Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 13:21
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jag är man och får ALLTID upp enorma mängder vatten i näsan när jag hoppar från en höjd. Håller dock inte för näsan med handen. Brukar blåsa ut innan huvet hamnar i vattnet. Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.
Inte konstigt att du får vatten i näsan. Om du blåser ut innan vattnet, dar in i vattnet. Prova blås ut så kommer du märka att du sen drar in luft. Håll bara andan så kommer du inte få vatten i näsan.
Citera
2025-04-20, 13:25
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som man har jag aldrig känt det behovet? Jag har aldrig varit med om att jag fått en massa vatten upp i näsan när jag hoppat i vattnet vid en brygga eller liknande. Det är i alla fall inget jag tänkt på eller som besvärat mig.

Ändå verkar det vara väldigt viktigt för många tjejer att hålla för näsan när de hoppar i vattnet. Varför är det bara de som gör det? Varför tar nästan inga killar efter dem?

Finns det killar och män som egentligen vill hålla för näsan men inte vågar eftersom det ses som fjolligt? Beror den upplevda fjolligheten på att många tjejer gör det? Varför är då inte tjejer själva rädda att upplevas som fjolliga?
Det är för att någon lär dem det. Det funkar automatiskt bebisar som är under vatten håller inte för näsan.
Citera
2025-04-20, 13:29
Medlem
53....so whats avatar
Vill nog påstå att de inte har vattenvana sen tidig ålder.
Att bli utslängd på stranden som knatte, skapade ett blödjur som icke räds några vattendroppar.

Tittar ni under ytan när ni dyker i plurret?
Citera
2025-04-20, 13:30
Medlem
Kottkompotts avatar
Mjae, tekniskt sett är det ändå en bra rutin att ha.
Det är liksom inte skambeläggligt i nivå med ståkissning på gästtoaletten, utan kan fylla en direkt livräddande funktion.

Rätt vad det är så är man väl I något vattendrag där det finns Naegleria Fowleri, får dessa upp i näsan där de vandrar upp via luktnerverna, och sen är det tack och godnatt innan veckan är slut.

Nu bör man väl inte oroa livet ur sig för det då det är ganska ovanligt (förmodligen inte alls i Sverige), men det förekommer ändå på sina håll och en del åker ju utomlands ibland.
Citera
2025-04-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Att bli utslängd på stranden som knatte, skapade ett blödjur som icke räds några vattendroppar.

Såklart man gör!
Citera
2025-04-20, 13:33
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Så kan man göra, men då kan man vara under vattnet kortare tid eftersom man släppt ut luft med en stor del syre i sig för tidigt. Håller man andan längre innan man släpper ut innehåller luften mer koldioxid vilket man ändå inte har någon nytta av. Om din farsa var dykare borde han veta det.

Har man lungorna fyllda med luft kommer du ju inte att dra in nåt mer, luft som vatten. Man släpper ut luften sakta under ytan.
Citera
2025-04-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Har badat mycket från tidig ålder men har ändå svårt att få till det 😂
Behöver blåsa ut luften ur näsan så mycket att luften hinner ta slut snabbt och då hinner man ofta inte upp till ytan. Har försökt öva mycket på detta men det verkar omöjligt för mig. Får kallsupar genom näsan, därför håller jag för näsan för att svara på TS.
Citera
2025-04-20, 13:38
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.poplitea
Har badat mycket från tidig ålder men har ändå svårt att få till det 😂
Behöver blåsa ut luften ur näsan så mycket att luften hinner ta slut snabbt och då hinner man ofta inte upp till ytan. Har försökt öva mycket på detta men det verkar omöjligt för mig. Får kallsupar genom näsan, därför håller jag för näsan för att svara på TS.

Det där är nog en vanesak. Brukar vänta en stund innan man släpper ut lite luft tills man är på väg mot ytan. Men är sällan under mer än ca. 20 sekunder.
Citera
2025-04-20, 13:39
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Såklart man gör!

Då är vi två....
Citera
2025-04-20, 13:40
Det är säkert ett inlärt beteende. Kvinnor tar efter varandra precis som vi män tar efter varandra.

Man får ha i åtanke att kvinnor inte började bada (eller närmare bestämt simma) på allvar förrän 1900-talet, i vart fall inte i öppna vattendrag. Speciellt bland förnämt folk kan jag gissa att flickornas enda kontakt med vattnet har varit i badkar/dusch.

Män har badat överallt genom alla tider för att det har behövts i jakten på föda eller för krig.
Senast redigerad av ElexirPharma 2025-04-20 kl. 13:42.
Citera
2025-04-20, 13:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag gör det, håller för näsan, de få gånger jag hoppar i vattnet.
Det beror på att något någon "backventil" gick sönder efter ett slagsmål i tonåren.
Innan dess gick det att hoppa i vattnet utan att hålla för näsan.
Citera
2025-04-20, 13:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Jag är man och får ALLTID upp enorma mängder vatten i näsan när jag hoppar från en höjd. Håller dock inte för näsan med handen. Brukar blåsa ut innan huvet hamnar i vattnet. Fattar inte hur man är byggd om man INTE får upp vatten i näsan, all logik tyder ju på att man borde få det när man hoppar ned i vatten med 2 kroppsöppningar riktade nedåt vattnet.

Var var du på fysiklektionerna?

Ta ett glas och håll det upp o ner.
Sänk ner det i t.ex. en fylld diskho med vatten.
Resultatet ser du nu.... se så! våga lek med vatten i bland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in