Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-19, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det senaste jag hörde var att elever på Ivy League universiteten inte klarade hålla koncentrationen upp länge nog att ens läsa en enda sida i en bok Samma fullständigt hårresande fenomen avslöjades då om svenska läkarstudenter.

Det märkliga tycker jag är just det här totala ointresset för att lära sig.
När jag gick i skolan, så var det betygshets som bara den och för att få bra betyg gällde det är prestera och att läsa på ordentligt.
När man pluggade inför proven, så var det ju hur många timmar som helst som gick åt och man vill ju verkligen höra från läraren att det där gjorde du bra, samt få mer än de andra på proven.
Nu verkar de skita i vilket eller så får det väl en klapp på huvudet för att de orkat läsa en sida, så kan det också vara.
OBS klasserna gjorde säkert också nytta. Där gick de som verkligen inte kunde bry sig mindre och handlade mer om förvaring, samt att det skulle vara studiero i de andra klasserna som höll ett helt annat tempo.
Gymnasiet var andelen studiemotiverade ännu högre, eftersom det var ännu mer inriktat på det man ville syssla med.
Citera
2025-04-19, 16:45
Medlem
Artikeln i DN ligger bakom betalvägg, Aftonbladets gör det inte för tillfället. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPjAVw/larmet-ekonomistudenter-kan-inte-rakna
Citera
2025-04-19, 16:48
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Svårt att säga till befolkningen att de bör sluta hantera sina barn som husdjur, då blir man ignorerad på sekunden. Man kan ju undra vem som har rätt, Jordan Peterson eller svenska mammor. Han skrev om disciplinering i sin bok 12 rules for life. Han menar att disciplinera barn är nödvändigt, många håller inte med, men Peterson är expert. Jag tror FN bör komplettera sina barns rättigheter med barns skyldigheter.
Det är en rättighet att fostras med disciplin
Citera
2025-04-19, 16:50
Medlem
Glossis avatar
Kan ekonomer räka utöver den simpla artimetik som utförs med fingrarna? Ser man på världens ekonomiska tillstånd börjar man ju undra…

Fördumningen av högre bildning började redan på 60-talet och har en släkting som hade en hög post inom akademin som skrev mångt och mycket om detta förfall, inget konstigt att vi landat här nu. Folk måste också inse att studier efter gymnasiet inte ämnar att he dig kunskap på samma sätt som grundskolan gör. De ger dig verktygen sen får du använda dem för att leta info på egen hand i de ämnen du intresserar dig för/har fallenhet för.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det märkliga tycker jag är just det här totala ointresset för att lära sig.
När jag gick i skolan, så var det betygshets som bara den och för att få bra betyg gällde det är prestera och att läsa på ordentligt.
När man pluggade inför proven, så var det ju hur många timmar som helst som gick åt och man vill ju verkligen höra från läraren att det där gjorde du bra, samt få mer än de andra på proven.
Nu verkar de skita i vilket eller så får det väl en klapp på huvudet för att de orkat läsa en sida, så kan det också vara.
OBS klasserna gjorde säkert också nytta. Där gick de som verkligen inte kunde bry sig mindre och handlade mer om förvaring, samt att det skulle vara studiero i de andra klasserna som höll ett helt annat tempo.
Gymnasiet var andelen studiemotiverade ännu högre, eftersom det var ännu mer inriktat på det man ville syssla med.
Jaja, allt var bättre förr, varför tar du inte en riktigt gammal lärobok och kör upp den i ändlycktet så kanske du kan återuppleva din lärares beröm och gillande. Betygshets vet jag inte om det faktiskt ger någon vidare bildning, du lär dig mest att rabbla inpräntad info och vad diverse lärare vill höra (läsa) för ord. Mött gott om töser på naturlinjen med goda betyg men som är lika dumma som en tegelsten när det väl gäller, frågan är väl om svenska skolan rustar eleverna både för högte studier och verksamhet i den ”verkliga” världen.

