Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 16:14
Moderator
Diagorass avatar
Jag läste en termin matte i Umeå för många år sedan men jag insåg ganska fort att det inte var min grej. Jag klarade alla tentorna men det var nätt och jämnt. Redan då var det svårt för många att hänga med, inklusive mig ibland. Att ekonomistudenter inte klarar matten är inte förvånande, nästan alla kommer från samhällsvetarprogrammen i gymnasiet.

Matematik är ett ämnet som passar särskilt illa för dagens mobilgeneration med nästintill obefintlig koncentrationsförmåga. Det krävs en del nötande innan man kan få en förståelse hur saker hänger ihop. Varför politiker har tillåtit den svenska skolan förfalla på det här sättet är verkligen obegripligt.
Citera
2025-04-20, 16:20
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag läste en termin matte i Umeå för många år sedan men jag insåg ganska fort att det inte var min grej. Jag klarade alla tentorna men det var nätt och jämnt. Redan då var det svårt för många att hänga med, inklusive mig ibland. Att ekonomistudenter inte klarar matten är inte förvånande, nästan alla kommer från samhällsvetarprogrammen i gymnasiet.

Matematik är ett ämnet som passar särskilt illa för dagens mobilgeneration med nästintill obefintlig koncentrationsförmåga. Det krävs en del nötande innan man kan få en förståelse hur saker hänger ihop. Varför politiker har tillåtit den svenska skolan förfalla på det här sättet är verkligen obegripligt.
Jag tror det var meningen. Men då får jag väl starta en tråd i konspirationstråden kanske.
Citera
2025-04-20, 16:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Ekonomer behöver väl inte matematik? De fyra räknesätten kommer man nog väldigt långt med som ekonom. Samt potenser för ränta på ränta.
Det var en avsevärd mängd statistik i kursplanen när jag läste ekonomi, sannolikhet, normalfördelningar etc.
Och även inom mikro och makro hade man nytta av att kunna derivera och lösa saker matematiskt istället för grafiskt.
Citera
2025-04-20, 16:31
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du behöver ju inte outa dig men sitter du själv på fakta direkt från lärosätet i angivna period? Jag hänvisade ur minnet från en artikel i SvD runt 2007-2009 där lärare/professorer ondgjorde sig över detta. Jag var öppen med att jag kanske mindes fel men flera i tråden har bekräftat de omständigheterna.
Jag kollade upp aktuell studieplan från den linje jag gick. Inga problem f.ö. med outande. Jag är en av tusentals studenter som genom många år gått det programmet. I nuvarande studieplan ingår ingen som helst repetition, i alla fall vad jag kan se. Som sagt, man erbjöds en repetitionskurs som nyantagen under nollperioden, en eller två veckor innan ordinarie termin satte igång. Omtentaperiod för elever i högre årskurser. Gissningsvis är så fallet fortfarande.
https://www.chalmers.se/utbildning/hitta-program/teknisk-fysik-civilingenjor/#programplan
Senast redigerad av Prora 2025-04-20 kl. 16:39.
Citera
2025-04-20, 16:48
Medlem
Proras avatar
Det här systemfelet kan sammanfattas mycket enkelt:
Förr: Klarade du inte dina studier var det hejdå
Nu: Klarar du inte dina studier så kräver du att kraven ska sänkas
Citera
2025-04-20, 17:10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det är likadant över hela den akademiska verksamheten.

För 15-talet år sedan läste jag latin vid det lokala universitetet. Eftersom jag läst naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet, tvangs jag gå en introduktionskurs ett år på halvfart för att läsa in gymnasiekompetens, som institutionen för klassiska språk tillhandahöll.
Men bara något år efter att jag gått den kursen, lade institutionen ned den och började behandla även studenterna med tre års gymnasiestudier i latin som nybörjare – deras kunskaper var ändå obefintliga och som om de aldrig studerat språket.

Det är väl så att förflackningen och fördumningen i samhället, skolan och vid universiteten märks först och är svårast att förneka i just matematik, som är en exakt vetenskap där pensum ges av sig självt eller av verkligheten och inte kan snömosas för att dölja dekadensen. Men det har varit likadant i alla ämnen i många år, och precis som du säger i tidigare inlägg sedan studentexamen – den riktiga – avskaffades.

