Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-22, 14:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag tror du överdriver ganska mycket. Det är klart att man som forskare kan tvingas göra ändringar om finansiären inför nya regler. Men det brukar handla om relativt små justeringar som att lägga till ytterligare perspektiv.

Gällande NIH håller jag med. Många som jobbar där har börjat se sig omkring efter andra alternativ.

Historien om Enola Gay lever kvar på hundratals av regeringens hemsidor, t ex https://www.defense.gov/News/Feature-Stories/Story/article/2279986/the-enola-gays-history-lives-on/
https://www.nps.gov/articles/000/the-atomic-bombings-of-hiroshima-and-nagasaki.htm
https://www.defense.gov/Multimedia/Photos/igphoto/2002459940/
Jag har förstahandsuppgifter och tror inte att jag överdriver. Eftersom ingen forskare vet vilka regler som gäller nu, och eftersom NIH kommer att dra ned kraftigt på sin finansiering (det är alltså forskare inom medicin och biotech som drabbas av det, inte NIHs egen personal) så finns en stor oro bland forskarna.

De senaste månaderna har det inte varit alldeles ovanligt att forskare kommit överens om att inte diskutera en del frågor elektroniskt eftersom man är rädd för avlyssning, och att diskussionerna misstolkas. Ingen vill råka komma i vägen för Musk och hans motorsåg.

Det där hämmar såklart samarbetet mellan forskare från USA och forskare från andra länder. Det finns
en och annan forskare från andra länder som tvekar att besöka USA i jobbet.

Men kanske värst är, att privata investeringar inom medicin och biotech dragits ned till ett absolut minimum, och det inte bara i USA. Inga investerare vill satsa pengar i det osäkra läge som råder just nu. Även detta har jag förstahandsuppgifter på.

Enola Gay: Jo, en del av informationen lades tillbaka efter en tid. Men incidenten visar rätt bra hur grova metoder administrationen använder sig av, och hur fel de kan slå. Själva idén med att upprätta en lista över förbjudna ord och sedan radera all offentlig information som innehåller något av orden, det är 1984 upp i dagen, och värdigt en totalitär diktatur.
Citera
2025-04-22, 14:47
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Judith Butler är för feminismen vad Jordan Peterson är för maskulinismen i betydelsen att de är symboliska och polariserande figurer inom sina respektive kulturella fält. Har du lika svårt för Jordan?

Han har nog spårat en del senaste tiden, men han är knappast lika uppe i det blå som Butler eller radikalfeminsterna.
I de där fösta intervjuerna han gjorde så var det ju rätt uppenbart att han höll sig till fakta, medans han mötte aggressiva ideologer utan verklighetsförankring.

Tappade själv en del intresse för honom när han blev mer och mer kapitalist istället för common sense.
Han är ju dock klart bättre än de där totalsexisterna som kör all in med sin identitetspolitik.

Har stött och blött de här diskussionerna in absurdum. Känner inte att jag orkar mer.
Bort med woke. In med en grundad person i vita huset som ser riktigt lidande och inte håller på med att skuldbelägga grupper. Någon form av "konservativ" demokrat hade varit bäst. En resonlig seriös människa. Wokeismen är dömd att misslyckas. När det är vänstern är det bara affekt och inget sant eller logiskt. När det är högern är det bara opportunism och pengar.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-04-22 kl. 14:52.
Citera
2025-04-22, 14:49
Medlem
coolabananer123s avatar
WOKE behöver ju tas bort.
Men man kan inte tvinga privata "friskolor" hur dom ska undervisa men man kan dra in bidraget om man anser att dom inte förtjänar det pga värdegrund tex. Det är så jag har tolkat detta. Och i sak har Trump rätt även mot Maine gällande trans kvinnor inom damidrott. Han är den federala lagen och deras agenda är att radera WOKE. Sen om det är värdigt eller moraliskt rätt av Trump eller Harvard kan jag inte säga. Jag är motståndare mot WOKE. Tiden får väl utvisa vad som är bäst. Men WOKE är direkt kopplat till dålig självkänsla och utanförskap enligt mig. Jag hoppas Harvard gör som Trump vill och dessutom får sitt bidrag ökat. I
Citera
2025-04-22, 14:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du får inte använda Gender eller Genus heller. Vilket saboterar en del forskning som inte har ett smack med Woke att göra.
Precis. Och även om kan få fortsätta ditt projekt efter granskning så lär granskningen ta en evighet eftersom det råder kaos på många myndigheter och det dessutom inte finns några klara regler för vad som är ok och inte.

