2025-04-22, 16:12
Medlem
Europes avatar
Jag förstår att många är besvikna. Jag talar nog för alla när jag säger att jag inte trodde hon kunde vara kapabel till något sådant.
Citera
2025-04-22, 16:50
Medlem
Hahaha what the fuck, har vi blivit USA på riktigt här eller? Hur fan kan det vara etiskt och moraliskt försvarbart att använda fångar som arbetskraft?
Citera
2025-04-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Hahaha what the fuck, har vi blivit USA på riktigt här eller? Hur fan kan det vara etiskt och moraliskt försvarbart att använda fångar som arbetskraft?
Så har det väl alltid varit, en slags aktivitet?
Citera
2025-04-22, 18:13
Fyfan! Jag undrade varför det inte blev något av flytten till Hinseberg. När hon dök upp på Kumla tänkte man väl att hon kanske försökt anstifta mord på dottern eller något, men det här var minst sagt tre resor värre och förklarar varför hon måste sitta på klass 1.

Som jag förstår bedömningen var man orolig för att hon skulle rymma med godiset också:

"Enligt Expressen ska det i beslutet stå att högre säkerhetsklass är rekommenderat för att förhindra rymning eller fritagning och att hon begår allvarliga brott."
Citera
2025-04-22, 18:37
Medlem
Citat:

Menar du att arbete är omoraliskt? Men visst, vi kan ta bort detta men istället betala runt 350k per år för dessa personer. Idag kostar det ca 1.5 miljoner per år och fånge i högsta säkerhetsklassen.
Citera
2025-04-22, 19:06
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Äh vad fan spelar det för roll om man käkar lite godis vid sidan av?

Godisföretaget betalar nära noll och ingenting för arbetskraften, som inte direkt gör det frivilligt. Otroligt bajsnödigt att göra en grej av något sånt här.

Att arbeta i svenska fängelser är frivilligt och det är inte heller så att merparten hamnar där av en slump.

Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Vi låter alltså företag använda sig av fångar som arbetskraft mot en bajslön? Låter inte helt etiskt eller?

Citat:

Är väl bättre att de arbetar och får lön än sitter i uppehållsrummet hela dagarna och dricker kaffe och spelar banjo? Att fångar får arbeta är heller inget vi tagit från USA utan det har funnits i Sverige sedan ens USA var påtänkt som land.
Citera
2025-04-22, 19:17
Medlem
För att vara på säkra sidan, sluta helt med godis.

Precis som man slutade handla på skräpmatsjättarna för flera år sedan. När det blev proppat med jihadister bakom luckorna.
Citera
2025-04-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att arbeta i svenska fängelser är frivilligt och det är inte heller så att merparten hamnar där av en slump.

Det är inte frivilligt. De har sysselsättningsplikt. Arbetsvägran är misskötsamhet vilket kan leda till att villkorlig frigivning blir uppskjutet.
Citera
2025-04-22, 20:53
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Efter några fruktlösa googlingar frågade jag ChatGPT vilken typ av godis som Godislinjen säljer. En del av svaret indikerar att det enbart rör sig om återförsäljning:

Som exempel nämndes Geisha.
Godislinjen är arbetsplatsen inne på fängelset, alltså stället där godis paketeras (en "industriell" gren) för att säljas vidare inne i fängelsekiosken. Min chat gpt trodde inte att något godis i från godislinjen lämnar fängelset.

I förhöret som hölls den 31 oktober 2022 medger Johanna Möller att hon ätit godis
"barn får bara äta godis en dag i veckan – oftast på lördagar...."
Är man inte mördare innan man hamnat i fängelset så blir man det...

"Personal uppfattas också ha blivit manipulerad av henne"
Hon är bra på att manipulera. Intressant hur funkar manipulation.
Senast redigerad av ett2ett2ett2 2025-04-22 kl. 21:25.
Citera
2025-04-22, 20:58
Avstängd
Pitschkas avatar
ÖoB:s ljus kommer från kåken, tror jag.
Citera
2025-04-22, 21:13
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
ÖoB:s ljus kommer från kåken, tror jag.
Man äter inte ljus, men kanske ÖoB har mycket från finkan? Även godis och annat ätbart?
ÖoB är ju grundat av Försvarets fabriksverk och försvaret och finkan är lite same same
Citera
2025-04-22, 21:27
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Godislinjen är arbetsplatsen inne på fängelset, alltså stället där godis paketeras (en "industriell" gren) för att säljas vidare inne i fängelsekiosken. Min chat gpt trodde inte att något godis i från godislinjen lämnar fängelset.

Bra luskat! Blev inte riktigt klok på varför GL gjort sig omöjliga att hitta, men med det upplägget finns ju ingen anledning att synas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in