2025-07-17, 22:27
Medlem
Kan Strömmer tänkas göra ett undantag och öppna upp fallet om läkarna nu frias från sina osynliga bojor mån tro?

Handduken och de sparade DNA profilerna kan vara skillnaden som gör hela skillnaden i detta fallet.

”Nu kan polisen släktforska för att lösa mord. Sedan 1 juli kan polisen använda sig av släktforskning för att lösa de allra grövsta brotten.
– I vissa ärenden där man inte kommer vidare i dag så kommer det här att göra hela skillnaden, säger Linda Kvist, utredare på polisen.”

https://www.hd.se/2025-07-17/nu-kan-...att-losa-mord/
Citera
2025-07-18, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Och Vinof älskade uppmärksamhet.
Han trivdes med att vara med i tidningar och han var en ”goofy” snubbe som helt plötsligt kunde börja ställa sig på händer hemma hos folk samt klädde sig i märkliga excentriska kläder. Jag tror helt klart att han hade känt sig hemma i ett humorprogram.

Det var nog inte svårt att locka honom till TV.
Han kanske medverkade frivilligt även om det slutliga resultatet inte tilltalade honom. Han var inte så bra på att tänka efter före han gjorde grejer, uppenbarligen.

Han var ju extremt impulsiv och jag hatar verkligen att skriva följande, för diagnosen ADHD är totalt urvattnad.

Varenda jävel har ADHD nuförtiden.

Men Vinof känns som ett ganska klockrent exempel.
Han var inte psykotisk och han var inte bipolär. Hade han en psykiatrisk sjukdom, borde den varit känd vid det här laget.

En skopa narcissism får vi nog också addera + en empstistörning. Han touchade det psykiatriska fältet utan att vara tydligt psykiskt sjuk.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-07-18 kl. 05:36.
Citera
2025-07-18, 18:59
Medlem
Jaha, nu vet vi vem nog den skakiga mannen på HGV var.

Personal på hotellet pratade med en man som körde en GOLF (om jag minns rätt) och han skakade "så in i helvete". Mannen lämnade sitt kort i receptionen och sa "Om da Costa behöver nåt, säg till ..." eller liknande. Detta var nog Öronläkaren från Södertälje, vars sjukdom och medicinering verkar ha gjort honom helknäpp. Parkinsonpatienter kan drabbas "psykisk insufficiens", som man sa förr.

Öronläkaren körde tydligen en GOLF, enligt vad han uppgav i förhör.

I hans förhör framgår tydligt att han saknade normala gränser, socialt omdöme och en hel del annat.

Men det mest intressanta med hans förhör var hans kommentarer om ett telefonsamtal: da Costa ska ringt till hans jobb kring midsommar. Det är fullt möjligt att hon gjorde det.
Citera
2025-07-18, 19:21
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jaha, nu vet vi vem nog den skakiga mannen på HGV var.

Personal på hotellet pratade med en man som körde en GOLF (om jag minns rätt) och han skakade "så in i helvete". Mannen lämnade sitt kort i receptionen och sa "Om da Costa behöver nåt, säg till ..." eller liknande. Detta var nog Öronläkaren från Södertälje, vars sjukdom och medicinering verkar ha gjort honom helknäpp. Parkinsonpatienter kan drabbas "psykisk insufficiens", som man sa förr.

Öronläkaren körde tydligen en GOLF, enligt vad han uppgav i förhör.

I hans förhör framgår tydligt att han saknade normala gränser, socialt omdöme och en hel del annat.

Men det mest intressanta med hans förhör var hans kommentarer om ett telefonsamtal: da Costa ska ringt till hans jobb kring midsommar. Det är fullt möjligt att hon gjorde det.
Själv tänkt i de banorna. Personen som "upptäckte" säckarna vid fYndplats 1 sa ju att de legat där nån månad. Kan ju vara allt från 3-5 veckor. Sen undrar jag om Polisen hade koll på T.Å och B.M´s rörelsemönster efter den 10 Juni!
Citera
2025-07-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Själv tänkt i de banorna. Personen som "upptäckte" säckarna vid fYndplats 1 sa ju att de legat där nån månad. Kan ju vara allt från 3-5 veckor. Sen undrar jag om Polisen hade koll på T.Å och B.M´s rörelsemönster efter den 10 Juni!

Det är ju så sjukt också, att det första vittnet behandlas som luft när TH och TA åtalas.
Även om man töjer på Georgs vittnesmål (lås oss säga att "någon månad" betyder 5 veckor") ordentligt, så hamnar man på den 14/6, dvs efter pingsten, om jag räknat rätt.
Säckarna hämtades av polisen den 18/7.
"Någon månad" betyder inte sex veckor.
Det är 3-5 veckor som du skriver.
Det Georg implicit säger är alltså: Jag såg säckarna första gången efter pingsten.
Efter 6 år har polisen och rättsväsendet förvandlat detta till "under pingsten".
Och vittne nr 2 (på E-vägen) sa att han såg säckarna "kring midsommar".
"Kring midsommar" var ung två veckor efter pingsten.
TVÅ vittnen uppger att de såg plastäckar EFTER pingsten.
Båda vittnena är skit värda efter 6 år.
Och det är inte ens några obskyra vittnen.
De var tunga vittnen, som borde haft tolkningsföreträde.
Citera
2025-07-18, 20:49
Medlem
Henselons avatar
När jag började läsa om fallet hade jag ytterst begränsad info och tillika "teorier".
Förutom nån enstaka tidningsartikel blev "Döden är en man" min största
kunskaps källa+ lite på Internet.

