2025-04-24, 15:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Kriminalomsorgen i Norge, bør snarest gjennomgå omfattende reformer og folk bør lære å kunne sette seg inn i ofrenes ståsted.

Det å bruke tiden sin på å forstå hvorfor noen fortsetter å være hardkokte kriminelle til tross for gjentatte sjanser, burde være unødvendig

Kriminalitet er jo et samfunnsproblem, så det vil nok absolutt lønne seg å forstå hvorfor folk blir kriminelle. Ikke at jeg tror svaret er entydig og enkelt. Man har f.eks. fokusert på at manglende materiell velstand i oppveksten kan gi utslag. Så viser det seg at flere tunge kriminelle kommer fra relativt velstående og trygge hjem. Som f.eks. SM gjør. Det viser seg jo også at de ikke sjelden har varierende grad av det man kaller "dyssosial personlighetsforstyrrelse" - eller psykopatiske trekk som det populært heter. Diagnoser som kan spores tilbake til tidlig oppvekst, men som i noen tilfeller anses å være arvelig betinget.

Når det gjelder ofre for kriminalitet er jeg enig i det du skriver. Fordi ofre for alvorlige forbrytelser må ikke sjelden leve med traumene sine resten av livet. NOKAS-ranet er et eksempel. Noen av de ansatte går vel fremdeles til behandling hos psykolog. Men i media har man stort sett fokusert på forbryterme og disse evinnelige pengene som aldri kom til rette. Og akkurat dette sier jo ganske mye om samfunnet generelt. Og kanskje kan det dermed også si noe om hvorfor noen blir kriminelle.
Citera
2025-04-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Denne tråden diskuterer drapet på MB og er først og fremst beregnet for å forsøke å finne ut hva som har skjedd og hvem som er innblandet. Dette er foreløpig i det uvisse. Politiet har varefengslet en person som de har siktet for å ha vært innblandet, men denne personen har de ikke navngitt. Du derimot ser ut til å ha forhåndsdømt en person basert på denne personens tidligere historikk, en kjapp anklager, jury og bøddel. Om du ikke ser relevansen av innlegget mitt så kan jeg ikke hjelpe deg, for det ble skrevet som en kommentar til dine påstander som jeg også siterte i det innlegget mitt og burde være forklarende nok sett i relasjon til din kommentar.

Jeg forholder meg til at politiet har siktet og pågrepet SM for drapet på MB slik det er gjengitt i landets aviser.
At du lever under en stein og ikke klarer forholde deg til at SM er siktet for dette drapet, sier kanskje aller mest om dine vurderinger.

Når man diskuterer pågripelsen og siktelsen av SM, så er det relevant å trekke inn hvordan soningen hans har vært opp gjennom årene, særlig i lys av forvaringsdommen han soner nå og det som er kommet fram relatert til dette.

Hvorfor har en hardbarka kriminell som er dømt for drap to ganger, tatt gisler, utført flere bankran og nå pågrepet og siktet for et tredje drap, muligheten til å sitte på Litteraturhuset for å skrive bok og er innvilget gjentatte permisjoner?

Hva er egentlig rehabiliteringspotensialet her? Det er åpenbart for (nesten) alle nå at SM har aldri brutt med noe kriminelt miljø.

Minner deg også om at SM fikk avslag på prøveløslatelse i fjor. Det var kanskje også forhåndsdømming i din verden?
For den vurderingen dommerne gjorde da var basert på blant annet historikk
Citera
2025-04-24, 15:52
Medlem
Citat:
Fagfolkene kan ta feil. Det er det mange eksempel på. De to første rettspsykiaterne i ABB-saken tok åpenbart feil, kjæresten til EJ skriver at hans sykdom er skuespill - altså de har lurt de sakkyndige. Harnes sto fram som et nytt og bedre menneske (håndhilste til og med på daværende statsminister Bondevik), men har fortsatt å begå kriminelle handlinger.
Psykologi/psykiatri, herunder rettspsykiatri er ingen eksakt vitenskap.
Det sitter tydeligvis langt inne for mange, ikke bare fagfolk, å forstå at noen mennesker bør aldri gå fritt i samfunnet

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...-fri/17664010/

«I 2022 søkte han om prøveløslatelse. Oslo tingrett kom da frem til at han skulle løslates, men Borgarting lagmannsrett var uenig.

