2025-04-17, 18:10
Medlem
McCarthy01s avatar
De flesta gör väl det. Det är inte bara gott utan även mättande. 1 portion räcker.
Citera
2025-04-17, 19:10
Medlem
Incendios avatar
Jag hade en period på några år under barndomen då jag inte gillade köttfärssås. Jag tror att det var skolans äckel-gegga som gjorde att jag blev äcklad av all köttfärssås. Efter några år lärde jag mig att äta köttfärssås på vegofärs. I vuxen ålder började jag gilla riktig köttfärssås igen.

Kände ett antal barn som inte gillade löken i köttfärssås, men utan lök gick bra. Många barn har en fixering vid lök. Ser de den inte går det bra, men vet de att maten innehåller lök tycker de att det är äckligt. Jag hade flera kompisar som inte ville svälja hackd lök. De hade fått för sig att det fastnade i halsen, men annat med bitar gick bra.
Senast redigerad av Incendio 2025-04-17 kl. 19:14.
Citera
2025-04-18, 23:00
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att ketchupen kommer fram när det serveras pasta har då varit standard sålänge jag kan minnas (sisådär 40 år).

Felix ketchup + Kungsgsörnen snabbmakaraoner ( 1 min koktid på sladdervete) + riktigt gråaktig fläskfärs = ÄKTA SVENSK PASTA med KÖTTFÄRSSÅS! (inga kryddor och ingen parmesan).
Citera
2025-04-18, 23:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Felix ketchup + Kungsgsörnen snabbmakaraoner ( 1 min koktid på sladdervete) + riktigt gråaktig fläskfärs = ÄKTA SVENSK PASTA med KÖTTFÄRSSÅS! (inga kryddor och ingen parmesan).

Möjligtvis bland folk som suger getpung i köket, har aldrig varit nån brist på kryddor/smak/färg på sådana rätter här.
Citera
2025-04-20, 12:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
ingen fond eller buljong eller kryddor? låter ganska smaklöst、inte undra på att barn gillar det.

Jodå, kryddar med salt och farsans specialkrydda (svartpeppar vitpeppar kryddpeppar senapsfrö) samt ibland tabasco som jag krev.
Citera
2025-04-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Att ketchupen kommer fram när det serveras pasta har då varit standard sålänge jag kan minnas (sisådär 40 år).
Fanns ingen ketchup hemma när jag växte upp, ej heller i mitt vuxna hem. Pappa ansåg att det inte behövdes när man smaksatte mat med kryddor, buljong, grädde och grönt (lök, vitlök, paprika, tomat, morötter, chili m fl). Ketchup var/är sötsliskigt surrogat för den som inte orkar eller bryr sig om matlagning.
Citera
2025-04-20, 17:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jodå, kryddar med salt och farsans specialkrydda (svartpeppar vitpeppar kryddpeppar senapsfrö) samt ibland tabasco som jag krev.

Senap är intressant i köttfärssås men balanserat skare va .. jag borde utforska det mera så tack för påminnelsen

En som jag känner brukar köra brunsås / gräddsås i köttfärsen och sen lite körsbärstomater mixade till nån slät massa.. De jävligaste är att han gör så mycket brunsås typ avancerad sådan flera liter och fryser in för att ha till diverse kött för att det ska gå snabbt för han och steka på en köttbit å potatis och nån sallad till å då vill han ha sås till. Med äpple i och massa ingredienser i brunsåsen kör han med. Han äter nog samma mat hela tiden tror jag men byter ut köttet bara

Man kanske borde testa de..
Citera
2025-04-20, 17:29
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta

Ska du äta efterrätt kanske det funkar med tanke på allt socker
Citera
2025-04-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Fanns ingen ketchup hemma när jag växte upp, ej heller i mitt vuxna hem. Pappa ansåg att det inte behövdes när man smaksatte mat med kryddor, buljong, grädde och grönt (lök, vitlök, paprika, tomat, morötter, chili m fl). Ketchup var/är sötsliskigt surrogat för den som inte orkar eller bryr sig om matlagning.
Håller med din pappa. Funderade ett varv efter att ha prövat ketchup som tillbehör till en annan rätt nu för några dagar sedan och kom på att blotta tanken på ketchup till köttfärssås får det att vända sig i magen. Det är ju helt otroligt sött. Äter knappt sötsaker så smaklökarna har nog blivit överkänsliga för sött.
Citera
2025-04-21, 19:07
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Nej det är väl lite olika, här har det alltid funnits ketchup hemma även om vi egentligen bara ätit det till korv men också just köttfärssås. Dessutom måste du ju haft det i skolan som liten? Varenda unge öste ju ketchup över köttfärssåsen och pastan.
Citera
2025-04-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nej det är väl lite olika, här har det alltid funnits ketchup hemma även om vi egentligen bara ätit det till korv men också just köttfärssås. Dessutom måste du ju haft det i skolan som liten? Varenda unge öste ju ketchup över köttfärssåsen och pastan.
Har inget minne av om det fanns eller ej men jag har aldrig använt ketchup inte heller i skolan.
På den tiden var pasta och köttfärssås ingen favorit, osäker på hur vanligt det var, gick hem och åt om skolmaten inte tilltalade mig. Utbudet var inte som idag!
Citera
2025-04-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Håller med din pappa. Funderade ett varv efter att ha prövat ketchup som tillbehör till en annan rätt nu för några dagar sedan och kom på att blotta tanken på ketchup till köttfärssås får det att vända sig i magen. Det är ju helt otroligt sött. Äter knappt sötsaker så smaklökarna har nog blivit överkänsliga för sött.
Nej, ketchup är typisk amerikansk sörja, har det inte på korv med bröd (men en god senap,mums), inte på pommes frites, inte på mos. Vilka andra vanliga rätter brukar folk ha det till.
Jag har ett undantag! Jag gör en grillmarinad/sås (gammalt recept) där ketchup är ungefär en femtedel så då tar jag en flaska och resten räknas på den mängden. Det blir hyfsat mycket så en gång per sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in