Vi har en generation av unga vuxna curlingungar med helt värdelösa akademiska examina och nära noll kunskaper och förmåga att tänka självständig, som samtidigt inbillar sig vara de mest kunniga och intelligenta i världshistorien. Det är ett recept för katastrof och samhällskollaps, då "vi" tvingas hålla till godo med dessa oduglingar på viktiga poster i den allmänna förvaltningen av samhället.

Amen till det. En del är så kaxiga att man baxnar. Räcker att ta pulsen lite med några stickfrågor och bitvis blir det magplask. Attityden de har är deras fel med orsaken till förflackningen är inte deras skuld.

Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras

När du förstår kulturmarxismen, var den kommer från, vilka som ligger bakom, vad mer de ägnar sig åt så är det inte fullt lika obegripligt. Politiker placeras, hotas eller låter sig korrumperas för att sjösätta allt vansinne.

Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag kollade upp aktuell studieplan från den linje jag gick. Inga problem f.ö. med outande. Jag är en av tusentals studenter som genom många år gått det programmet. I nuvarande studieplan ingår ingen som helst repetition, i alla fall vad jag kan se. Som sagt, man erbjöds en repetitionskurs som nyantagen under nollperioden, en eller två veckor innan ordinarie termin satte igång. Omtentaperiod för elever i högre årskurser. Gissningsvis är så fallet fortfarande.
https://www.chalmers.se/utbildning/hitta-program/teknisk-fysik-civilingenjor/#programplan

Det skulle förvåna mig om det står i studieplanen "repetera matematik och fysik från grundskolan/gymnasiet med kandidaterna - 20 poäng". Då skulle nog ENQA har allvarliga problem med HSV som det hette på den tiden.

Länken du hänvisar till är väl dagsaktuell?

Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det här systemfelet kan sammanfattas mycket enkelt:
Förr: Klarade du inte dina studier var det hejdå
Nu: Klarar du inte dina studier så kräver du att kraven ska sänkas

Så var det och så ska det vara.
Nu behöver "du" nog inte ens själv böla om sänkta krav utan det finns en hel cirkus som gör det åt "dig".
Citera
2025-04-20, 18:17
Medlem
Ajogens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=GtwP6AbbAUc&pp=ygUeZGFuaWVsIG1hY2tsZXIgam9 yZGFuIHBldGVyc29u

A Critique of Jordan Peterson -- by Daniel Mackler
The essence of my analysis of based on his fifth rule in his book "12 Rules for Life,"

Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Svårt att säga till befolkningen att de bör sluta hantera sina barn som husdjur, då blir man ignorerad på sekunden. Man kan ju undra vem som har rätt, Jordan Peterson eller svenska mammor. Han skrev om disciplinering i sin bok 12 rules for life. Han menar att disciplinera barn är nödvändigt, många håller inte med, men Peterson är expert. Jag tror FN bör komplettera sina barns rättigheter med barns skyldigheter.
Citera
2025-04-20, 18:17
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Även om de flesta inte behövde räkna för hand längre, det finns program osv, så måste du ha en grundläggande förståelse för vad du gör. Det är själva grundproblematiken här. Kunskapsföraktet. Ingen tror att de behöver lära sig någonting längre pga ”det behövs inte”.

Vadå behövs inte. Var glad att de som bygger hus, broar, flygplan, vägar, tunnlar, elnät, telefoner osv är bra på matte. Ok så det finns datorer som räknar? Nån måste fortfarande skriva programmen. De som använder dem måste veta vad det är de räknar på och att svaret är rimligt. Allt bygger på att det finns en grundläggande förståelse.

Min åsikt om ekonomi är att det mest handlar om plus och minus samt diverse låtsasmatte. Men de som ska hålla på med det måste ju ändå veta vad ränta och procent är.

Det är bara att titta hur folk i allmänhet verkar hantera sin privatekonomi, det går inte heller bra trots att det borde finnas pengar så det räcker. Och privatekonomi är verkligen bara plus och minus.

