2025-04-19, 20:07
Medlem
I ganska många filmer så stör jag mig på att även när det står att det är en action, horror eller något liknande så pratar de bort mer än halva filmen på ett sådant sätt att det just händer ingenting.

Väljer jag en sådan film så vill jag ha handling, inte prat.
Citera
2025-04-20, 10:13
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten.Buster
I skolklassmiljö kommer ALLTID den där entoniga ringsignalen som markerar att skolsdagen är slut. Läraren behöver då höja rösten lite för att höras genom stolskrapet och det allmänna sorlet som uppstår, med att tala om vad eleverna ska läsa på om till nästa gång.
Alltså, finns den där signalen på riktigt? Jag har aldrig varit med om den i någon skola jag gått på.
Tänkte också på det där, fast mer det fåniga i att ALLTID när det ringer i skolsalen så markerar det ett tvärt avslut och eleverna reser sig genast upp och går, typ oavsett vad läraren står och snackar om. Så stelbent var det inte på min skoltid kan jag säga.
Citera
2025-04-20, 10:52
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Alltså, finns den där signalen på riktigt? Jag har aldrig varit med om den i någon skola jag gått på.

Citat:
Ursprungligen postat av psak
Tänkte också på det där, fast mer det fåniga i att ALLTID när det ringer i skolsalen så markerar det ett tvärt avslut och eleverna reser sig genast upp och går, typ oavsett vad läraren står och snackar om. Så stelbent var det inte på min skoltid kan jag säga.

Är det inte ofta så i amerikanska filmer, att eleverna rusar ut när klockan ringer, det kanske är så i staterna?

Ni kan inte jämföra med hur det var när ni själva gick i svensk skola.
Citera
2025-04-20, 10:58
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Är det inte ofta så i amerikanska filmer, att eleverna rusar ut när klockan ringer, det kanske är så i staterna?

Ni kan inte jämföra med hur det var när ni själva gick i svensk skola.
Svårt att tänka sig att lärarna i USA skulle vara så tvärbundna av en skolklocka såsom det är i filmerna.

Jo det kan vi visst eftersom det är den referensen man har och det således är därför man stör sig
Citera
2025-04-20, 11:00
Medlem
Dorniers avatar
Denna tråd är en salig blandning mellan att man stör sig på filmklichéer eller avsaknad av realism eller ibland har idiotiska klagomål.

Det är inte mycket som "stör" mig i filmer, men nåt jag kan nämna är att oftast när folk är på uteställen med hög musik kan de ändå prata med varandra i normal samtalston. Det är att tänja på hur det är i verkligheten.
Citera
2025-04-21, 01:14
Medlem
-GGs avatar
Citat:
I skolklassmiljö kommer ALLTID den där entoniga ringsignalen som markerar att skolsdagen är slut. Läraren behöver då höja rösten lite för att höras genom stolskrapet och det allmänna sorlet som uppstår, med att tala om vad eleverna ska läsa på om till nästa gång.

När jag gick på lågstadiet på 90-talet så ringde det ut och in.

Men det försvann helt sedan, kanske för att elever rörde sig längre bort från skolan på rasterna än att vara på skolgården, och att läraren skulle få prata klart och inte bli störd av en signal.
Citera
2025-04-21, 01:18
Medlem
-GGs avatar
Annars är nog Störningsmoment Numero Uno i filmer, att de aldrig äter någonting eller äter klart. Eller dricker upp vad de har beställt.

Hur svårt kan det vara att inkludera några riktiga ät-scener här och där. De lagar ju ändå mat regelbundet i filmer och tv-serier och de pratar om mat, eller så sitter de på restauranger eller står vid gatukök. Matmiljöer. Då äter man för i helvete!
Citera
2025-04-21, 02:01
Medlem
carminaburanas avatar
Jag stör mig på spysccener, där det alltid är uppenbart att skådisen har något i munnen de låtsas spy upp, och det ska alltid filmas som att de gör det på riktogt. Helt onödigt.

Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
-[b] Att varelser alltid ska vråla innan de attackerar. Alltid.[/B]
- Slagsmål där folk får ett dussin slag i ansiktet och fortfarande är kapabla till att slåss.