Hur Läkarna, Teeth och Thomas överhuvudtaget kunde bli indragen i denna soppa är för mig än idag
helt makalöst. Den avgjort största anledningen till att jag en gång började intressera mig i fallet. Ett totalt intellektuellt, moraliskt förfall kan endast beskriva denna krim./utrednings totala kollaps.

Solnapolisen har gärningspersonerna klara för sig till 95%.
De resterande 5 % skulle rent hypotetiskt kunna tillskrivas en nästan/helt okänd gärningsperson
men sannolikheten är minimal, givet alla vittnesmål!

Respekt till Läkarna och kan bara säga förlåt för ett, i detta fall, totalt inkompetent Rättssystem!
Citera
2025-07-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kan Strömmer tänkas göra ett undantag och öppna upp fallet om läkarna nu frias från sina osynliga bojor mån tro?

Handduken och de sparade DNA profilerna kan vara skillnaden som gör hela skillnaden i detta fallet.

”Nu kan polisen släktforska för att lösa mord. Sedan 1 juli kan polisen använda sig av släktforskning för att lösa de allra grövsta brotten.
– I vissa ärenden där man inte kommer vidare i dag så kommer det här att göra hela skillnaden, säger Linda Kvist, utredare på polisen.”

https://www.hd.se/2025-07-17/nu-kan-...att-losa-mord/

Det är inte realistiskt att tro att det här fallet kommer öppnas igen. Det finns inget lagstöd för det. Men, regeringen har säkert möjligheten att öppna fallet ändå, om de vill. Det skulle i så fall vara unikt. Det närmaste ett återöppnande skulle väl annars vara någon slags kommission som går igenom allting i fallet, så som Miljöpartiet föreslog i vintras. Ska man gå igenom allt material så behövs resurser. Men då skulle man kunna göra upp en riktig tidslinje.

Problemet är ju bara att handduken är borta. Utan den har vi bara de stackars hårstråna. Möjligtvis också om plastsäckarna är sparade, men det tror jag inte de är.
Citera
2025-07-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Det är inte realistiskt att tro att det här fallet kommer öppnas igen. Det finns inget lagstöd för det. Men, regeringen har säkert möjligheten att öppna fallet ändå, om de vill. Det skulle i så fall vara unikt. Det närmaste ett återöppnande skulle väl annars vara någon slags kommission som går igenom allting i fallet, så som Miljöpartiet föreslog i vintras. Ska man gå igenom allt material så behövs resurser. Men då skulle man kunna göra upp en riktig tidslinje.

Problemet är ju bara att handduken är borta. Utan den har vi bara de stackars hårstråna. Möjligtvis också om plastsäckarna är sparade, men det tror jag inte de är.

Fallet kommer inte att öppnas igen. Möjligen (det är 1% chans) kommer staten att ge TH och TA en tröstpeng och den borde de ha fått för flera år sedan.

Plastsäckarna är borta, kasserade. Handduken är borta. FP1 är omgjord (FP1 har väl blivit en ny parkerinsgplats), alla intressanta vittnen är döda (eller så gamla att de slutat bry sig) och Eugeniavägen revs 1987.

Det finns inte mycket att bygga en ny utredning (eller kommission) på i dagens läge.

Däremot kan man jobba vidare med att ogiltigförklara hela rättspocessen.
Att TA och da Costa hade samma advokat (!) med tre års mellanrum, kan ha beydelse men alla fel som har begåtts, finns ju redan listade. Det gjordes 2009, i Attunda.

Det är 16 år sedan.

Vad som gör rättsrötan ännu värre, är utedning nr 2, som har visat sig vara ett skådespel, bara luft.
Åström & Co skötte utredningen med begränsade resurser och med vänsterhanden.

Man arbetade inte alls med de vittnen man borde ha arbetat med.

Uffe och Solnamannen har inte ett skit med Styckmordet att göra.
Citera
2025-07-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

Ja ett unikum skulle allt behövs här för att återupprätta förlorad respekt inför lagen.

Man har verkligen slagit spiken i kistan när det kommer till bevisen. Ingenting verkar vara kvar vilket är smått otroligt i ett olöst potentiellt mordfall. Möjligen kan det finnas dokument kvar av fingeravtrycken från säckarna som skulle kunna digitaliserats och köras mot registret. De gamla analysresultaten av mDNA kan fortfarande användas som ett grovt verktyg att inkludera eller skarpt exkludera GM.

