Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ja, det stmmer att Freud inte r vetenskap och att det finns ett inflytande frn freudianska ider p GP: s kultursida.
Men Freud r relevant fr kulturens utveckling och fr att frst mycket litteratur och som levnadslra str det var och en fritt influeras av hans ider.
Jag r ocks kritisk mot psykologins inverkan p Da Costafallet och Quickfallet. Boken som recenseras innehller vad jag frstr vederhftig kritik. Men menar du att Blomqvist har fel i artikeln? Det hon ppekar r att freudianer och beslktade i allmnhet inte r anhngare av teorin om borttrngda minnen.
https://www.gp.se/kultur/kulturkroni...1-533e26ecc79c
Det krvs lite bakgrund innan man lser artikeln.
Blomqvist r part i mlet. Hon r medlem i Freudianska freningen, sitter i redaktionen fr dess tidskrift Arche och gr i terapi hos sektledaren Per Magnus Johansson.
Bokens frfattare, Christian Dahlstrm, r oerhrt kritisk inte bara mot Freuds lror utan ven mot det inflytande Freudanhngarna skaffat sig inom psykiatrin, d frmst i Gteborg. Christian Dahlstrm har kallat Freud-kotteriet i Gteborg en sekt. DN publicerade fr inte s lnge sedan ett reportage dr det redogrs fr konflikterna mellan Freudianer och alla andra i Gteborg.
Det r allts en litteraturkritiker som skriver en krnika om en bok hennes vrsta motstndare har skrivit. Ingenstans framgr dock att denna konflikt freligger. Det r djupt orligt mot oinsatta lsare.
Per Magnus Johansson borde vara den som tar debatten med Christian Dahlstrm. Per Magnus Johansson har dock helt slutat att bemta kritik efter en mindre lyckad "debatt" i radio mot psykologen Billy Larsson fr ngra r sedan. Lyssna grna p den debatten. Per Magnus Johansson bemter inte ett enda av Billy Larssons argument. Hur skulle han frresten kunna gra det? Per Magnus skickar istllet fram sin lrjunge Blomqvist att frska snka Christian Dahlstrm. S passande d att hon har tillgng till den stora plattformen Gteborgs-Posten fr att driva sina privata fejder!
Jag ifrgastter fr vrigt om Blomqvist ens har lst Christian Dahlstrms utmrkta bok. Det framgr faktiskt inte av hennes artikel. Hon bemter nmligen verhuvudtaget inte den kritik frfattaren riktar mot Freud. Istllet tar hon till ett elakt grepp. Hon frsker misstnkliggra boken genom att skriva att hon inte knner till frlaget som gett ut den.
Det skulle fr vrigt inte vara frsta gngen Blomqvist skriver om bcker hon inte lst. Frfattaren Daniel Sjlin kom p henne fr ngon tid sedan. Hon hade skrivit en krnika om hans senaste bok redan innan den var utgiven, och hade inte tillgng till ett recensionsex. Det blev ett himla liv om detta p Facebook!
Har hon fel i artikeln? Det bryr jag mig faktiskt inte om. Sjlva upplgget r djupt orligt och falskt. Det r en riktig stolle som skriver artikeln. Det r ren och skr skandal att en redaktr p GP Kultur lter sina medarbetare anvnda tidningen fr personliga vendettor. I fallet Blomqvist r det heller inte frsta gngen. Om du r trogen lsare av tidningen knner du skert redan till lgnkampanjerna mot Gteborgs stadsteater och dess ledning, samt mot frfattaren Daniel Sjlin, fr att bara nmna tv exempel.