Det stör jag mig på så in i helvete med, speciellt cgi varelser, de ska ALLTID vråla upp i luften.

Stör mig också på att när det blir slagsmål så ska de Alltid kasta protagonisten genom saker
Senast redigerad av carminaburana 2025-04-21 kl. 02:07.
Citera
2025-04-21, 02:59
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jag vill inte se sådant i "vanliga" filmer överhuvudtaget, och då ser jag alltid på film ensam. Helt onödigt.

Kan berätta om en liknande situation som den du beskrev. Jag, mina föräldrar och min mormor satt framför TV:n en gång, och en av föräldrarna blippade mellan kanalerna, och på en kanal var det Sex & the City (en av filmerna, tror jag) och det var en ren mjukporrscen. Obehagligt som fan.

Jag håller med. Det är helt onödigt att visa utdragna sexscener eller mer ingående vad folk gör. Alla vet hur det är, ser ut och vad som händer.
Noll mening i att hålla på med det.

Erotiska thrillers av typen Basic Instinct är man på förhand klar med att det kommer att vara sex och att det är filmens tema (därav att det finns en slags mening i att visa det), och därmed en film lättare att välja bort oavsett om man kollar film själv eller ihop med någon.

Annars är ju sexscener mest pinsamma i filmer. För att gå in i detalj, så har ju mannen alltid sin snopp jättenära kvinnas hud om de är i en ställning bakifrån, och man kan se att han inte "juckar rätt". Inget samlag ser ut så i verkligheten eller i porrfilm.
Citera
2025-04-21, 05:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Annars är nog Störningsmoment Numero Uno i filmer, att de aldrig äter någonting eller äter klart. Eller dricker upp vad de har beställt.

Hur svårt kan det vara att inkludera några riktiga ät-scener här och där. De lagar ju ändå mat regelbundet i filmer och tv-serier och de pratar om mat, eller så sitter de på restauranger eller står vid gatukök. Matmiljöer. Då äter man för i helvete!

Detta stör mig också, och ännu mer att de lämnar halvurdruckna drinkar kvar och går. Hur sur man än blir på sitt sällskap, så dricker man väl ur en drink som man (eller han) har betalat för, innan man går! Allt annat vore slöseri!

Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag håller med. Det är helt onödigt att visa utdragna sexscener eller mer ingående vad folk gör. Alla vet hur det är, ser ut och vad som händer.
Noll mening i att hålla på med det.

Erotiska thrillers av typen Basic Instinct är man på förhand klar med att det kommer att vara sex och att det är filmens tema (därav att det finns en slags mening i att visa det), och därmed en film lättare att välja bort oavsett om man kollar film själv eller ihop med någon.

Annars är ju sexscener mest pinsamma i filmer. För att gå in i detalj, så har ju mannen alltid sin snopp jättenära kvinnas hud om de är i en ställning bakifrån, och man kan se att han inte "juckar rätt". Inget samlag ser ut så i verkligheten eller i porrfilm.

Jag stör mig även av den anledningen, att jag inte kan låta bli att tänka på hur det är för skådespelarna. Särskilt unga kvinnor. De kanske inte alls vill visa upp så mycket av sina kroppar och simulera sex, de kanske skäms jättemycket, och tänker på att de här scenerna kommer att gå runt på nätet för evigt sedan, typ. Men de vågar inte annat än acceptera, eftersom det är så stor konkurrens om rollerna. Skulle kanske t.o.m. bli på problem med A-kassan, om de ratat ett erbjudet jobb för att det innehåller en eller flera sexscener. Jag kan inte koppla bort sådana tankar - dumt nog kanske.
Citera
2025-04-21, 15:49
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
- Att varelser alltid ska vråla innan de attackerar. Alltid.
Varelserna i Alien-filmerna brukar vara tysta vid attack.
Citera
2025-04-21, 18:25
Medlem
Bret-Harts avatar
Ni som snackar om drinkar, den enda gången någon verkligen dricker upp allting är när personen är alkis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in