Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 19:02
Avstängd
Gott att se hur ägd Trump blir mu
Citera
2025-04-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du är uppenbarligen inte riktigt bottnad i dina demokratiska värderingar. Oj, vad du måste vantrivas i västerländska demokratier. Har du funderat på att flytta till Mellanöstern, Ryssland eller nån bananrepublik i Sydamerika?
Jag beskrev det mest grundläggande i hur demokrati fungerar.

Vad fick dig att dra de där konstiga slutsatserna? Svarade du på någon annans inlägg av misstag?
Citera
2025-04-23, 21:22
Medlem
Hundvisslarens avatar
Nu hör jag inte till israelfanatikerna, men nedanstående är ganska oerhört:

Harvard’s brawl with the Trump administration over academic autonomy and government control exploded on the national scene in recent weeks, with the White House accusing the school of tolerating antisemitic behavior and academic leaders saying in a lawsuit filed Monday the government is trying to pressure the school to submit to its demands.

“(Harvard is) saying basically, you can’t discriminate against us by holding our federal funding back based on our viewpoint,” Rodgers said. “That’s exactly what the White House is trying to do here.”
https://edition.cnn.com/2025/04/23/us/harvard-funding-freeze-trump-impact/index.html
Citera
2025-04-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det kan nog vara på plats att gå fram mer bestämt mot en del grupper, men nu gör man det på ett sätt som riskerar att skrämma bort massor med seriösa forskare som aldrig varit intresserade av woke och sånt.

Om du har ett par stökiga elever i en klass, är det då effektivast att ge just dem kvarsittning, eller att ge alla kvarsittning?

Eftersom du verkar ha en fungerande hjärna och argumenterar på ett mycket uppriktigt sätt så vill jag först ge dig att du självklart har rätt eller åtminstone en poäng i det du säger.

Min uppfattning/gissning är dock att de forskare som drivs bort, eller lämnar, beroende på hur man ser det, i och med dessa ändringar, främst är sådana som är känsliga för den här typen av diskussioner eller ändringar och därmed blir förlusten av dessa heller inte fullt så oönskad som de själva och andra med liknande värderingar anser att den är.

Men samtidigt ska jag vara ärlig och säga att jag varesig har någon egentligen insikt eller intresse i detta ämne, annat än på ett fundamentalt plan, när det gäller vilka kriterier som faktiskt bör uppfyllas.

Att wokerelaterade förhållningssätt med alla medel skall rensas ut ur samhället är jag starkt för, och jag ser inte hur det kan göras på ett smidigt sätt där alla fortsatt är nöjda och glada över utvecklingen.
Citera
2025-04-23, 21:49
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är för jag inte ens behöver, då skolorna har alla samma rättigheter under denna bill om bidrag.
Vad du säger är rätt irrelevant, då donalds anser att hen kan undanta Harvard.

Och har de brutit mot lagar eller något, ja, då är det domstolen sak att sköta detta.
Men oooops, det sker inte av donalds, och påvisa lagbrott.

Kanske om donalds skriver om billsen så kan du får rätt, dock är ingen där än.

Och detta är inte att kritisera, utan att plocka ur Harvard och "straffa" dom med att ta bort bidrag som skolor har rättighet till.

Eller så är det så att du inte har en jävla aning och att det inte alls är någon rättighet. Då förklarar det varför du inte kan uppge det.

Nej han undantar inte Harvard. Han drar in bidrag för de som vägrar följa kriterierna. Kvittar om det så är Harvard, Yale eller Princeton.
Citera
2025-04-23, 21:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomvarupptaget
Eftersom du verkar ha en fungerande hjärna och argumenterar på ett mycket uppriktigt sätt så vill jag först ge dig att du självklart har rätt eller åtminstone en poäng i det du säger.

Min uppfattning/gissning är dock att de forskare som drivs bort, eller lämnar, beroende på hur man ser det, i och med dessa ändringar, främst är sådana som är känsliga för den här typen av diskussioner eller ändringar och därmed blir förlusten av dessa heller inte fullt så oönskad som de själva och andra med liknande värderingar anser att den är.

Men samtidigt ska jag vara ärlig och säga att jag varesig har någon egentligen insikt eller intresse i detta ämne, annat än på ett fundamentalt plan, när det gäller vilka kriterier som faktiskt bör uppfyllas.

Att wokerelaterade förhållningssätt med alla medel skall rensas ut ur samhället är jag starkt för, och jag ser inte hur det kan göras på ett smidigt sätt där alla fortsatt är nöjda och glada över utvecklingen.
Skönt att jag i alla fall ger intryck av att ha en fungerande hjärna. Även du verkar ha en.

Det är såklart svårt att veta exakt hur det här slår och vilka som lämnar. Men rätt många forskare som kommer från andra länder lär få erbjudanden från sina hemländer, och det har redan blivit svårare att locka forskare från andra länder till USA. Redan det är illa nog. Forskarcommunityn inom naturvetenskap är väldigt internationell. Forskare utbyter resultat och besöker varandras labb ofta. USA har varit spindeln i många nät och kunnat dra stora fördelar av det. Nu kan det komma att slås sönder. (Det kan iofs bli en fördel för Sverige och EU, men Kina och Arabvärlden lär också försöka suga upp kompetens).