Glädjebetyg från aktiebolagsdrivna friskolor och lärare i det kommunala som bara vill bli av med bråkstakar är nog definitivt ett problem och lägg där till de låga antagningskraven lärarlinjen (har läst med dolk från denn i samband med annan utbildning och tro mig, framtiden är mörk minst sagt) har fått blandat med statussäkningen som pågått över tid för yrket är nog definitiva problem, någon lösning ser jag inte på horisonten och man får nog bara acceptera att vi är på väg mot u-landsstatus. Roffa åt er så mycket av den allmäna statskassan genom välfärdsprogram är mitt tips och råd, skeppet sjunker.
Senast redigerad av Glossi 2025-04-19 kl. 17:06.
Citera
2025-04-19, 16:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man skulle kunna utforma skolan på ett annat sätt så den upplevs mer intressant. Då skulle elever också ha mycket lättare för att läsa vissa ämnen som de inte är lika intresserade av.

Men om man skulle "fixa" skolan så skulle också eleverna ha en mycket högre kunskapsnivå när de går ut nionde klass. Så det kan öppna upp för en kortare gymnasieutbildning. Kanske det då skulle räcka med 1 år med 3 terminer där alla kan läsa olika inriktningar och vissa kärnämnen så alla har högskolekompetens.

Jag skulle dock införa ett krav och det är att alla går tills de har klarat en godkändnivå. Klarar inte en elev godkänt och det inte finns kognitiva problem så ställer man helt enkelt tuffare krav. På en sån nivå att eleven kommer att bita i det sura äpplet och lägga in läxläsning på kvällsschemat hur trotsig hen än är.

Men jag skulle givetvis också ta bort alla möjligheter att plocka ut vinster på barnens pengar. Så de enda som skulle drivit friskolor skulle varit de som gjorde det för att skapa en bra skola och lyckats ta sig igenom högt ställda krav som jag skulle infört.

Religiösa skolor skulle givetvis totalförbjudas och religionsutövning i skolmiljö/skoltid skulle såklart varit förbjudet.

Du har rätt. Både på KTH och Chalmers så har de på flera program varit tvungna att ta bort kurser på avancerad nivå för att de istället måste köra introduktionskurser i främst matematik, fysik och kemi för att eleverna inte har det som utlovas från godkända betyg på gymnasiet.

Helt överens om att kunna göra skolan mer intressant. Bra lärare med förmåga att hålla ordning samt förmåga att göra sitt ämne spännande och intressant borde absolut kunna lösas. Idag kan du bli lärare även med sämsta tänkbara betyg eftersom det står tomma platser. Gör läraryrket mer attraktivt. Få rätt verktyg, rätt resurser, rätt miljö, dubbla lönen, återgå till att få 10 veckor sommarledighet, 1-2 veckor vid jul, 1 vecka vid påsk samt sportlovet. Lägg därtill utvecklande vidareutbildning och lite övriga löneförmåner så ska nog det bli högre kvalitet på lärarskrået.

Finland har ju kunskapsplikt medan Sverige tillämpar närvaroplikt. Finland kopierade svensk skola på 70-talet eller liknande. Återinför kunskapsplikt och ge svaga elever stöd, dvs äkta svaga elever. Med tanke på hela MENA-invandringen så är detta inte läsbart innan vi repatrierat denna grupp. Eller för att vara ännu tydligare, ingenting som sker i Sverige betyder något i förlängningen om vi inte repatrierar +3 miljoner invandrare ur första, andra och tredje generationen. Allt annat är bara konstgjord andning på en död häst.

Vinster i skolan är jag ambivalent inför. Har vi statlig skola med ordning och reda och vi har +90% svenska elever där en handfull behöver tuktas och disciplineras så kan man skippa det. Har vi däremot kvar pack som förstör vanliga skolor så varför inte låta privata aktörer driva skola och kan man leverera samma eller bättre produkt till en billigare kostnad så varför inte belöna dem med en vinst?

Samma sak med religiösa skolor. Väst och Sverige bygger sedan +500 år tillbaka på kristna värderingar. Att vi har skolavslutning i kyrkan ser jag inga konstigheter med. Att vi har kristendomsundervisning tycker jag inte heller nödvändigtvis är fel. Det står mycket i Bibeln som jag tror många skulle ha nytta av att lära sig eller i alla fall höra. Jag inbillar mig att om man inleder skoldagen med morgonbön så sätter man "rätt" nivå för eleverna avseende energi. Var god, var snäll, hjälp de som behöver, ljug inte, var flitig, inte stjäla, visa respekt mot de äldre, måttlighet, ej avund, ej girig osv osv.

