2025-04-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Swish är lika gemensamt som Bankgiro (och fungerar på ett liknande sätt, istället för en bankgironummer kopplat till ditt konto använder du ditt telefonnummer). Detta för att inte behöva lämna ut ditt kontonummer eller vilken bank du är kund i. Det är inget gemensamt register alla banker kan kika i.

Absolut loggas aktiviteter, av Swish, men banker ser inte varandras historik, det skulle vara i strid med banksekretessen.
Så Swish kan se att du bytt konto (och bank) till ditt Swistelefonnummer, men de två bankerna kan inte se annat än att du, för första banken, tagit bort din Swishkoppling, och den andra banken ser att ditt konto nu är kopplat till Swish. Ingen av bankerna ser vad som hände tidigare.

Och du som swishar till denna person ser inte att kontot ändrats, du ser samma namn i Swish, och inget kontonummer, det är ju själva poängen med Swish.

Alltså kan du ha fått pengarna från ett konto i en bank, och när du swishar tillbaka går det till ett annat konto i en annan bank.

Undrar hur det ser ut i ens egen Swish-historik om följande händer:
Man får 1000kr från 1234 Kalle och sen avslutar Kalle sitt swish, Pelle kopplar istället samma nummer till sitt konto. Så när man swishar "tillbaka" till 1224 så till har det Pelle.

I historiken syns ju både namn och nummer normalt...
Citera
2025-04-22, 18:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Undrar hur det ser ut i ens egen Swish-historik om följande händer:
Man får 1000kr från 1234 Kalle och sen avslutar Kalle sitt swish, Pelle kopplar istället samma nummer till sitt konto. Så när man swishar "tillbaka" till 1224 så till har det Pelle.

I historiken syns ju både namn och nummer normalt...
Det kallas ’Swishhistorik’ men vad du ser är transaktionerna på det konto du har kopplat till din Swish, så byter du konto (och bank) byter du historik.

Protip, läs vad BankID skriver innan du signerar.

Söker du din Swishhistorik står det ’jag identifierar mig i [bank]’, inte Swish. Du ser dina Swishtransaktioner på det kontot, inte alla dina Swishtransaktioner.

Är det inte jobbigt att använda saker som BankID och Swish om man inte fattar hur de funkar?
Undra på att folk går på scams när de inte tycks fatta vad de gör.
Citera
2025-04-22, 18:57
Medlem
Citat:
Det kallas ’Swishhistorik’ men vad du ser är transaktionerna på det konto du har kopplat till din Swish, så byter du konto (och bank) byter du historik.

Protip, läs vad BankID skriver innan du signerar.

Söker du din Swishhistorik står det ’jag identifierar mig i [bank]’, inte Swish. Du ser dina Swishtransaktioner på det kontot, inte alla dina Swishtransaktioner.

Är det inte jobbigt att använda saker som BankID och Swish om man inte fattar hur de funkar?
Undra på att folk går på scams när de inte tycks fatta vad de gör.

Du får gärna läsa lite noggrannare med, det är historiken hos den som tar emot och sedan skickar som jag är nyfiken på, dvs inte de som byter bank, person mm.

Jag vet mycket väl att det är ens bank man identifierar sig hos och det står ens egen bank i Swish-appen och att man är kund hos sin bank och inte hos Swish.
Citera
2025-04-22, 19:20
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du får gärna läsa lite noggrannare med, det är historiken hos den som tar emot och sedan skickar som jag är nyfiken på, dvs inte de som byter bank, person mm.

Jag vet mycket väl att det är ens bank man identifierar sig hos och det står ens egen bank i Swish-appen och att man är kund hos sin bank och inte hos Swish.
Och i den historiken ser du en mottagen betalning från ett nummer, och sen en utgående betalning till samma nummer, som kan ha hamnat varsomhelst, eftersom kontot knutet till numret kan ha ändrats.
Och då har du en bank med tusen kronor ut, och en annan med tusen in, allt via dig.
Citera
2025-04-22, 19:22
Medlem
Citat:
Och i den historiken ser du en mottagen betalning från ett nummer, och sen en utgående betalning till samma nummer, som kan ha hamnat varsomhelst, eftersom kontot knutet till numret kan ha ändrats.
Och då har du en bank med tusen kronor ut, och en annan med tusen in, allt via dig.

