2025-04-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag skrev fel, artikeln om Dagostar finns givetvis i dagens GP.

Denna trd handlar om GP Kultur. Artikeln du hnvisar till r en debattartikel skriven av statsrdet Mats Persson. Eftersom du r fr korkad fr att lsa en text och ta till sig vad den handlar om freslr jag terigen att du lter bli att skriva i mina trdar.

Vad ledarredaktionen p GP gnar sig t har fr vrigt exakt noll att gra med vad GP Kultur publicerar. Du r okunnig och tillfr inget.
Senast redigerad av Petronius 2025-04-15 kl. 14:09.
Citera
2025-04-16, 09:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag skrev fel , artikeln om Dagostar finns givetvis i dagens GP.

Hr ngra andra frn GPs ledarsida
Naomi Abramowicz: Hederskulturen blev Shahidas dd

Adam Cwejman: Rasismen bakom Vnsterpartiets antirasistiska fasad

Rasismen bakom Vnsterpartiets antirasistiska fasad

Mathias Bred: Sjlvklart att stlla krav p sktsamhet.

GP: s ledarredaktion har alltid varit mycket Israelvnliga och r s idag mer n ngonsin. Det skiljer sig frn Kulturredaktionen som r mer vnster och allts mer Palestinavnliga. Men idag r den mycket mindre s n frr. Det har blivit s att det idag finns mycket Freudbeundrare knutna till kultursidorna p GP men det innebr ju inte automatiskt r vnster.
Citera
2025-04-16, 10:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Min trd handlar om GP Kultur. Vad DN skriver saknar sledes helt relevans och jag freslr att du skriver om DN i en lmpligare trd.

Freuds lror r bevisat felaktiga. Freud r pseudovetenskap. Den som hnvisar till Freud har gjort sig sjlv irrelevant. Nr GP Kultur pekas ut som den mest Freudvnliga kultursidan i riket r det sledes ytterligare ett argument fr att det r stollar som skriver fr GP Kultur. Jag har inte tillgng till exakta siffror men jag uppskattar att ungefr hlften av de regelbundet terkommande skribenterna p GP Kultur r medlemmar i Freudianska freningen.

Ja, det stmmer att Freud inte r vetenskap och att det finns ett inflytande frn freudianska ider p GP: s kultursida.

Men Freud r relevant fr kulturens utveckling och fr att frst mycket litteratur och som levnadslra str det var och en fritt influeras av hans ider.

Jag r ocks kritisk mot psykologins inverkan p Da Costafallet och Quickfallet. Boken som recenseras innehller vad jag frstr vederhftig kritik. Men menar du att Blomqvist har fel i artikeln? Det hon ppekar r att freudianer och beslktade i allmnhet inte r anhngare av teorin om borttrngda minnen.

https://www.gp.se/kultur/kulturkroni...1-533e26ecc79c
Citera
2025-04-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det stmmer att Freud inte r vetenskap och att det finns ett inflytande frn freudianska ider p GP: s kultursida.

Men Freud r relevant fr kulturens utveckling och fr att frst mycket litteratur och som levnadslra str det var och en fritt influeras av hans ider.

Jag r ocks kritisk mot psykologins inverkan p Da Costafallet och Quickfallet. Boken som recenseras innehller vad jag frstr vederhftig kritik. Men menar du att Blomqvist har fel i artikeln? Det hon ppekar r att freudianer och beslktade i allmnhet inte r anhngare av teorin om borttrngda minnen.

https://www.gp.se/kultur/kulturkroni...1-533e26ecc79c

Det krvs lite bakgrund innan man lser artikeln.

Blomqvist r part i mlet. Hon r medlem i Freudianska freningen, sitter i redaktionen fr dess tidskrift Arche och gr i terapi hos sektledaren Per Magnus Johansson.

