lik. Ditför jag skrev "motbevisa mig!" ! Vilket är svårt, eller hur? Då är det väl jag som ska bevisa att mitt påstående stämmer, eller hur? Det räcker knappast med säga : A.H har aldrig funnits på grund av att det inte finns någon födelseattest ,ingen obduktions protokoll eller ett lik av han!

Så det går ej säga att det är allierads propaganda, bara för ingen i modern tid har sett dessa filmer! Du får komma med mer!

Nej, vi vet inte att A.H. ville ha det filmat. Det är ett påstående från de allierade som hittills saknar belägg. Har du något som styrker motsatsen kan du gärna dela det här.

Så länge det inte dyker upp något som kan påvisa dessa filmers faktiska existens är det helt rimligt att anta att det är något som uppdiktats i syfte att smutskasta fienden. Din jämförelse med att ifrågasätta huruvida A.H. ens existerat är löjlig och barnslig. Finns antagligen hundratusentals bilder och dokument som styrker detta, till skillnad från i fallet med dessa avrättningsfilmer.
Senast redigerad av Psoglav 2025-04-25 kl. 11:05.
Citera
2025-04-25, 11:58
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Det är de allierade som påstår att dessa filmer existerar och att de sett dem. Att de allierade medvetet skulle förstört den här typen av bevismaterial är mycket osannolikt.

Var det inte en journalist som sa något?
Är det fler hos de 'allierade' som du känner till?

/VV
Citera
2025-04-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Var det inte en journalist som sa något?
Är det fler hos de 'allierade' som du känner till?

/VV

Journalisten får anses representera de allierade, närmare bestämt USA. Han är inte ensam om påståendet utan det blev ju till en slags allmänt vedertagen sanning, trots avsaknad av konkreta offentliga bevis.
Citera
2025-04-25, 15:08
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Journalisten får anses representera de allierade, närmare bestämt USA. Han är inte ensam om påståendet utan det blev ju till en slags allmänt vedertagen sanning, trots avsaknad av konkreta offentliga bevis.

Jaha. En journalist anses representera hela alliansen?
Eller kanske bara USA?
Driver du med oss?

"Han är inte ensam om påståendet"

Det var detta jag undrade över.
Vilka mer är det som påstår det du skriver?
Allmänt vedertagen sanning...

/VV
Citera
2025-04-25, 15:24
Medlem
Citat:
Jaha. En journalist anses representera hela alliansen?
Eller kanske bara USA?
Driver du med oss?

"Han är inte ensam om påståendet"

Det var detta jag undrade över.
Vilka mer är det som påstår det du skriver?
Allmänt vedertagen sanning...

/VV
Varsågod: https://sv.wikipedia.org/wiki/20_juli-attentatet

"Däremot filmades avrättningarna och lär ha visats för Hitler samma kväll.[1] De dödsdömda hängdes i snaror fastsatta i köttkrokar. De första avrättningarna ägde rum den 8 augusti 1944 i Plötzenseefängelset i Berlin. Åtta män mötte då döden på detta vis"
Citera
2025-04-25, 15:34
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Varsågod: https://sv.wikipedia.org/wiki/20_juli-attentatet

"Däremot filmades avrättningarna och lär ha visats för Hitler samma kväll.[1] De dödsdömda hängdes i snaror fastsatta i köttkrokar. De första avrättningarna ägde rum den 8 augusti 1944 i Plötzenseefängelset i Berlin. Åtta män mötte då döden på detta vis"

Tack!

Klickade på den lilla 'ettan' som leder till en annan text.

Gestapo slog till och arresterade 33.000 personer. Familjen Stauffenberg utplånades. Hitler krävde att de sammansvurna skulle hängas som kreatur. Avrättningarna skedde i fängelset Plötzensee och filmades också i detalj. De sammansvurna hängdes upp i slaktkrokar och ströps sakta till döds. Dödskampen varade under fem minuter. Hitler lät om och om igen visa dessa filmer. När den visades på kadettskolan i Berlin för att framhålla faran med bristande lojalitet, lämnade de blivande officerarna filmrummet.

