Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Låt oss ta det grundligt, som i lekskolan.

Du har 4 frukter, ett äpple och 3 apelsiner. Hur många procent är äpplen?

1/4 del är äpple, decimalt 0,25. En procent är en hundradel, för att få 0,25 till en hundradel måste du multiplicera 0,25 med 100/100, (det är nämligen tillåtet att multiplicera med 1 utan att värdet förändras, 100/100 är just = 1)
Du får då (100/100)*025= 25/100, eftersom en procent är en hundradel så är svaret 25%.

Ja, det är just detta som jag tycker är skrämmande. Hur är det möjligt att de passerar skolan utan att lära sig ens detta?
Sedan att vissa enligt artikeln i DN inte ens kan avrunda? Vad i hela friden pågår!
Det märkliga är ju med att de dessutom med sådan usel kompetens vill gå i handels, hur lite självinsikt kan man ha?
Sedan tar de ändå in dem och sitter tragglar igenom detta.
Citera
2025-04-20, 13:54
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det är just detta som jag tycker är skrämmande. Hur är det möjligt att de passerar skolan utan att lära sig ens detta?
Sedan att vissa enligt artikeln i DN inte ens kan avrunda? Vad i hela friden pågår!
Det märkliga är ju med att de dessutom med sådan usel kompetens vill gå i handels, hur lite självinsikt kan man ha?
Är det inte detta ekonomprogrammen är till för? Odugliga personer som vill knyta kontakter i näringslivet.
Citera
2025-04-20, 13:58
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Uttrycken är visserligen ekvivalenta, ger alltså samma resultat och är lika korrekta, men skrivet som 90*(8/100) ger det troligen en bättre förståelse.

Parenteserna är för övrigt överflödiga i det här fallet. Men som tidigare sagts bör man nog tvinga eleven att traggla tal av denna typ för att det ska sätta sig. Vissa har lätt för matte, vissa har svårt. Det gynnar inte samhället att släppa igenom elever som inte har tagit till sig det mest basala.

Personligen tycker jag procent är ett otyg, ett medeltida italienskt påfund. Hade man i alla sammanhang använt förändringsfaktorer istället hade allt klarnat. Men nu är det som det är.
"snorkherren" som jag citerade anser att det går snabbare att räkna ut och verkar även förmedla detta till yngre förmågor. Jag förstår inte att det är snabbare, jag har försökt med huvudräkning, papper och miniräknare nu och det känns ganska likvärdigt. Till och med att det dåliga förslaget går lite snabbare när huvudräkning används.
Citera
2025-04-20, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Detta är nog ett generellt fenomen, inte bara ekonomi eller ingenjörsutbildningar.
För ett antal år sen klagade någon juristutbildning på de antagnas låga allmänbildning.

Juristutbildningen är en katastrof. Jag har läst godkända examensarbeten som inte på någon punkt uppfyller vad som borde vara lägsta nivå.

Och redan för 25 år sedan fanns oron på institutionerna för språk. Studenterna var helt ovetande om att man behöver ett visst mått av grammatiska kunskaper. Då talades det om att införa en introduktionstermin, liknande den som funnits på Chalmers under många år.

Studenter godkänns eftersom universitet och högskolor inte får betalt efter hur många som skrivs in utan hur många som blir godkända.
Citera
2025-04-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Är det inte detta ekonomprogrammen är till för? Odugliga personer som vill knyta kontakter i näringslivet.

Om kunskapsnivån har sjunkit så långt ner över både vad man tar in i Universiteten och vad man släpper ut, så kan vi som är äldre räkna med att vi får gå i pension som tidigast när vi är 90år.
Citera
2025-04-20, 14:25
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Juristutbildningen är en katastrof. Jag har läst godkända examensarbeten som inte på någon punkt uppfyller vad som borde vara lägsta nivå.

Och redan för 25 år sedan fanns oron på institutionerna för språk. Studenterna var helt ovetande om att man behöver ett visst mått av grammatiska kunskaper. Då talades det om att införa en introduktionstermin, liknande den som funnits på Chalmers under många år.

Studenter godkänns eftersom universitet och högskolor inte får betalt efter hur många som skrivs in utan hur många som blir godkända.

Det är mig veterligen en skröna att det på CTH skulle finnas en introduktionstermin. Det som är sant är att det finns ett naturvetenskapligt/tekniskt basår för elever som inte läst natur/teknikprogrammet och vill komplettera sin behörighet för att därefter söka in.

På min tid fick man som antagen sig tillsänt ett repetitionshäfte som man anmodades räkna igenom under sommaren, vilket jag gjorde. Jag kom visserligen direkt från gymnasiet, men hade tentat av gymnasiematten i ettan och var rädd att kunskaperna inte satt som de skulle. Under nollperioden repeterades gymnasiematten i raketfart, minns inte, men kanske på 1-2 veckor. Sedan var det full fart. De som inte klarade sig fick göra omtentor, inget gnäll om att sänka kraven från studenterna.

Jag läste även tyska en termin. Där var det uppförsbacke för min del. Många föll ifrån, men man hörde aldrig någon gnälla. Hade man inte förutsättningarna eller inte var beredd att lägga ner det arbete som krävdes så slutade man helt enkelt.
Citera
2025-04-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Att en del passerar grundskolan utan att lärt sig så mycket är en sak, det absurda är att de sen blir antagna till universitet och högskolor.
Citera
2025-04-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kanske därför Handels i Sthlm är först ut (?) med inträdesprov eller uppvisande av högskoleprov när elver från vissa skolor söker?
Hade detta införts generellt kanske det skulle visa sig att vi allt för stort utbud av högskolor?
Citera
2025-04-20, 14:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC

Som jag skrev i början av tråden så vet jag +80-åriga industriarbetare som har en högre språknivå och är mer allmänbildade än många civ.ing och läkare i 35-årsåldern. Att nu jurister också skulle ha ett dåligt språk förvånar mig inte ett dugg.

Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det är mig veterligen en skröna att det på CTH skulle finnas en introduktionstermin. Det som är sant är att det finns ett naturvetenskapligt/tekniskt basår för elever som inte läst natur/teknikprogrammet och vill komplettera sin behörighet för att därefter söka in.

På min tid fick man som antagen sig tillsänt ett repetitionshäfte som man anmodades räkna igenom under sommaren, vilket jag gjorde. Jag kom visserligen direkt från gymnasiet, men hade tentat av gymnasiematten i ettan och var rädd att kunskaperna inte satt som de skulle. Under nollperioden repeterades gymnasiematten i raketfart, minns inte, men kanske på 1-2 veckor. Sedan var det full fart. De som inte klarade sig fick göra omtentor, inget gnäll om att sänka kraven från studenterna.

Jag läste även tyska en termin. Där var det uppförsbacke för min del. Många föll ifrån, men man hörde aldrig någon gnälla. Hade man inte förutsättningarna eller inte var beredd att lägga ner det arbete som krävdes så slutade man helt enkelt.

Du behöver ju inte outa dig men sitter du själv på fakta direkt från lärosätet i angivna period? Jag hänvisade ur minnet från en artikel i SvD runt 2007-2009 där lärare/professorer ondgjorde sig över detta. Jag var öppen med att jag kanske mindes fel men flera i tråden har bekräftat de omständigheterna.
Citera
2025-04-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Frågan är väl om allt dribblande med betyg, har bidragit till en diffus skola
Betygsskalan 1- 5 fungerade utmärkt
Fanns ingen anledning att ändra där
Sen allt trams med elevers rättigheter i skolan
En lärare måste få kasta ut störande elever
OBS-klasserna MÅSTE tillbaka

När sen politikerna har trasat sönder skolsystemet
Så fixar de privatskolor till sina barnbarn
Med fantasibetyg åt eleverna

För mycket fusk och trams och för lite lärande
Skolaga och dumstruten borde också återinföras .. i klasserna 1-9.
På gymnasiet kan man införa hårdare straff. T ex tjejer som inte lyder måste deepthroata den med störst och svartast, framför hela klassen... Eller bli fastspänd naken i en gynekologstol till nästa klass som har sexualkunskap.
Citera
2025-04-20, 15:34
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fördumning, glädjebetyg, kravlöst samhälle för barn/unga, kvotering - allt går enligt kulturmarxismens planer.

Vet att man diskuterade detta på Chalmers och KTH för många år sedan, att man första terminen fick repetera och lära ut hela gymnsiematematiken för att eleverna skulle kunna tillgodogöra sig utbildningen. De sa också att eleverna dock går miste om slutet på utbildningen eftersom tiden inte räckte till. Förfallet har pågått i decennier och samhällskontraktet sägs upp bit för bit.
Det är likadant över hela den akademiska verksamheten.

För 15-talet år sedan läste jag latin vid det lokala universitetet. Eftersom jag läst naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet, tvangs jag gå en introduktionskurs ett år på halvfart för att läsa in gymnasiekompetens, som institutionen för klassiska språk tillhandahöll.
Men bara något år efter att jag gått den kursen, lade institutionen ned den och började behandla även studenterna med tre års gymnasiestudier i latin som nybörjare – deras kunskaper var ändå obefintliga och som om de aldrig studerat språket.

Det är väl så att förflackningen och fördumningen i samhället, skolan och vid universiteten märks först och är svårast att förneka i just matematik, som är en exakt vetenskap där pensum ges av sig självt eller av verkligheten och inte kan snömosas för att dölja dekadensen. Men det har varit likadant i alla ämnen i många år, och precis som du säger i tidigare inlägg sedan studentexamen – den riktiga – avskaffades.

Vi har en generation av unga vuxna curlingungar med helt värdelösa akademiska examina och nära noll kunskaper och förmåga att tänka självständig, som samtidigt inbillar sig vara de mest kunniga och intelligenta i världshistorien. Det är ett recept för katastrof och samhällskollaps, då "vi" tvingas hålla till godo med dessa oduglingar på viktiga poster i den allmänna förvaltningen av samhället.
Citera
2025-04-20, 16:11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Här förklarar Tim Cook varför Apple vill ha produktion i Kina:
https://youtu.be/L9f5SQQKr5o?si=lQ415iBaCq6xDAtT
Videon är 56 sekunder, så inga långa haranger.
Kort sagt de får bättre ingenjörs-kompetens i Kina, inte primärt att det skulle vara billigare.

Tror inte våra obildade politker förstår att detta är avgörande för oss som industrination, inte att hålla ner löner för att blidka kapitalist o finans- klassen.

Jag tror mycket väl att Moderatpacket är mycket bildad inom denna frågan. Men för dem går pengarna före. Deras kompisar som ska plocka ut hundratals miljoner. Det handlar om mycket pengar.

Samma som med Ryssland. Putin har många många miljarder (Elon Musk tex säger att han tror att Putin är mycket rikare än honom). Så varför har inte Putin delat med sig mer till folket och lyft dem ännu mer när han haft möjligheten. Han har bara lyft dem tillräckligt så att de känner att en utveckling sker. Men han skulle kunna dela med sig mer till folket via skolor etc och Ryssland skulle kunna vara på toppnivå i världen just nu. Men även här har du samma förklaring. Det handlar om så mycket pengar några få stoppar undan till sig själva istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in