Bokens frfattare, Christian Dahlstrm, r oerhrt kritisk inte bara mot Freuds lror utan ven mot det inflytande Freudanhngarna skaffat sig inom psykiatrin, d frmst i Gteborg. Christian Dahlstrm har kallat Freud-kotteriet i Gteborg en sekt. DN publicerade fr inte s lnge sedan ett reportage dr det redogrs fr konflikterna mellan Freudianer och alla andra i Gteborg.

Det r allts en litteraturkritiker som skriver en krnika om en bok hennes vrsta motstndare har skrivit. Ingenstans framgr dock att denna konflikt freligger. Det r djupt orligt mot oinsatta lsare.

Per Magnus Johansson borde vara den som tar debatten med Christian Dahlstrm. Per Magnus Johansson har dock helt slutat att bemta kritik efter en mindre lyckad "debatt" i radio mot psykologen Billy Larsson fr ngra r sedan. Lyssna grna p den debatten. Per Magnus Johansson bemter inte ett enda av Billy Larssons argument. Hur skulle han frresten kunna gra det? Per Magnus skickar istllet fram sin lrjunge Blomqvist att frska snka Christian Dahlstrm. S passande d att hon har tillgng till den stora plattformen Gteborgs-Posten fr att driva sina privata fejder!

Jag ifrgastter fr vrigt om Blomqvist ens har lst Christian Dahlstrms utmrkta bok. Det framgr faktiskt inte av hennes artikel. Hon bemter nmligen verhuvudtaget inte den kritik frfattaren riktar mot Freud. Istllet tar hon till ett elakt grepp. Hon frsker misstnkliggra boken genom att skriva att hon inte knner till frlaget som gett ut den.

Det skulle fr vrigt inte vara frsta gngen Blomqvist skriver om bcker hon inte lst. Frfattaren Daniel Sjlin kom p henne fr ngon tid sedan. Hon hade skrivit en krnika om hans senaste bok redan innan den var utgiven, och hade inte tillgng till ett recensionsex. Det blev ett himla liv om detta p Facebook!

Har hon fel i artikeln? Det bryr jag mig faktiskt inte om. Sjlva upplgget r djupt orligt och falskt. Det r en riktig stolle som skriver artikeln. Det r ren och skr skandal att en redaktr p GP Kultur lter sina medarbetare anvnda tidningen fr personliga vendettor. I fallet Blomqvist r det heller inte frsta gngen. Om du r trogen lsare av tidningen knner du skert redan till lgnkampanjerna mot Gteborgs stadsteater och dess ledning, samt mot frfattaren Daniel Sjlin, fr att bara nmna tv exempel.
Citera
2025-04-16, 12:43
Medlem
Kmpendahls avatar
Citat:

Det stora antalet helt galna artiklar som kommer frn medarbetarna p GP Kultur frtjnar en egen trd p Flashback. Hur kan det komma sig att liberala tidningen Gteborgs-Posten tillter att dess kultursidor domineras av judehatare, kommunister, stollar och Freudianer? I den hr trden diskuterar vi alla tokigheter p GP Kultur och dess extrema skribenter.
Jag lser sllan GP Kultur, men tycker verlag att mnga kulturskribenter p de flesta tidningar kan vara lite verklighetsfrnvnda. Det som sllan brukar bli bra r nr kulturskribenter ska skriva om politik. Det blir mycket knslor och frnimmelser och vldigt lite fakta och aldrig ngon konsekvensanalys av vad deras sikt eller stndpunkt skulle innebra fr samhllet.

Men jag kan frst Mikaela Blomqvist som tycker att politiker inte ska lgga sig i vilka artister som anlitas till festivaler. Politiken ska som bekant hlla en armlngds avstnd till kulturen. Men mnga av oss hederliga skattebetalare tycker frsts att det r rimligt att Yasin frst br ta totalt avstnd frn sitt tidigare liv och sina gngkriminella gamla polare om festivaler han upptrder p ska kunna erhlla std med skattemedel.
Citera
2025-04-16, 13:52
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Vad handlar er kritik mot Freud om?
Psykoanlys har avfrdats sedan lnge och idag r det KBT som gller.
S vilka freudianska teser r frhrskande p GPs kultursidor, penisavund eller vad?

