2025-04-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Hahaha what the fuck, har vi blivit USA på riktigt här eller? Hur fan kan det vara etiskt och moraliskt försvarbart att använda fångar som arbetskraft?

Hade gärna sett arbete av helt annat slag. Gärna där fångarna går omkring med en sådan där tung kula runt foten och hugger stenbumlingar med hacka. Eller i gruva, där mängden och kvaliteten av mat som skickas ner i gruvan motsvaras av mängden malm som kommer upp.

Ingen som sitter på info vilka produkter som tillverkas?
Citera
2025-04-22, 22:00
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Bra luskat! Blev inte riktigt klok på varför GL gjort sig omöjliga att hitta, men med det upplägget finns ju ingen anledning att synas.
Det känns som att Chat har hittat på det där med att inget godis från godislinjen lämnar anstalten. Det finns en chat länk till Leijona Catering

Nyheter 24
J M jobbade på "godislinjen" och blev påkommen med att äta godiset. Anstalten Ystad ser allvarligt på händelsen och har underrättat både kunden och kriminalvårdsinspektören.

I Sverige
Upphandling gällande leverans av tillagad lunch och middag till intagna på häkten och anstalter, i de verksamheter där Kriminalvården saknar möjlighet till egen produktion.
• Sodexo AB
• Trofo Invest & Trading Company AB

Kriminalvården upphandlar kioskverksamhet till anstalterna Ystad och Fosie samt häktet Ystad.
Leverantörer
Följande leverantörer nämns i tilldelningsbeslut eller andra upphandlingsdokument:
Måltidsfabriken AB
Citera
2025-04-22, 22:02
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Hade gärna sett arbete av helt annat slag. Gärna där fångarna går omkring med en sådan där tung kula runt foten och hugger stenbumlingar med hacka. Eller i gruva, där mängden och kvaliteten av mat som skickas ner i gruvan motsvaras av mängden malm som kommer upp.

Ingen som sitter på info vilka produkter som tillverkas?
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
ÖoB:s ljus kommer från kåken, tror jag.
Ev ljus till ÖoB har tråden kommit fram till hittills.
Citera
2025-04-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Ev ljus till ÖoB har tråden kommit fram till hittills.

Ah, missade det. Tack.
Citera
2025-04-22, 22:58
Avstängd
Pitschkas avatar
När jag var sisådär sju sas det att fångar tillverkade kuvert och pissade i limmet man slickade igen kuvertet med.
Citera
2025-04-22, 22:58
Medlem
Här i Skåne och på fler ställen i Sverige finns anstalter som bedriver blomsteruppdrivning, Pelargoner mfl. Riktigt bra kvalitet på blommorna.
https://www.krimprod.se/legoproduktion/natur-och-miljo/
Citera
2025-04-22, 23:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Godislinjen är arbetsplatsen inne på fängelset, alltså stället där godis paketeras (en "industriell" gren) för att säljas vidare inne i fängelsekiosken. Min chat gpt trodde inte att något godis i från godislinjen lämnar fängelset.
Snälla du, sluta citera ChatGPT i kunskapsfrågor.
Citera
2025-04-23, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
För att vara på säkra sidan, sluta helt med godis.

Precis som man slutade handla på skräpmatsjättarna för flera år sedan. När det blev proppat med jihadister bakom luckorna.

Precis, gör det samma, står där en kamel jockeys eller hukle kärring så vänder man i dörren, i helvete man handlar av sådana.

Har det kommit fram vilket sorts godis det handlar om?
Citera
2025-04-23, 02:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Efter några fruktlösa googlingar frågade jag ChatGPT vilken typ av godis som Godislinjen säljer. En del av svaret indikerar att det enbart rör sig om återförsäljning:

Som exempel nämndes Geisha.

Man kan inte lita på ChatGPT, det är uselt.
Citera
2025-04-23, 10:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Finns en komplett lista på allt som tillverkas på anstalter?
Vissa saker saker kan jag tänka mig stödja och andra undvika

Gissar på att de mest sitter på lager och paketering och inte inne i livsmedelproduktionen?
Då är det ju inte lika farligt, bra att det verkar ha överakning

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...et-at-ur-pasen

Diskussioner om Möller är offtopic här
(FB) Är Johanna Möller, Sveriges mest hatade kvinna - orättvist dömd?
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Från en polis har jag hört att de där skyltarna med en avbruten kofot och ”Grannsamverkan - samverkan mot brott” tillverkades på något fängelse.

https://www.romansen.se/files/galler...nsamverkan.jpg
Citera
2025-04-23, 10:36
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Man kan inte lita på ChatGPT, det är uselt.

Usel skulle jag inte kalla den, men visst blir det fel ibland. Den påstod exempelvis att jag enkelt kommer till Godislinjens hemsida genom att googla namnet, men jag hittar ingenting med vare sig Google, Bing eller DuckDuckGo. Det går därför inte att dubbelkolla infon. Allt vi kan göra är att gissa, och GPTs bidrag har hittills varit de minst usla gissningarna.
Citera
2025-04-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att arbeta i svenska fängelser är frivilligt och det är inte heller så att merparten hamnar där av en slump.

Är väl bättre att de arbetar och får lön än sitter i uppehållsrummet hela dagarna och dricker kaffe och spelar banjo? Att fångar får arbeta är heller inget vi tagit från USA utan det har funnits i Sverige sedan ens USA var påtänkt som land.

Det är inte själva faktumet att de arbetar som jag ser som problemet här, tvärtom. Det är bra. Att privata aktörer däremot får utnyttja detta faktum för att få billigare arbetskraft låter ju lite sisådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in