Lagmannsretten viste blant annet til at Millehaugen har sonet store deler av straffene sine i høysikkerhetsfengsler.
De mente derfor det først var nødvendig at han ble overført til et fengsel med lavere sikkerhet. Deretter kunne hyppigheten av permisjoner, jobb og andre aktiviteter utenfor murene økes, mente retten.
Han ble derfor flyttet til Berg fengsel i Tønsberg, et fengsel med lavere sikkerhet. Der har de blant annet fire plasser til forvaringsinnsatte som skal øve på et liv i frihet».

Planen var altså etterhvert frihet, selvom han fikk avslag første gang. Hvilket er ganske vanlig praksis.
Citera
2025-04-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Jeg har også reagert på pressen i denne saken og den voldsomme demoniseringen av SM de bedriver, både i form av bildebruk og å skremme opp folk, dessuten en veldig forutinntatthet om at han er drapsmannen i dette tilfellet. Er fyren en skruppelløs kjeltring, ja han var ihvertfall det og det vet enhver som har fulgt med på slike saker i noen tiår. Men hva pressen bedriver i dag er like ille som da de f.eks. holdt på i en tidlig fase når det gjaldt baneheiadrapene. Ikke lenge etter den saken så var det fler, meg selv innkludert som reagerte på at VK ikke kunne knyttes til åstedet, men tvert om ble knyttet til andre steder da ugjerningene skjedde, samt mangel på hans DNA og at politi og pressen og etterhvert domstolene la alt for mye vekt på den andre siktedes JHA's forklaring og at objektive bevis ikke støttet den forklaringen. I ettertid vet vi at både politiet, rettssvesenet og særlig pressen dreit seg ut og bidro sterkt til justismordet.

Baneheiasaken er bare en av slike profilerte saker hvor slikt bevislig har skjedd og jeg kunne nevnt mange for å understreke poenget med at nå burde de nevnte aktører pokker meg snart ha lært, men i denne saken så bekrefter de at det har de ikke, ihvertfall ikke pressen. Så da blir spørsmålet om hvorfor de nekter å ta til seg lærdom av tidligere feil? Så da stiller du nå et meget betimelig spørsmål om noen faktisk ønsker å stoppe det pågående bokprosjektet hans og i tilfelle hvorfor, for det vil bli realiteten om han skulle bli dømt enten han faktisk har begått akkuret dette drapet eller ikke.

Selvsagt kan SM være drapsmannen i dette tilfellet, men sjansen for at teori 2, er den rette, som det snakkes om i et innlegg litt tidligere her er også absolutt tilstede og da burde pressen vært langt mer forsiktig i sin fremferd i et så tidlig stadium av denne saken.
Det synes som om Millehaugen skal behandles særlig nådeløst. Og demoniseres.

For å være litt konspiratorisk.

Millehaugen forteller i podcasten til Avhørt at han har vært utsatt for "hendelser" under soning. Jeg oppfatter det som mobbing eller kanskje overgrep. Men Millehaugen vil ikke klage. Etter tapet mot Staten i 2002, der Millehaugens krav om at humane soningsforhold også skulle gjelde for ham, ble blankt avvist. Så har han kanskje vært fullstendig fritt vilt etter 2002. Jeg vet ikke.

Om det kan være enkeltpersoner, innenfor fengselsvesen, rettsvesen, politi, medier som frykter hevn fra Millehaugen. Og at det er uformelle maktstrukturer som motarbeider en løslatelse av Millehaugen.

Etter flukten i 2022 har det vært nevnt at Millehaugen skal ha hatt med seg en liste med navn og personnummer.

Det er bare en tanke jeg gjør meg. For. Det er noe spesielt med denne voldsomme demoniseringen og forhåndsdømmingen Stig Millehaugen blir utsatt for nå.

Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Han har vært høflig, og ikke skremt noen. Gid, er det en ekstra stjerne og dyd? Flere andre kjente ham igjen, og reagerte. Hvorfor tror du de reagerte? De som ikke visste/skjønte hvem han var, hadde ingen grunn til å reagere, fordi han oppførte seg normalt (hvilket bare skulle mangle!!) Hadde jeg sittet der og skrevet på en bok, og den fyren dukket opp, hadde jeg sannsynligvis endret både innhold og tittel på boka mi, for så å etter hvert trekke meg tilbake og skrevet ferdig boka et helt annet sted.

Jeg hadde blitt så inni granskauen kvalm av at en person som har gjort alt det grusomme/holdt på på den måten han har, hadde dukket opp på et sånt sted!

Står du klar og venter på ham med blomsterbukett og gratulasjoner, for en fantastisk personlighet?

Stråmannsargumentasjon.

Det blir vel både spying og diare på deg, om du skulle gå deg på dobbeltdrapsmann Jan Helge Andersen, som drepte Lena Sløgedal Paulsen (10) og Stine Sofie Sørstrønen (8) etter å ha voldtatt og knivstukket de i Baneheia 19. mai 2000.

Jan Helge Andersen ble dømt til 19 års fengsel, prøveløslatt i januar 2016 og har vært en fri mann siden oktober 2019.
Citera
2025-04-24, 15:55
Medlem
Citat:
Fagfolkene kan ta feil. Det er det mange eksempel på. De to første rettspsykiaterne i ABB-saken tok åpenbart feil, kjæresten til EJ skriver at hans sykdom er skuespill - altså de har lurt de sakkyndige. Harnes sto fram som et nytt og bedre menneske (håndhilste til og med på daværende statsminister Bondevik), men har fortsatt å begå kriminelle handlinger.
Psykologi/psykiatri, herunder rettspsykiatri er ingen eksakt vitenskap.
Det sitter tydeligvis langt inne for mange, ikke bare fagfolk, å forstå at noen mennesker bør aldri gå fritt i samfunnet

Selvfølgelig er ikke rettspsykiatri eller noen annen psykiatri vitenskap. Men du har et ekstremt svart/hvitt syn på mennesker. Enten så er man ond eller så er man snill. Sånn er det ikke.
Citera
2025-04-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kriminalitet er jo et samfunnsproblem, så det vil nok absolutt lønne seg å forstå hvorfor folk blir kriminelle. Ikke at jeg tror svaret er entydig og enkelt. Man har f.eks. fokusert på at manglende materiell velstand i oppveksten kan gi utslag. Så viser det seg at flere tunge kriminelle kommer fra relativt velstående og trygge hjem. Som f.eks. SM gjør. Det viser seg jo også at de ikke sjelden har varierende grad av det man kaller "dyssosial personlighetsforstyrrelse" - eller psykopatiske trekk som det populært heter. Diagnoser som kan spores tilbake til tidlig oppvekst, men som i noen tilfeller anses å være arvelig betinget.

Når det gjelder ofre for kriminalitet er jeg enig i det du skriver. Fordi ofre for alvorlige forbrytelser må ikke sjelden leve med traumene sine resten av livet. NOKAS-ranet er et eksempel. Noen av de ansatte går vel fremdeles til behandling hos psykolog. Men i media har man stort sett fokusert på forbryterme og disse evinnelige pengene som aldri kom til rette. Og akkurat dette sier jo ganske mye om samfunnet generelt. Og kanskje kan det dermed også si noe om hvorfor noen blir kriminelle.

Kriminalitet er et stort samfunnsproblem som kan ramme enkeltindivider - altså ofrene, hardt.
Det er mange forklaringsmodeller på hvorfor noen blir kriminelle og hvorfor noen fortsetter å være kriminelle. Du er inne på både oppvekst- og sykdomsmodellen, og det er klart at mye ligger her.
Likevel, mitt (stadige) poeng er at samfunnet må ta bedre grep for å verne borgerne, og ta innover seg at ikke alle innsatte har potensial for rehabilitering.
For noen er kriminalitet business. Det er det de kan, det er det de tjener penger på, og oppnår status eller tilfredsstillelse på.
Årsakene til at kriminelle fortsetter virksomheten kan altså ligge i hvordan samfunnet velger å håndtere kriminelle og ligger ikke nødvendigvis i sykdom og/eller oppvekst, selv om mange mener dette er en eller flere forutsetninger.
Citera
2025-04-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...-fri/17664010/

«I 2022 søkte han om prøveløslatelse. Oslo tingrett kom da frem til at han skulle løslates, men Borgarting lagmannsrett var uenig.

