2025-04-26, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I artikeln jag länkar har du namnet på mannen som påstås ha filmat själva avrättningarna, samt han som filmade rättegången med gaphalsen som dömde dom. I texten finns även hänvisningar till chefen för
The German Resistance Memorial Center, Albert Speer och Hitlers privata adjutant Heinz Linge.

Slutsatsen är att avrättningarna troligen filmades, men detaljer om köttkrokar och pianotrådar har lagts till i efterhand.

The executions of August 8 have probably been recorded on film. The movie must have started with shots of the prisoners in their cells, shortly before the execution after which the hanging themselves were recorded. It is unclear however where the movie is today. The American intelligence agency, the Office of Strategic Services or OSS would probably have received information on the recordings and the method of execution but whether they eventually were in possession of the movies is unlikely. Walter Frenz, one of the best known movie makers in the Third Reich, thought after the war they still existed but Heinz Sasse, who had recorded the movie himself, didn't think so.

The movie allegedly would have been stored in a safe in the Ministry of Propaganda in Berlin on January 17, 1945 but after the war it had disappeared. For the time being, the material has not been recovered yet despite the efforts of TV companies that had searched the East-European archives after they had been opened to the public.

Längst ner har du alla källhänvisningar.

https://www.tracesofwar.com/articles...ly-20-1944.htm

Tack för denna mycket informativa artikel! Det verkar alltså som att det handlade om helt rutinmässiga hängningar. Ingen sadism eller förnedring och inga tecken på att filmen spreds. Ungefär som jag misstänkte från början.
Citera
2025-04-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Stauffenberg och de andra närmaste som deltog i mordförsöket 20 juli 1944 på AH arkebuserades samma kväll har det sagts. Men sen fanns det en vidare krets som deltog i sammansvärjningen och dessa ska ha hängts upp i pianotråd och långsamt strypts till döds. Detta ska ha filmats och AH ska själv ha tittat på dessa filmer enligt den officiella historien.

Dåtidens Mondo, Gore och Bizarre.

Jo, de hängdes i pianotråd som hade fästs i köttkrokar. Jag har själv varit inne i avrättningsrummet juni 1975 i samband med en skolresa. Om rummet var "äkta" vet jag ej men nog stämde rummet överens med de foton som jag har sett senare.
Citera
2025-04-26, 22:42
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jo, de hängdes i pianotråd som hade fästs i köttkrokar. Jag har själv varit inne i avrättningsrummet juni 1975 i samband med en skolresa. Om rummet var "äkta" vet jag ej men nog stämde rummet överens med de foton som jag har sett senare.

Jag var i Buchenwald ungefär samma tid (sena 70-talet) som tonåring.
Vi hade en tysk guide som satt inne i lägret under kriget.
Han var politisk fånge. Socialdemokrat sa han.
Men det var intressant att få höra berättelser från lägret av en som var med på plats när allt hände.

Hade ni samma tur?

/VV
Citera
2025-04-27, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jag var i Buchenwald ungefär samma tid (sena 70-talet) som tonåring.
Vi hade en tysk guide som satt inne i lägret under kriget.
Han var politisk fånge. Socialdemokrat sa han.
Men det var intressant att få höra berättelser från lägret av en som var med på plats när allt hände.

Hade ni samma tur?

/VV

Nej, det har jag inget minne av. Däremot kommer jag ihåg den notoriska misstänksamhet som man kunde uppleva i Östberlin och vid ankomsten till Östtyskland. Speglar för att kunna se vad som doldes i tågvagnarnas underreden. Nervositeten hos personalen när en klasskamrat plockade fram kameran under ett restaurangbesök i öst. Efter en tillsägelse av läraren stoppades kameran undan.

Spökstationer i tunnelbanesystemet. Tunnelbanan i Västberlin gick delvis under Östberlin vilket gjorde att stationerna i öst var helt stängda och mörklagda sedan en lång tid tillbaka. Endast dammiga skyltar som tåget passerade visade på att dessa stationer en gång hade fungerat normalt.

Spandaufängelset var ett av ställena som reseguiden berättade om. Det fanns bara en livstidsfånge kvar där då. Det var Hitlers ställföreträdare Hess. Betraktades såsom psykiskt sjuk redan vid rättegången i Nürnberg. Han skulle som bekant ta livet av sig drygt ett decennium senare.

Olympiastadion besöktes. Den hade i princip stått oanvänd sedan 1945. Jag kan tänka mig att det hade varit alldeles för känsligt och tidigt att använda stadion med tanke på OS 1936 och Leni Riefenstahls filmer. Stadion hade dock klarat sig väl från krigsförstörelse.

Checkpoint Charlie var ett givet mål där man på nära håll kunde se hur östs soldater stod "öga mot öga" mot västs soldater.
Senast redigerad av Konrad 2025-04-27 kl. 01:24.
Citera
2025-04-27, 07:33
Medlem
Citat:

Den historieskrivning som bedrevs under DDR ska man nog ta med en grävskopa salt.

Citat:
Spandaufängelset var ett av ställena som reseguiden berättade om. Det fanns bara en livstidsfånge kvar där då. Det var Hitlers ställföreträdare Hess. Betraktades såsom psykiskt sjuk redan vid rättegången i Nürnberg. Han skulle som bekant ta livet av sig drygt ett decennium senare.

Hess dömdes bokstavligen för "brott mot freden" för att ha försökt mäkla fred. Livstidsdom på det. Man kan fråga sig vem det är som är psykiskt sjuk egentligen. Hans påstådda självmord är dessutom omtvistat.
Senast redigerad av Psoglav 2025-04-27 kl. 07:37.
Citera
2025-04-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Den historieskrivning som bedrevs under DDR ska man nog ta med en grävskopa salt.