Vi "är" sekulära idag, men är vi det av en inre tro/övertygelse eller är det kulturmarxismens gift som infiltrerar? Politiker stiftar lagar för att dra svenskar bort från kyrkan. MSM och aktivister förlöjligar kristna och troende. Unga får inte ens chansen eller i alla fall inte en rimlig chans att själva landa in i vad de tror på... eller inte tror på? Budskapet rakt över hela linjen är att om du är troende är du en obildad dumskalle. Är det verkligen sant eller är det en riktigt ond agenda som ligger bakom?
Citera
2025-04-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstod faktiskt inte vad de menade, du får gärna ge ett exempel.

Å andra sidan ska jag inte läsa handels.
Låt oss ta det grundligt, som i lekskolan.

Du har 4 frukter, ett äpple och 3 apelsiner. Hur många procent är äpplen?

1/4 del är äpple, decimalt 0,25. En procent är en hundradel, för att få 0,25 till en hundradel måste du multiplicera 0,25 med 100/100, (det är nämligen tillåtet att multiplicera med 1 utan att värdet förändras, 100/100 är just = 1)
Du får då (100/100)*025= 25/100, eftersom en procent är en hundradel så är svaret 25%.
Citera
2025-04-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Låt oss ta det grundligt, som i lekskolan.

Du har 4 frukter, ett äpple och 3 apelsiner. Hur många procent är äpplen?

1/4 del är äpple, decimalt 0,25. En procent är en hundradel, för att få 0,25 till en hundradel måste du multiplicera 0,25 med 100/100, (det är nämligen tillåtet att multiplicera med 1 utan att värdet förändras, 100/100 är just = 1)
Du får då (100/100)*025= 25/100, eftersom en procent är en hundradel så är svaret 25%.
Okej. Jag var inte ens nere på den nivån när jag försökte lista ut vad de menade.

Om det är så illa är det verkligen skrämmande. Tack för din lekskolekurs.
Citera
2025-04-19, 17:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Kan ekonomer räka utöver den simpla artimetik som utförs med fingrarna? Ser man på världens ekonomiska tillstånd börjar man ju undra…

Fördumningen av högre bildning började redan på 60-talet och har en släkting som hade en hög post inom akademin som skrev mångt och mycket om detta förfall, inget konstigt att vi landat här nu. Folk måste också inse att studier efter gymnasiet inte ämnar att he dig kunskap på samma sätt som grundskolan gör. De ger dig verktygen sen får du använda dem för att leta info på egen hand i de ämnen du intresserar dig för/har fallenhet för.

Jaja, allt var bättre förr, varför tar du inte en riktigt gammal lärobok och kör upp den i ändlycktet så kanske du kan återuppleva din lärarse beröm och gillande. Betygshets vet jag inte om det faktiskt ger någon vidare bildning, du lär dig mest att rabbla inpräntad info och vad diverse lärare vill höra (läsa) för ord. Mött gott om töser på naturlinjen med goda betyg men som är lika dumma som en tegelsten när det väl gäller, feågan är väl om svenska skolan rustar eleverna både för högte studier och verksamhet i den ”verkliga” världen.

Även om du inte vänder dig till mig men den där hårda tonen var väl både onödig och opåkallad?

Jag har träffat +80år gamla industriarbetare med ett bättre språk och bättre allmänbildning än 35-åriga läkare eller civilingenjörer. Betygen idag avspeglar verkligen inte den faktiska kunskapen, det är väl det flera av oss i tråden tycker är förkastligt, förutom den generella födumningen.

Jag var tillsammans med en tjej en gång som gick ut natur från en privatskola med högsta betyg i alla ämnen utom ett. Hon var otroligt skärpt inom naturvetenskap, humaniora. och språk. Riktigt skärpt och vaken tjej - en som aldrig skulle nedlåta sig att bli kvoterad någonstans. Dessutom var hon otroligt ödmjuk. Hon gick ut gymnasiet början av 90-talet. Fantastisk tjej.
Citera
2025-04-19, 17:22
Medlem
Ekonomistudier är inte 'STEM' så plus, minus och 'pocent' räcker till examen?
Citera
2025-04-19, 17:46
Medlem
Dille24s avatar
Såg ett klipp på Trump där han hävdade att Biden gjort att priset på ägg gått upp 87% men att hans visa ledarskap nu gjorde att amerikanerna kan köpa ägg till påsk för 92% lägre pris än tidigare.