Lagmannsretten viste blant annet til at Millehaugen har sonet store deler av straffene sine i høysikkerhetsfengsler.
De mente derfor det først var nødvendig at han ble overført til et fengsel med lavere sikkerhet. Deretter kunne hyppigheten av permisjoner, jobb og andre aktiviteter utenfor murene økes, mente retten.
Han ble derfor flyttet til Berg fengsel i Tønsberg, et fengsel med lavere sikkerhet. Der har de blant annet fire plasser til forvaringsinnsatte som skal øve på et liv i frihet».

Planen var altså etterhvert frihet, selvom han fikk avslag første gang. Hvilket er ganske vanlig praksis.

SM fikk avslag på prøveløslatelse. Det er mitt poeng.
Les gjerne hele dommen, så vil du kunne lese at hans betydelige voldshistorikk er vektlagt
Citera
2025-04-24, 16:04
Medlem
Betew begraves fra Nordstrand Kirke 29.04.25

(Metkel Betew. 24.08.1978 - 17.04.2025. Høyt elsket og dypt savnet sønn, bror kjæreste og venn.. Vår alles Metkel. Du var en solstråle med hjerte for alle...)

Minnesiden er tatt bort.

https://byra24.vareminnesider.no/mem...674afc3ffb1d11
Citera
2025-04-24, 16:06
Medlem
Citat:
SM fikk avslag på prøveløslatelse. Det er mitt poeng.
Les gjerne hele dommen, så vil du kunne lese at hans betydelige voldshistorikk er vektlagt

SM sin historikk er plastret utover diverse medier og i ulike diskusjonsgrupper - man må bo under en stein for å ikke ha fått med seg alt han har bedrevet. Dessuten er det ikke første gang man hører om han.
Jeg sier ikke at han er en ok kar - han er tross alt siktet for drap og medvirkning til drap. Jeg sier heller ikke at han er førstevalget mitt som nabo - men dersom han skulle blitt min nabo, så er det godt å vite at rettssystemet er laget slik at forvaringsdømte faktisk ikke kommer ut «på første forsøk», men får avslag - og må jobbe seg dithen. Det betyr ikke at det ikke er rehabiliteringspotebsiale, det betyr vel heller at det må bevises. Hvordan får man bevist det på høysikkerhet eller i isolasjon?
Citera
2025-04-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
Selvfølgelig er ikke rettspsykiatri eller noen annen psykiatri vitenskap. Men du har et ekstremt svart/hvitt syn på mennesker. Enten så er man ond eller så er man snill. Sånn er det ikke.

Det er nokså vanlig å begynne med personangrep når man er tom for argumenter.

Mitt poeng er at SM har utført alvorlige voldshandlinger gjentatte ganger, herunder gisseltaking og drap x 2 og nå en siktelse for et tredje.
Han er helt sikkert snill med de som står han nærmest, men hvor relevant er det for pårørende til de han har drept? Og hvor relevant er det for de som risikerer å bli offer i neste runde, for det er ingenting som tyder på at virksomheten er lagt på hylla.
Hvorfor skal ikke samfunnet vernes mot mennesker som har en slik betydelig voldskapital?
Citera
2025-04-24, 16:11
Medlem
Det du da ikke forstår er at kriminelle ikke nødvendigvis tar ruten ikke kriminelle ville tatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Lynxlupus108
Banen til Godlia, evt Skøyenåsen.
Ingen vits i dra til Tveita hvis du kommer fra Mortensrud.
Citera
2025-04-24, 16:13
Medlem
https://www.dagbladet.no/nyheter/til...-vold/82992064

Interessant artikkel i Dagbladet Hvem har fått pris på sitt hode....hvem mener de kriminelle har noe med drapet å gjøre
Senast redigerad av Ellen60 2025-04-24 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in