Citat:
Ursprungligen postat av
Haverikommissionen
Beror ju också på vad man menar med att känna till en plats. Har man bott i stan länge har man ju passerat de flesta platser någon gång. Låt oss säga att det fanns bättre ställen att dumpa säckarna på. Jag vet många gånger som jag passerade platsen nattetid och stod det en bil där var det något man noterade. Ska inte säga att det var jättevanligt. Den tanke jag hade var att det kanske var ett tillhåll dit en del tog prostituterade. Jag tror att säckarna dumpades på den där platsen i desperation. Mördaren ville bli av med dem snabbt, inte åka omkring med dem i bilen.
Vi kan ju anta att Da Costa mördades i stan, att mordplatsen också låg i stan och att mördaren var hemmahörande där. Mycket talar för det. De flesta bilburna stockholmare skulle kunna tänka ut betydligt bättre ställen en kort bit utanför stan att dumpa styckdelar på. Att mördaren bestämde sig för att dumpa säckarna på de ställen han gjorde får mig att spekulera i olika banor. Mördaren kan vid tillfället ha bedövat sig med droger eller alkohol och ville inte köra längre sträcka än nödvändigt och riskera att bli tagen av polisen. Bilen kan ha varit i sådant skick att den riskerade att tilldra sig polisens intresse (inte skattad etc), alternativt riskera att bli stående någonstans. Det finns också en möjlighet att säckarna aldrig transporterades med bil även om sannolikheten för att mördaren ägde en sådan är stor. Det var ju oftast med bil som prostituerade plockades upp...
Nåväl, jag ville mest ge en annan bild av fyndplatsen. Inte säkert att andra gamla Solna-bor skulle hålla med mig men jag reagerade direkt när jag såg bilderna av platsen redan på den tiden. Inser också att mina övriga kopplingar till berörda i fallet, och de låga beviskrav som knallkorken Helin ställde, skulle ha kunnat gjort mig till misstänkt. Har lämnat in många filmrullar hos Schröders

Ja, som jag har förstått det var parkeringen vid fyndplats 1 ett ställe för prostituerade och deras kunder, så ditt intryck var nog helt korrekt.
Även i övrigt instämmer jag. Gärningsmannen och brottsplatsen bör ha varit lokaliserade i stan, förmodligen någonstans i Vasastan. Fyndplatserna tycks ha varit relativt illa valda, och dumpningen verkar ha präglats av stress, impulsivitet och brist på långsiktig planering, vilket inte är särskilt konstigt. Jag tror personligen att gärningsmannen kan ha gjort fler misstag än vad vi känner till, och att han lämnat efter sig fler föremål än den till fallet bevisligen relaterade handduken på fyndplats 1. Min gissning är också att säckarna inte förflyttades särskilt långt från brottsplatsen.
Det är en intressant tanke att gärningsmannen faktiskt hade tillgång till bil, men inte vågade använda den längre sträckor. Om det var en så kallad pundarbil som var känd av polisen kanske gärningsmannen körde kortast tänkbara bit. Å andra sidan behöver det så klart inte ha handlat om en bilturen gärningsmän. Ifall man tänker sig att C blev mördad av en sexköpare fanns ju även "gåtorskar" som utmärktes av sin brist på fordon.
Hur som helst är det väldigt givande att ta del av tankegångarna från någon som var med då det begav sig. Om du reagerade över fyndplatsens belägenhet borde självklart även andra, såsom polisen, ha gjort detsamma.
Jag blir så klart även nyfiken på dina kopplingar till andra i fallet och eventuella intryck av Schröders som du gärna får utveckla om du vill, här eller i PM.