Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-22, 14:56
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det roliga är att även Jordan bedriver identitetspolitik, fast på överdriven biologisk grund.
Ja men det är ju logiskt?
Som om en kriminolog skulle börja känna och tycka istället för att se på statistik och mönster.
Citera
2025-04-22, 14:57
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Trump verkar leva kvar i The Apprentice och vill bröla ”You’re fired!” åt alla håll. Det kommer att kosta för USA, inte bara inom forskning och utbildning.
Men han kör väl på för ingen verkar ju kunna sätta stopp för han. Gör han allt by the book skulle bara det han gjort första 100 dagarna ta 100 år med alla överklagande debatter bla bla bla
Citera
2025-04-22, 14:58
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Så vi tycker olika.
När man laborerar med självklarheter som är vetenskapligt bevisade för att man ska vara moderna så tycker jag det är beklämmande.
Vi får se vart det slutar.
Som sagt, jag hoppas Harvard gör som Trump vill och dessutom får sitt bidrag ökat.
Fri forskning är grunden för ett fritt samhälle. Den gör att vi kan hitta sanningen, granska makten och lösa framtidens problem. Utan forskningsfrihet stannar utvecklingen och demokratin hotas.
Citera
2025-04-22, 15:00
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ja men det är ju logiskt?
Som om en kriminolog skulle börja känna och tycka istället för att se på statistik och mönster.
Fast med tanke på att han är psykolog och inte biolog är han ute på väldigt djupt vatten.
Citera
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Fri forskning är grunden för ett fritt samhälle. Den gör att vi kan hitta sanningen, granska makten och lösa framtidens problem. Utan forskningsfrihet stannar utvecklingen och demokratin hotas.
Men denna sorts forskning är kontraproduktiv.
Det är mumbojumbo.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Så vi tycker olika.
När man laborerar med självklarheter som är vetenskapligt bevisade för att man ska vara moderna så tycker jag det är beklämmande.
Vi får se vart det slutar.
Som sagt, jag hoppas Harvard gör som Trump vill och dessutom får sitt bidrag ökat.
Du vet väl att många av de förbjudna orden används flitigt inom seriös, naturvetenskaplig forskning som inte har ett dugg med woke eller DEI att göra? Jag tog tidigare ordet ”trauma” som exempel. ”Women” är ett annat.

Men naturvetenskapliga forskare som använder de orden får också sina projekt lagda åt sidan tills vidare, ingen vet hur lång tid det tar för dem att få sina projekt granskade och godkända. Om de ens blir godkända.

Regeringen använder alldeles för grova och klumpiga metoder. Det hade gått att lösa detta mycket smidigare.
Citera
2025-04-22, 15:02
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Det där är ju verkligen hyckleri eftersom det WOKE gör är just att ändra ordet.
Ordet är väldigt mäktigt.
Det finns tveklöst delar av woke som är fascistiskt (att på lagväg tvinga människor att använda vissa pronomen) men det är knappast bättre att byta ut fascism med annan fascism. Eller hur?
Citera
2025-04-22, 15:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Det är glädjande att akademin tar chansen att stoppa fascistens framfart.

För övrigt avslöjar såna här trådar hur många på Flashback det är som faktiskt vilar på fascistoit tankegods.

Blir det inte lite märkligt att tala om fascism när konflikten med Harvard, åtminstone delvis, handlar om lärosätets aningen tveksamma inställning till antisemitism? Det var trots allt inte speciellt länge sedan rektorn Claudine Gay, innan hon fick sparken, hade svårt att svara på om uppmaning till folkmord på judar stred mot Harvards uppförandekod.

Sedan kan man väl vara av åsikten att allt som inskränker yttrandefriheten för lärosäten, studenter, eller folk i allmänhet är fascistliknande, men menar du då att exempelvis även den svenska lagen om HMF är att betrakta som fascistoid?
Citera
2025-04-22, 15:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Men han kör väl på för ingen verkar ju kunna sätta stopp för han. Gör han allt by the book skulle bara det han gjort första 100 dagarna ta 100 år med alla överklagande debatter bla bla bla
Tvärtom. Gör man det på ett genomtänkt och intelligent sätt blir det en mindre och snabbare process.

(Jag har själv jobbat en del med att effektivisera offentlig verksamhet. Jag tar mig för pannan när jag ser vad de nu håller på med där borta. De tror de ska effektivisera snabbt, men så som de går tillväga är sannolikheten betydligt större att de inleder mångåriga bråk som bara leder till olika former av förstörelse.)
Citera
2025-04-22, 15:06
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Fast med tanke på att han är psykolog och inte biolog är han ute på väldigt djupt vatten.
Du har säkert rätt.
Men vad har Jordan egentligen med detta att göra.

Hela tanken att man föds i fel kropp och att kön är formade av samhället är patetiska. Samhället är format efter hur vi är.
Jag säger inte att kvinnor måste va hemma men faktum är att i historien har det varit så och dom har vart glada. Man mår fan bättre i en familj om man sprider ut sysslorna. Att båda könen jobbar handlar mer om skatteintäkter än godhet, det skadar ju familjen.
Och ursäkta men alla dessa feminister är så arga och tycker så jävla mycket och dömer åt alla håll men när man diskuterar vetenskap blir dom arga. Sen är jag för forskning om kroppen och sinnet osv osv men WOKE forskning handlar om att förstöra fakta. Man tillåter inte någon att säga att en röd stol är en blå soffa men man ska acceptera att en man säger att han visst är en kvinna. Att lura barn att dom är födda med fel kön. Djävulen rakt i genom.
Citera
2025-04-22, 15:06
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Regeringen använder alldeles för grova och klumpiga metoder. Det hade gått att lösa detta mycket smidigare.
Det är en åsikt. Jag kan hålla med dig där.
Citera
2025-04-22, 15:07
Medlem
coolabananer123s avatar
Citat:
Men det är knappast bättre att byta ut fascism med annan fascism. Eller hur?
Ibland måste man välja mellan pest eller kolera.
Världen behöver något radikalt. Sen får det räcka med 4 år för Trump absolut.
Men något behöver göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in