Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Även om du inte vänder dig till mig men den där hårda tonen var väl både onödig och opåkallad?
Testa ett år som nittiotalist och se om du håller fast vid ditt uttalande. På otaliga arbetsplatser har jag mött fläskberg som förfasar sig över ungdomens slapphet medans de själva verkar tycka att deras arbetsuppgifter består av kafferep och kakätande för att öka omfången på deras redan väl tilltagna ändlyckten. Sosseriet och deras LAS-lagar har gjort dem slappa i insikten att de inte behöver lyfta mången finger innan vi yngre förmågor ryker och det börjar brinna i faggorna. Samtidigt har de växt upp i homogena samhällen med alla dess fördelar, kunnat gå in på bostadsförmedlingen och kräva bostäder i rätt områden om förslagen de får inte passar. Arbetet de har fick de med ett fast handslag utan några examina från högre lärosäten. Trött som fan på att höra om min generations lathet från folk som aldrig har känt pressen av att vara mer eller mindre daglönare likt våra stataranfädrar och tvingas stressa över långa timmar utan anställningssäkerhet eller framtidsutsikter att äga fastigheter där vi kan bilda familjer och tjäna vår nation genom att fostra en ny generation stolta och rakryggade svenska flickor och pojkar.
Tvi vale, det värsta är att dessa människor har röstat på folk som medelst utomeuropisk invandring drivit upp priserna på deras fastigheter köpta för en spottstyver samtidigt som deras avkomma tvingas bo i områden där våldet når upp till nivåer som skulle få huliganerna under Weimarrepubliken att rygga tillbaka.
Citat:
Jag har träffat +80år gamla industriarbetare med ett bättre språk och bättre allmänbildning än 35-åriga läkare eller civilingenjörer. Betygen idag avspeglar verkligen inte den faktiska kunskapen, det är väl det flera av oss i tråden tycker är förkastligt, förutom den generella födumningen.
Detta stämmer sannerligen. Drar mig till minnes en dokumentär om vippeholm jag tror P1 sände och en av de intagna de följde som var klassad som idiot ägnade sin tid åt att skriva brev till Hitler med vädjanden om att stoppa det Europeiska brödrakriget som de läste upp och slogs då av att denna man som spärrats in på grund av att man bedömde hans mentala förmågor otillräckliga hade ett mer målande och vackert språkbruk än de flesta människor jag träffat under min tid på universitet.
Utbildning != bildning, dagens universitet börjar mer och mer transformeras till diplomfabriker och indoktrineringsläger så en examinia betyder egentligen noll när det kommer till intelligens (vissa undantag i hårdföra ämnen kan undantas, en kandidat i matematik är fortfarande något att respektera i min ödmjuka åsikt).
Citat:
Jag var tillsammans med en tjej en gång som gick ut natur från en privatskola med högsta betyg i alla ämnen utom ett. Hon var otroligt skärpt inom naturvetenskap, humaniora. och språk. Riktigt skärpt och vaken tjej - en som aldrig skulle nedlåta sig att bli kvoterad någonstans. Dessutom var hon otroligt ödmjuk. Hon gick ut gymnasiet början av 90-talet. Fantastisk tjej.
Detta var givetvis en hyperbol från min sida, båda sorter existerar. Studerar på universitet nu och möter mängder av både intelligenta och drivna personer men också de som presterar på topp i varje kurs men som man undrar hur de fixade att klä på sig utan sin skötare innan de kom på föreläsning.