Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Man skulle kunna utforma skolan på ett annat sätt så den upplevs mer intressant. Då skulle elever också ha mycket lättare för att läsa vissa ämnen som de inte är lika intresserade av.
Men om man skulle "fixa" skolan så skulle också eleverna ha en mycket högre kunskapsnivå när de går ut nionde klass. Så det kan öppna upp för en kortare gymnasieutbildning. Kanske det då skulle räcka med 1 år med 3 terminer där alla kan läsa olika inriktningar och vissa kärnämnen så alla har högskolekompetens.
Jag skulle dock införa ett krav och det är att alla går tills de har klarat en godkändnivå. Klarar inte en elev godkänt och det inte finns kognitiva problem så ställer man helt enkelt tuffare krav. På en sån nivå att eleven kommer att bita i det sura äpplet och lägga in läxläsning på kvällsschemat hur trotsig hen än är.
Men jag skulle givetvis också ta bort alla möjligheter att plocka ut vinster på barnens pengar. Så de enda som skulle drivit friskolor skulle varit de som gjorde det för att skapa en bra skola och lyckats ta sig igenom högt ställda krav som jag skulle infört.
Religiösa skolor skulle givetvis totalförbjudas och religionsutövning i skolmiljö/skoltid skulle såklart varit förbjudet.
Du har rätt. Både på KTH och Chalmers så har de på flera program varit tvungna att ta bort kurser på avancerad nivå för att de istället måste köra introduktionskurser i främst matematik, fysik och kemi för att eleverna inte har det som utlovas från godkända betyg på gymnasiet.
Helt överens om att kunna göra skolan mer intressant. Bra lärare med förmåga att hålla ordning samt förmåga att göra sitt ämne spännande och intressant borde absolut kunna lösas. Idag kan du bli lärare även med sämsta tänkbara betyg eftersom det står tomma platser. Gör läraryrket mer attraktivt. Få rätt verktyg, rätt resurser, rätt miljö, dubbla lönen, återgå till att få 10 veckor sommarledighet, 1-2 veckor vid jul, 1 vecka vid påsk samt sportlovet. Lägg därtill utvecklande vidareutbildning och lite övriga löneförmåner så ska nog det bli högre kvalitet på lärarskrået.
Finland har ju kunskapsplikt medan Sverige tillämpar närvaroplikt. Finland kopierade svensk skola på 70-talet eller liknande. Återinför kunskapsplikt och ge svaga elever stöd, dvs äkta svaga elever. Med tanke på hela MENA-invandringen så är detta inte läsbart innan vi repatrierat denna grupp. Eller för att vara ännu tydligare, ingenting som sker i Sverige betyder något i förlängningen om vi inte repatrierar +3 miljoner invandrare ur första, andra och tredje generationen. Allt annat är bara konstgjord andning på en död häst.
Vinster i skolan är jag ambivalent inför. Har vi statlig skola med ordning och reda och vi har +90% svenska elever där en handfull behöver tuktas och disciplineras så kan man skippa det. Har vi däremot kvar pack som förstör vanliga skolor så varför inte låta privata aktörer driva skola och kan man leverera samma eller bättre produkt till en billigare kostnad så varför inte belöna dem med en vinst?
Samma sak med religiösa skolor. Väst och Sverige bygger sedan +500 år tillbaka på kristna värderingar. Att vi har skolavslutning i kyrkan ser jag inga konstigheter med. Att vi har kristendomsundervisning tycker jag inte heller nödvändigtvis är fel. Det står mycket i Bibeln som jag tror många skulle ha nytta av att lära sig eller i alla fall höra. Jag inbillar mig att om man inleder skoldagen med morgonbön så sätter man "rätt" nivå för eleverna avseende energi. Var god, var snäll, hjälp de som behöver, ljug inte, var flitig, inte stjäla, visa respekt mot de äldre, måttlighet, ej avund, ej girig osv osv.
Vi "är" sekulära idag, men är vi det av en inre tro/övertygelse eller är det kulturmarxismens gift som infiltrerar? Politiker stiftar lagar för att dra svenskar bort från kyrkan. MSM och aktivister förlöjligar kristna och troende. Unga får inte ens chansen eller i alla fall inte en rimlig chans att själva landa in i vad de tror på... eller inte tror på? Budskapet rakt över hela linjen är att om du är troende är du en obildad dumskalle. Är det verkligen sant eller är det en riktigt ond agenda som ligger bakom?