Håller med helt. Man måste veta vad som ligger bakom. Men jag har aldrig ens kommit i närheten av den våldsmatematik man inhalerade på högskolan under yrkeslivet.
Citera
2025-04-20, 18:20
Medlem
Citat:
Som jag skrev i början av tråden så vet jag +80-åriga industriarbetare som har en högre språknivå och är mer allmänbildade än många civ.ing och läkare i 35-årsåldern. Att nu jurister också skulle ha ett dåligt språk förvånar mig inte ett dugg.

Du behöver ju inte outa dig men sitter du själv på fakta direkt från lärosätet i angivna period? Jag hänvisade ur minnet från en artikel i SvD runt 2007-2009 där lärare/professorer ondgjorde sig över detta. Jag var öppen med att jag kanske mindes fel men flera i tråden har bekräftat de omständigheterna.

Ja, det är ju inte något som kommit plötsligt eller ad hoc. Det är en process som pågått under en längre tid, ca 25 år. Allt fler ska ha en universitets- /högskoleutbildning vilket också resulterat i att allt fler skrivs in med allt sämre bakgrunds kunskaper.

Visst finns det fortfarande begåvade studenter med ambitioner, men högsta nivån är ändå låg och utmaningarna så få att det går utmärkt att kombinera studierna med åtminstone ett halvtidsjobb.

Det finns t o m de som läser dubbla utbildningar. Samtidigt.
Citera
2025-04-20, 18:52
Medlem
Citat:
Fördumning, glädjebetyg, kravlöst samhälle för barn/unga, kvotering - allt går enligt kulturmarxismens planer.

Vad menar du med det? Vilka är kulkturmarxisterna och vad är deras "planer"?
Citera
2025-04-20, 19:07
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poum
Vad menar du med det? Vilka är kulkturmarxisterna och vad är deras "planer"?

Är det ett nytt fenomen för dig så förkovra dig. Det är mer värt för din utveckling än att jag sondmatar dig med information. Ha i åtanke att det finns starka och mäktiga intressen som inte vill att du ska fatta, så när du stöter på saker som konspirationsteorier, antisemitism eller högerextrema åsikter, bara fortsätt läs.

Mina föräldrar talade pm kulturmarxismen, Frankfurtskolan, salongsbolsjeviker när jag gick i grundskolan och när jag läste historia i högstadiet sa pappa plötsligt när han förhörde mig att man ska komma ihåg att vinnaren skriver historien. Jag har aldrig glömt dessa saker. Jag har inte påmint dem om detta i vuxen ålder men jag är övertygad om att de skulle förneka det. Så känsligt är det idag. Spontant kan man tycka att det är OT men det är i allra högsta grad OnT. När man förstår detta så inte bara klarnar mycket men det väcker en helt ny typ av frågeställningar som leder en vidare i uppvaknandet. Så även de klena förkunskaperna i matematik för studerande på civilekonomtytbildningarna. Det är garanterat ingen slump att det sker.
Citera
2025-04-20, 19:22
Medlem
Proras avatar
Kanske OffT
När jag gick på gymnasiet, sent åttiotal, på teknisk linje, så valde man i trean en av fyra inriktningar:
El, Bygg, Maskin eller Kemi.

Jag valde El och i åk 3 hade vi två grenspecifika ämnen: Ellära och elektronik.
I ämnet elektronik fick vi bland annat lära oss att dimensionera transistorsteg. I ellära gällde det att analysera elektriska nät bestående av resistorer, impedanser och konduktanser. Båda ämnena återkom i fördjupad tappning när jag senare läste till civilingenjör.

När jag på senare år undervisat på "tekniskt" program har all teknik bytts ut mot lekstuga. Inte en enda av de eleverna hade kunnat få godkänt i de kurser vi läste på min tid. Inte därför att var dumma i huvudet utan därför att kraven var lågt satta.

Återigen en följd av friskolereformen. "Här behöver du inte anstränga dig med att ta in teoretisk kunskap, det räcker att sitta och spela in usla filmer", vad det nu har med teknik att göra.

Jag gissar att samma gäller ekonomprogrammet: kommunala skolor och friskolor lockar elever med högt betyg med låg insats. Det är så man höstar in skolpengen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in