Ge grna konkreta exempel och visa hur dom inspirerats av Freud?
Citera
2025-04-16, 15:22
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Dom predikar bara fr dom nrmast troende i PK-ankdammen. Lsarskaran blir allt mindre.
Citera
2025-04-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag lser sllan GP Kultur, men tycker verlag att mnga kulturskribenter p de flesta tidningar kan vara lite verklighetsfrnvnda. Det som sllan brukar bli bra r nr kulturskribenter ska skriva om politik. Det blir mycket knslor och frnimmelser och vldigt lite fakta och aldrig ngon konsekvensanalys av vad deras sikt eller stndpunkt skulle innebra fr samhllet.

Frestll er att vetenskapsjournalisten med doktorsexamen i teoretisk fysik, som brukar gna sig t att bevaka vad som hnder inom det matematiska och fysikaliska forskningsfltet helt pltsligt skulle brja skicka in krnikor om hur dum Donald Trump r, att Israel mste sluta mrda oskyldiga Hamas-terrorister eller att skatterna r fr hga. Det hade aldrig accepterats (vi fr bortse frn hon den dr Emma Fajs). Ni ser heller inte ngra vetenskapsjournalister gna arbetstiden t politisk propaganda. Men nr det gller okunniga kulturjournalister sker det hela tiden.

Vem lser kultursidorna fr att f veta vad en dum bimbobrud tycker i ngon politisk frga? Jag r bara intresserad av att f lite vgledning om vad som r p gng inom litteraturen, scenkonsten, filmen. Varje krnika skriven av en judehatande kommunistisk extremistkrring som handlar om ngot annat n kultur r slseri med sidutrymme och tid.

Den dr Mikaela Blomqvist du hakat fast vid m vara den i srklass mest lgnaktiga och politiskt extrema skribenten p GP men hon r inte ensam. Du hittar likadana mnniskor bakom mer eller mindre varje signatur. Det finns t ex en filmkritiker som heter Maria Domellf-Wik som r exakt lika extrem och som umgs med de judehatande lrarna p HDK Valand (dr hon ocks undervisat) och som i privatlivet s vl som p kultursidorna ger uttryck fr en bisarr synd p Israel. En syn som ven pverkar vilka filmer hon skriver om. Hennes bevakning av "palestruntisk" film r 100 procent och med tanke p allt skrp som produceras med "palestruntisk" propagandavinkel gr det att lsarna av GP Kultur inte fr en fulldig orientering av modern film p grund av att tidningens recensent anvnder sitt utrymme t att propagera fr sina egna personliga politiska sikter.
Citera
2025-04-24, 16:26
Medlem
Ruggugglan Jenny Hgstrm har skrivit ytterligare en artikel (250424 Recension av Nation av poeter) om sitt favoritrunkobjekt Yasin.

Denna gng recenserar hon en vrdels bok om Yasin skriven av en annan svart person. Alla som knner Jenny Hgstrm vet att hon inte kan f nog av svarta personer.

Jenny Hgstrm kallar Yasin "stor artist" och bermmer honom fr att ha rimmat Guccimssa med hagelbssa. Jag skojar inte. Hon skriver s. Hon bermmer Yasin fr hans grtrim. Nr det gller GP Kultur behver jag inte ljuga. Skribenterna frser oss frivilligt med material att skratta t.

Afrikaresenren Jenny Hgstrm glmmer ven i denna artikel att stlla relevanta frgor om huruvida Yasin knner skuld fr sina brott, om han har erknt sina brott och om han har bett sina offer om urskt. Svaren p dessa frgor r NEJ, NEJ, och NEJ, men det spelar ingen roll fr GP Kulturs medellders Gambieresenr Jenny Hgstrm.
Citera
2025-04-25, 18:28
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Problemet med det argumentet r att samma personer omedelbart och i grupp gr till storms om en fritidsgrd i vrldens minsta hla bokar Ultima Thule, eller ens spelar dem. Det r som vanligt hyckleriet och de dubbla mttstockarna som r problemet.