Tror också att rätt många seriösa forskare på Harvard och andra lärosäten är duktigt trötta på woke och demonstranter. Skulle dom avarterna leda till att forskningsanslag dras ned kan de drabbade forskarna komma att tröttna slutligt.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-04-23 kl. 21:59.
Citera
2025-04-23, 22:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Du ser således inte problematiken med att Trump försöker styra vilken forskning man ska bedriva och vilka ord man får använda genom ekonomiska bestraffningar.
Det säger något viktigt om dig.

Man kan tycka vad man vill om det, men nu är reglerna som de är. Harvard får avgöra vad som betyder mest. Fortsätta bedriva sin woke-agenda eller fortsätta ta emot bidrag.
Citera
2025-04-23, 22:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Det finns inga regler. Påhitt som strax inte betyder något och alla får sina pengar.
Precis som med tullarna till Kina. Nu fick din orangutang gå ner i spagat, snart inga tullar och alla kort han hade var Made in China.

So much winning...

Hoppas du på det.
Citera
2025-04-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hoppas du på det.

Jag behöver inte hoppas. Jag vet.
Citera
2025-04-23, 23:45
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Du ser således inte problematiken med att Trump försöker styra vilken forskning man ska bedriva och vilka ord man får använda genom ekonomiska bestraffningar.
Det säger något viktigt om dig.
Vilka ord och vilken forskning vill han styra? Redovisa gärna en källa. Låter ju förskräckligt.
Citera
2025-04-24, 06:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Eller så är det så att du inte har en jävla aning och att det inte alls är någon rättighet. Då förklarar det varför du inte kan uppge det.

Nej han undantar inte Harvard. Han drar in bidrag för de som vägrar följa kriterierna. Kvittar om det så är Harvard, Yale eller Princeton.
De alla är under samma bill, så varför ska Harvard undantas för.
För du kommer ju aldrig till den punkten, är det jobbigt för dig där.
För undrar vad du väntar på.

Och självfallet har Harvard samma rättighet som alla andra skolor som är under detta bidrag.
Och givetvis är det att undanta och när bara en är i fokus och ska straffas.
Citat:
Man kan tycka vad man vill om det, men nu är reglerna som de är. Harvard får avgöra vad som betyder mest. Fortsätta bedriva sin woke-agenda eller fortsätta ta emot bidrag.
Vilka regler, undrar för bidraget är ju samma för alla.

Och extremhöger fantasin woke är ingen parameter här, för om det är så får du påvisa att woke inte får förekomma i detta bidrag att det sker.(Vilket det inte ens gjort heller )
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Det finns inga regler. Påhitt som strax inte betyder något och alla får sina pengar.
Precis som med tullarna till Kina. Nu fick din orangutang gå ner i spagat, snart inga tullar och alla kort han hade var Made in China.

So much winning...
Det finns parametrar i bidraget, men inga som användaren ger.
För den vet redan att det är bara nonsens, och allt detta är bara för skademinimering IGEN för donalds vägnar.

Och om vi leker med tanken att domstolen säger Harvard har rätt till bidraget, så kommer de bara ändå fortsätta öjuga, för detta är väldigt förutsägbara användare som försöker inbilla sig någon går på deras lögner.

Har frågat massor av ggr nu vad i bidraget som säger att det är felaktigit givet.
Och nu efter tiotalet inlägg så får vi aldrig reda på detta, och det berättar med all tydlighet att nu ljugs det igen

Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Vilka ord och vilken forskning vill han styra? Redovisa gärna en källa. Låter ju förskräckligt.
Jag misstänker detta är en hämnd för att riktiga advokater inte ville representera donalds.

Så intressant och se hur donalds sorterar ut harvard, då det stödjer just att det bara är hämdlystenhet.
Citera
2025-04-24, 07:41
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Nu hör jag inte till israelfanatikerna, men nedanstående är ganska oerhört:

Harvard’s brawl with the Trump administration over academic autonomy and government control exploded on the national scene in recent weeks, with the White House accusing the school of tolerating antisemitic behavior and academic leaders saying in a lawsuit filed Monday the government is trying to pressure the school to submit to its demands.

“(Harvard is) saying basically, you can’t discriminate against us by holding our federal funding back based on our viewpoint,” Rodgers said. “That’s exactly what the White House is trying to do here.”
https://edition.cnn.com/2025/04/23/us/harvard-funding-freeze-trump-impact/index.html
Ja, det är ganska oerhört att Trump-administrationen påstår detta när halva styrelsen i Harvard är judar. Påminner ganska mycket om Putin som menar att Zelensky är antisemit trots att han är jude. Det är fullt möjligt att vara mot Israels agerande mot Palestina utan att vara antisemit. Det är däremot antisemitiskt att blanda ihop Israels agerande med alla judar i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in