/VV
Citera
2025-04-25, 15:38
Medlem
Citat:
Tack!

Klickade på den lilla 'ettan' som leder till en annan text.

Gestapo slog till och arresterade 33.000 personer. Familjen Stauffenberg utplånades. Hitler krävde att de sammansvurna skulle hängas som kreatur. Avrättningarna skedde i fängelset Plötzensee och filmades också i detalj. De sammansvurna hängdes upp i slaktkrokar och ströps sakta till döds. Dödskampen varade under fem minuter. Hitler lät om och om igen visa dessa filmer. När den visades på kadettskolan i Berlin för att framhålla faran med bristande lojalitet, lämnade de blivande officerarna filmrummet.

/VV

Jo, jag såg den och det låter mest som en fantasifull högstadieelevs skolarbete. Helt utan källhänvisningar förstås.
Citera
2025-04-25, 15:48
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Jo, jag såg den och det låter mest som en fantasifull högstadieelevs skolarbete. Helt utan källhänvisningar förstås.

Ja, vem vet om allt detta.
Vad som sades, vad som gjordes, vad som spelades in och filmades och vad som visades.

Finns det någon som personligen varit med på detta och som sedan berättat om det?
Det florerade säkerligen en hel del halvsanningar, helsanningar och lögner efter kriget.

/VV
Citera
2025-04-25, 15:49
Medlem
Citat:

allt som talar i den riktningen är sant.

grow up man
Citera
2025-04-26, 07:30
Medlem
Citat:
Ja, vem vet om allt detta.
Vad som sades, vad som gjordes, vad som spelades in och filmades och vad som visades.

Finns det någon som personligen varit med på detta och som sedan berättat om det?
Det florerade säkerligen en hel del halvsanningar, helsanningar och lögner efter kriget.

/VV

Den huvudsakliga källan beträffande just detta tycks vara William Shirer, amerikansk journalist som var verksam i Tredje Riket, dock inte under de sista krigsåren. Var han i sin tur fått informationen ifrån är än så länge oklart.

I krigets slutskede ansågs det av yttersta vikt att upprätthålla moralen och kampandan. Att visa den här typen av filmer i offentligheten, som snarare riskerar att väcka både obehag och tvivel, känns oerhört kontraproduktivt.
Citera
2025-04-26, 09:44
Medlem
Citat:
Den huvudsakliga källan beträffande just detta tycks vara William Shirer, amerikansk journalist som var verksam i Tredje Riket, dock inte under de sista krigsåren. Var han i sin tur fått informationen ifrån är än så länge oklart.

I krigets slutskede ansågs det av yttersta vikt att upprätthålla moralen och kampandan. Att visa den här typen av filmer i offentligheten, som snarare riskerar att väcka både obehag och tvivel, känns oerhört kontraproduktivt.

I artikeln jag länkar har du namnet på mannen som påstås ha filmat själva avrättningarna, samt han som filmade rättegången med gaphalsen som dömde dom. I texten finns även hänvisningar till chefen för
The German Resistance Memorial Center, Albert Speer och Hitlers privata adjutant Heinz Linge.

Slutsatsen är att avrättningarna troligen filmades, men detaljer om köttkrokar och pianotrådar har lagts till i efterhand.

The executions of August 8 have probably been recorded on film. The movie must have started with shots of the prisoners in their cells, shortly before the execution after which the hanging themselves were recorded. It is unclear however where the movie is today. The American intelligence agency, the Office of Strategic Services or OSS would probably have received information on the recordings and the method of execution but whether they eventually were in possession of the movies is unlikely. Walter Frenz, one of the best known movie makers in the Third Reich, thought after the war they still existed but Heinz Sasse, who had recorded the movie himself, didn't think so.

The movie allegedly would have been stored in a safe in the Ministry of Propaganda in Berlin on January 17, 1945 but after the war it had disappeared. For the time being, the material has not been recovered yet despite the efforts of TV companies that had searched the East-European archives after they had been opened to the public.

Längst ner har du alla källhänvisningar.

https://www.tracesofwar.com/articles...ly-20-1944.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in