I min internetbank ser jag bara namn, inte nummer.
I Swish-appen ser jag Namn och Nummer. (Att visa konto nummer hade brutit mot banksekretessen)

Men frågan var ju, kan man göra troligt att man saknade uppsåt att tvätta pengar.
Senast redigerad av Engineer 2025-04-22 kl. 19:24.
Citera
2025-04-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Såg att någon helt okänd person swishat mig 1000kr. Inte fått någon förfrågan att skicka vidare pengarna eller så. Är det säkert att swisha tillbaka 1000kr till honom eller finns det en risk att jag blir blåst på något sätt då? Typ att jag betalar tillbaka och sen lyckas han på något sätt ångra sin swish på 1000kr vilket leder till att jag förlorar 1000kr av mina egna pengar?

Redigering: 115st sökningar har gjorts på personens nummer på 180.se. Tror att det är ganska mycket och delvis därför misstänker jag att det är någon typ av scam.

Hua vad obehagligt. Swisha inte tillbaka. Ring banken och om inte dem kan hjälpa så polisen
Citera
2025-04-22, 21:48
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Du menar alltså att det bara går att spåra den senaste transaktionen, typ. Varför skulle det vara så?

Den första, kriminella, transaktionen finns ju också kvar i en historik.

Tror du målar in dig i ett hörn. Man vill ju så gärna ha något att säga...

I Sverige räcker det med att man hjälper kriminella omedvetet för att bli dömd för brott.

Om någon ber dig om tjänster, och du förstår inget, ändå utför du dessa. Dessa tjänster kanske är kriminella, vem vet. Du kanske är kriminell...vem vet?

Hur bevisas detta i en domstol att man är oskyldig om man har omedvetet hjälpt kriminella?
Citera
2025-04-22, 21:53
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Går det alltid backa en Swish?

Verkar ju oerhört korkat att skicka tusenlappar hit och dit. Blir ju lite jobbigt om ingen nappar.

Det går inte backa en swish.
Men man skall ALDRIG swisha tillbaka något om man får från någon slumpmässig person. Bättre att ta pengarna själv eller gå till polisen.
Citera
2025-04-22, 21:56
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det går inte backa en swish.
Men man skall ALDRIG swisha tillbaka något om man får från någon slumpmässig person. Bättre att ta pengarna själv eller gå till polisen.

Behåller man pengarna själv kan man bli dömd.
Citera
2025-04-22, 21:58
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Om jag har X pengar som är från stöld eller kriminell verksamhet t.ex. droger.
Jag skickar pengarna till någon annan digitalt. Jag ber att få tillbaka pengarna, digitalt.

Då kommer källan av dessa pengar komma från personen som ger mig pengarna och ingen kan bevisa vart dessa pengar kommer ifrån, om man inte erkänner att det var pengatvätt från början.

Väldigt vanligt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/75-aring-doms-for-att-tvattat-pengar-lurades-av-kvinna-pa-dejtingsajt

Men dock bara i Sverige. Man kan alltså sätta dit oskyldigt folk för domstolarna är efterblivna och domarna är dåliga.

Från din länk:
”I slutet av 2022 ber kvinnan 75-åringen att ta emot pengar på sitt konto, vilket han också gör, därefter skickar han också vidare pengarna till andra konton.”
Citera
2025-04-22, 21:58
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Behåller man pengarna själv kan man bli dömd.

Jasså?
Hur då?
Citera
2025-04-22, 22:07
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Jasså?
Hur då?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/trodde-sig-vara-utsatt-bedrageri-doms-att-inte-ha-agerat-efter-ovantad-swish/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in