2025-04-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Nej, ketchup är typisk amerikansk sörja, har det inte på korv med bröd (men en god senap,mums), inte på pommes frites, inte på mos. Vilka andra vanliga rätter brukar folk ha det till.
Jag har ett undantag! Jag gör en grillmarinad/sås (gammalt recept) där ketchup är ungefär en femtedel så då tar jag en flaska och resten räknas på den mängden. Det blir hyfsat mycket så en gång per sommar.
Ja det kan funka. Men ren ketchup?
När man var liten så var ju ketchup det enda tillbehör man önskade. Vämjeligt för sig nu.
Tror jag kan plocka lite vuxenpoäng där.
Citera
2025-04-25, 04:07
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Har inget minne av om det fanns eller ej men jag har aldrig använt ketchup inte heller i skolan.
På den tiden var pasta och köttfärssås ingen favorit, osäker på hur vanligt det var, gick hem och åt om skolmaten inte tilltalade mig. Utbudet var inte som idag!
Hmm ok, ja jag vet ju inte om din ålder men iaf för mig som född sent 80-tal så var ketchup det alla ungarna hade på typ allt i skolmatsalen om det fanns. Tror till och med någon hade det på panerad fisk. Men köttfärssås var garanterat top tre då som nu. Var endast hamburgare och pizza som slog köttfärssås.
Citera
2025-04-25, 17:23
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Senap är intressant i köttfärssås men balanserat skare va .. jag borde utforska det mera så tack för påminnelsen

En som jag känner brukar köra brunsås / gräddsås i köttfärsen och sen lite körsbärstomater mixade till nån slät massa.. De jävligaste är att han gör så mycket brunsås typ avancerad sådan flera liter och fryser in för att ha till diverse kött för att det ska gå snabbt för han och steka på en köttbit å potatis och nån sallad till å då vill han ha sås till. Med äpple i och massa ingredienser i brunsåsen kör han med. Han äter nog samma mat hela tiden tror jag men byter ut köttet bara

Man kanske borde testa de..
Testa gärna den kryddblandningen annars, funkar till allt utom fisk.

Min dagmamma hade nån sorts brunsås och akallade det köttfärsröra så vettefan. Men man kan ju ha lite allt öjligt i vilket ju är positivt.
Citera
2025-04-27, 10:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Testa gärna den kryddblandningen annars, funkar till allt utom fisk.

Min dagmamma hade nån sorts brunsås och akallade det köttfärsröra så vettefan. Men man kan ju ha lite allt öjligt i vilket ju är positivt.

Testat flytande senap men inte senapspulver iaf..De ska jag testa
Enklast är att testa separat med typ en msk eller 2 med stekt färs med dess grönsaker lök osv
och se vars det leder med komplettering
Citera
2025-04-27, 21:03
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Testat flytande senap men inte senapspulver iaf..De ska jag testa
Enklast är att testa separat med typ en msk eller 2 med stekt färs med dess grönsaker lök osv
och se vars det leder med komplettering
Hmmm jag tror att senapsfrö funkar så bra ihop med de andra kryddorna. Använder ju kanske 15% senapsfrö när jag mal kryddor. Flytande senap är ju inte alls samma men exprimentera du lite.
Citera
2025-05-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Hmmm jag tror att senapsfrö funkar så bra ihop med de andra kryddorna. Använder ju kanske 15% senapsfrö när jag mal kryddor. Flytande senap är ju inte alls samma men exprimentera du lite.

Jag brukar ha i en tesked fransk senap i köttfärssåsen, tycker det lyfter de andra smakerna!
Citera
2025-05-03, 09:35
Medlem
Popetoterors avatar
Alltid gillat och gillar fortfarande men på Korfu vart jag sjukt sjuk av att ätit det runt -79.
Citera
2025-05-03, 09:50
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Jag brukar ha i en tesked fransk senap i köttfärssåsen, tycker det lyfter de andra smakerna!
Det låter faktist gott! Men jag tror att senapsfrö också ha den smakhöjjande effekten.

Me jag kör ju på pappas gamla kryddblanding som jag mal i en kvart från sent 1800-tal

Passar som sagt till allt förutm till fisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in