Men SKL vägra väl tom lämna ut analysresultat när det begav sig om jag inte missminner mig. Skrämmande bias och subjektiva i sitt handlande som ensam rättsteknisk instans får man nog säga.

Känns mycket lägligt även med preskriptionstiden kring detta fallet.

Nästan som ”Geppetto” varit framme och dragit i trådarna.
Citera
2025-07-19, 20:47
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ja ett unikum skulle allt behövs här för att återupprätta förlorad respekt inför lagen.

Man har verkligen slagit spiken i kistan när det kommer till bevisen. Ingenting verkar vara kvar vilket är smått otroligt i ett olöst potentiellt mordfall. Möjligen kan det finnas dokument kvar av fingeravtrycken från säckarna som skulle kunna digitaliserats och köras mot registret. De gamla analysresultaten av mDNA kan fortfarande användas som ett grovt verktyg att inkludera eller skarpt exkludera GM.

Men SKL vägra väl tom lämna ut analysresultat när det begav sig om jag inte missminner mig. Skrämmande bias och subjektiva i sitt handlande som ensam rättsteknisk instans får man nog säga.

Känns mycket lägligt även med preskriptionstiden kring detta fallet.

Nästan som ”Geppetto” varit framme och dragit i trådarna.

Ja, nånting är definitivt lurt här.

Men det kan vara så när vi nu väl fått läsa, om inte alla, så de allra flesta förhör från Aug-Sep -84
så kanske "Rättsväsendet" ville att vi skulle dra våra egna slutledningar.

Framförallt Passet/ telefon dagboken som återfanns hos T.Å och det anonyma samtalet till Catrines Mamma, så känns det som att det säkerligen finns mer material att hämta hos SolnaPolisen.
Dessa saker utreds inte i de förhör som vi fått ta del av, men det finns nog en anledning till detta!

MDna- kanske inte skulle hålla i Domstol! De kan utesluta men inte fälla om jag förstått saken rätt!
Citera
2025-07-20, 09:30
Medlem
Citat:

Det finns flera anledningar till att diskutera da Costa-fallet, trots att 41 år har gått.
Det handlar inte bara om de två läkarnas upprättelse. Da Costa-fallets sjuka förgreningar är förvånansvärt många och när man närstuderar fallet, upptäcker man inkompetens, lättja och moralisk röta inom flera instanser och hos flera enskilda personer.

Da Costa-fallet är sammankopplat med djupa problem hos offentliga instanser och hos enskilda, tongivande personer.

Dessa problem var inte isolerade till 80-talet. Problemen har varit aktuella under 2000-talet, flera decennier efter da Costas död.

SKL är ett sensationellt exempel. Som jag minns det, har SKL aktivt motarbetat ett objektivt undersökande av da Costa-fallet. Kerstin Koorti arbetade hårt med säckarna och fingeravtrycken (hon betalade tom ur egen ficka för att skynda på processen) men SKL meddelade att man inte ville samarbeta och lämna ut data, eftersom Koortis mål var att ge läkarna upprättelse.

Koortis mål med arbetet var alltså ett problem för SKL, vilket SKL meddelade till Koorti, utan omskrivningar, svart på vitt.

Och det är tydligt att flera personer som borde agera strikt professionellt, har en egen agenda för hanteringen av da Costa-fallet, oberoende av fakta, lagar och regler.

Journalistkåren ska inte tala om ...
Citera
2025-07-20, 21:42
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns flera anledningar till att diskutera da Costa-fallet, trots att 41 år har gått.
Det handlar inte bara om de två läkarnas upprättelse. Da Costa-fallets sjuka förgreningar är förvånansvärt många och när man närstuderar fallet, upptäcker man inkompetens, lättja och moralisk röta inom flera instanser och hos flera enskilda personer.

Da Costa-fallet är sammankopplat med djupa problem hos offentliga instanser och hos enskilda, tongivande personer.

Dessa problem var inte isolerade till 80-talet. Problemen har varit aktuella under 2000-talet, flera decennier efter da Costas död.

SKL är ett sensationellt exempel. Som jag minns det, har SKL aktivt motarbetat ett objektivt undersökande av da Costa-fallet. Kerstin Koorti arbetade hårt med säckarna och fingeravtrycken (hon betalade tom ur egen ficka för att skynda på processen) men SKL meddelade att man inte ville samarbeta och lämna ut data, eftersom Koortis mål var att ge läkarna upprättelse.

Koortis mål med arbetet var alltså ett problem för SKL, vilket SKL meddelade till Koorti, utan omskrivningar, svart på vitt.

Och det är tydligt att flera personer som borde agera strikt professionellt, har en egen agenda för hanteringen av da Costa-fallet, oberoende av fakta, lagar och regler.

Journalistkåren ska inte tala om ...

Ja, håller med!
Och det är Förjävligt hur dessa Läkare behandlats av totalt inkompetenta idioter. Allt från Rättsväsendet till Kultur- Journalister/profiler.
Helt otroligt hur dessa idioter kunde haft någon somhelst ställning inom media, kultur, rättsväsende!
Återigen: Respekt till Läkarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in