Forskare gillar att forska, inte byråkrati. Jag blir inte alls förvånad om många bra forskare byter land.
Citera
2025-04-22, 14:50
Medlem
Citat:
Judith Butler är för feminismen vad Jordan Peterson är för maskulinismen i betydelsen att de är symboliska och polariserande figurer inom sina respektive kulturella fält. Har du lika svårt för Jordan?
Fy vad elakt, nu sökte jag information om Judith du skrev om och kräktes lite. Detta visar kanske hur obildad jag är, hade ingen aning om denna hen. Får förkovra mig lite i "denna sidan" också.
Citera
2025-04-22, 14:50
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Nej inte alls. Men nu går du OT istället.
Vill du skapa en tråd där du hyllar Harvards framgångar så varsågod.
Gällande stämningen tycker jag Harvard har fel i sak.
Vad anser du om stämningen?
Jag anser att det är fel av Trump-administrationen att styra vilka ord forskare får använda och vilken forskning ett universitet får bedriva. Den synpunkten delar jag med alla som inte vilar på fascistisk grund.
Citera
2025-04-22, 14:51
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Ja, fast inte ens där har det ju varit det de senaste åren...
Woke är väl döende nu och de flesta har insett att wokeextremisterna bara är en spegelbild på andra sidan av de värsta MAGA-spånen. Men typ 2016, då var det en märklig värld att leva i.

Så är det, på sjuttitalet så var vänstern stark på universiteten senare kom nyliberalismen och marknaden var svaret på alla frågor. Trender kommer och går men frågeställningarna består. Det enda man kan vara tämligen säker på är att trenderna sällan är svaret. Felet många gör är att kritisera trenden t.ex woke istället för att diskutera vad man ska göra istället för att hantera det som woke försöker hantera
Citera
2025-04-22, 14:52
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Han har nog spårat en del senaste tiden, men han är knappast lika uppe i det blå som Butler eller radikalfeminsterna.
I de där fösta intervjuerna han gjorde så var det ju rätt uppenbart att han höll sig till fakta, medans han mötte aggressiva ideologer utan verklighetsförankring.

Tappade själv en del intresse för honom när han blev mer och mer kapitalist istället för common sense.
Han är ju dock klart bättre än de där totalsexisterna som kör all in med sin identitetspolitik.

Har stött och blött de här diskussionerna in absurdum. Känner inte att jag orkar mer.
Bort med woke. In med en grundad person i vita huset om ser riktigt lidande och inte håller på med att skuldbelägga grupper. Någon form av "konservativ" demokrat hade varit bäst. En resonlig seriös människa.
Det roliga är att även Jordan bedriver identitetspolitik, fast på överdriven biologisk grund.
Citera
2025-04-22, 14:53
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Jag anser att det är fel av Trump-administrationen att styra vilka ord forskare får använda och vilken forskning ett universitet får bedriva. Den synpunkten delar jag med alla som inte vilar på fascistisk grund.
Så vi tycker olika.
När man laborerar med självklarheter som är vetenskapligt bevisade för att man ska vara moderna så tycker jag det är beklämmande.
Vi får se vart det slutar.
Som sagt, jag hoppas Harvard gör som Trump vill och dessutom får sitt bidrag ökat.
Citera
2025-04-22, 14:55
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Det roliga är att även Jordan bedriver identitetspolitik, fast på överdriven biologisk grund.

Det är inget jag känner till.
Citera
2025-04-22, 14:55
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Den synpunkten delar jag med alla som inte vilar på fascistisk grund.
Det där är ju verkligen hyckleri eftersom det WOKE gör är just att ändra ordet.
Ordet är väldigt mäktigt.
Citera
2025-04-22, 14:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror inte de kommer få problem med fortsatt anställning. Den viktiga frågan tycker jag är om Trumpadministrationen är villiga att sabba den enorma brain-drain som USA riskerar nu. Flera Europeiska Universitet försöker redan idag anställa fler forskare från USA som tröttnat på stolpskotten i Vita huset.
Precis. Hade Trump valt en smidigare metod - och det hade inte varit så svårt - så skulle den här situationen inte ha uppstått. USA och dess universitet skulle inte riskera forskarflykt.

Trump verkar leva kvar i The Apprentice och vill bröla ”You’re fired!” åt alla håll. Det kommer att kosta för USA, inte bara inom forskning och utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in