Att de inte inser det r ett bevis s gott som ngot p den massiva intellektuella inaveln i branschen. Det skulle faktiskt behvas kvotering.

Dubbla mttstockar r ett mste i den branschen. Lite som att elektrikern behver mer n en sorts tng.

Jag r mest frvnad ver att det fortfarande finns mnniskor som lser ngot som GP skriver, n mer kultursidorna. De var ju totalt ointressanta redan fr decennier sedan. GP duger endast till att skydda golvet mot stnk, men den r vl fr tunn fr det numera. Fr ta tv ark hushllspapper istllet.
Citera
2025-04-27, 15:13
Medlem
Citat:
I en artikel p GP Kultur (250415) argumenterades det fr att Yasin var en av Sveriges bsta artister och att det r fel av politiker att ha sikter om att skattemedel anvnds fr att berika honom. Det r absolut inget fel med att skattemedel anvnds t musik som handlar om "livet som kriminell", menade artikelfrfattaren.

Artikeln om Yasin, som fr vrigt bara r en i mngden dr tidningens kvinnliga skribenter ser berm ver den multikriminella personen, skulle mjligen kunna frklaras som ett olycksfall i arbetet om den publicerats i en annan tidning. Men nu publicerades den p GP Kultur, dr det mer eller mindre varje dag publiceras galna judehatande artiklar, rena fabrikationer, pseudovetenskaplig Freudsmrja och kommunistisk propaganda.

Lt mig bidra med ngra exempel:

Artikeln om Freud fick Agnes Wold att skratta. Artikeln om tortyren handlar om hur onda judar r.

Kulturchef Hilton skriver nstan bara om homosexuell kultur. Han ker land och rike runt fr att recensera teaterpjser om bgar och filmer om transpersoner.

Sektledaren Per Magnus Johansson, som hromret fick sparken frn Gteborgs universitet eftersom han undervisade om pseudovetenskap p psykologprogrammet, skriver regelbundet fr GP Kultur och det gr ven andra medlemmar i Freudianska freningen. Det har gtt s lngt att Freudkritikern Billy Larsson kallar GP Kultur Sveriges mest Freudvnliga.

Det stora antalet helt galna artiklar som kommer frn medarbetarna p GP Kultur frtjnar en egen trd p Flashback. Hur kan det komma sig att liberala tidningen Gteborgs-Posten tillter att dess kultursidor domineras av judehatare, kommunister, stollar och Freudianer? I den hr trden diskuterar vi alla tokigheter p GP Kultur och dess extrema skribenter.
Dom du beskriver r inte kommunister. Dom strsta och tidigaste kritikerna av psykoanalysen var kommunister. Att den borgerliga psykoanalysen r omttligt populr i USA r kanske en ledtrd. Dremot hller jag med dig om kritiken mot dom upprknade personerna. Sorgerlig borgerlig medelklass.
Citera
2025-04-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Dom du beskriver r inte kommunister. Dom strsta och tidigaste kritikerna av psykoanalysen var kommunister. Att den borgerliga psykoanalysen r omttligt populr i USA r kanske en ledtrd. Dremot hller jag med dig om kritiken mot dom upprknade personerna. Sorgerlig borgerlig medelklass.

Alla p GP Kultur r inte kommunister. Alla p GP Kultur r dock stollar. Samtliga medarbetare p GP r utver att vara stollar ven eventuellt kommunister och/eller judehatare och/eller hbtqvarianter och/eller freudianer.

Tag exemplet Mikaela Blomqvist. Hon r gammelkommunist. Hon r freudian. Hon r en extrem judehatare som hade platsat vid Wannseekonferensen. Hon r dock inte sjlv hbtq eller aktiv hbtq-fresprkare. Hon r en sdan tokstolle att frgan som br stllas inte r varfr hon fr skriva fr GP utan vad hon verhuvudtaget gr utanfr den slutna psykiatriska vrden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in