Självklart var det så men nu vill jag minnas att själva avrättningsrummet låg i Västberlin då bussresorna enbart skedde i väst. I Östberlin ville man knappt minnas något som hade med nazismen att göra. Det var ett betydligt känsligare ämne i Östtyskland att det satt f.d nazister på höga positioner inom den kommunistiska statsförvaltningen.
Citera
2025-04-27, 13:09
Medlem
Citat:
Självklart var det så men nu vill jag minnas att själva avrättningsrummet låg i Västberlin då bussresorna enbart skedde i väst. I Östberlin ville man knappt minnas något som hade med nazismen att göra. Det var ett betydligt känsligare ämne i Östtyskland att det satt f.d nazister på höga positioner inom den kommunistiska statsförvaltningen.

Fair enough. Jag betvivlar inte det du säger, men huruvida rummet var äkta eller inte vore förstås intressant att ta reda på. Att man varit framme efter krigsslutet och modifierat lite här och där har framkommit i koncentrationslägren inte minst, vilket säkerligen berörts i andra trådar.
Citera
2025-04-27, 13:15
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Hmmm. Mitt minne av DDR var att det var det värsta stället jag varit i någonsin.
Minns en kväll vi gick på de mörka gatorna i Weimar och såg två kvinnor en bit (20m?) framför.
Ett jeepliknande fordon åkte förbi och tvärnitade vid kvinnorna.
Ut hoppade 4 ryska soldater och slet tag i kvinnorna och drog med dom in i fordonet allt medans kvinnorna skrek förtvivlat.
Har ingen aning om vad det var som hände där. Men minnet är starkt.
Kunde vi, tre unga västlänningar ha gjort något?
Vad hade hänt då, om vi ens hade hunnit fram?
Frågorna är många så här 45 år senare.

Om nazismen kunde min guide berätta. Kanske för att svartmåla det fascistiska väst?
Mina tyska lärare från Väst, var mer undvikande om kriget.

Har detta 'undvikande' med trådens topic att göra?
Kanske. Det föreföll mig då att det fortfarande fanns en skam hos mina lärare för vad som hänt.
En skam som inte fanns hos den tyska guiden.

Kan sådana saker ha påverkat vad som hände med dessa filmer som tråden handlar om?

/VV
Citera
2025-04-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Har detta 'undvikande' med trådens topic att göra?
Kanske. Det föreföll mig då att det fortfarande fanns en skam hos mina lärare för vad som hänt.
En skam som inte fanns hos den tyska guiden.

Kan sådana saker ha påverkat vad som hände med dessa filmer som tråden handlar om?

/VV

Filmerna ska ju ha förvarats i DDR om jag förstått det rätt. DDR-regimen var noggrann med att varna för "fascister" och att utmåla alla sina fiender som just detta. Därför tror jag inte det låg i deras intresse att förstöra den här sortens material. Om filmerna förstörts avsiktligt är det mer troligt att nazisterna själva gjorde det 1945.
Citera
2025-04-27, 15:47
Medlem
Citat:
Filmerna ska ju ha förvarats i DDR om jag förstått det rätt. DDR-regimen var noggrann med att varna för "fascister" och att utmåla alla sina fiender som just detta. Därför tror jag inte det låg i deras intresse att förstöra den här sortens material. Om filmerna förstörts avsiktligt är det mer troligt att nazisterna själva gjorde det 1945.

Sedan får man komma ihåg att det var allmän kaos i Berlin under slutskedet. Det gällde nog att rädda sitt eget skinn i.st.f några filmer kan jag tänka mig. Vem brydde sig om var filmerna fanns? Det var nog inte så hälsosamt att ha dessa filmer på sig om man skulle råka bli gripen av sovjeter eller amerikaner. Filmerna kan dessutom ha förstörts under slutbombningarna.
Citera
2025-04-30, 06:58
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Nej, vi vet inte att A.H. ville ha det filmat. Det är ett påstående från de allierade som hittills saknar belägg. Har du något som styrker motsatsen kan du gärna dela det här.

Så länge det inte dyker upp något som kan påvisa dessa filmers faktiska existens är det helt rimligt att anta att det är något som uppdiktats i syfte att smutskasta fienden. Din jämförelse med att ifrågasätta huruvida A.H. ens existerat är löjlig och barnslig. Finns antagligen hundratusentals bilder och dokument som styrker detta, till skillnad från i fallet med dessa avrättningsfilmer.

Det är ett påstående du kommer med utan belägg för det. Minna belägg har du, det är länkarna jag postade! Bland annat från Stockholms universitetsbibliotek. Det finns flertal böcker om det.
Det finns en intressant länk på tyska, om det kan vara av intresse!
https://www.20-juli-44.de/widerstand
Citera
2025-04-30, 07:06
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Sedan får man komma ihåg att det var allmän kaos i Berlin under slutskedet. Det gällde nog att rädda sitt eget skinn i.st.f några filmer kan jag tänka mig. Vem brydde sig om var filmerna fanns? Det var nog inte så hälsosamt att ha dessa filmer på sig om man skulle råka bli gripen av sovjeter eller amerikaner. Filmerna kan dessutom ha förstörts under slutbombningarna.

Mycket som fanns i Berlin i slutskedet förstördes medvetet och omedvetet. Så troligen förstördes dessa filmer medvetet eller ej medvetet.
Men de missade mycket viktigt! Bland annat "byggnadskontoret" där det fanns massor med information rättningar bland annat på koncentration lägerna, vilket har tagit upp x anta gånger här i denna forum del.
Vet ej varför de missade detta och förstöra det. Men de har hittat mycket intressant där! Så jag tro dessa filmer är förstörda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in