Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Men SKL vägra väl tom lämna ut analysresultat när det begav sig om jag inte missminner mig. Skrämmande bias och subjektiva i sitt handlande som ensam rättsteknisk instans får man nog säga.
Det finns flera anledningar till att diskutera da Costa-fallet, trots att 41 år har gått.
Det handlar inte bara om de två läkarnas upprättelse. Da Costa-fallets sjuka förgreningar är förvånansvärt många och när man närstuderar fallet, upptäcker man inkompetens, lättja och moralisk röta inom flera instanser och hos flera enskilda personer.
Da Costa-fallet är sammankopplat med djupa problem hos offentliga instanser och hos enskilda, tongivande personer.
Dessa problem var inte isolerade till 80-talet. Problemen har varit aktuella under 2000-talet, flera decennier efter da Costas död.
SKL är ett sensationellt exempel. Som jag minns det, har SKL aktivt motarbetat ett objektivt undersökande av da Costa-fallet. Kerstin Koorti arbetade hårt med säckarna och fingeravtrycken (hon betalade tom ur egen ficka för att skynda på processen) men SKL meddelade att man inte ville samarbeta och lämna ut data, eftersom Koortis mål var att ge läkarna upprättelse.
Koortis mål med arbetet var alltså ett problem för SKL, vilket SKL meddelade till Koorti, utan omskrivningar, svart på vitt.
Och det är tydligt att flera personer som borde agera strikt professionellt, har en egen agenda för hanteringen av da Costa-fallet, oberoende av fakta, lagar och regler.
Journalistkåren ska inte tala om ...