Alltid kul att leka med siffrorna för visst låter det som att Trumpen återställer priserna och till ock med gör det lite billigare. Undrar om dagens ekonomstudenter kan genomskåda lögnen? Om priset först går upp med 87% hur mycket blir det kvar om man sänker det igen med 92%?

Är det någon som kan räkna idag? Är det någon som bryr sig?

PS. Läste till ingenjör kring millennieskiftet och gnället om att vi blev allt sämre i matematik för varje år var på modet redan då...
Citera
2025-04-19, 17:47
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Svårt att säga till befolkningen att de bör sluta hantera sina barn som husdjur, då blir man ignorerad på sekunden. Man kan ju undra vem som har rätt, Jordan Peterson eller svenska mammor. Han skrev om disciplinering i sin bok 12 rules for life. Han menar att disciplinera barn är nödvändigt, många håller inte med, men Peterson är expert. Jag tror FN bör komplettera sina barns rättigheter med barns skyldigheter.

Endast 25 av världens 193 FN-medlemsländer klassas som fullvärdiga demokratier. Detta motsvarar cirka 13 % av FN:s medlemsstater. Konventionerna om mänskliga rättigheter och barnens rättigheter är upprättade för 25 länder vars puckade ledare inte begriper att de skrivit att de är genomlurade. Övriga länder gör vad fan de vill sett till att plåga människor och systematiskt misshandla både kvinnor och barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrattler
Vad anser ni om hela situationen?

Utbildningsinflationen har diskuterats många gånger på Flash genom åren. Problemet finns både i grundskola, gymnasium och på svenska lärosäten. Problemet löses dock troligen på gymnasiet och förslagen brukar låta ungefär så här:

1a. Vingklipp betydelsen av att gymnasielärarna måste vara sakliga när de sätter betyg - de har länge visat att de tappat denna förmåga. Låt de istället helt fokusera på att lära ut och möta elevernas önskemål gällande nivå av kunskap de vill ha.

1b. Intag till eftergymnasial utbildning ska se med högskoleprov och antagningsprov med fokus på ämneskunskaper. Varje lärosäte får själva avgöra om de nöjer sig med högskoleprov eller om de ska ta fram specifika antagningsprov till sina program.

1c. Satsa på komvux för sett till hur låga ambitioner som dagens elever har så kommer de hamna där efter gymnasiet för att studera upp sina kunskaper till högskoleprov och de specifika antagningsproven.

2a. Inför högre krav på universitetsutbildningarna. Fler spärrtentor skadar inte. Ska det vara möjligt att skriva en tenta 20 gånger eller ska man kunna tenta ut sig efter 4, 5 gånger?

2b. AI-fusk har snabbt blivit ett extremt problem så lärosätena måste AI-säkra tentor och inlämningsuppgifter nu, helst igår.

Som det är idag pumpas det in odugligt skit på lärosätena och odugligt skit kommer ut och förpestar arbetsmarknaden. Arbetsgivarna behöver också vakna för det finns gott om värdelöst skit som inte ens lyckats/orkat ta sig igenom universitetsstudier och som använder falska utbildningsintyg.
Senast redigerad av Lava 2025-04-19 kl. 17:49.
Citera
2025-04-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattler
Äntligen lärs matematik ut som tycks ha förbigåtts i grundskolan

Vad anser ni om hela situationen? När började svenska studenter få tillträde till universitetsutbildningar som kräver grundskolekunskaper?

https://www.dn.se/debatt/vi-tvingas-utbilda-ekonomistudenter-som-inte-kan-rakna/

Väntat, eftersom kunskapssynen i Sverige är ”äsch det där behöver du inte kunna, man kan googla. Det finns miniräknare”. Eleverna får ingen grundläggande förståelse.

Dessutom har vi en generellt låg nivå på matematikundervisningen. Bara de som gått matte 4 och 5 på gymnasiet vilket bara är naturelever får någon form av riktig grund att stå på. Utomlands läser man motsvarande matte även som student inom samhällskunskap eller ekonomi.

För att bli bra på matte måste man repetera väldigt mycket, göra många tal så att man får en grundläggande förståelse för vad man gör. Skriva med penna. Det finns ingen väg runt det. På samhällslinjen (framtida ekonomistudenter) kör de väl upp till matte 2 eller 3 och har mest så kallade tillämpade exempel nuförtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in